Paris tur - retur
Fra : Peter G C

Dato : 10-04-04 11:04

Hejsa

Er netop hjemkommet i god behold fra en biltur til Paris.

Erfaringerne fra en køretur skal I ikke spares for:

Potten kører ca 14 km/l eller lidt over (14,1) ved pæn kørsel på motorvej =
160 km/t som et godt udgangspunkt. Det er sådan set et ok snit. Bilen har
ikke brugt olie på turen. Samlet km-tal: 2570. Gennemsnitshastighed ikke
meget over 110 km/t. Trafikken i går på vej hjem var massiv med kø flere
steder i Tyskland (ser helt bort fra trafikken i Paris

Pottens tophastighed er (desværre) stadigvæk 190 km/t - cirkus.

Og så lige den med den agressive kørsel: der blev generelt kørt pænt på
motorvejen. Jeg så dog på fransk tv, at man også dernede har problemer med
agressive bilister - det er ikke kun et dansk fænomen! Panserne uddelte
blomster til de venlige bilister - og dem er der godt nok ikke mange af i
den by - men det forstås når man ser på, hvordan fodgængerene opfører sig

- lidt OT: nogle af metrotogene kører på noget, der ligner lastvognshjul

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-04-04 11:09

> Potten kører ca 14 km/l eller lidt over (14,1) ved pæn kørsel på motorvej
=
> 160 km/t som et godt udgangspunkt.

Fint - og velkommen hjem..!

> Pottens tophastighed er (desværre) stadigvæk 190 km/t - cirkus.

(Peter HDi´er er chippet)

Den løber nok tør for åndedret og omdrejninger, fordi gearingen er lagt ud
til de oprindelige 110 hk. Sæt evt en anelse større hjul på næste gange for
at øge gearingen. Formentlig dykker din effektkurve voldsomt ved det
omdrejningstal, hvor du kører 190 km/t. (Husk på at du ikke vil kunne aflæse
din højere hastighed, hvis du sætter hjul på med en større omkreds - men
hastigheden vil formentlig være højere målt med GPS)

> - lidt OT: nogle af metrotogene kører på noget, der ligner lastvognshjul

Jep - dejlig lydløst, ikke..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 10-04-04 11:28

> =
>
> Fint - og velkommen hjem..!

Tak.

> (Peter HDi´er er chippet)

Box'et - jeg havde dog skruet en lille smule ned for boxen. Passer jo godt
på juvelen

> [...]
> til de oprindelige 110 hk. Sæt evt en anelse større hjul på næste gange

Det er helt rigtigt. Tophastighed nås ved 4000 omdrejninger - hvor HK'erne
max'er og så til gengæld kort efter falder til noget nært nul.

> Formentlig dykker din effektkurve voldsomt ved det
> omdrejningstal, hvor du kører 190 km/t.

Men ja, over 4.000 omdrejninger siger det .............. (ingen ting)
Men op til går det fint fint - den hænger fint på.

> Jep - dejlig lydløst, ikke..?

Tjooo.... det vil jeg tro - start og stop på stationerne larmer jo altid.
Men hvis togene kører over jorden må det hjælpe gevaldigt.

Blev dog noget overrasket - jeg har ikke set det før....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 10-04-04 20:37

-klip-
> [...]
> steder i Tyskland (ser helt bort fra trafikken i Paris
>
> Pottens tophastighed er (desværre) stadigvæk 190 km/t - cirkus.

Og for alle de ikke indvidede -> Hvilken bil.

> - lidt OT: nogle af metrotogene kører på noget, der ligner lastvognshjul

Ja det oplevede jeg også i París - det ser og lyder sjovt.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 21:32

"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote in message
> -klip-
> =

> Og for alle de ikke indvidede -> Hvilken bil.

Hvis Peter ikke lige har skíftet bør det være :

Citroën Xantia HDi, st.car., exclusive 2000

Derfor kan jeg heller ikke forstå, at han ikke har brugt olie lidt
hovedregning giver da 196 l.
Men olie til køling og smøring det bruger PSA-motorer jo ikke mere, de er
færdige fra fabrikken

Til stor irritation for VAG-koncernen, der snart ikke kan finde på mere
negativt at sige om franske biler, men de har jo også problemer nok med at
feje for egen dør:
Biler der ikke kan bremse, biler der ruster, biler der snurrer rundt (TT)
o.s.v. Det går nok som med MB, SAAB og Volvo de bliver købt af nogle
amerikanere )
Møller

Fra : Peter G C

Dato : 11-04-04 18:35

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis Peter ikke lige har skíftet bør det være :
>
> Citroën Xantia HDi, st.car., exclusive 2000

Jep

> Derfor kan jeg heller ikke forstå, at han ikke har brugt olie lidt
> hovedregning giver da 196 l.

Hø hø

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 11-04-04 18:36

"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40784cd4$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

[klip]

> Ja det oplevede jeg også i París - det ser og lyder sjovt.

Ja, lidt spøjst må man sige.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 12-04-04 10:33

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
> meddelelse news:40784cd4$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>

> [klip]

> Ja, lidt spøjst må man sige.

Hvad synes du så om duften på metrostationerne....?

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......

Fra : Peter G C

Dato : 12-04-04 15:57

"Jacob Bjørn" <papabearFJERNDETTE@ugidelig.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad synes du så om duften på metrostationerne....?

Ikke meget mere chamerende end dem I London eller Rom

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 12-04-04 19:32

> "Jacob Bjørn" <papabearFJERNDETTE@ugidelig.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Ikke meget mere chamerende end dem I London eller Rom

Hehe.....

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-04-04 20:24

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> - lidt OT: nogle af metrotogene kører på noget, der ligner lastvognshjul

Jeg har også lige kommer retur fra Paris, og nød også metroen på dæk!

Startede turen derned fra Sydbelgien en tidlig morgen, og holdt mig som de
fleste andre i 2. vognbane (der var 3), da der ikke var meget trafik, men
dog en del lastbiler i 1. vognbane.

Men det var ikke populært, to motorcyklister med påtrykt DOUANES kørt pænt
op bag mig indtil jeg rykkede ind til højre, tog derefter den næste, og
næste osv. Nærmest et motorvej-oprydningshold .

I et vejkryds på Champs Elysees skete et mindre uheld med en bil der havde
ramt en motorcykel (dog ikke en DOUANES). Der gik 20 sekunder, så stod der
politiet dér, og omdirigerede trafikken. Det var imponerende.

Forøvrift min første gang i Paris, og det er da et interessant sted at være
billist.

Jesper

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-04-04 20:41

On Sun, 11 Apr 2004 21:24:21 +0200, "Jesper Nielsen"
<jesniel@yahoo.dk> wrote:

> [...]

>fleste andre i 2. vognbane (der var 3), da der ikke var meget trafik, men

Nej, nu må jeg be' om mine himmelblå.

Ifølge de lærde og skriftkloge skal du altså trække ind hver gang du
har passertet én lastbil. Højrekørsel ved du vel?

> [...]

>op bag mig indtil jeg rykkede ind til højre, tog derefter den næste, og
>næste osv. Nærmest et motorvej-oprydningshold .

De har da taget r*ven på Jer. Douanes er altså toldere, og de har
sikkert moret sig gevaldigt over de tossede turister der ike kender
forskel.

> [...]

>politiet dér, og omdirigerede trafikken. Det var imponerende.
>
>Forøvrift min første gang i Paris, og det er da et interessant sted at være

Ja, og når man kommer hjem igen, så går der nogen tid før man vænner
sig til det adstadige tempo i fædrelandet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-04-04 22:35

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Nej, nu må jeg be' om mine himmelblå.
>
> Ifølge de lærde og skriftkloge skal du altså trække ind hver gang du
> har passertet én lastbil. Højrekørsel ved du vel?

Det så vi også i Tyskland.
Hurtige tyske biler med 150 km/timen der skifter vognbane hver 10. sekund
for at holde til højre.
Der føler jeg lidt at trafiksikkerheden ikke følger med reglerne.

Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 12-04-04 15:59

[klip]

> Ja, og når man kommer hjem igen, så går der nogen tid før man vænner
> sig til det adstadige tempo i fædrelandet.

Jep. Jeg nåede først at bremse, da jeg arriverede i Silkeborg. Efter en tur
syd for grænsen kan jeg ikke klare at køre 110 km/t.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 20:37

On Sat, 10 Apr 2004 12:03:40 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Er netop hjemkommet i god behold fra en biltur til Paris.

Samme her efter en tur til Midttyskland :)

>Erfaringerne fra en køretur skal I ikke spares for:

OK

>Potten kører ca 14 km/l eller lidt over (14,1) ved pæn kørsel på motorvej =
>160 km/t som et godt udgangspunkt. Det er sådan set et ok snit.

I så fald kører min snildt 10 km/l

Et langt stykke af vejen kørte jeg hård tempokørsel, fordi vi fulgtes
med en Omega MV6 - min 3.0i-24 var afgørende hurtigere end den 211
hk's Omega B, men MV6'eren vejer også lidt mere. Konstant lå vi pænt
over 200 km/t, hvilket dermed betyder 8.5-9 km/l.
Mellemaccelerationerne æder det hele - altså rykkene fra 160 - 230
km/t.

>Bilen har ikke brugt olie på turen.

Min bruger og har altid brugt olie.

> (ser helt bort fra trafikken i Paris

Den er også frygtelig. De grønne bude er vand ved siden af Paris -
hold da kæft de kører råddent.

>Pottens tophastighed er (desværre) stadigvæk 190 km/t - cirkus.

Hmm...

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 21:13

[klip]

> Samme her efter en tur til Midttyskland :)

Ort?

[klip]

> Min bruger og har altid brugt olie.

Fair nok - bare man ved det.

> Den er også frygtelig. De grønne bude er vand ved siden af Paris -
> hold da kæft de kører råddent.

Jep. Og så brokker folk sig over, at vi kører dårligt her i landet .....

> Hmm...

Er sgu lidt træls at mangle lidt på toppen. Men det jo prisen for at køre
langt op literen til hver dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 21:20

On Wed, 14 Apr 2004 22:13:15 +0200, "Peter G C"

Ikke noget særligt - ren afslapning uden egentlig plan: www.rinteln.de

>Jep. Og så brokker folk sig over, at vi kører dårligt her i landet .....

HA

>Er sgu lidt træls at mangle lidt på toppen. Men det jo prisen for at køre
>langt op literen til hver dag.

Jow, jow - det er da rigtigt. Der er nu ikke så mange, det passerer
een over 200 km/t. Vi fulgtes et pænt stykke med en MB S320 CDI.
Crusing fart på PDA'en: 215 km/t. Egentligt imponerende af sådan en
Dieselkerl, IMO.
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4221

/Mogens
'92 Audi V8 (til låns en tid)

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 21:29

[klip]

> Jow, jow - det er da rigtigt. Der er nu ikke så mange, det passerer
> een over 200 km/t.

Enig - skete kun for mig et par gange - porsche i ganske høj fart og en
enkelt mercer. Men ellers er det jo svært at komme til at køre stærkt ....

> Vi fulgtes et pænt stykke med en MB S320 CDI.
> Crusing fart på PDA'en: 215 km/t. Egentligt imponerende af sådan en
> Dieselkerl, IMO.

Tja.... det er vel rimeligt prisen taget i betragtning ....

> /Mogens
> '92 Audi V8 (til låns en tid)

Nu igen?

/Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 21:33

On Wed, 14 Apr 2004 22:28:44 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Nu igen?

Nope - det var en fejl. Jeg glemte at slette :)

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-04 21:26

On Wed, 14 Apr 2004 22:13:15 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

>[klip]

>Fair nok - bare man ved det.

>--

Stilo'en har lige været til service, og havde brugt ½ liter 0w-30 af
Castrols den bedste.

På værkstedets anbefaling (og instruktionsbogens), er der nu kommet
Selenia 5w-40 på.

Så må vi se hvad den siger til det.

>--

>Jep. Og så brokker folk sig over, at vi kører dårligt her i landet .....

>--

Hva' faen, i to? Kan i ikke rubbe neglene? *LOL*

Det går godt nok stærkt, når monsøren skal fra a til b.

>--

>Er sgu lidt træls at mangle lidt på toppen. Men det jo prisen for at køre
>langt op literen til hver dag.

>--

Tja, men de 50-60 km. du kører mens de andre tanker, skal de jo lægge
sig i selen for at indhente igen. Med et endnu større forbrug til
følge.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 21:33

[klip]

> [...]
> Castrols den bedste.
>
> På værkstedets anbefaling (og instruktionsbogens), er der nu kommet

Min egen havde også brugt lidt (måske ½ liter) ved sidste service - lige
inden Paris-turen. Ved forrige service var der intet olieforbrug ....

[klip]

> Tja, men de 50-60 km. du kører mens de andre tanker, skal de jo lægge
> sig i selen for at indhente igen. Med et endnu større forbrug til
> følge.

Hø hø - når man nu en sjælden gang får lov til at fyre lidt olie af så skal
det da også være lidt sjovt ind i mellem - og det koster så. Vel en del af
konceptet ved en god ferie

/Peter

--
http://www.grauslund.com/