Saab 9-7X SUV bl.a. med V8 motor
Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 14:51

Så kommer der en Saab SUV, kaldet 9-7X. Kommer at fåes med en V8 motor med
300 Hk, eller en række-sekser med 275 Hk.

http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/saab_9-7X.xml

M.v.h.

Fra : hanzen

Dato : 08-04-04 15:46

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Så kommer der en Saab SUV, kaldet 9-7X. Kommer at fåes med en V8 motor med
> 300 Hk, eller en række-sekser med 275 Hk.
>
> http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/saab_9-7X.xml
>
> M.v.h.

Hvordan fjerner man savl fra tastaturet?
--
hilzen
hanzen

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 08-04-04 15:58

> Så kommer der en Saab SUV, kaldet 9-7X. Kommer at fåes med en V8 motor med
> 300 Hk, eller en række-sekser med 275 Hk.

Med tanke på den "formidable" omtale de har fået med 9-2 (som jo er en slet
forklædt Subaru), bliver det da spændende at læse om den her. Nogen der ved
hvad der har lagt bund til den? Og om den heller ikke kommer ud af USA?

MVH Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 17:26

Klaus Rejkjær wrote:
[...]

Ja, den er baseret på GM's GMT360 platform, og samme 275 Hk motor, som bl.a.
også Trailblazer er:
http://www.chevrolet.com/trailblazer/

V8 motoren er åbenbart på 5,3 liter.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 16:01

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Så kommer der en Saab SUV, kaldet 9-7X. Kommer at fåes med en V8 motor med
> 300 Hk, eller en række-sekser med 275 Hk.

Nu mangler blot Ferrari at komme med en "husmandsbus" også..

Hr. Bjørn

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-04-04 17:25

> [...]
> Så kommer der en Saab SUV, kaldet 9-7X. Kommer at fåes med en V8 motor med
> 300 Hk, eller en række-sekser med 275 Hk.

Hmm

Jeg syntes svagt at jeg mindes at have læst om at SAAB skulle have en suv -
så for at gøre det hurtigt (som med 9-2) tog man en eller anden amerikaner
SUV og satte et SAAB skilt på - sådan i grove træk.

Så jeg tror ikke der er ret mange SAAB gener i den

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 17:29

Jan Vennike wrote:
::: http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/saab_9-7X.xml
:::
::: M.v.h.
:::
:: Hmm
::
[...]

Hvor mange Ford-gener er der i en Ford? Hvor mange Pøsjø-gener er der i en
Pøsjø? Hvor mange Saab-gener har der nogensinde været i en Saab?

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 17:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor mange Ford-gener er der i en Ford? Hvor mange Pøsjø-gener er der i en
> Pøsjø? Hvor mange Saab-gener har der nogensinde været i en Saab?

Øjjjhhh ... og jeg der troede en eks. IBM-PC udelukkende indeholdt
IBM-dimmere...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 17:34

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

My point exactly. Det er altsammen et spørgsmål om "følelse", så til
helv.... med, hvem der har lavet stumperne, bare de holder en forventet
kvalitet.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 17:37

> [...]

> My point exactly. Det er altsammen et spørgsmål om "følelse", så til
> helv.... med, hvem der har lavet stumperne, bare de holder en forventet

Enig .... eller sagt på en anden måde..

Det afhænger af sammensætningen.

PS: Jeg mener heller ikke Ferrari eks. laver deres egne bremsekalibre osv.
osv.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 17:41

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Nej, og kabineknapperne hos Ferrari kommer fra en alm. husmands Fiat.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 17:43

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>.... kabineknapperne hos Ferrari kommer fra en alm. husmands Fiat.

Det er godt nok skrapt ... hvá...)

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-04-04 05:33

On Thu, 8 Apr 2004 18:41:21 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>:: Jeg mener heller ikke Ferrari eks. laver deres egne
>:: bremsekalibre osv. osv.

>Nej,

Hvad mener I med det? - det er da ingen skam. Bremserne er
selvfølgelig fra Brembo. Det handler jo ikke om at lave det hele selv,
men istedet at sætte de rigtige "ting" sammen - leveret fra
underleverandører, som hver især er eksperter på området.

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 08-04-04 18:11

> [...]
>
> My point exactly. Det er altsammen et spørgsmål om "følelse", så til
> helv.... med, hvem der har lavet stumperne, bare de holder en forventet

Til en vis grad. Men at tage en eksisterende bil og klistre et andet skilt
på, giver altså ikke en "Saab". Og hvad angår Peugeot, er de nok en af de
fabrikker, der har størst "egenudvikling" - f.eks. er de den eneste fabrik,
der laver egne støddæmpere. Som med alle andre mærker, har de
underlevrandører til en meget stor del - men grundudviklingen er trods alt
deres egen (endnu) - dog med et fællesskab med Citroën. Ford "låner" hos
bl.a. Mazda - og køber dieselmotorer hos PSA (de kalder det
fællesudvikling - men der er reelt tale om HDI-motorer, som Ford køber sig
til fordi de var kommet bagud i diesel-kapløbet).

Saabs modeller på Opel/GM platform (9-3/9-5) er "grænsetilfælde" men minder
dog stadig en del om en Saab, mens 9-2 og 9-7 er lige så meget "Saab" som
Opel Agila var "Opel" (nej - den var en Suzuki WagonR til højere pris og med
dårligere motor). Man må sige, at GM har devalueret Saab-mærket med disse
tiltag.

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-04-04 18:56

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> dårligere motor). Man må sige, at GM har devalueret Saab-mærket med disse

Lige nøjagtig.

En SAAB har, i mine øjne, altid været noget specielt. En lille svensk fabrik
der gik deres egne veje mht design og teknik.

Når man så tager en Subaru og klistrer en SAAB næse på - så bliver det altså
ikke til en 100 % SAAB - ikke engang 50 % SAAB

Det samme med 9-7'eren - det bliver altså ikke en SAAB af, at man tager et
eller andet USA skrummel og sætter en SAAB næse på.

Jeg har ikke noget imod at man bytter dele internt i en koncern - fx kunne
jeg da godt tænke mig en Skoda Fabia, vel vidende at de fleste dele kommer
fra VW eller er af VW standard, der har det været til Skoda's fordel at de
er kommet under VW's vinger - det har tilført Skoda noget "prestige", uden
at der er forsvundet noget af VW's.

I SAAB tilfælde er det omvendt.

Forestil jer, at man tog en Skoda 105 og satte et VW skilt på og kaldte den
for noget andet, for så havde man en billig VW - ej vel.

Man tager ganske enkelt ikke et dårlig produkt, sætter et andet skilt og
forsøger at sælge det som noget bedre (teoretisk set, for det sker allerede
i dag).

Og slet ikke med SAAB - det er at ødelægge det specielle der kendetegner en
SAAB.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 19:47

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev :

>Man tager ganske enkelt ikke et dårlig produkt, sætter et andet skilt og
>forsøger at sælge det som noget bedre (teoretisk set, for det sker allerede
>i dag).

Det skete også med Autobianchi / Lancia

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:13

jan@stevns.net wrote:
::: skilt og forsøger at sælge det som noget bedre (teoretisk set, for
::: det sker allerede i dag).
::
:: Det skete også med Autobianchi / Lancia

Uuuhhh.....én mindes Saab-Lancia 600 - et misfoster.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:13

Jan Vennike wrote:
[...]

Saab's biler er stadig lige så meget "kitsch", som de altid har været. Saab
har altid hentet (motor)teknologi udefra. DKW, Ford m.fl.

:: Når man så tager en Subaru og klistrer en SAAB næse på - så bliver
:: det altså ikke til en 100 % SAAB - ikke engang 50 % SAAB

Synes du ikke at du skal sætte dig noget mere ind i, hvad der helt nøjagtigt
er ændret ved bilen, inden du kalder det for "andre biler med Saab-næse"?

:: Man tager ganske enkelt ikke et dårlig produkt, sætter et andet
:: skilt og forsøger at sælge det som noget bedre (teoretisk set, for
:: det sker allerede i dag).

Og hvad gør i dine øjne en Chevrolet til en ringere bil, end en Saab?

:: Og slet ikke med SAAB - det er at ødelægge det specielle der
:: kendetegner en SAAB.

9-7X får nøgle mellem sæderne, sååå.....

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:09

KASO wrote:
[...]

Ooojjj....! Nej, nu må jeg sgu' grine. Støddæmperne, virkelig?
Spøg til side. Pøsjø er akkurat lige så sammensat, som Saab's biler er i
dag. Platforme, motorer m.m.m.

[...]

Forskellen er vel her også at Saab hurtigt indså at Opels dieselmotorer lod
meget tilbage at ønske, og hurtigt lod dem udgå igen.

[...]

Det er jo så sjovt, at Saab sidste år solgte flere biler end nogensinde før.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 13-04-04 08:32

"Henrik B." skrev d. 08-04-04 23:09 dette indlæg :
> [...]
>
> Ooojjj....! Nej, nu må jeg sgu' grine. Støddæmperne, virkelig?
> Spøg til side. Pøsjø er akkurat lige så sammensat, som Saab's biler er

Forskellen er blot, at de selv laver platformene og ikke får dem
serveret af "storebror". Mht. Støddæmpere, er det en særdeles vigtig
komponent for køreegenskaber og komfort - og udviklingen af støddæmpere
betragter jeg som lidt mere omfattende end at flytte en tændingslås på
en bestående bil......

> [...]
dieselmotorer lod
> meget tilbage at ønske, og hurtigt lod dem udgå igen.

Og nu får de dem svjh. fra Isuzu....

Men Opel har jo også erkendt problemet - og "låner" hos Fiat....

> [...]
> :: har devalueret Saab-mærket med disse tiltag.
>
> Det er jo så sjovt, at Saab sidste år solgte flere biler end

Tjah - spørgsmål om kvantitet vs. kvalitet....

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-04 20:12

KASO wrote:
[...]

Og eget instrumentbord. Og jeg er overbevist om, at Saab selv laver
opsætningen af undervognen.

[...]

Jep, den 3,0 V6 der ligger i Saab 9-5. Den er også med kæde, ligesom Saab's
egne motorer.

:: Men Opel har jo også erkendt problemet - og "låner" hos Fiat....

*LOL* Og dét skulle løse problemet? Hvem af de to har nu lige flest
problemer med deres tandremme?

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 14-04-04 13:24

> [...]
> :: tændingslås på en bestående bil......
>
> Og eget instrumentbord. Og jeg er overbevist om, at Saab selv laver

Hvilket fluks gør en Trailblazer til en Saab?!?

Det er sjovt, at du, som ellers har været fortaler for Saabs
udviklingsarbejde mht. sikkerhed, lige pludselig mener, at det er
overflødigt - man kan blot tage en tilfældig bil og ændre lidt kosmetisk -
og så har man en "ægte" Saab?!?!? Der er ingen grund (længere) til at
indarbejde sikkerheden fra konstruktionsfasen?

> [...]
>
> :: Men Opel har jo også erkendt problemet - og "låner" hos Fiat....
>
> *LOL* Og dét skulle løse problemet? Hvem af de to har nu lige flest

Tjah - hvis du har en mønt, kan du jo selv besvare spørgsmålet

Bortset fra det fælles problem med tandremme, må man sige, at Fiats Common
Rail diesel'er hører til blandt de bedste - mens Opel var langt bagefter med
dieselteknologi. Opel har jo iørigt også "lånt" Saabs turbomotor (benzin)
til Vectra'en.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 13:40

> Der er ingen grund (længere) til at
> indarbejde sikkerheden fra konstruktionsfasen?

Er det afgørende ikke, at man evt når et tilfredsstilende resultat - evt ved
tilbygninger..?

> Opel har jo iørigt også "lånt" Saabs turbomotor (benzin)
> til Vectra'en.

Hvilken motor er/var det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 14-04-04 14:06

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Er det afgørende ikke, at man evt når et tilfredsstilende resultat - evt
ved
> tilbygninger..?

Jo - HVIS man gør det. Endnu har jeg ikke set vellykkede eksempler på
"eftermonteret" sikkerhed - og Henrik har vist også tidligere været fortaler
for at sikkerheden kom ind fra konstruktionsfasen, hvilket jo ikke er
tilfældet med Saabaru'en eller Saablazer'en.

> Hvilken motor er/var det..?

Øhh - 2.0Turbo i den nye Vectra - jeg læste det i en test for et stykke tid
siden. Jeg ved ikke, om den også fåes i DK - det var vist usikkert på det
tidspunkt artiklen blev skrevet. Jeg gik ikke meget op i det, da jeg
generelt synes, at livet er for kort til Opel'er.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 14:25

> [...]
> tidspunkt artiklen blev skrevet. Jeg gik ikke meget op i det, da jeg
> generelt synes, at livet er for kort til Opel'er.

Ok - gad vide, om det den samme motor, som den der ligger i Opel Speedster
med turbo....?

http://tinyurl.com/3g3tm.

Den findes også i Vectra med en mere afdæmpet opsætning og kun 175 hk.

(Har i øvrigt altid syntes, det var lidt fjollet med de der "livet er for
kort til"-kommentarer. Både Saab og Renault har da også lavet nogle værre
lorte-biler.

Derfor afskriver man da ikke bare hele mærket - eller kaster den slags der
ud. Som regel har et mærke på et tidspunkt lavet noget der var godt - og
noget på et andet tidspunkt, der var mindre godt)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 14-04-04 17:42

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Ok - gad vide, om det den samme motor, som den der ligger i Opel Speedster
> med turbo....?

Det mener jeg bestemt det er, det er dog svjv. den nye "svage" version, ikke
den gode gamle røde B234 serie.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 17:46

> Det mener jeg bestemt det er, det er dog svjv. den nye "svage" version,
ikke
> den gode gamle røde B234 serie.

Den gamle motor fra Vectra A Turbo - var den ikke delvist udviklet af
Cosworth - som Fords..?? (Hvis ikke var det et andet kendt selskab)

Og kender du nogle detaljer på motoren...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 14-04-04 19:05

> Den gamle motor fra Vectra A Turbo - var den ikke delvist udviklet af
> Cosworth - som Fords..?? (Hvis ikke var det et andet kendt selskab)
>
> Og kender du nogle detaljer på motoren...?

Nope, jeg har aldrig gået så meget op i opel

Det er dog en fantastisk sugemotor sådan en 160hk kadett maskine,
den går virkelig godt.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 20:44

Torben E wrote:
[...]

Det tror jeg ikke at det er. Mener at den motor der ligger i Speedsteren er
Opels "egen" gamle turbomotor. Den samme man benyttede i Calibra.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 14-04-04 21:20

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message

> Det tror jeg ikke at det er. Mener at den motor der ligger i Speedsteren
er
> Opels "egen" gamle turbomotor. Den samme man benyttede i Calibra.

Okay, jeg har prøvet at finde noget om emnet på Google, men det
er ikke nemt at finde ud af.

Men den gamle opel turbo motor er okså en ok maskine.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 20:46

Jan W. Nielsen wrote:
:: Ok - gad vide, om det den samme motor, som den der ligger i Opel
:: Speedster med turbo....?
::
:: http://tinyurl.com/3g3tm.

Mener jeg ikke at det er. Mener at den i Speedster er baseret på den gamle
Calibra turbomotor.

:: Den findes også i Vectra med en mere afdæmpet opsætning og kun 175
:: hk.

Denne motor er 100% den Saab udviklede turbomotor - der er ikke en skrue til
forskel, kun et par logo'er. Det er forøvrigt samme letmetalsmotor der
benyttes til Opel Vectra's 2,2 liters sugemotor.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 14-04-04 21:48

> (Har i øvrigt altid syntes, det var lidt fjollet med de der "livet er for
> kort til"-kommentarer. Både Saab og Renault har da også lavet nogle værre
> lorte-biler.

Masser - jeg mindes heller ikke, at jeg har skrevet, at de generelt var
specielt spændende.

> Derfor afskriver man da ikke bare hele mærket - eller kaster den slags der
> ud. Som regel har et mærke på et tidspunkt lavet noget der var godt - og
> noget på et andet tidspunkt, der var mindre godt)

Joohh - men jeg skal virkeligt anstrenge mig for at komme i tanke om en
Opel, der ikke er kedelig. OK- Speedster og den gamle GT er/var da ganske
sjove - men ikke særligt repræsentative for mærket. Når de ellers har
forsøgt sig, er det endt med "Brian-biler" som Mantra/Calibra/Monza. Når man
dertil lægger rust-/tandrem-/motorstyringsproblemerne med stort set alle
modeller i starten af '90-erne, må jeg indrømme, at der skal ske noget
drastisk for at jeg gider bruge tid på dem. Idéen i Zafira var meget god -
men halvhjertet (en bænk på 2. række hører ikke hjemme i en MPV) - og da
sikkerheden i den er jammerlig og designet kedeligt, blev den hurtigt
droppet.

Opels salgstal i Europa tyder på at jeg ikke er ene om denne tanke.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 22:30

> Joohh - men jeg skal virkeligt anstrenge mig for at komme i tanke om en
> Opel, der ikke er kedelig. OK- Speedster og den gamle GT er/var da ganske
> sjove

Som sagt - både Saab og Renault har også lavet lortebiler. Jeg mener ikke
Opel er synderligt overrepræsenteret her.

- Når de ellers har
> forsøgt sig, er det endt med "Brian-biler" som Mantra/Calibra/Monza.

Der er mange fine biler, der er blevet Brianbiler på deres ældre dage.

> Opels salgstal i Europa tyder på at jeg ikke er ene om denne tanke.

De har ikke været gode til at holde fat ved deres position som noget der
ligner markedsledere. Årsagerne kan være mange.

Jeg har kørt mange tusinde kilometer en helt ny Laguna - den er skam heller
ikke lutter geni-streger. Det samme gælder den nye Saab )3, som jeg ellers
synes er en smuk bil.

Jeg synes, det er plat at nedgøre hele mærker. Det giver for mig mere mening
at tale om styrker og svagheder ved de enkelte mærker, for de fleste mærker
og modeller har begge dele.

Jeg har jo selv en gammel Opel Vectra.

Skod-spand på nogle punkter - målbart suveræn på andre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-04-04 05:39

On Wed, 14 Apr 2004 23:29:35 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Jeg synes, det er plat at nedgøre hele mærker. Det giver for mig mere mening
>at tale om styrker og svagheder ved de enkelte mærker, for de fleste mærker
>og modeller har begge dele.

Gad vide, hvor mange Opler KASO har ejet?
At sige, at det er svært at erindre nogle lækkerier fra Opel, er plat
i mine øjne. Der kan da rask væk nævnes adskillige!
Iøvrigt kører der et hav af ældre Opel-biler rundt i Tyskland -
hvorfor mon?

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 15-04-04 20:32

> Gad vide, hvor mange Opler KASO har ejet?
> At sige, at det er svært at erindre nogle lækkerier fra Opel, er plat
> i mine øjne. Der kan da rask væk nævnes adskillige!

Prøv!

> Iøvrigt kører der et hav af ældre Opel-biler rundt i Tyskland -
> hvorfor mon?

Og Lada'er i Rusland - hvorfor mon?!?

Se desuden mit svar til Jan!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-04-04 21:07

On Thu, 15 Apr 2004 21:32:02 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>Prøv!

Opel har lavet et hav af sportsprægede biler - lige fra Kadett GTE,
Manta GSI via Monza 3.0E til Calibra'erne samt min egen Omega (Calibra
var forudsolgt i Tyskland i 60.000 eksemplarer INDEN den 1. blev
leveret til forhandlerne). Desuden Opel GT og Spideren, der sælges i
disse dage.

>Og Lada'er i Rusland - hvorfor mon?!?

At sammenligne de 2 "ting" er i mine øjne useriøst.

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 07:37

> [...]
> var forudsolgt i Tyskland i 60.000 eksemplarer INDEN den 1. blev
> leveret til forhandlerne). Desuden Opel GT og Spideren, der sælges i

Øhh - man skal vist være Opel-entusiast for at betragte Kadett (selv i
GTE-versionen) eller Manta/Monza som spændende biler. Calibra var lidt mere
spændende, men stadig en Brianbil, Omega blot intetsigende - en direktørbil
wanna-be på linie med Toyota Camry (uden dennes kvalitet), Ford Scorpio,
Peugeot 605, Renault 25, Fiat Croma m.fl. Som disse gav den en del plads og
komfort for pengene uden dog at nå målet. Som brugt et udmærket køb, da den
gav en del for pengene - hvis den ikke rustede væk først.

GT og Spider har jeg også selv nævnt som undtagelser.

> At sammenligne de 2 "ting" er i mine øjne useriøst.

Næh - bilens hjemland, mange solgte eksemplarer, bilen "alle" havde råd
til....

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 16:09

On Fri, 16 Apr 2004 08:36:52 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>Øhh - man skal vist være Opel-entusiast for at betragte Kadett (selv i
>GTE-versionen) eller Manta/Monza som spændende biler.

Indtil i dag har jeg faktsik betragtet dig som en seriøs "partner"
herinde - jeg må sige, at ovenstående holdning skuffer mig. Jeg er fra
den tid, hvor den 1. Kadett GTE til "en kvart milliard" kom til
landet. Den var fantastisk.

>Calibra var lidt mere spændende, men stadig en Brianbil,

Har jeg skrevet noget om...

>Omega blot intetsigende - en direktørbil wanna-be på linie med Toyota Camry
>(uden dennes kvalitet),

Du står ret alene med, at min bil skulle være en intetsigende
direktørbil - tag en tur i den, og du vil fornemme, hvilken respons
der er i verden. Turen kommer til at foregå lidt hurtigt. At
sammenligne min bil med en Camry giver brækfornemmelser.

>GT og Spider har jeg også selv nævnt som undtagelser.

OK

>Næh - bilens hjemland, mange solgte eksemplarer, bilen "alle" havde råd
>til....

Åh hold da op, mand :)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 16:36

>Calibra var lidt mere spændende, men stadig en Brianbil,
> Har jeg skrevet noget om...

Jeg gad aldrig eje en Calibra på grund af forholdet mellem rust, pris og
bilens "målgruppe i dag" - men designet var ubetinget LANGT forud for dens
tid, hvilket ses på samtidens biler i dag. Hvis man sammenlginer Calibraen
med andre biler fra 1989, ligner de andre jo veteranbiler i forhold til
Calibraen.

Samtidig mener jeg ikke, den er mere Brian, end 406 Coupe er i dag.

> [...]

> der er i verden. Turen kommer til at foregå lidt hurtigt. At
> sammenligne min bil med en Camry giver brækfornemmelser.

Ja, 3000 24V´eren har ikke ret meget med en Camry at gøre.

BilRevyen sammenlignede officielt dens undervogn med samtidens M3.
Personligt mener jeg nok, at det er en anelse flot vurderet, men
sammenlignet er langt mere rimelig end med Camry. Det er helt grotesk og
besynderligt.

Jeg plejer også at agte dine indlæg, KASO, men det du skriver i disse dage
leder mine tanke hen på, om det mon er fordi, du normalt kun skriver om de
ting, du har stor viden om, og undgår andre snakke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:47

Jan W. Nielsen wrote:

:::: Omega blot intetsigende - en direktørbil wanna-be på linie med
:::: Toyota Camry (uden dennes kvalitet),
::
:: Ja, 3000 24V´eren har ikke ret meget med en Camry at gøre.

Nu er det jo heller ikke 3000'eren KASO skriver om, men derimod Opel Omega
som sådan.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:07

> Nu er det jo heller ikke 3000'eren KASO skriver om, men derimod Opel Omega
> som sådan.

Altså, hør nu lige her...

Hvis man siger, at Opel laver skod-kedelige-møg-biler, så kan man sgu da
ikke bare sige "på nær den og den og den og den", hver gang der nævnes noget
andet end blot rugbrøds-modellerne, der i øvrigt også ofte kører fra deres
"kolleger" i det almindelige konsum-marked.

Nu har vi så valgt tre modeller fra - hvilke fantastisk spændende biler er
det, at morfar-butikken Saab har beriget denne verden med..? Mage til
søvndyssende skøjter, skal man ssatme da lede længe efter.

(På nær den ny 9.3, som jeg jo har fortalt, jeg er lidt småforelsket i pga.
god røv etc.)

Der laves for de fleste mærker biler til de fleste privatøkonomier.
Ligeledes har de fleste mærker haft deres storhedstid, ligesom de også i
perioder har levet på en mere ydmyg placering.

Det som jeg opponerer imod, er at Opel som "sådan bare laver
skod-kedelige-møg-biler".

Det er noget useriøst ævl, IMO.

I øjeblikket har vi en ny Opel Astra, der flere steder spås en fremtid som
leder af klassen, en Vectra 3,2 GTS der sparker røv på næsten alt andet i
prisklassen (og som ikke er svejset i gammel jern, men i stedet loddet
sammen af galvaniseret højstyrkestål. Endelig har vi en Speedster Turbo, der
i England er kåret som Årets bedste performance sports car.

Hvad er det lige de andre alm. producenter har af meget mere spændende
biler, om jeg må spørge...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:24

Jan W. Nielsen wrote:
[...]

Sagt af en sand Opel-elsker - eller er det VW?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:36

> Sagt af en sand Opel-elsker - eller er det VW?

Jeg må betragte dét indlæg der som en overgivelse.

Du svarede ikke på følgende:

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:46

Jan W. Nielsen wrote:
::: Sagt af en sand Opel-elsker - eller er det VW?
::
:: Jeg må betragte dét indlæg der som en overgivelse.

Aldrig i livet...

:: Du svarede ikke på følgende:
::
:: "I øjeblikket har vi en ny Opel Astra, der flere steder spås en
:: fremtid som leder af klassen,

Jeg er ikke imponeret over at Opel kommer med en ny bil. De skal virkelig
have taget sig sammen, for at vende skuden. Få styr på motorerne (nu får de
jo bl.a. hjælp fra Saab), og deres endnu ikke løste rustproblemer.

:: en Vectra 3,2 GTS der sparker røv på næsten alt andet i prisklassen

Muligvis. Prisen er da ihvertfald ok, sammenlignet med konkurrenterne.

:: (og som ikke er svejset i gammel jern, men i stedet LODDET sammen af
galvaniseret højstyrkestål.

Det var sgu da også på tide.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 20:03

> Jeg er ikke imponeret over at Opel kommer med en ny bil.

Det behøver du heller ikke at være - men det rokker unægteligt ved de ting,
som vi talte om.

> Muligvis. Prisen er da ihvertfald ok, sammenlignet med konkurrenterne.

Det er bare en kanon bil til prisen...!

> deres endnu ikke løste rustproblemer.

Hvilke er det - alle nyere modeller fra Opel er bedre end gennemsnittet hvad
angår rust.

Det nytter ikke du forsøger at dreje samtalen - de oprindelige påstulater
falder til jorden, hvor de ligger og hørmer som overmodne æwler en
sensommerdag.

/Jan W NIelsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 21:21

Jan W Nielsen wrote:
::: deres endnu ikke løste rustproblemer.
::
:: Hvilke er det - alle nyere modeller fra Opel er bedre end
:: gennemsnittet hvad angår rust.

Den lokale Opel-forhandler har haft en Vectra - en af de sidste af
foregående model, som er blevet omlakeret 2 gange!! Den var kun 1 år
gammel...

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 21:54

> [...]

> Den lokale Opel-forhandler har haft en Vectra - en af de sidste af
> foregående model, som er blevet omlakeret 2 gange!! Den var kun 1 år

Nåå - en Vectra B.

Den kom for snart 10 år siden og er fra Opels mørke periode.

Jeg sagde nye modeller.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 21:56

On Fri, 16 Apr 2004 22:53:53 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@kjhdskjd.dk> wrote:

>Nåå - en Vectra B.
>Den kom for snart 10 år siden og er fra Opels mørke periode.

Een af mine medarbejdere har en Vectra 2.0 16V fra 1996 - den har ikke
en rustplet og er aldrig blevet efterlakeret.
Keyword -> antirustbehandling fra day one.

Han har kørt 100.000 km på de samme bremseskiver...

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 20:55

> [...]
> andet end blot rugbrøds-modellerne, der i øvrigt også ofte kører fra deres
> "kolleger" i det almindelige konsum-marked.

Eksistensen af nogle få specialmodeller kan ikke "redde" mærket. 99.99% af
de solgte er stadig "intetsigende" i mine øjne. Eksistensen af Renault
Alpine, Clio V6 m.fl. gør heller ikke Renault til en sportsvognsfabrik - men
deres fleksibilitet og nyskabelser (Espace, Scénic) gør dem interessante, da
det er biler, der sælges i stort tal.

> I øjeblikket har vi en ny Opel Astra, der flere steder spås en fremtid som
> leder af klassen,

Lad os se.....

> en Vectra 3,2 GTS der sparker røv på næsten alt andet i
> prisklassen (og som ikke er svejset i gammel jern, men i stedet loddet
> sammen af galvaniseret højstyrkestål.

Men stadig mange penge - og derfor sjælden - trods "billig" ifht.
konkurrenterne.

> Endelig har vi en Speedster Turbo, der
> i England er kåret som Årets bedste performance sports car.

Men som er lavet af Lotus - ikke Opel!

> Hvad er det lige de andre alm. producenter har af meget mere spændende
> biler, om jeg må spørge...?

Hverdagsbiler, der er spændende at se og køre!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-04-04 20:58

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hverdagsbiler, der er spændende at se og køre!

Volvo rule.....))

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 21:59

> Eksistensen af nogle få specialmodeller kan ikke "redde" mærket. 99.99% af
> de solgte er stadig "intetsigende" i mine øjne.

At der sælges flere rugbrødsbiler kan vel ikke undre nogen. Men mærket har
lavet og laver stadig spændende biler. Vi har jo helt glemt den legendariske
Opel Lotus Omega. Sagen er, at vi jo efterhånden er oppe på en del stykker.

Mærket har styrker og svagheder som alle andre - generelt at kalde mærket
for kedeligt er stadig noget sludder.

> Eksistensen af Renault
> Alpine, Clio V6 m.fl. gør heller ikke Renault til en sportsvognsfabrik.

Nej - sidstnævnte er jo en katastrofe. Den kører som en hammer kastes med
skafts først.

> deres fleksibilitet og nyskabelser (Espace, Scénic) gør dem interessante,
da
> det er biler, der sælges i stort tal.

Børnecontainere.

> Men stadig mange penge - og derfor sjælden - trods "billig" ifht.
> konkurrenterne.

Det var da en fandens masse undskylninger.

> Hverdagsbiler, der er spændende at se og køre!

Hverdagsbiler..???

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-04-04 07:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@kjhdskjd.dk> wrote:

> Børnecontainere.

Dog interessant for os med "skud i bøssen".

mvh
Peter

Fra : Jan Vennike

Dato : 17-04-04 12:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Dog interessant for os med "skud i bøssen".
>
> mvh
> Peter

Især hvis det er spredhagel (som hos os)

Fra : Peter Weis

Dato : 16-04-04 18:33

> [...]

> leder mine tanke hen på, om det mon er fordi, du normalt kun skriver om de
> ting, du har stor viden om, og undgår andre snakke.

Nu ikke så højtidelig

mvh
Peter

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 20:49

> [...]
> Calibraen.
>
> Samtidig mener jeg ikke, den er mere Brian, end 406 Coupe er i dag.

Smag og behag. Jeg mener ikke, at de appellerer til samme "publikum".

> [...]
> Personligt mener jeg nok, at det er en anelse flot vurderet, men
> sammenlignet er langt mere rimelig end med Camry. Det er helt grotesk og

Se mit svar til Mogens!

> Jeg plejer også at agte dine indlæg, KASO, men det du skriver i disse dage
> leder mine tanke hen på, om det mon er fordi, du normalt kun skriver om de
> ting, du har stor viden om, og undgår andre snakke.

Jeg fristes til at sige: "I lige måde" - jeg synes din objektivitet er
forsvundet, når talen falder på Opel - det ligner dig ikke.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 21:23

KASO wrote:

[...]

Det er sgu et skidt, om det er Opel eller VW, i Jan's øjne er begge dele
guld.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 22:03

> Det er sgu et skidt, om det er Opel eller VW, i Jan's øjne er begge dele
> guld.

Absout ikke - på mange måder er min bil en lortespand og en papkasse.

Men den har også nogle ubestridelige kvaliteter.

For mig handler "kærlighed til biler" om at finde en bils kvaliteter men
ikke at være blind for det modsatte.

Enkelte mærker laver rendyrkede lortebiler - men ikke Opel.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 23:00

Jan W Nielsen wrote:
:: For mig handler "kærlighed til biler" om at finde en bils kvaliteter
:: men ikke at være blind for det modsatte.

Som jeg tidligere har skrevet herinde: Forskellen på en entusiast og en
fanatiker er, at fanatikeren ikke kan se noget godt i noget som helst andet.
Jeg er en entusiast.....

:: Enkelte mærker laver rendyrkede lortebiler - men ikke Opel.

*host*

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:46

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Nu var det jo ikke møntet på din bil, men på Omega'en i almindelighed...

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 17:49

On Fri, 16 Apr 2004 18:45:54 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Nu var det jo ikke møntet på din bil, men på Omega'en i almindelighed...

Så skyder han jo helt forkert, når vi taler om spændende biler.
Så dét kan jeg ikke tro...

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 20:47

> [...]
> herinde - jeg må sige, at ovenstående holdning skuffer mig. Jeg er fra
> den tid, hvor den 1. Kadett GTE til "en kvart milliard" kom til

Men den var stadig en Kadett - hvilket ikke gjorde den specielt spændende -
trods dens evner iøvrigt. Skamros af Opel på basis af nogle få
specialmodeller er i mine øjne mere useriøst end at betragte mærket som
helhed. 99,99% af de solgte biler er kedelige - det kan de sidste 0,01% ikke
redde!

> [...]
> der er i verden. Turen kommer til at foregå lidt hurtigt. At
> sammenligne min bil med en Camry giver brækfornemmelser.

Jeg udtalte mig ikke specifikt om din bil - men om Omega som model - og her
er det svært at komme uden om, at den lå i samme segment som de nævnte -
hvor nødigt du end vil. Eksistensen af Mitsubishi Lancer EVO## gør heller
ikke Lancer til en spændende bil generelt - eller Mitsubitshi som mærke
interessant i sig selv!

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-04 20:39

Mogens Knudsen wrote:
:: Gad vide, hvor mange Opler KASO har ejet?

Hmmm...ingen?

[...]

Fordi der er solgt en million-milliard...

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 15-04-04 20:30

> Som sagt - både Saab og Renault har også lavet lortebiler. Jeg mener ikke
> Opel er synderligt overrepræsenteret her.

Nu var mit udsagn ikke specielt møntet på kvaliteten - men på begrebet
"kedelig".

Jeg kører som bekendt selv Renault - ikke fordi jeg synes, at det er Verdens
bedste bil, eller at de laver fejlfri biler, men blot fordi de på
købstidspunktet kunne levere en bil, der var det bedste *kompromis* ifht.
vores krav. Jeg har tidligere kørt bl.a. Fiat, Seat, Daihatsu, Citroën og
Mercedes - og køber sikkert noget helt andet næste gang - hvem ved...

> - Når de ellers har
>
> Der er mange fine biler, der er blevet Brianbiler på deres ældre dage.

Jo-da - men ovenstående startede deres liv som som Brianbiler....

> [...]
heller
> ikke lutter geni-streger. Det samme gælder den nye Saab )3, som jeg ellers

Nu ved jeg ikke, hvorfor Laguna eller 9-3 skulle være lutter genistreger?!?

Jeg har aldrig ønsket mig en Saab - mine kommentarer gik udelukkende på at
Saab gav køb på deres "varemærke": Sikkerhed.

> [...]
mening
> at tale om styrker og svagheder ved de enkelte mærker, for de fleste

Det drejer sig ikke om styrker og svagheder, men om at Opel i mine øjne står
for kedelige og intetsigende biler. Det har de gjort lige så længe jeg kan
huske - også selv om de tidligere lavede enkle, men driftsikre biler i en
god kvalitet til en rimelig pris. Desværre smed de kvaliteten væk i en
periode - og det har hævnet sig på salgstallene.

Jeg kan ikke se, at det er plat at skrive, at man finder et mærke kedeligt -
det er jo op til den enkelte at vælge ud fra egne prioriteter.

Skulle man vælge bil udfra helt kedelige og "rationelle" kriterier, burde
alle vel køre Toyota: Høj kvalitet og (i de nyeste) god sikkerhed. Men efter
at have kørt seneste Avensis - endda en 2.0 med læder og det hele - må jeg
sige at de stadig er for kedelige....

> Jeg har jo selv en gammel Opel Vectra.
>
> Skod-spand på nogle punkter - målbart suveræn på andre.

Alle biler har deres styrker og svagheder!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 21:13

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Jo-da - men ovenstående startede deres liv som som Brianbiler....

sludder - der var sgu'tte nogen Brian'er der havde råd til dem som nye
;) - og da slet ikke Monza'en

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 22:15

> Det drejer sig ikke om styrker og svagheder, men om at Opel i mine øjne
står
> for kedelige og intetsigende biler.

Ok - meget subjektivt - men reelt.

> [...]
> god kvalitet til en rimelig pris. Desværre smed de kvaliteten væk i en
> periode - og det har hævnet sig på salgstallene.

Helt enig.

> Jeg kan ikke se, at det er plat at skrive, at man finder et mærke
kedeligt -
> det er jo op til den enkelte at vælge ud fra egne prioriteter.

Jooo...

Men igen . jeg synes nu ikke, det er rimeligt, at sige at Opel kun består af
kedelige biler. I så fald er der rigtig mange producenter, der falder for
det kriterium. Saab må være topscoreren af dem alle - selvom jeg er lidt
forelsket i den ny 93.

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 07:40

> [...]
> det kriterium. Saab må være topscoreren af dem alle - selvom jeg er lidt

Der er også en del andre mærker, som ikke har min store interesse - mens
andre pludselig "vågner op" som f.eks. Mazda. Så der er også stadig håb for
Opel, skulle de finde på at komme med noget lidt mere spændende (men
samtidig brugbart - jeg har desværre ikke så meget at bruge en Speedster
til)

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:48

Jan W. Nielsen wrote:
[...]

Hvilken Opel i dag, ud over Speedster er ikke kedelig?

Jeg kan ikke se, hvad der skulle være så kedelig ved Saab, det må du lige
uddybe.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:08

> Hvilken Opel i dag, ud over Speedster er ikke kedelig?

Se svar i andet indlæg postet d.d klokken 19:05

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-04 20:38

Jan W. Nielsen wrote:
[...]

I disagree....

[...]

Tag nu bare BMW'er.....

[...]

Jep: Kedelige, rustne, middelmådige motorer m.m.

:: heller ikke lutter geni-streger. Det samme gælder den nye Saab 9-3,
:: som jeg ellers synes er en smuk bil.

Jeg har ikke mindre end 2 tyske tests, hvor Saab 9-3 får ros sammenlignet
med BMW's 3-serie.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 22:24

> Jep: Kedelige, rustne, middelmådige motorer m.m.

Du finder ikke biler fra 90´erne, der er så hurtige og så brændstoføkonomske
som Vectra 2.0´erne. At være førende på så vigtigt et punkt er ikke
middelmådigt, IMO.

> Jeg har ikke mindre end 2 tyske tests, hvor Saab 9-3 får ros sammenlignet
> med BMW's 3-serie.

Aha - jeg har også tests, hvor bilen tager en sidsteplads i en test mod
Mondeo og Avensis. (Auto Strassenverkehr: Et tysk bilblad)

Pladsen, komforten og bremserne er ikke på nivaeu med de andre i klassen.

Igen - selv din "gud" er ikke perfekt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-04-04 22:35

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Igen - selv din "gud" er ikke perfekt.

oplagt one_liner ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:54

Jan W. Nielsen wrote:
[...]

Hurtige? Snakker vi her kun om sugemotorerne?

[...]

Har aldrig hørt om det. De to tests jeg har liggende er fra Auto, Motor &
Sport og AutoBild. Og alle ved jo i forvejen, hvordan de to har det med
udenlandske biler.

:: Pladsen, komforten og bremserne er ikke på nivaeu med de andre i
:: klassen.

Enig, pladsen er ikke så god som i f.eks. Vectra'en, men stadig bedre end i
den foregående model. Jeg kan, med mine 190 cm, være på bagsædet uden
problemer. Komforten? Sammenlignet med? Tag køreegenskaberne, hér må
Vectra'en bide i græsset, på de små snoede veje. Og støjniveauet er lavere.
Bremserne? Iflg. ovennævnte Auto Strassenverkehr?

:: Igen - selv din "gud" er ikke perfekt.

Nåååeee nej, den er jo ikke produceret af VW.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:34

> :: Du finder ikke biler fra 90´erne, der er så hurtige og så
> :: brændstoføkonomske som Vectra 2.0´erne. At være førende på så
> :: vigtigt et punkt er ikke middelmådigt, IMO.

> Hurtige? Snakker vi her kun om sugemotorerne?

Nej - generelt. Kan du finde nogen biler i samme størrelse og fra samme tid,
der for eksempel kan køre fra min Vectra på motorvejen og samtidig holde den
samme finde brændstoføkonomi - om nogen overhovedet så i hvert fald ikke
mange. (198 km/t & 13,3 km/t)

Eller for den sags skyld følge Bjørns Vectra 2,5 (233 km/t & 11,3 km/ltr)
eller for den sags skyld med Mogens Omega...?

Effekt som motorkraft er underdrevet på min model - den runder ægte 200
km/t, hvilket blev påpeget af AutoBild ved introduktionen. (Dengang testede
Autobild stadig topfart - men holdt op efter fart-diskutioner i Tyskland i
1989, så hut jeg vidsker)

Blot eet eksempel på, at de fleste mærker har både styrker og svagheder.
Ufatteligt at det er nødvendigt at oplyse dig om, Henrik.

> Har aldrig hørt om det. De to tests jeg har liggende er fra Auto, Motor &
> Sport og AutoBild. Og alle ved jo i forvejen, hvordan de to har det med
> udenlandske biler.

Nååå....

De placerer den ny Avensis på førstepladsen. Såvidt jeg ved, er den ikke
produceret i Tyskland.

> Enig, pladsen er ikke så god som i f.eks. Vectra'en, men stadig bedre end
> den foregående model. Jeg kan, med mine 190 cm, være på bagsædet uden
> problemer. Komforten? Sammenlignet med?

Ja, den taber i forhold til F.EKS. Avensis & Mondeo. Samtidig er prisen helt
grotesk - hvis man tager den faktor med i beregningerne, falder bilen jo
HELT igennem.

> Tag køreegenskaberne, hér må
> Vectra'en bide i græsset, på de små snoede veje.

Du har ret i, at Vectra´en er knapt så inspirerende at køre små snoede veje
i. Til gengæld gør den det rimeligt godt - SAMTIDIG med, at Vectra´en er en
overlegen motorvejscruiser med sublim komfort og ekstremt lavt støjniveau.
(Det er trods alt vigtigere for en alm bil, at den er god til at køre ligeud
end at den er god til at køre om snævre hjørner) Og så griner føreren af
Vectra GTS 3,2 i øvrigt af Saab´en når denne må skrubbe ind i første
vognbane, mens han leder efter de 200.000 kroner, som han gav mere for
bilen.

Saab´en er slet ikke prisen værd, hvilket hele branchen er enige om.

> Og støjniveauet er lavere.

End Vectra og Avensis..?? Så ser jeg gerne dokumentationen, Henrik.

> Nåååeee nej, den er jo ikke produceret af VW.

Igen udokumenteret vrøvl. Jeg har ALDRIG sagt, at VAG-produkterne er
perfekte. Jeg har enddog trukket deres svagheder frem ved flere lejligheder.
Noget som du selv i påfaldende grad mangler evnen til, når vi snakker Saab.

Dette er der vidst nok også bred enighed om "i branchen".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 20:51

KASO wrote:
[...]

Øh nå! Hvad med NG900, som er baseret på Vectra A platformen. Der er en
verden til forskel på sikkerheden i de to biler. Hér giver bl.a. 10 kg
ekstra påsvejset plade en verden til forskel - til Saab'ens fordel.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 14-04-04 21:21

> [...]
> verden til forskel på sikkerheden i de to biler. Hér giver bl.a. 10 kg
> ekstra påsvejset plade en verden til forskel - til Saab'ens fordel.

Det var trods alt også "kun" platformen, der blev "lånt" - ikke hele bilen
(med flyttet tændingslås)!

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 21:32

KASO wrote:
[...]

Jeg prøver igen: Hvem siger at det ikke kun er platformen det drejer sig om?

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 15-04-04 20:34

> [...]
> :: bilen (med flyttet tændingslås)!
>
> Jeg prøver igen: Hvem siger at det ikke kun er platformen det drejer sig

Den samlede motorpresse!

Som det også fremgår tydeligt af billederne, er der ikke tale om et nyt
karosseri, som tilfældet er med 9-3/9-5 - det er samme karosseri, og dermed
ikke kun platformen!

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-04 20:51

KASO wrote:
::: Jeg prøver igen: Hvem siger at det ikke kun er platformen det
::: drejer sig om?
:::
:: Den samlede motorpresse!

Hmm, jeg må sove, for jeg har intet set i pressen endnu, om Saab 9-7X. Den
er just blevet præsenteret i lørdags i USA. Og Saab's hjemmeside havde
info'en fra fredag.

:: Som det også fremgår tydeligt af billederne, er der ikke tale om et
:: nyt karosseri, som tilfældet er med 9-3/9-5 - det er samme
:: karosseri, og dermed ikke kun platformen!

Hyt hul i karossen. Det er platformen der betyder noget for sikkerheden.
Saab kan sagtens have modificeret platformen, så sikkerheden er højere end i
f.eks. en Trailblazer - eller én af de øvrige 5 biler GM bygger på samme
platform.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 20:50

KASO wrote:
[...]

Hmmm, hvor er det lige at jeg skriver at dette er overfødigt? Men jeg kan
ikke udtale mig om dette, da jeg endnu ikke kender nok til 9-7X, til jeg kan
udtale mig om, om det blot er platformen der er fælles, hvilket noget kunne
tyde på. Og det er tidligere fastslået at platformen intet siger om den
generelle sikkerhed.

[...]

Selvfølgelig har de "lånt" Saabs turbomotor - de er/var jo nødt til at gøre
et-eller-andet, for at få en ordentlig motor i den bil.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 14-04-04 21:20

> [...]
kunne
> tyde på. Og det er tidligere fastslået at platformen intet siger om den

Fastslået og fastslået - det er vist en tilsnigelse.....

Men både 9-2 og 9-7 er blot kosmetisk ændrede - ikke "nye" modeller på anden
platform. Man har skudt genvej for hurtigt at få modeller på markedet -
spørgsmålet er, om det er klogt på længere sigt.

> [...]
gøre
> et-eller-andet, for at få en ordentlig motor i den bil.

Er bilen da det værd ?

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-04 21:33

KASO wrote:
:: Fastslået og fastslået - det er vist en tilsnigelse.....
::
:: Men både 9-2 og 9-7 er blot kosmetisk ændrede - ikke "nye" modeller
:: på anden platform.

Hvad ved du om det?

Man har skudt genvej for hurtigt at få modeller
:: på markedet - spørgsmålet er, om det er klogt på længere sigt.

Hvis det er tilfældet, så er det nok ikke verdens bedste idé - typisk et
amerikansk foretagende som GM. Men ok, Daimler-Chrysler er også på vej den
vej.

Ikke fra hvor jeg sidder.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 15-04-04 20:37

> [...]
> ::
> :: Men både 9-2 og 9-7 er blot kosmetisk ændrede - ikke "nye" modeller

Det fremgår ret tydeligt af samtlige billeder og omtaler!

> [...]
> amerikansk foretagende som GM. Men ok, Daimler-Chrysler er også på vej den

Men de er tysk ejede/styrede.... (det gør det nu ikke klogere - se blot de
negative omtaler MB har fået gr. dårligere kvalitet)

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-04 20:52

KASO wrote:
[...]

Øøøøh? Hvad fremgår? At det er en Trailblazer? Det er noget jeg skriver, men
det kan lige så vel være én af de øvrige 5-6 biler GM bygger på samme
platform.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 16-04-04 07:29

Nope: http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2539

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:56

KASO wrote:
:::::::: Men både 9-2 og 9-7 er blot kosmetisk ændrede - ikke "nye"
:::::::: modeller på anden platform.
::::::
:::::: Hvad ved du om det?
:::::
[...]

Der står netop at det ikke blot er en Trailblazer med kosmetiske ændringer.
Men derudover, så er der ingen tvivl, Trailblazeren ER ophavet. Samme
baglygter. Samme rat og instrumentering....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 22:31

> Er bilen da det værd ?

Hvad er det for en bil, der er entydigt bedre?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-04 20:40

Jan W. Nielsen wrote:
::: Er bilen da det værd ?
::
:: Hvad er det for en bil, der er entydigt bedre?

Dens søster måske - Saab 9-3.....
Men selvfølgelig afhængigt af, hvad man lægger vægt på. Jeg kan faktisk kun
komme på ét punkt, hvor Öpelen vinder - pladsen.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 22:31

> [...]

kun
> komme på ét punkt, hvor Öpelen vinder - pladsen.

Ja, plads er en ting.

Performance er een anden ting. Acceleration og topspeed.

Brændstoføkonomi er en tredje ting.

Køreegenskaber er en fjerde ting. (Saaben er endnu mere død og
uinspirerende. Måske på grund af de knapt 200 kg mere egenvægt. Vectra´en er
"kvikkere", har relativt fine kurveegenskaber og desuden gode
motorvejsegenskaber.)

Prisen er en femte ting.

Jeg siger ikke, at Saaben er en dårlig bil, eller at Opelen er bedre. Jeg
siger blot, at de fleste mærker har styrker og svagheder. Hvis man siger
andet, er man blind, IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:07

Jan W. Nielsen wrote:
:: Performance er een anden ting. Acceleration og topspeed.

Ja, hér er tallene:
Opel - 9,1 sek og 230 km/t på toppen.
Saab - 8,5 sek og 220 km/t på toppen.

:: Brændstoføkonomi er en tredje ting.

Ja, hér er tallene:
Opel - 11,2 km/l.
Saab - 12 km/l.

:: Køreegenskaber er en fjerde ting. (Saaben er endnu mere død og
:: uinspirerende.

Det er ganske tydeligt Jan, at du ikke har været ude at køre i Saab'en. Dens
undervogn er netop dens force. De to deler netop undervogn, men i Saab'ens
tilfælde, har man gjort meget mere ud af undervognen.

:: Måske på grund af de knapt 200 kg mere egenvægt.

Øøøhh? Hér er tallene:
Opel - 1375 Kg.
Saab - 1425 Kg.

Hvor i alverden får du 200 Kg fra?

:: Vectra´en er "kvikkere", har relativt fine kurveegenskaber og
:: desuden gode motorvejsegenskaber.)

Kvikkere? Hmmmm ikke iflg. ovenstående. Kurveegenskaber? Igen, prøv lige en
Saab, istedet for at lade andre udtale sig om bilen.

:: Prisen er en femte ting.

Ja, den sammenligning har jeg tidligere lavet - og hér vandt Saab'en, hvis
de skal have samme udstyr. Saab'en var ca. 8.000,- billigere.

:: Jeg siger ikke, at Saaben er en dårlig bil, eller at Opelen er
:: bedre. Jeg siger blot, at de fleste mærker har styrker og svagheder.
:: Hvis man siger andet, er man blind, IMO.

Jeg siger ikke andet. Men jeg siger at Saab'en er en væsentlig mere
spændende og sikker bil, end Vectra'en...

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:46

> Opel - 9,1 sek og 230 km/t på toppen.
> Saab - 8,5 sek og 220 km/t på toppen.

Jeg tror lige, du skal have fat i tallene igen - hvilken bil er det, som
Saab har lavet, der kan matche Opels kombination af acceleration, topspeed
og brændstoføkonomi på for eksempel min Opel Vectra..? Eller hvillken som
helst anden bil fra samtiden..? (1990)

For den sags skyld kan du også tage en Vectra 2,0 fra 1996.

> :: Køreegenskaber er en fjerde ting. (Saaben er endnu mere død og
> :: uinspirerende.

> Det er ganske tydeligt Jan, at du ikke har været ude at køre i Saab'en.

Jeg HAR skam kørt Saaben, Henrik. Og jeg har samtidig kørt bane i min egen
Vectra, hvor dens overlegenhed til min egen overraskelse og i forhold til en
del andre biler var tydelig for enhver. (Godt nok på bedre dæk). Samtidig
tror jeg godt, jeg kan - uden at prale - kan sige, jeg godt kan mærke,
hvornår en bil kan noget. Dette er bevist med omganstider på formelskole,
med omgangstider ved gokart samt til "kør med de kendte-arrangementet", hvor
jeg mildest talt på INGEN måde faldt igennem i forhold til licenskørerne.

> Øøøhh? Hér er tallene:
> Opel - 1375 Kg.

Min Vectra vejer 1025 kh - nogle steder opgivet som 1050. Jeg sammenligner
den med "søsteren" Saab 900 fra 1992.

> Kvikkere? Hmmmm ikke iflg. ovenstående. Kurveegenskaber? Igen, prøv lige
en
> Saab, istedet for at lade andre udtale sig om bilen.

Som sagt - jeg ved, hvad jeg snakker om.

> Jeg siger ikke andet. Men jeg siger at Saab'en er en væsentlig mere
> spændende og sikker bil, end Vectra'en...

Sikker ja, men nu er det heller ikke sikkerhed, som jeg oponerer imod.

Hvad angår spørgsmålet om, at Saab generelt skulle være mere spændende end
Opels modeller, så tror jeg godt nok, du er ret alene i verden med den
forvirrede påstand.

Saab har i generationer været kendt som dyrlægebilen, mand..!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:56

Jan W. Nielsen wrote:
[...]

Jeg troede at vi sammenligende de nye modeller.

Generelt tror jeg at vi snakker totalt forbi hinanden.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 20:10

> Jeg troede at vi sammenligende de nye modeller.

Nej, det gjorde jeg ikke.

> Generelt tror jeg at vi snakker totalt forbi hinanden.

Nej, det gør vi ikke - men som sagt andetsteds, så falder jeres indledende
påstulater til jorden, hvor de ligger og hørmer som overmodne og halvrådne
æwler på en sommerdag i september.

Vi har nu kunnet konstatere at Opel som alle andre også har sine styrker og
svagheder.

Vi har også kunnet konstatere, at Saab om nogen producent er kendt som en
dyrlæger-bil, der har haft alene har modeller på programmet, der var mere
kedelige end telefonbogen for Ringkjøbing Amt.

Vi kan med andre ord konstatere, at du og KASO var for hurtigt ude i denne
sag.

Det er så i orden - bare det ikke sker igen..))

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 22:07

> *Opkast*

Jeg håber da, at din vomitus indeholder den virus, der har sat sig på tværs
i dine hjerneceller.

Dén der gør dig blind for, at Saabs egenskaber ikke alene er kvaliteter af
en anden verden. Og at Opel ikke kun er noget lort.

I øvrigt var indlægget skrevet med et stort grin.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 22:11

On Fri, 16 Apr 2004 23:07:13 +0200, "Jan W Nielsen"

> [...]
>en anden verden. Og at Opel ikke kun er noget lort.
>I øvrigt var indlægget skrevet med et stort grin.

I kommer da alligevel imorgen, ik' ? -> LOL

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 22:24

> I kommer da alligevel imorgen, ik' ? -> LOL

Jo, da...

Jeg nedbringer brækposen til Henrik..

/Jan W Nilsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-04-04 22:27

> Jeg nedbringer brækposen til Henrik..

MEDbringer brækposen..

(Jeg må blive bedre til ikke at lave så mange slåfejl)

/JAn W NIelsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-04 11:29

"Jan W Nielsen" <intetsvar@kjhdskjd.dk> skrev i en meddelelse

> MEDbringer brækposen..
>
> (Jeg må blive bedre til ikke at lave så mange slåfejl)

Kan ikke huske om du er uddannet journalist eller ej, det er også lidt
ligemeget.

Mine egne iagttagelser af journalister har forundret mig.
De bruger sjældent 10-finger systemet.
De bruger derimod ofte et 'egenudviklet avanceret 2-fingersystem'.
(ovenstående refrerer til at diverse fingre hjælper lejlighedsvis til)
Men hvordan pokker de kan være så hurtige på tasterne, det fatter jeg ikke.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-04-04 12:31

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Men hvordan pokker de kan være så hurtige på tasterne, det fatter jeg ikke.

læg godt mærke til de 2 omtalte fingre næste gang ;)