/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
metalliske træthed...?
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-04 14:08

Hejsa

Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
træthed ..?

Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.

Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?

Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med alderen,
men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
gammel og altså ikke slappere end den altid har været.

Anyone...???

--
/Jan W Nielsen



 
 
chr (13-04-2004)
Kommentar
Fra : chr


Dato : 13-04-04 14:23


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
> træthed ..?
>
> Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
> alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
>
> Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
>
> Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
alderen,
> men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
> stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
> gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
>
> Anyone...???
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>

personligt ved jeg at feks en triump spitfire 'sætter' sig over tiden...


Chr.




AA (13-04-2004)
Kommentar
Fra : AA


Dato : 13-04-04 16:52

Godt indlæg/spørgsmål Jan, har ofte spekuleret over problemet.

Jeg tror ikke et karosseri bliver mindre "stift" når det bliver ældre -
sættes en gammel velholdt bil i opretterbænk passer alle mål - så sat sig
har den ikke - jeg tror det meste ligger i undervogn sæder styrtøj mv. som
bliver slidt.

Jeg har haft et par frikørte Taxa``er som efter skift af støddæmpere og
bøsninger "kørte som nye" igen.

Hvis karoseriet begyndte at blive "blødt" med alderen ville ruder etc. jo
revne - det har jeg aldrig set ske som følge af alder.

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
> træthed ..?
>
> Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
> alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
>
> Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
>
> Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
alderen,
> men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
> stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
> gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
>
> Anyone...???
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
>




Ukendt (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-04 17:01

> Jeg har haft et par frikørte Taxa``er som efter skift af støddæmpere og
> bøsninger "kørte som nye" igen.

Tilsvarende har jeg prøvet at køre en Opel Vectra, der var NØJAGTIG samme
model og alder som min egen og med næsten samme kilometertal (men ikke
restaureret), og det var ikke til at forstå, at det var samme bil.

Min er fået nye "alt" og føltes langt mere spændstig end den anden "gamle
udtrådte kondisko"

--
/Jan W Nielsen





Uffe Bærentsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 13-04-04 21:20


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
> træthed ..?
>
> Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
> alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
>
> Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
>
> Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
alderen,
> men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
> stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
> gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
>
> Anyone...???

Det er der lavet en undersøgelse af.
Jeg har for år tilbage læst en artikel i et eller andet bilblad om emnet.
Det var ADAC der havde lavet undersøgelsen.
Basis for undersøgelsen var at en ved ADAC havde fået skiftet forrude.
Forruden var revnet uden påviselig grund, læs: intet stenslag.
Forruden blev skiftet, det var en limet forrude.
Kort tid efter revnede forruden igen.
Dette syntes ejeren var påfaldende og fik sat undersøgelsen i gang.

Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
stivheden.
Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste forruder.
Mener at huske at bilen var en Audi eller VW.

Når det så er fortalt, så rækker min hukommer ikke længere.

Er der nogen derude som kan kaste mere lys over emnet, evt sige hvor
artiklen kan findes?



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC




Niels Skaaning (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 13-04-04 21:33

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:407c4b62$0$148
> Det er der lavet en undersøgelse af.
> Jeg har for år tilbage læst en artikel i et eller andet bilblad om emnet.
> Det var ADAC der havde lavet undersøgelsen.
> Basis for undersøgelsen var at en ved ADAC havde fået skiftet forrude.
> Forruden var revnet uden påviselig grund, læs: intet stenslag.
> Forruden blev skiftet, det var en limet forrude.
> Kort tid efter revnede forruden igen.
> Dette syntes ejeren var påfaldende og fik sat undersøgelsen i gang.
>
> Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
> stivheden.
> Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste forruder.
> Mener at huske at bilen var en Audi eller VW.
>
> Når det så er fortalt, så rækker min hukommer ikke længere.
>
> Er der nogen derude som kan kaste mere lys over emnet, evt sige hvor
> artiklen kan findes?

Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger, der
er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.

NS



Mogens Knudsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-04-04 05:42

On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger, der
>er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
>stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.

Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
kan og har faktisk målt det.

/Mogens

Mikael Kristiansen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 14-04-04 12:05


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:75gp70ptila3bfniocb5p9iibnrvne7h37@4ax.com...
> On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
> <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
>
> >Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger,
der
> >er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
> >stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
>
> Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
> Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
> et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
> lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
> kan og har faktisk målt det.

Årsagen til stivhedsdegradering er for metaller altid, at der opstår
mikrorevner, men tilstedeværelsen af målelig stivhedsændring for metaller,
oplever man kun meget kort tid inden de bryder, men man kan sagtes måle om
en plade bukker sig & hvor meget den bukker/hvor tæt den er på sin maksimale
belastning. I de fleste moderne (Rigtigt store) bygningsværker hælder man
dyngevis af optiske fibre ind, som man bruger til kontinuert monitoering af
bygningsværkets tilstand. Med optiske fibre kan man næsten måle hvad man
vil....

Samtidig korrosion & udmattelse i metaller er faktisk et stort & meget
spændende emne. Når et metal korroderer starter en mængde
korrosionsforårsagede mikrorevner faktisk udmattelsesprocessen forbløffende
hurtigt, og en parallel korrosion & udmattelse burde være prioroteret meget
højt hos f.eks. bilfabrikkerne, hvilket jeg gætter på at det også er.

