dæktryk 195/50R15
Fra : Thoma

Dato : 11-04-04 17:22

Hej NG

Da jeg købte min corolla fik jeg alufælge med, men har først lige fået dem
sat på. Dækkene på er 195/50R15. Bilen er en 3-dørs corolla fra 90.
Hvad dæktryk kan anbefales ?
Jeg synes ikke jeg kan finde dækstørelsen hverken på servicestationer
eller i haynes.

Mvh Thomas.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-04-04 18:14

Thoma wrote:
> [...]
> Hvad dæktryk kan anbefales ?
> Jeg synes ikke jeg kan finde dækstørelsen hverken på servicestationer

Næh det er jo udfordringen ved alternative dimensioner.

Jeg fik et sæt 205/50R16 på min Carina igår og skal lige vende mig til
fornemmelsen, de ser ret store ud og fylder godt selvom indpresningen
(ET35) er ret tæt på de originale 39. Den skal i hvert fald ikke være
ret meget midre.

Dækmanden fylde 2.3bar i alle 4 men det kan naturligvis ikke være
optimalt.

Manualen foreskriver 2.2 for og 2.0 bag i de originale 185/65R14
doughnut-hjul så 2.4/2.2 er måske mere passende i de nye.

Der skal typisk lidt mere i jo lavere profilen er så jeg ville fylde
det på manualen siger + 0.2bar og så prøve mig frem til det føles rigtigt.

Jeg vil da gerne høre hvad folk sådan går og pumper deres ringe til?

Mvh
Roberto

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 11-04-04 20:02

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det på manualen siger + 0.2bar og så prøve mig frem til det føles rigtigt.
>
> Jeg vil da gerne høre hvad folk sådan går og pumper deres ringe til?

Jeg har 195/60R15 på min Mondeo fra 1994, og der har jeg 2,4 i.... Jeg
startede med 2,2, men 2,4 føles lidt bedre synes jeg.....

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 09:00

Jacob Bjørn wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har 195/60R15 på min Mondeo fra 1994, og der har jeg 2,4 i.... Jeg
> startede med 2,2, men 2,4 føles lidt bedre synes jeg.....

Det kommer også an på om man kører mest på motorvej eller ej.
Motorvejskørsel kræver lidt højere tryk så dækkene bliver lidt fastere
i det.

Mvh
Roberto

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-04 09:20

On Mon, 12 Apr 2004 10:00:15 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Det kommer også an på om man kører mest på motorvej eller ej.
>Motorvejskørsel kræver lidt højere tryk så dækkene bliver lidt fastere
>i det.

>--

Arrrhh Roberto.

Tror du ikke nærmere det har noget at gøre med temperaturer?

De færreste gør sig forestillinger om, hvilke temperaturer det handler
om ved hurtig motorvejskørsel, og værre bliver det hvis bilen er hårdt
læsset, som den ofte er på lange ferieture.

Et godt eksempel er en sættevognstrækker med "normal" hjulstørrelse
der har en nedbygget trailer bagefter.

Læs arrangementet op til 40 tons total, og kør en 4 timers tid ned
gennem Tyskland med 80 kmt. Gå så ud og føl på dækkene og mærk
forskellen.

En klog trucker putter altid omkring 40% mere luft i de små hjul end
anbefalet, for at være nogenlunde sikker på at undgå for varme dæk.

For varme dæk øger sliddet, og øger risikoen for at slidbanen går løs
eller at dækket simpelthen eksplumderer.

Jo jo, slidbanen kan sagtens løsne sig, også på fabriksnye dæk.

Din påstand om at dækket bliver fastere i det, er sand, men det er
ikke derfor man øger lufttrykket.

Sandsynligheden for at forringe køreegenskaberne ved at øge
lufttrykket er nemlig næsten sikker, men vejet op imod at dækket
eksplumderer er det at foretrække.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 09:36

Folmer Rasmussen wrote:

> Arrrhh Roberto.
>
> Tror du ikke nærmere det har noget at gøre med temperaturer?

Det kan jo være, men stiger trykket ikke også hvis temperaturen stiger?

> De færreste gør sig forestillinger om, hvilke temperaturer det handler
> om ved hurtig motorvejskørsel, og værre bliver det hvis bilen er hårdt
> læsset, som den ofte er på lange ferieture.

Helt sikkert.

> [...]
>
> Læs arrangementet op til 40 tons total, og kør en 4 timers tid ned
> gennem Tyskland med 80 kmt. Gå så ud og føl på dækkene og mærk

Hey det er bare en lille familiepotte på 1000kg vi snakker om ikke :)

> En klog trucker putter altid omkring 40% mere luft i de små hjul end
> anbefalet, for at være nogenlunde sikker på at undgå for varme dæk.

Varmen opstår pga friktion i selve sækket når det deformeres.
Hvis der er mere tryk er dækket hårdere og deformeres derved mindre.
Det hele hænger tilsyneladende sammen :)

> For varme dæk øger sliddet, og øger risikoen for at slidbanen går løs
> eller at dækket simpelthen eksplumderer.
>
> Jo jo, slidbanen kan sagtens løsne sig, også på fabriksnye dæk.

Grimt.

> [...]
>
> Sandsynligheden for at forringe køreegenskaberne ved at øge
> lufttrykket er nemlig næsten sikker, men vejet op imod at dækket

Okay men så skal der altså osse grumt meget luft i.
Som jeg ser det er de anbefalede tal i manualen altid lave, da det
giver blødere affjedring og større komfort.

Ved højere hastigheder skal styingen føles præcis, sejler bilen og
føles styringen svampet er der for lidt og bliver styringen hidsig er
der for meget i. Variationer over temaet findes naturligvis.

Jeg giver i hvert fald altid hjulene et par tiendedele bar ekstra hvis
der er længere motorvejsture (timer) i syne. Bliver jeg mon til en
trucker af det?

Mvh
Roberto

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-04 10:12

On Mon, 12 Apr 2004 10:36:25 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Jeg giver i hvert fald altid hjulene et par tiendedele bar ekstra hvis
>der er længere motorvejsture (timer) i syne. Bliver jeg mon til en
>trucker af det?

>--

Nej, det er ikke overvejende sandsynligt.

En god indikation på om du er ved at udvikle dig i den retning er, ved
hjælp af et lommespejl at undersøge om dine genitialer er ved at
antage en slags firkantet facon. Er det tilfældet, kigger du efter om
der er begyndende prikdannelse. Typisk 2 prikker på én flade, hvor den
modstående flade er ved at udvikle 5 prikker. Ligeledes 1/6 og 3/4 kan
forekomme.

Fænomenet kaldes i daglig tale truckernosser, og kan du genkende
symptomerne er du godt på vej.

Forude venter dog en smertefuld proces, idet du når du modtager dit
svendebrev, kan påregne at få føromtalte genitialer ophængt i
bakspejlet.

Dette ritual medfører ofte, at de (truckernosserne) antager en til
tider ret fantasifulde farver, gerne sådan lidt selvlysende.

Hvis du ønsker yderligere detaljer om uddannelsen, kan du trygt
henvende dig hos mig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 10:32

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> forekomme.
>
> Fænomenet kaldes i daglig tale truckernosser, og kan du genkende

He heh!

> [...]
> tider ret fantasifulde farver, gerne sådan lidt selvlysende.
>
> Hvis du ønsker yderligere detaljer om uddannelsen, kan du trygt

:)

Mvh
Roberto

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 12-04-04 10:26

> Det kommer også an på om man kører mest på motorvej eller ej.
> Motorvejskørsel kræver lidt højere tryk så dækkene bliver lidt fastere
> i det.

Ja, manualen til min bil foreslår 2,6 bar, ved kørsel i længere tid over 160
km/t......

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 19:44

On Mon, 12 Apr 2004 11:26:06 +0200, "Jacob Bjørn"
<papabearFJERNDETTE@ugidelig.com> wrote:

>Ja, manualen til min bil foreslår 2,6 bar, ved kørsel i længere tid over 160
>km/t......

Jep -> høj fart kan sammenlignes med stor vægtmæssig belastning.
Korrekt

/Mogens

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 17-04-04 23:05

> Jep -> høj fart kan sammenlignes med stor vægtmæssig belastning.
> Korrekt

Jow jow.... Jeg har nu 2,4 i alle mine 4... Men kører næsten altid alene,
eller med en enkelt passager.... Så jeg tror de bliver på 2,4....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-04-04 19:53

> [...]
> det på manualen siger + 0.2bar og så prøve mig frem til det føles rigtigt.
>
> Jeg vil da gerne høre hvad folk sådan går og pumper deres ringe til?

På min egen bil som originalt er monteret med 175/70-13 brugte jeg +0,2 bar
da jeg kørte med 205/45-16, det så ud til at være optimalt for da de var
færdige var de forbavsende jævnt slidt. Nu er det 195/45-16 med +0,1 bar, så
må tiden vise om det giver et jævnt slid. Konens bil køre også med +0,1 bar
på 195/50-15 mod originalt 185/60-14, men de er heller ikke så slidte at jeg
kan se om det er det rigtige.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 11-04-04 20:54

"Thoma" <thoma@softhome.net> wrote in message
> [...]
> Hvad dæktryk kan anbefales ?
> Jeg synes ikke jeg kan finde dækstørelsen hverken på servicestationer

Hvad med bilens engen instruksionsbog, eller er den størrelse ikke med der?
Ellers ville jeg køre med det samme dæktyk som med de orginale dæk.

/Morten

Fra : Brian Larsen

Dato : 11-04-04 22:58

"Thoma" <thoma@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad dæktryk kan anbefales ?
> Jeg synes ikke jeg kan finde dækstørelsen hverken på servicestationer

Hej Thomas.

Jeg har 195-50-15 under polo'en, og kører med 2.4 bar .. det funker !

Mvh. Brian.