/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motorskift
Fra : Lars B Madsen


Dato : 09-04-04 22:39

Hej, jeg har lige et væddemål som jeg gerne vil have afgjort.
Jeg mener at man må skifte motor på sin bil så tosset som man vil sålænge at
udskiftningsmotoren holder sig indenfor de 20%
Min ven mener at udover 20%-reglen så skal udskiftningsmotoren have samme
slaglængde som den oprindelige.

Hvad er rigtigt?

--
Madsen - SZR 660



 
 
alexbo (09-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-04-04 23:40


"Lars B Madsen" skrev i


> Hej, jeg har lige et væddemål som jeg gerne vil have afgjort.
> Jeg mener at man må skifte motor på sin bil så tosset som man vil sålænge
at
> udskiftningsmotoren holder sig indenfor de 20%
> Min ven mener at udover 20%-reglen så skal udskiftningsmotoren have samme
> slaglængde som den oprindelige.
>
> Hvad er rigtigt?

Det første, det er lige meget med slaglængde, antal cylindre, bensin eller
diesel, bare man holder 20% reglen.
Tidligere var der en 8 kg. grænse men den findes vist ikke mere.

mvh
Alex Christensen



JBH (10-04-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 10-04-04 00:16


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c579mt$27ba$1@news.cybercity.dk...
>
> "Lars B Madsen" skrev i
>
>
> > Hej, jeg har lige et væddemål som jeg gerne vil have afgjort.
> > Jeg mener at man må skifte motor på sin bil så tosset som man vil
sålænge
> at
> > udskiftningsmotoren holder sig indenfor de 20%
> > Min ven mener at udover 20%-reglen så skal udskiftningsmotoren have
samme
> > slaglængde som den oprindelige.
> >
> > Hvad er rigtigt?
>
> Det første, det er lige meget med slaglængde, antal cylindre, bensin eller
> diesel, bare man holder 20% reglen.
> Tidligere var der en 8 kg. grænse men den findes vist ikke mere.
>

Hmm.
Der bliver vel pålagt udligningsafgift, hvis man udskifter sin bensin motor
med en dieselmotor ?

mvh
JBH



alexbo (10-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-04-04 01:16


"JBH" > skrev

> Der bliver vel pålagt udligningsafgift, hvis man udskifter sin bensin
motor
> med en dieselmotor ?

Der skal naturligvis betales vægtafgift for bensin eller diesel afhængig af
hvad man bruger.

Hvordan man regner den forbrugsafhængige grønne ejerafgift ud ved motorskift
ved jeg ikke.
Det skulle ikke undre mig om man kan få problemer der.
Men det gælder kun for biler efter 1/7 1997

mvh
Alex Christensen





phk (10-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 10-04-04 08:34


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c57ed6$2b6d$1@news.cybercity.dk...

> Hvordan man regner den forbrugsafhængige grønne ejerafgift ud ved
motorskift
> ved jeg ikke.
> Det skulle ikke undre mig om man kan få problemer der.
> Men det gælder kun for biler efter 1/7 1997

Min ombyggede Golf TDI kører med grønne TDI-afgifter, den var oprindelig en
GTI. Den er efter 1/7 97.


--
Per, Esbjerg



Thomas Strandtoft (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 10-04-04 09:23

Lars B Madsen wrote:

> Hej, jeg har lige et væddemål som jeg gerne vil have afgjort.
> Jeg mener at man må skifte motor på sin bil så tosset som man vil sålænge at
> udskiftningsmotoren holder sig indenfor de 20%
> Min ven mener at udover 20%-reglen så skal udskiftningsmotoren have samme
> slaglængde som den oprindelige.
>
> Hvad er rigtigt?

Ingen af delene.

Hvis det udelukkende er Told og Skats regler der tages hensyn til,
så er det dig der har ret. Hvis der også skal nummerplader på
bilen, så skal I også huske at overholde Færdselstyrelsens regler.
Fstyr/SBI accepterer sikkerhedsmæssigt at man skifter til en motor
der er 20% kraftigere end topmodellen (forudsat at bremser og den
slags matcher topmodellen), men kræver samtidig dokumentation for
at forureningen ikke er værre end på den originale motor = du skal
betale for en temmeligt dyr gasanalyse hver gang du skifter motor.

Det står kogt sammen her
<http://www.dkfritidbil.dk/diverse/om_tuning.htm>. Du kan også
suse forbi <http://www.toldskat.dk> og <http://www.fstyr.dk> og
søge på tuning/ombygning, så får du "det officielle"..

Din vens ting med slaglængden tror jeg stammer fra T&S's regler om
"identitet". De snakker om at motoren mister sin identitet hvis
man ændrer på blok, krumptap eller topstykket. T&S starter altså
med at se på om blok, krumptap og top er originale og hvis de ikke
er der, vurderer de at der ikke længere er tale om samme motor.
Herefter kigger de på om den nye motor har mere end 20% ekstra,
hvis den har det koster det en ny afgift.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Lars B Madsen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars B Madsen


Dato : 10-04-04 10:24

/klip/

> Fstyr/SBI accepterer sikkerhedsmæssigt at man skifter til en motor
> der er 20% kraftigere end topmodellen (forudsat at bremser og den
> slags matcher topmodellen), men kræver samtidig dokumentation for
> at forureningen ikke er værre end på den originale motor = du skal
> betale for en temmeligt dyr gasanalyse hver gang du skifter motor.

/klip/

> Hygge..
> Thomas
>
> <http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Hmm, okay så kan jeg vel sige at jeg vandt.. agtigt :)
Det med gasanalysen, er det virkelig nødvendigt på en meget alm kendt motor?
Det må da findes andetsteds?
(Det er forresten en Golf III der skal have sin udbrændte 1,4 skiftet med en
knap så udbrændt 1,6)



Thomas Strandtoft (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 11-04-04 12:20

Lars B Madsen wrote:

> Hmm, okay så kan jeg vel sige at jeg vandt.. agtigt :)

Hvad med at I deler præmien, læser materialet og begge bliver
klogere??

> Det med gasanalysen, er det virkelig nødvendigt på en meget alm kendt motor?
> Det må da findes andetsteds?

Ja, det er noget med at de ikke kigger på motoren isoleret set,
men i samspil med udstødning, gearing, motorstyring og den slags.

> (Det er forresten en Golf III der skal have sin udbrændte 1,4 skiftet med en
> knap så udbrændt 1,6)

Husk at få motorstyringen med, jeg snakkede med en gut der havde
lagt en 2.0 motor i en Omega 1.8 (eller var det en 1.8 i en Omega
1.6?) fordi den originale motor var død. Resultatet var en
usædvanligt ringe motorgang. Han kørte en tur forbi Opel og lånte
en motorstyring der passede til motoren og vupti så spandt den som
en mis. Desværre ville Opel have en mindre formue for
motorstyringen, så det endte med at han i stedet skiftede motoren
ud til en original..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Lars B Madsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars B Madsen


Dato : 14-04-04 22:59

Hejsan allihop!
Jeg ville lige høre om man uden videre må skifte motoren i sin bil med en
tilsvarende, eller om man også skal ud og have den forureningstestet og det
hele?
--
Madsen - SZR 660



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste