Opfatter hjulskift ikke også afbalancering~
Fra : Jesper Smidt

Dato : 17-04-04 14:03

Hej

I forbindelse med det årlige sommerdækskift havde min forhandler skiftet 2
dæk, idet de gamle var for slidte - hvilket er ok.

Har nu modtaget fakturaer for dækkene, men der var også faktureret for "2
dæk afbalanceret".

Da jeg betaler et årlig gebyr for "opbevaring, to årlige hjulskift mv." er
mit spørgsmål:

- omfatter hjulskift ikke også afbalancering eller?

Hvis ikke -> hvad betyder "afbalancering" og hvad gør det? Jeg vil jo tror
at hver gang man skiftede dæk på bilen skulle disse også afbalanceres?

Ser frem til en der kan svare på dette spørgsmål, idet jeg selv ikke har en
ski.... forstand herpå.

På forhånd tak,

Jesper

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 17-04-04 14:33

"Jesper Smidt" <DKKjesper.smidtSLET@privat.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med det årlige sommerdækskift havde min forhandler skiftet 2
> dæk, idet de gamle var for slidte - hvilket er ok.

Fint :D

> Har nu modtaget fakturaer for dækkene, men der var også faktureret for "2
> dæk afbalanceret".

Ved "montering af nye dæk på fælg" vil det i langt størsteparten af
tilfældene være nødvendigt med afballancering. Dette er meget normalt (og
koster ekstra).

> Da jeg betaler et årlig gebyr for "opbevaring, to årlige hjulskift mv." er
> mit spørgsmål:

Med hjulskift menes der vel "af med vinterdæk, på med sommerdæk på bilen" og
vice versa. Ved hjulskift er afballancering slet ikke inde i billedet.

> - omfatter hjulskift ikke også afbalancering eller?

Nej. Der afbalanceres i forbindelse med montering af "dæk på fælg" og ikke
ved montering af "hjul på bil".

> Hvis ikke -> hvad betyder "afbalancering" og hvad gør det? Jeg vil jo tror
> at hver gang man skiftede dæk på bilen skulle disse også afbalanceres?

Korrekt, når der skiftes dæk... Dette er jo ikke ensbetydende med skift af
hjul :) (dejligt forvirrende).

> Ser frem til en der kan svare på dette spørgsmål, idet jeg selv ikke har
en
> ski.... forstand herpå.

Har da forsøgt :D

\Mandal

Fra : Jesper Smidt

Dato : 17-04-04 20:27

Hej

Takker mange gange - nu er jeg da blevet klogere.

Jesper

Fra : Aksel

Dato : 17-04-04 21:06

> [...]
> at hver gang man skiftede dæk på bilen skulle disse også afbalanceres?
>
> Ser frem til en der kan svare på dette spørgsmål, idet jeg selv ikke har

Det er en god ide at få sine hjul afbalanceret en gang om året, den
afbalancering der blev lavet da dækkene blev monteret holder ikke evigt,
dækkene slides ikke jævnt da de aldrig er helt runde.

Afbalancering er normalt ikke med i opbevaringsprisen.

Hilsen Aksel