§77 eftersyn ;)
Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:10

G'aften i hytterne derude

Kan i huske vi på et tidspunkt snakkede om at man kunne blive hevet
ind til siden til et §77 eftersyn, og opleve at Polisen blev
assisteret af Bilinspektionen - og at nogen fortalte at det kunne
være en rigtig dum ide, bare at undlade at få repareret de ting, der
stod på en synsrapport, hvis man havde fået en betinget godkendt ?

http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/77eftersyn.htm

De kontrollerer det dælme ;)

Fra : Cosworth POWER

Dato : 15-04-04 21:10

> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/77eftersyn.htm
>
> De kontrollerer det dælme ;)

Går de ALT igennem??

Hvordan stopper de dig - du kan vel se de stopper alt og alle længere fremme
eller hva (de kommer ik frem fra en busk ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:23

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Går de ALT igennem??

Jep - på nær måling af udstødning, blev alt , *alt* finkæmmet

>Hvordan stopper de dig - du kan vel se de stopper alt og alle længere fremme
>eller hva (de kommer ik frem fra en busk ;)

Det er den eneste vej fra Køge til Stevns/Fakse , og der er ikke en
kinamands chanche for at snige sig udenom

Rent principielt er det sgu' i orden de checker bilerne - og en af
deres kæpheste er tåbelygterne <kæmpegrin> Dem er de helt vilde med.
og iflg deres ord, /meget/ opmærksomme på.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 15-04-04 21:22

> Jep - på nær måling af udstødning, blev alt , *alt* finkæmmet

Så er jeg rolig ;) hehe... eller...

> Rent principielt er det sgu' i orden de checker bilerne - og en af
> deres kæpheste er tåbelygterne <kæmpegrin> Dem er de helt vilde med.
> og iflg deres ord, /meget/ opmærksomme på.

At man ikke køre med dem tændt vel?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:28

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>At man ikke køre med dem tændt vel?

At det elektriske fungerer _korrekt_ bogstaveligt talt

du må jo gerne bruge dem som kørelys, men ikke samtidigt med nærlys

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-04-04 21:23

On Thu, 15 Apr 2004 22:22:57 +0200, jan@stevns.net wrote:

> een af deres kæpheste er tåbelygterne. Dem er de helt vilde med.
>og iflg deres ord, /meget/ opmærksomme på.

Højde eller hva'?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:29

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Højde eller hva'?

målepinden var også fremme , ja ;)

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-04-04 21:52

jan@stevns.net skrev:

> målepinden var også fremme , ja ;)

....fuk!

....må hellere beholde mine originale fjedre...
Hans

Fra : König

Dato : 15-04-04 21:44

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Det er den eneste vej fra Køge til Stevns/Fakse , og der er ikke en
> kinamands chanche for at snige sig udenom

Det var i strandskoven ikk' ?

Hvis det endelig var, så kunne du have kørt over Herfølge -> Stevns/Fakse !
!

König

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 22:14

"König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev :

>Det var i strandskoven ikk' ?

Jep.

>Hvis det endelig var, så kunne du have kørt over Herfølge -> Stevns/Fakse !

Hvis jeg vidste de var der , ja - denne gang holdt de et stykke nede
efter grillen i sydgåendes.

De plejer blot at opstille fartmåler lige udfor grillen, ca der hvor
byskiltet står, for at snuppe dem er der for hurtige til at sætte
farten op

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-04-04 21:13

Utroligt - de må sku da have for god tid...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:24

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev :

>Utroligt - de må sku da have for god tid...

Tjaehhh...... Man kan også se det som en slags efterkontrol af
synshallernes arbejde. Og mugen ud i spritbillisternes række.

og .....

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-04-04 22:00

Kim Olsen skrev:

> Utroligt - de må sku da have for god tid...

....nu er stænklapper på motorcykler jo ikke noget problem længere:

http://makeashorterlink.com/?R25D52EC7

- dét ka sikkert frigøre flere tusinde mandetimer...
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-04-04 21:58

jan@stevns.net wrote:
> G'aften i hytterne derude
>
> Kan i huske vi på et tidspunkt snakkede om at man kunne blive hevet
> ind til siden til et §77 eftersyn, og opleve at Polisen blev
> assisteret af Bilinspektionen -

Gør de ikke altid det ved §77 ?

> og at nogen fortalte at det kunne
> være en rigtig dum ide, bare at undlade at få repareret de ting, der
> stod på en synsrapport, hvis man havde fået en betinget godkendt ?

Jeps, jeg kender en der fik en bøde, kan dog ikke lige huske hvad han havde
"glemt" at lave efter betinget godkendelse.

> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/77eftersyn.htm
>
> De kontrollerer det dælme ;)

He he, det er sq da godt vi har dig, til at tjekke alle vores "uenigheder" i
gruppen efter i praksis

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 22:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>He he, det er sq da godt vi har dig, til at tjekke alle vores "uenigheder" i
>gruppen efter i praksis

Hehe - eller kører kører jeg bare meget, og overalt ?

bortset fra det, var det sgu' en bunke hyggelige fyre at sludre med,
jeg fik sgu' ros for den kære gamle æske.

Inderst inde kan det da ærgre mig jeg ikke havde huske begge
sikringer, herre gud da, den hvide ledning er endda meget kort, men de
har jo ret.

Fra : Jørgen L

Dato : 15-04-04 22:00

> De kontrollerer det dælme ;)

Hej Jan.
Er det ikke en lidt sjusket sikrings montering, med uisolerede kabelsko ?
Den ville jeg i alt fald ikke acceptere

Hilsen Jørgen

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 22:19

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> skrev :

>Hej Jan.

>Er det ikke en lidt sjusket sikrings montering, med uisolerede kabelsko ?
>Den ville jeg i alt fald ikke acceptere

Kan du se den store runde dims 4 centimeter fra sikringen ?

Hehe.....

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 07:22

jan@stevns.net wrote:

> Kan du se den store runde dims 4 centimeter fra sikringen ?

Den har du sgudda selv tegnet i photoshop mand!

Mig skal du ikke narre.

> Hehe.....

Du kunne da i det mindste have pakket den ind i krympeflex.

--
Roberto Saldo

Fra : Jørgen L

Dato : 16-04-04 15:51

> Kan du se den store runde dims 4 centimeter fra sikringen ?
>
> Hehe.....

Hvad med den anden sikring ?

Hilsen Jørgen

ps. som stadig mener at det er uforsvarligt.

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 16:49

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> skrev :

>Hvad med den anden sikring ?

Hvad med den - ingen af dem, kan nå noget stel nogen steder

>ps. som stadig mener at det er uforsvarligt.

Det har du lov til at mene - jeg mener det ikke. Det er 12 volt vi
snakker om, skulle der ske noget, brænder de to tynde 0.75 ledninger
sgu' da bare over

Skulle man endeligt være sippet, skulle man forlange at batteriernes
polsko også er isoleret. 4 cm ledning gør satme (pardon my french)
ikke nogen forskel

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 19:45

> Det har du lov til at mene - jeg mener det ikke. Det er 12 volt vi
> snakker om, skulle der ske noget, brænder de to tynde 0.75 ledninger
> sgu' da bare over

Det var ikke hvad der skete med 1 stk Ascona B.
Uisoleret kabelsko i tæt på karburator => motorbrand.

> Skulle man endeligt være sippet, skulle man forlange at batteriernes
> polsko også er isoleret. 4 cm ledning gør satme (pardon my french)
> ikke nogen forskel

At ledningen kun er 4 cm medfører bare en større strøm, end med længere
ledning.
Større strøm = højere temperatur.

Gad godt vide hvorfor mon komponenterne i eltavler er godkendt til min. 6kA.

Ved godt at det ikke direkte kan sammenlignes.
Det giver dog et hint om hvilken lysbue der kan opstå.

og en lille detalje, AC lysbuer slukkes meget lettere end DC lysbuer.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 20:06

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>At ledningen kun er 4 cm medfører bare en større strøm, end med længere
>ledning.

Ja - *hvis* ledningen kan forbindes til noget !

Det var ligesom det jeg var lidt inde på. Lednings-enden *kan* ikke nå
stel (karosseriet) , der iøvrigt er lakeret, og derfor heller ikke
giver nogen risiko.

Så at kalde ting uansvarlige, bare fordi der sidder en uisoleret
kabelsko, er i mine øjne en kende åndssvagt, specielt når der 4
centimeter fra den der farlige kabelsko sidder en batteripol , der
heller ikke er isoleret.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-04 20:02

"Uffe Bærentsen" skrev

> Gad godt vide hvorfor mon komponenterne i eltavler er godkendt til min.
6kA.

Mener du virkelig at komponenterne kan klare 6000 Ampere?

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 20:29

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe Bærentsen" skrev

> 6kA.
>
> Mener du virkelig at komponenterne kan klare 6000 Ampere?

Jeg mener de kan klare at bryde 6000 Ampere.

Kort sagt:
Hvis du laver en gedigen kortslutning, så er der en stor stødstrøm.
Denne stødstrøm kan godt komme op i kA størrelse.
Nu er det sikringen kommer på overarbejde.
Den skal kunne slukke den lysbue der opstår.
Derfor skal komponenterne være på min 6kA.
og forsyningsselskabet skal garantere at strømmen ikke kan blive større.
Hvis beregninger viser at strømmen kan blive større, så er næste størrelse
10kA komponenter.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 16-04-04 21:16

"Uffe Bærentsen" skrev

> Hvis du laver en gedigen kortslutning, så er der en stor stødstrøm.
> Denne stødstrøm kan godt komme op i kA størrelse.
> Nu er det sikringen kommer på overarbejde.
> Den skal kunne slukke den lysbue der opstår.

Jeg skal indrømme at jeg kan ikke rigtigt se hvor lysbuen vil opstå, som jeg
ser det bliver belastningen så stor at sikringen smelter over.
Men det er ikke noget jeg er særlig godt inde i, så du skal have tak for
svaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 22:07

> [...]
> ser det bliver belastningen så stor at sikringen smelter over.
> Men det er ikke noget jeg er særlig godt inde i, så du skal have tak for

Lysbuen opstår inde i selve sikringen.
Det er derfor sikringen er fyldt med sand.
Det virker kølende og er med til at afbryde lysbuen.
Hvis sikringen ikke er af en type, der kan afbryde sådan en lysbue.
Så er der et seriøst problem.
Læs: Sikringen ER brændt over, men strømmen løber stadig.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-04 15:41

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis beregninger viser at strømmen kan blive større, så er næste størrelse

Æhh - lysbue ved 12-14 volt.!!

Ved 240 - 400 volt er problematikken nu nok lidt anderledes..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 17-04-04 18:26

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Æhh - lysbue ved 12-14 volt.!!

> Ved 240 - 400 volt er problematikken nu nok lidt anderledes..

Ja, men ikke på den måde du mener.
Jævnstrøm giver mere lysbue end vekselstrøm.

Jeg brugte engang 230v lyskontakter til at tænde loftlys i busser, de
brændte hurtigt af, lysbuen åd kontakterne.
Jeg bruger dem stadig men kun til at trække et relæ.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-04 21:55

> [...]
> brændte hurtigt af, lysbuen åd kontakterne.
> Jeg bruger dem stadig men kun til at trække et relæ.

Måske fordi kontaktfladen på 230 voltkontakten er underdimensioneret i
forhold til den effekt der er behov for. Kontaktfladen er ikke den samme i
kontakter på 230 volt i forhold til 12 volt, med samme effektforbrug.

Et andet måske overset problem, små spændinger, store strømme, har tendens
til at danne belægninger på kontakterne, med tiden giver det øget
kontaktmodstand, hvorved der dannes "lysbue", dette problem bliver aldrig så
udtalt når der er tale om modsat fortegn, stor spænding, lille strøm.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 07:20

jan@stevns.net wrote:
> [...]
> være en rigtig dum ide, bare at undlade at få repareret de ting, der
> stod på en synsrapport, hvis man havde fået en betinget godkendt ?

Joe tak men næste gang får han een på huen for at have uisolerede
forbindelser.

Den sikring skal bare røre karossen een gang så fordamper ledningen.

--
Roberto Saldo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 07:42

> [...]
> være en rigtig dum ide, bare at undlade at få repareret de ting, der
> stod på en synsrapport, hvis man havde fået en betinget godkendt ?

Tør man spørge hvilke spadestik der er brugt til sikringen?
Er de isolerede eller uisolerede?
Hvis de ikke er isolerede, så er det tæt på værre nu.

Lad os nu tænke det utænkelige: Du sælger bilen.
Den nye ejer skifter akku.
For at komme til bliver stripsene klippet.

Kan du se hvad der sker?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 16:50

> [...]

>Er de isolerede eller uisolerede?

Uisolerede

>Hvis de ikke er isolerede, så er det tæt på værre nu.

Niks - de kan ikke nå noget metal nogen steder

Nej - for der sker ikke en skid

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-04-04 17:24

> Niks - de kan ikke nå noget metal nogen steder

Næ, men de kan nå hinanden så strømmen løber uden om sikringen. Det ligner
en krigsmæssig nødrep.
Så dyr er en sikringsholder da heller ikke.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 17:30

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev :

>Næ, men de kan nå hinanden så strømmen løber uden om sikringen. Det ligner
>en krigsmæssig nødrep.

*Kun* hvis man klipper mere end 1 strips af

>Så dyr er en sikringsholder da heller ikke.

Korrekt - men mine virker, og bilsynet har sagt god for dem, så jeg
tager det ganske roligt

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-04-04 18:44

> *Kun* hvis man klipper mere end 1 strips af

Nu var det ikke sikringerne, men kabelskoene jeg talte om. Faktisk havde jeg
overset sikringen uden for cirklen.

> Korrekt - men mine virker, og bilsynet har sagt god for dem, så jeg
> tager det ganske roligt

Jo, der skal jo nok mere til at bringe dig ud af fatning . Jeg synes dog
det er imponerende at bilsynet siger god for dem. Jeg har dog selv gjort det
engang. Men det var kun indtil den rigtige sikring kunne fremskaffes.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 19:50

>Jo, der skal jo nok mere til at bringe dig ud af fatning .

Der skal sgu' en klog mand til ;) (eller god timing)

>Jeg synes dog det er imponerende at bilsynet siger god for dem. Jeg
>har dog selv gjort det engang. Men det var kun indtil den rigtige
>sikring kunne fremskaffes.

Jeg kan sgu' ikke se problemet. Som synsmanden konstaterede : i worst
case, er der jo ikke nogen af ledningsenderne der kan komme i kontakt
med sted, og selv den største tåbe, kan vel få øje på batteriet's
polsko ;)

Hvis man kender bare en lille smule til ledninger, vil man vide at en
0,75'er brænder over inden den laver ballade, og de der tvivler kan
tage et stykke ledning, afisolere enderne, og sætte hver ende på hver
sin pol på en batteri, så spekulerer de sgu'tte så meget over tingene
mere : ren anskuelsesundervisning.

Batteriet leverer gladeligt 300Ampere - det siger bare pufff.

Men når det så er sagt, er det en helt anden ting med de unge knægte
der lægger 20-25-50 kvadrat eller mere om til deres høreapparat bag i
bilen - *der* er der set seriøse bilbrande, fordi man ikke "havde råd"
til den foreskrevne sikring.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-04 20:15

> Batteriet leverer gladeligt 300Ampere - det siger bare pufff.

Liiiidt højere lyd
Been there, done that, burned the t-shirt

> [...]
> der lægger 20-25-50 kvadrat eller mere om til deres høreapparat bag i
> bilen - *der* er der set seriøse bilbrande, fordi man ikke "havde råd"

Så kan de lissågodt få en æske tændstikker med når de køber anlægget.

Har du forresten lagt mærke til en 60A eller 80A sikring i Scorpio?

Nå ikke?

Så kig på en rød ledning der går fra batteriet, der står A-værdien på.
Det er hovedsikringen til bilen.

Kan i Haynes se at der 2 'Fuse link wire' i Sierra

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 20:42

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Nå ikke?

Jeg har ikke kigget ;)

>Så kig på en rød ledning der går fra batteriet, der står A-værdien på.
>Det er hovedsikringen til bilen.

Der er også 2 i Scorpioen

>Kan i Haynes se at der 2 'Fuse link wire' i Sierra

samme ;)