Moment konvertering?
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-04-04 19:28

Kære NG

Jeg har en lille forespørgsel som jeg håber at i kan hjælpe mig.

jeg går nemlig og leder efter samtlige konverteringformer for moment.
dvs det tal man skal gange en given opgiven standard med, for at kunne
få momentet i Nm.

Håber at der er nogle der kan hjælp mig med dette.

På forhånd tak for hjælpen og jeres tid.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 20:02

> [...]
>
> jeg går nemlig og leder efter samtlige konverteringformer for moment.
> dvs det tal man skal gange en given opgiven standard med, for at kunne

Effekt = moment * omdrejninger / 7121

--

Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-04-04 21:32

"Thunderbird [7100]" wrote:

> jeg går nemlig og leder efter samtlige konverteringformer for moment.
> dvs det tal man skal gange en given opgiven standard med, for at kunne
> få momentet i Nm.

Samtlige, det var ellers ikke så lidt..

Forskellige enheder for kraft er:

dyn, hvor 1 dyn = 10^-5 N
kilopond, 1 kp = 9,80665 N
kilogramstjerne, 1 kg* = 1 kp = 9,80665 N
kilogramkraft, 1 kgf = 1 kp = 9,80665 N
poundal, 1 pdl = 1 lb*ft/s^2 = 0,138255 N
pound-force, 1 lbf = 9,80665 lb*m/s^2 = 4,44822 N
ton-force, 1 tonf = 9,96402 kN

Moment er kraft gange arm, så smid en længdeangivelse (fx. meter)
bagpå ovenstående og du har at fx. 1 kpm = 9,80665 Nm osv.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 07:23

> [...]
>
> jeg går nemlig og leder efter samtlige konverteringformer for moment.
> dvs det tal man skal gange en given opgiven standard med, for at kunne

Nm = Hk x (716/rpm) x 9,81

Kgm = Hk x (716/rpm)

W = (2 x Pi) x (Rpm/60) x Nm

Kgm = motorens drejningsmoment i Kilogram pr. meter.
Nm = motorens drejningsmoment i Newton pr. meter.
Hk = Motorens effekt i hestekræfter.
W = Moterens effekt i Watt 1000 W = 1 KW.
Rpm = Motorens omdrejningstal pr. minut (det omdrejningstal du ønsker at
beregne momentet el. momentet er opgivet ved).

1 KW = 1,36 Hk
1 Kgm = 9,81 Nm

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-04-04 12:46

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in
dk.teknik.bil:

[...]

> Nm = Hk x (716/rpm) x 9,81

Jeg kan i øvrigt tilføje at de 716 kommer fra:
(60*736)/(2*Pi*9,81)
og at den i øvrigt har den dybt underlige enhed meter*watt/minut :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet