Nürburgring
Fra : Knud Jacobsen

Dato : 28-04-01 18:48

Til Jørund m.fl.

Jeg er i en engelsksproget TDM-newsgroup faldet over flg. spm.:
--------------------------------
"Anyone taken their TDM on a circuit?
I'm taking mine to Nurburgring in a couple of weeks and despite Dynojet, K&N
Stage I and Micron race exhaust being fitted I wonder how it will compare
with other bikes there. On the road as we all know there's not a lot of
difference between the TDM and most sports 600s (although I know from
experience the R6 is well quick!!) but the track is a different kettle of
fish entirely (is that an international phrase? )
It does sort of come down to the mentality (lack of) of the rider but any
other experiences would be useful - has anyone else been to Nurburgring?
Kenny "
---------------------------------
Der går en historie om en lokal tysker, der kørte fra det meste på en TDM -
iført gummistøvler! Er der nogen, der er stødt ind i / blevet overhalet af /
har overhalet ham? Ifølge en nylig artikel i vistnok MOTORRAD fræser han
stadig rundt og rundt -
nu på en YZF - men stadig iført gummistøvler!

Med andre ord - findes der noget brugbart om TDM og Nürburgring? Så vil jeg
maile det videre til "Kenny" (og selv læse det med stor interesse).

Knud Stange Jakobsen
TDM 850 (der også får monteret Micron i næste uge)

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 28-04-01 20:09

> Der går en historie om en lokal tysker, der kørte fra det meste på en
TDM -
> iført gummistøvler!

Hvad er en TDM? Den eneste jeg kender, er en TDM850, men han nævner jo 600
sportsmc'er...?

> Ifølge en nylig artikel i vistnok MOTORRAD fræser han
> stadig rundt og rundt -
> nu på en YZF - men stadig iført gummistøvler!

Han kan da ikke være ret klog, når han kører rundt i gummeistøvler!

> Med andre ord - findes der noget brugbart om TDM og Nürburgring?

Det er jo ikke ræs imod andre man kører dernede - så slår man folk ihjæl for
tidligt! Man kører med/mod sig selv, og viser derudover hensyn (det er j
hvert fald min opfattelse af det).

Mvh
Steen

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 28-04-01 19:45

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_GDG6.64938$o4.5760180@news010.worldonline.dk...
> Hvad er en TDM? Den eneste jeg kender, er en TDM850, men han nævner jo 600
> sportsmc'er...?

Det han skriver er, at "on the road" er der ikke den store forskel på en TDM
850 og en 600 sportsmc............

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-01 19:47

"Knud Jacobsen" <dagskolen@paradis.dk> wrote in message

> [...]
> stadig rundt og rundt -
> nu på en YZF - men stadig iført gummistøvler!
LOL - litt av en historie. Personlig har jeg ikke sett noen i gummistøvler,
og jeg tror heller ikke vaktene ved bommen ville være alt for begeistrede
hvis de så det Når det gjelder spørsmålet om en TDM kan kjøre fra de
fleste andre, så vil jeg si: Ja, det tror jeg gjerne. Ikke fordi sykkelen er
fantastisk god til Ringen, men fordi fyren bak styret er det avgjørende, og
på Ringen er det spesielt viktig. Kjenner man banen ut og inn, så spiller
det (nesten) ingen rolle hva man kjører på.

For noe tid siden fikk jeg en mail fra Jürgen Harmann, tidligere
sjefstekniker hos Metzeler med ansvar for utvikling av MC dekk. Han hadde
kikket på noen av de videoer som ligger på min hjemmeside, og hadde noen
kommentarer i den forbindelse. Vi mailet frem og tilbake noen ganger, jeg
fikk masser av gode tips samt noen gamle "krigshistorier". Mannen har bl.a
en video fra 1984, hvor han freser rundt på Ringen på en GPZ 900 (Armand,
dette gjør deg glad). Rundetiden var 8.04(!!), og det er det de ferreste som
kan hamle opp med i dag, uansett hva de kjører på. I dag har han passert de
50, kjører en Mille og en BMW RS et eller annet, men selv med BMW'en legger
han de fleste bak seg på en runde. Ikke på grunn av maskinen, men fordi han
kjenner nesten hvert eneste bump på banen....

I påsken var vi litt uheldig med været, og den ene dag ble jeg trett av å
sitte og vente i regnet. Jeg tok kassevognen, en lang Mercedes Sprinter, ut
på noen runder. Tro det eller ei, men det var faktisk ganske sjovt, spesielt
da vi la en Audi 80 bak oss ned Fuchsröhre
http://video.motorcycle-dk.com/ring_van.avi (5MB).

Ikke så meget TDM relatert dette. Det enste du kan bringe videre, er at man
kan ha sjovt uansett hva man kjører på. Selvsagt skal han ta sin TDM med
derned

JS

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 28-04-01 20:16

<origo@earthling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cf37r$1dl5$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> på Ringen er det spesielt viktig. Kjenner man banen ut og inn, så spiller
> det (nesten) ingen rolle hva man kjører på.

Tak for responsen.

Frem for i erindringen har jeg lige gravet i stakken med mc-blade. Artiklen
stod i MOTORAD nr. 3.2001.

Overskriften hedder: "Der Gummistiefelmann" - "Sein Lebenselexir ist die
Nordschleife".

Artiklen handler om Alfons Broekmann, der i løbet af de sidste 20 år har
kørt et par tusinde omgange på Ringen. Han er 48 år og begyndte med ræset
som en slags beskæftigelsesterapi, efter at have været i dyb krise som følge
af LSD- og hashmisbrug. Han er nu blevet "afhængig" af at køre på
Nürburgring: "Wenn draussen schönes Wetter ist, mach es mich krank, wenn ich
nicht zum Ring kann".

Og gummistøvlerne? Størrelse 47 med stålindlæg!!!!!

Måske noget for Sundhedsministeriet og landets narkomaner: En helt ny og
spændende form for "kold tyrker". Og vi motorcyklister kender det jo godt -
det der med "suset".

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-01 20:18

> [...]
> af LSD- og hashmisbrug. Han er nu blevet "afhængig" af at køre på
> Nürburgring: "Wenn draussen schönes Wetter ist, mach es mich krank, wenn

LOL - jeg får holde godt utkikk når jeg tar derned neste weekend

JS

Fra : Armand

Dato : 28-04-01 21:14

<origo@earthling.net> skrev i en news:9cf37r$1dl5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
ferreste som
> kan hamle opp med i dag, uansett hva de kjører på.

Rørt, ihvertfald :´-{

Så forøvrigt også én blandt pt'erne på Vandel - Det er sgu en damper at
se på i forhold til 600'erne, og pilotens vægt gjorde heller ikke sagen
bedre :-/

--
Armand.