ændring af registreringsattest - ny mindre~
Fra : petersen_michael

Dato : 13-04-04 17:54

Hej

Koster det 380,- Kr. at få skrevet en mindre påhængsvægt på
sin registreringsattest?

Mit problem er at der står 1150 Kg, med bremser men det gælder
kun hvis jeg anskaffer mig et E-certifikat..
Uden dette E, må jeg kun slæbe af med 1075 Kg. da bilen vejer
1025 Kg.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-04 19:55

petersen_michael wrote:
:: Hej
::
:: Koster det 380,- Kr. at få skrevet en mindre påhængsvægt på
:: sin registreringsattest?

Nej, det er gratis at få den registreringsattest "nedvejet". Det er kun den
modsatte vej det koster.

Gå du roligt på motorkontoret.

M.v.h.

Fra : Q

Dato : 13-04-04 19:55

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:407c1b22$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> kun hvis jeg anskaffer mig et E-certifikat..
> Uden dette E, må jeg kun slæbe af med 1075 Kg. da bilen vejer

Jeg går ud fra at det er bilen du vil veje ned?

Hvis det er bilen du vil veje ned ser jeg da egentlig ingen grund til det..
Ellers skulle man vel også have E-kort hvis man f.eks triller rundt i en
Patrol, som snildt kan trække et par ton?

Så længe traileren ikke vejer mere end det dit kørekort giver dig lov til er
det ikke noget problem

/peter

Fra : petersen_michael

Dato : 13-04-04 20:52

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at det er bilen du vil veje ned?

Jeps

> [...]
en
> Patrol, som snildt kan trække et par ton?

Det skal man også..

Min Patrol vejer 1800 Kg. TT er 2400 Kg
den må trække 1700 Kg.

Men uden E- kort, må der kun stå 1100 Kg på registreringsattesten.

> Så længe traileren ikke vejer mere end det dit kørekort giver dig lov
til er
> det ikke noget problem

http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

Det er jo det der er problemet..

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-04 21:12

petersen_michael wrote:
:: Min Patrol vejer 1800 Kg. TT er 2400 Kg
:: den må trække 1700 Kg.
::
:: Men uden E- kort, må der kun stå 1100 Kg på registreringsattesten.

Øøøh, hvorfor det?

M.v.h.

Fra : Q

Dato : 14-04-04 07:24

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:407c44bf$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> en
>
> Det skal man også..

Nej... Kun hvis du smider en trailer med en totalvægt på OVER 1100 kg på!

> Min Patrol vejer 1800 Kg. TT er 2400 Kg
> den må trække 1700 Kg.
>
> Men uden E- kort, må der kun stå 1100 Kg på registreringsattesten.

Ja, for traileren.... det er hamrende ligegyldigt om din bil kan trække en
trailer der er tungere end hvad du må køre med på alm. B-kort, sålænge du
ikke trækker mere end de 1100 kg i dit tilfælde...

> til er
>
> http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

Jeg tror du har fået det svar galt i halsen... Det de virkelig mener er at
traileren ikke må veje mere end hvad der er tilladt iflg. reg. attest på
Patrolen..

I dit tilfælde må du køre med 1100 kg på krogen på alm. B-kort og 1700 kg
hvis du har B+E kort..
Du skal ikke ændre på reg. attest fordi du kun har alm. B-kort

Der er et par kriterier der skal opfyldes for at køre med trailer uden
"hængerkort":

1: Bilen skal selv. kunne trække din trailer ( her tænker jeg på vægt..)..
Din Patrol må trække 1700 kg

2: Traileren må ikke veje mere end bilen... I dit tilfælde må traileren veje
2400 kg iflg. færdselsloven

3: Bil + trailer må ikke veje over 3500 kg
Du må derfor køre med 3500 - 2400 = 1100 kg

Såeh... Nu ved jeg ikke hvad din trailer vejer, men er der noget der skal
vejes ned er det traileren, hvis den vejer over 1100 kg..

/peter

Fra : Leonard

Dato : 14-04-04 07:55

"Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Der er et par kriterier der skal opfyldes for at køre med trailer uden
>"hængerkort":

Det er bare ikke dem du angiver her:

>1: Bilen skal selv. kunne trække din trailer ( her tænker jeg på vægt..)..
> Din Patrol må trække 1700 kg

Ja, men bilen skal bare trække den faktiske vægt. Denne Patrol må
gerne trække en 3500 kg trailer, der kun er lastet til max. 1700 kg.

>2: Traileren må ikke veje mere end bilen... I dit tilfælde må traileren veje
>2400 kg iflg. færdselsloven

Nej, det er tallene i registreringsattesten der gælder, og her må
bilen ikke kunne trække mere end bilens egenvægt + 50 kg. Og traileren
må altså ikke veje mere end det med last.

>3: Bil + trailer må ikke veje over 3500 kg
>Du må derfor køre med 3500 - 2400 = 1100 kg

Og her er det vigtigt at det er ikke den faktiske vægt, men den
tilladte totalvægt for både bil og trailer.

>Såeh... Nu ved jeg ikke hvad din trailer vejer, men er der noget der skal
>vejes ned er det traileren, hvis den vejer over 1100 kg..

I dette tilfælde med Patrol'en så ja, men i det oprindelige spørgsmål
er der vidst tale om en helt anden og mindre bil:

Og her er det helt rigtigt at for at trække en trailer med en tilladt
totalvægt på mere end 1075 kg skal bilens anhængervægt skrives ned til
1075 kg. Så må der gerne trækkes med en tungere trailer, bare den
faktiske vægt holdes under.

--
Leonard

Fra : Q

Dato : 14-04-04 09:56

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er bare ikke dem du angiver her:

> Ja, men bilen skal bare trække den faktiske vægt. Denne Patrol må
> gerne trække en 3500 kg trailer, der kun er lastet til max. 1700 kg.

Indrømmet den er lidt uklar... Jeg mente selvf. den max trailervægt, som
producenten opgiver!..

> Nej, det er tallene i registreringsattesten der gælder, og her må
> bilen ikke kunne trække mere end bilens egenvægt + 50 kg. Og traileren
> må altså ikke veje mere end det med last.

Enig, men igen.. det er det danske system, som kommer med denne regel..

> Og her er det vigtigt at det er ikke den faktiske vægt, men den
> tilladte totalvægt for både bil og trailer.

Jeps..

> [...]
> totalvægt på mere end 1075 kg skal bilens anhængervægt skrives ned til
> 1075 kg. Så må der gerne trækkes med en tungere trailer, bare den

Den forstår jeg ikke??

Det er da traileren der skal vejes ned, så den ikke vejer mere end bilen, og
hvad bilen må køre med??

/peter

Fra : Leonard

Dato : 14-04-04 10:46

"Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Det er da traileren der skal vejes ned, så den ikke vejer mere end bilen, og
>hvad bilen må køre med?

1. Der er ingen regel om at traileren ikke må være have en tilladt
totalvægt der er tungere end bilen.

2. Du må gerne trække en trailer der har en tilladt totalvægt, der er
tungere end det bilen må trække, så må den bare ikke læsses med mere
vægt end bilen må trække.

3. Kørekortsreglerne er ligeglade med om trailerens tilladte totalvægt
er stor, hvis bilens tilladte trækvægt ikke er tungere end bilens
egenvægt + 50 kg.

Der er altså ingen grund til at veje traileren ned, det er i mange
tilfælle smartere at få bilens papirer til at passe med reglerne, så
kan du køre med hvilken som helst trailer uden at bekymre dig om
kørekort, kun om hvormeget der læsses på traileren.
--
Leonard

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-04-04 11:19

Leonard skrev:

> 3. Kørekortsreglerne er ligeglade med om trailerens tilladte totalvægt
> er stor, hvis bilens tilladte trækvægt ikke er tungere end bilens
> egenvægt + 50 kg.

Det er ikke korrekt - i tilfældet med Michaels Nissan Patrol må trailerens
tilladte totalvægt ikke være støre end 1100 kg. Hvis den er det, skal man
have B/E-kørekort.

--
Reino
Mazda 323 '97 til salg

Fra : Leonard

Dato : 14-04-04 14:09

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

>Det er ikke korrekt - i tilfældet med Michaels Nissan Patrol må trailerens
>tilladte totalvægt ikke være støre end 1100 kg. Hvis den er det, skal man
>have B/E-kørekort.

Rigtigt nok, der faldt jeg selv i en fælderne.
Det jeg skriver ovenover gælder kun hvis bilens tilladte totalvægt og
tilladte trækvægt ikke overstiger 3500 kg. Som jo er tilfældet med den
bil som startede tråden.
Og så skal det jo også tilføjes at alt det med kørekort kun er
interessant ved trailere over 750 kg.
--
Leonard

Fra : petersen_michael

Dato : 14-04-04 15:23

> [...]

> totalvægt på mere end 1075 kg skal bilens anhængervægt skrives ned til
> 1075 kg. Så må der gerne trækkes med en tungere trailer, bare den

præcist

Patrolen har ikke nummerplader på for tiden, så det er knald hamrende
uinteressant
hvad den kan eller må trække..
Lige nu handler det om konens Primera..

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 15:37

> præcist

Uha jeg er glad for at der stemplet E på mit pap - Så kan jeg nøjes med
at se på hvor meget bilen må trække og så ikke laste over det...

Burde de regler ikke kunne forenkles bare en lille bitte smule ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : petersen_michael

Dato : 14-04-04 17:24

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
en meddelelse news:c5jjpl$t$1@sunsite.dk...

> [...]
> at se på hvor meget bilen må trække og så ikke laste over det...
>
> Burde de regler ikke kunne forenkles bare en lille bitte smule ?

Det er meget enkelt 30% overlæs så ryger pappet
forkert kørekort (manglende E koster SVJH 3500,-Kr. i bøde)

Så hvis bare man holder sig til bilens egenvægt + 50Kg. på trækkrogen
og ellers ikke mere end 29% overlæs, så går det bedst

Men ja, et E kunne da være en rar ting..

Gosh, når jeg tænker på alle de gange min 300Kg. trailer har kørt
1m³ grus hjem (1200-1500Kg.) godt jeg ikke er blevet busted..

Hmm.. 300Kg. + 29% = 387Kg.
Hmm.. 1200 - 1500Kg = 400-500% overlæs..

med den nye trailer kan jeg holde mig til bilens 1075Kg + 29% = 1386 Kg.

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 18:37

> Det er meget enkelt 30% overlæs så ryger pappet

Uha det var ikke meget ... Det må jeg vist hellere sørge for kommer
videre rundt i familien (som jeg deler trailer med)

> Gosh, når jeg tænker på alle de gange min 300Kg. trailer har kørt
> 1m³ grus hjem (1200-1500Kg.) godt jeg ikke er blevet busted..
> Hmm.. 300Kg. + 29% = 387Kg.

Regner man det virkeligt på den måde ?
Det er altså ikke 500kg totalvægt +29% = 645 totalvægt svarende til
445kg gods ...

Fra : petersen_michael

Dato : 14-04-04 19:03

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
en meddelelse news:c5jtsb$pu$1@sunsite.dk...

> Uha det var ikke meget ... Det må jeg vist hellere sørge for kommer
> videre rundt i familien (som jeg deler trailer med)

Ja, det er en skidt ting, jeg vidste det heller ikke før her forleden..

> Regner man det virkeligt på den måde ?
> Det er altså ikke 500kg totalvægt +29% = 645 totalvægt svarende til
> 445kg gods ...

Det kommer jo an på..
min gamle trailer havde en TT på 300 Kg, og last 225 Kg.
ladet rummede 1,2 M³ strøget til kanten..

Min nye trailer har en TT på 1500 Kg, og 1100 Kg last
ladet rummer 1,2 M³ til kanten

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 19:40

> min gamle trailer havde en TT på 300 Kg, og last 225 Kg.
> ladet rummede 1,2 M³ strøget til kanten..

Ok - jeg troede bare ikke der fantes så små trailere der måtte laste så
lidt

> Min nye trailer har en TT på 1500 Kg, og 1100 Kg last
> ladet rummer 1,2 M³ til kanten

Der giver også mere mening. Jeg har ikke regnet på indholdet af "min"
men ved hvordan den opfører efter bilen når man ikke er hurtig nok til
at sige til når den læsses med en gummiged...

Har du købt traileren ny eller brugt ?

Fra : Leonard

Dato : 14-04-04 20:59

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Ok - jeg troede bare ikke der fantes så små trailere der måtte laste så
>lidt

Jo, jo, det kaldes en trillebør ... -)

Tjah, jeg skal nok heller ikke læsse min store trailer med grus med
top, selvom den må laste 2100kg (2800kg total), så kan der være en hel
del grus på et lad der er 5,5m x 2,44m
Og bilen må kun trække 2000kg ...

Den er købt brugt, meget billigt da den desværre skal have 2 nye
aksler før den kan blive synet
--
Leonard

Fra : petersen_michael

Dato : 15-04-04 15:23

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
en meddelelse news:c5k1og$d1f$1@sunsite.dk...

> Har du købt traileren ny eller brugt ?

Jeg har købt en sprit ny Niewiadow Selandia dobbelt akslet trailer
ladmål 1,3*2,6*0,35

et fint lille påhæng

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-04-04 23:06

petersen_michael skrev:

> Det er meget enkelt 30% overlæs så ryger pappet

Nix.

> forkert kørekort (manglende E koster SVJH 3500,-Kr. i bøde)

1.500 kr.

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 07:43

> Nix.

Uden at opfordre til overlæs - hvad er så straffen og kan kørekortet
stadig komme i fare ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-04-04 10:08

anders majland skrev:

> Uden at opfordre til overlæs - hvad er så straffen og kan kørekortet
> stadig komme i fare ?

Føreren skal betale 10 kr. pr. %'s overlæs - ejeren 25 kr. Beløben oprundes
til nærmest beløb deleligt med 500 kr. Overlæs udregnes i forhold til den
tilladte totalvægt.

Bøden kan dog blive lidt større, hvis det tilladte akseltryk (også) er
oversteget. Føreren skal betale 20 kr. pr. %'s overskridelse - ejeren 50 kr.

For personbiler er der ingen regler om at kørekortet mistes ved en bestemt
%-vis overtrædelse.

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 11:16

> Føreren skal betale 10 kr. pr. %'s overlæs - ejeren 25 kr. Beløben
> oprundes til nærmest beløb deleligt med 500 kr. Overlæs udregnes i
> forhold til den tilladte totalvægt.

Er det ejeren af det trækkende køretøj eller ejeren af traileren ?

> For personbiler er der ingen regler om at kørekortet mistes ved en
> bestemt %-vis overtrædelse.

Puha Det kan være lidt svært uden en brovægt helt at vide hvor meget
man har fået læsset på ...

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-04-04 13:24

anders majland skrev:

> Er det ejeren af det trækkende køretøj eller ejeren af traileren ?

Umiddelbart vil jeg mene, det er ejeren af traileren, men jeg er ikke
sikker.

> Puha Det kan være lidt svært uden en brovægt helt at vide hvor meget
> man har fået læsset på ...

Man kan jo læsse det i spande og veje en enkelt spand, hvis det kan lade sig
gøre. Jeg så en i går, som havde 25 spande med grus/ler stående på
traileren - dette var netop gjort for at undgå overlæs.