Startbesvær med Golf 2
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 07:29

Så er den sku galt med min gamle Golf (2'er fra 84). Jeg skulle bruge
den i går morges efter den havde stået en dags tid (havde kørt fra
Aalborg til Århus om søndagen). Men starteren drejede bare rundt uden
at tænde på nogen af cylindrene (sådan lød det hvert fald). Jeg
behandlede samtlige tændkabler med Pronto (samt rotordæksel), men
ligelidt hjalp det.

I går eftermiddags da jeg fik fri tog jeg så den hele omgang (ville
ellers have været ude og købe rotor+dæksel+tændkabler) med kabler,
dæksel og rotor. Samtlige tændkabler og dæksel blev tørret af og givet
pronto, havde alle tændrør ude, de ser fine ud. På stifterne i
rotordæksel var det godt nok noget sort der hvor rotoren ser ud til at
ramme, prøvede at kradse lidt i det for at se om jeg kunne skabe lidt
mere forbindelse.

Det hjalp bare ikke en døjt, andet end at mit batteri nu er fladt (har
sat det opladning i går aftes). Men inden jeg begynder at forsøge at
starte den igen vil jeg høre om der er andet jeg skal have gjort for
at hjælpe den lidt med at kunne starte?

Jeg prøvede at hive et tændrør ud for at se om det gnistede, det så
det ikke ud til, hvilket undrede mig lidt.

Den har den sidste uges tid haft problemer om morgenen med at starte
(specielt når det var fugtigt) men er der noget der pludseligt kan
være gået i stykker? Eller er grunden bare at når batteriet bliver
fladt (pga. mine startforsøg om morgenen) så har den blot endnu
sværere ved at starte? Den kunne ellers fint dreje motoren rundt.

Al hjælp modtages gladeligt så den ældre bil kan komme på vejene igen.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Tommy

Dato : 14-04-04 08:37

> [...]
> sat det opladning i går aftes). Men inden jeg begynder at forsøge at
> starte den igen vil jeg høre om der er andet jeg skal have gjort for

Hej

Det lyder som om tændspolen er stået af.

Hilsen Tommy

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 08:44

"Tommy" <no@reply.dk> writes:

> Hej
>
> Det lyder som om tændspolen er stået af.

Hmm, ja hvis jeg så ikke kan starte den i eftermiddag så vil jeg da
prøve at cykle ud til onkel høyer og købe lidt reservedele. Hvis den
er røget er det så umuligt for mig at starte den? Eller er det en del
der sådan bliver "lidt" defekt? For sprøgsmålet er om jeg skal forsøge
at få den startet og køre ud og købe reservedel, eller om jeg skal
fare direkte ud til høyer (vi har desværre ikke en krogslund i Århus)
(der lukker kl. 17, jeg har fri kl 16) på cykel.

/Thomas

Fra : Tommy

Dato : 14-04-04 12:44

> Hmm, ja hvis jeg så ikke kan starte den i eftermiddag så vil jeg da
> prøve at cykle ud til onkel høyer og købe lidt reservedele. Hvis den
> er røget er det så umuligt for mig at starte den?

Du kan ikke starte uden tændspole. Det er den der skal skaffe højspændingen
til at give gnist.

>Eller er det en del
> der sådan bliver "lidt" defekt?

Den kan vist godt blive lidt defekt (løs forbindelse) men når der ikke er
nogen gnist på nogen af tænderne og du har skiftet alt andet så tror jeg
ikke det kan være andet end tændspolen.

> [...]
> fare direkte ud til høyer (vi har desværre ikke en krogslund i Århus)
> (der lukker kl. 17, jeg har fri kl 16) på cykel.

Høyer eller Krogslund..... Er vel et fedt

Hilsen Tommy

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 13:57

"Tommy" <no@reply.dk> writes:

> Du kan ikke starte uden tændspole. Det er den der skal skaffe højspændingen
> til at give gnist.

OK, så tror jeg at det bliver sådan en jeg køber også. De har
forhåbentlig en eller anden form for returret hvis jeg ikke anvender
delen.

> Den kan vist godt blive lidt defekt (løs forbindelse) men når der ikke er
> nogen gnist på nogen af tænderne og du har skiftet alt andet så tror jeg
> ikke det kan være andet end tændspolen.

Jeg har ikke skiftet noget endnu, da jeg ikke har kunnet komme ud og
købe reservedele, men jeg syntes da hvert fald jeg har gjort et
ihærdigt forsøg på at finde fejlen.

> Høyer eller Krogslund..... Er vel et fedt

Mit umiddelbare indtryk er, at Krogslunds reservedele er af lidt bedre
kvalitet end høyers (har jeg hørt fra andre også)

/Thomas

Fra : Kent Nielsen

Dato : 14-04-04 14:19

"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
SNIP

> Den kan vist godt blive lidt defekt (løs forbindelse) men når der ikke er
> nogen gnist på nogen af tænderne og du har skiftet alt andet så tror jeg
> ikke det kan være andet end tændspolen.

Hello
På en ´84 kan der godt være platiner, så det var da en oplagt mulighed at de
var slidt op.
(Husk at skifte kondensatoren også hvis du skifter platiner)

Mvh
Kent Nielsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 14:27

"Kent Nielsen" <nielsen@virker.ikke.local> writes:
> Hello
> På en ´84 kan der godt være platiner, så det var da en oplagt mulighed at de
> var slidt op.
> (Husk at skifte kondensatoren også hvis du skifter platiner)

Jooh, men platiner og kondensator er ikke mere end et par år gamle, så
skulle de ikke være muligt at de stadig kan holde lidt længere?

/Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 18:02

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> writes:

> Jooh, men platiner og kondensator er ikke mere end et par år gamle, så
> skulle de ikke være muligt at de stadig kan holde lidt længere?

Nåh nu har jeg overgivet mig til det større magter :-/

Jeg har skiftet tændkabler, dæksel, rotor, tændspole uden nogen form
for success. Jeg ærger mig over at jeg ikke huskede at købe en ny
kondensator bare for at se om det skulle være den. Iflg. min haynes
vil det give netop symbolet at den ikke kan starte.

Men nu har jeg ringet til Dansk Autohjælp og de kommer indenfor en
time, så må jeg jo se om han tilfældigvis kan lave det, ellers må den
op til min mekanikker og få professionel hjælp :-/

'Charmen' ved at køre gammel bil

/Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 19:06

> [...]

> var slidt op.
> (Husk at skifte kondensatoren også hvis du skifter platiner)

Du havde sku ret. Dansk Autohjælp manden konstaterede at platinerne
var slidt ned. Med lidt justering fik vi gang i bilen, og jeg kørte
den op til min mekker så kan han få lov til at skifte den samt lidt
andet. Den havde det godt nok hårdt til sidst da batteriet (igen) blev
afladet af al den brug. Men nu fik jeg da også set hvordan platiner
ikke skal se ud

Tak for forslagene...

/Thomas

Fra : Tommy

Dato : 15-04-04 09:43

> [...]
> andet. Den havde det godt nok hårdt til sidst da batteriet (igen) blev
> afladet af al den brug. Men nu fik jeg da også set hvordan platiner
Hej Thomas

Jamen tillykke med at den triller igen. Sorry at jeg gik forkert i byen ang.
tændspole. Platiner havde jeg ikke lige tænkt på.

Men held og lykke med kassen.

Hilsen Tommy

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-04-04 09:48

"Tommy" <no@reply.dk> writes:

> Jamen tillykke med at den triller igen. Sorry at jeg gik forkert i
> byen ang. tændspole. Platiner havde jeg ikke lige tænkt på.

Hehe, det havde jeg egentlig heller ikke selv. Men min mekker er på
sagen nu og ordner samtidig en stribe andre småting, så jeg skal op og
hente den igen i eftermiddag. Jeg får nu skiftet spole, rotor, dæksel
og kabler samtidig, det kan jo ikke skade

> Men held og lykke med kassen.

Jotak, det er jo også snart sommer, så det er jo rart hvis den kan
komme lidt ud og trille igen (selvom det kun er et transportmiddel og
ser sådan ud Næste projekt er lidt rustbehandling med POR15,
vinteren i år har været hård ved den :-/

/Thomas

Fra : Tommy

Dato : 15-04-04 10:13

> [...]
> ser sådan ud Næste projekt er lidt rustbehandling med POR15,
> vinteren i år har været hård ved den :-/
Hmm... Jeg er så heldig stillet at vi i august fik fat i en 90'er 2'er GTD
som havde kørt i Hamborg. Den kostede godt nok 52000 men tilgengæld ikke er
der ikke det mindste rust i den. Den blev så lakforseglet med Sonax i
september og bagefter fik den en ordentlig gang Tectyl i alt hvad der hedder
hulrum. Den fik så et lille eftersyn her for 14 dage siden hvor jeg kunne
konstatere at alt stadig ser fint ud. Når vi så begynder at ramme 20 grader
på termometeret skal den igen have en tur med min ven Sonax. Bilen er rød så
jeg skal gøre en masse for lakken for at den ikke bliver mat. Da bilen blev
vurderet i forbindelse med importen fik den også meget ros over hvor pæn den
er i lakken.

Derudover skal jeg også have lagt er par nye bakker og tromler i den samt to
nye håndbremse kabler da de har strukket sig.

POR15 kender jeg så ikke.. Men det kan du vel fortælle mig hvad det er

Hilsen Tommy

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-04-04 11:03

"Tommy" <no@reply.dk> writes:

> [...]
> vurderet i forbindelse med importen fik den også meget ros over hvor pæn den

Ja det er dejligt med en bil i god stand. Dog syntes jeg at 52kkr er
mange penge for en 13 år gammel bil.

> [...]
> nye håndbremse kabler da de har strukket sig.
>
> POR15 kender jeg så ikke.. Men det kan du vel fortælle mig hvad det

Paint-On-Rust (http://www.por15.com) et middel der (iflg div
anmeldelser) kan males direkte på rust og forsegle selve rusten (samt
transmogriffe den til noget metal-agtigt) og forhindre at den udvikler
sig videre (den danske side por15.dk er åbenbart blevet overtaget
eller noget, for jeg får en side om studiosound.dk :-/)

Jeg har købt et lille starter-kit som jeg vil forsøge med på
bla. skærmkanter, ved baglygte og div rustpletter. Det bliver godt nok
sort bagefter, men det må jeg jo så gøre noget ved (hvis jeg gider,
bilen er i forvejen nærmest 3 farvet).

/Thomas