Hos Force har de lavet nogle små spinkle forsøg med udmattelse & korrosion
for det firma jeg arbejder i, men da vi skulle undersøge emnet til bunds,
byggede vi tre rigtigt gode forsøgsopstillinger, hvor vi kan korrodere,
samtidigt med at der udmattes på metaller. De har kørt i et par år nu, og
genereret en masse data.
Så vidt jeg ved, eksisterer der kun eet andet sted i verden (Hos Sintef i
Norge) en opstilling, hvor man også kan justere iltindholdet under
korrosionsprocessen ned i nærheden af 1 ppb. Dette er specielt vigtigt hvis
man vil have kontrol over, om det eksempelvist primært er spalteagtig
korrosion, som tager livet af stålet (Spalter = iltniveau --> 0 --> pH
falder til meget lavt niveau) Det kunne også være ønskeligt, hvis man ville
undersøge et materiale for brintskørhed, der jo resulterer i et materale som
performer elendigt i udmattelse.


Mvh. Mikael Kristiansen



Ukendt (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-04 12:18

> Årsagen til stivhedsdegradering er for metaller altid, at der opstår
> mikrorevner, men tilstedeværelsen af målelig stivhedsændring for metaller,
> oplever man kun meget kort tid inden de bryder

Spændende indlæg - tak for det...!

--
/Jan W Nielsen




Niels Skaaning (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-04-04 16:38

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:75gp70ptila3bfniocb5p9iibnrvne7h37@4ax.com...
> On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
> <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
>
> >Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger,
der
> >er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
> >stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
>
> Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
> Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
> et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
> lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
> kan og har faktisk målt det.

Et godt eksempel på at metaller bliver hårdere ved påvirkning er kobber.
Prøv at bøje et stykke kobber nogle gange så kan du mærke det. Et andet
eksempel er rustfrit stål som kun kan hærdes ved bearbejdning (generelt). Nu
er der nok ikke den store virkning på en bil, hvor udbøjningen ikke er stor.
Men en bil bliver altså ikke mindre stiv af at blive brugt jf. Michael. Hvis
den gjorde ville den revne. Derfor må der være revner i først og fremmest
svejsninger, hvis en bil er blevet blød og så vil den snart gå i stykker, da
andre svejsninger så bliver påvirket hårdere.

NS



Mikael Kristiansen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 15-04-04 06:30


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
news:c5jllj$49r$1@sunsite.dk...
>
> Et godt eksempel på at metaller bliver hårdere ved påvirkning er kobber.
> Prøv at bøje et stykke kobber nogle gange så kan du mærke det. Et andet
> eksempel er rustfrit stål som kun kan hærdes ved bearbejdning (generelt).
Nu
> er der nok ikke den store virkning på en bil, hvor udbøjningen ikke er
stor.
> Men en bil bliver altså ikke mindre stiv af at blive brugt jf. Michael.
Hvis
> den gjorde ville den revne. Derfor må der være revner i først og fremmest
> svejsninger, hvis en bil er blevet blød og så vil den snart gå i stykker,
da
> andre svejsninger så bliver påvirket hårdere.
>

Det du taler om her er begrebet deformationshærdning, som kun optræder, når
man overskrider materialets flydespænding. En tydelig indikering af, om man
har overskredet et materiales flydespænding er, om der er blivende
deformationer.
Det er et materiales sejhed som afgør hvor mange buk det kan tåle uden at
bryde, og som Niels sikkert også har bemærket, er højstyrke kulstofstål
typisk meget sprøde (Knækker som glas).

Skal man relatere det til biler, tror jeg at mange glemmer, hvor vigtigt det
_kan_ være om bilen har været skadet.
En bekendts Saxo-cup racer blev købt hjem fra Holland (svjh), fordi den var
billig og indeholdt alle de rigtige stumper. Imidlertidigt kunne bilen slet
ikke køre stærkt, og de fandt ud af at forbroen simpelthen roterede voldsomt
omkring en lodret akse ved kruvekørsel, på grund af vidt forskellig
karosseristivhed i bilens længderetning. Den havde selvfølgeligt været
skadet, men der var ikke noget som umiddelbart indikerede at der skulle være
lavet fusk med karosseriet. Løsningen blev at købe et nyt karosseri og
flytte stumperne over. At han så ikke begyndte at blande sig i top 10 inden
bilen blev gjort ulovlig kan man så tænke lidt over, og jeg syntes det er
utroligt at Saxo-Cuppen ikke skrider ind mod en åbenlys ulovlighed, som
f.eks. frihøjden. Et reglement eksisterer vel fordi det skal følges

Mvh. Mikael Kristiansen



Ukendt (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-04 21:36

> Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
> stivheden. Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste
forruder.

Det var da et sjovt fænomen.

Gad vide om der mon har været noget andet galt med bilen - at den har kørt
bane-race, eller at den for eksempel har været alvorligt skadet.

Det er jo ikke normalt, at gamle biler spiser forruder.

--
/Jan W Nielsen





Uffe Bærentsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 13-04-04 21:57


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:407c4f56$0$514$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
> > stivheden. Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste
> forruder.
>
> Det var da et sjovt fænomen.
>
> Gad vide om der mon har været noget andet galt med bilen - at den har kørt
> bane-race, eller at den for eksempel har været alvorligt skadet.
>
> Det er jo ikke normalt, at gamle biler spiser forruder.

Som sagt, jeg kan ikke huske hvor undersøgelsen blev bragt.
En mulig ledetråd er, at jeg ikke er særlig god til tysk.
Så er der jo de danske blade tilbage

Bilen var ikke brugt til andet end daglig trafik.

Jeg kunne have en mistanke om at det stod i Motor for 'en del år siden'.
Læs: omkring 10 år siden.

De havde testet bilen i en slags 'vridebænk'.

Det ville være dejligt om en eller anden kunne finde undersøgelsen eller
artiklen



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408675
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste