Periodisk syn - hvad gør i andre ?
Fra : Christian

Dato : 08-04-04 11:36

Hej Alle,

Så kom brevet fra statens bilinspektion om at min Peugeot 106 skal til
periodisk syn. Det har jeg ikke prøvet før - altså at være til syn med en
bil !. Med fare for at der har været stillet spørgsmål omkring emnet
tidligere vil jeg dog alligevel forsøge mig - måske har i nogle gode tips !.

Bilen er i udemærket stand. Fra 1996 og har kørt ca 80.000 km. Den har været
til 75.000 km service i december og har ellers overholdt allle service,
ligesom at jeg ved anskaffelsen for 2 år siden sendte den til stor
undervognsbehandling. Mit spørgsmål er så.... hvordan slipper man billigst
muligt gennem et periodisk syn ?. Jeg kunne jo selvfølgelig gå ned til
værkstedet og sige "her er min bil den skal til syn - lav hvad der skal
laves"...men ved nærmere eftertanke vil de så ikke skifte hele bilen og sige
det er nødvendigt ?. Min anden tanke er, at når den nu er i god stand og jeg
ikke kan se/mærke/høre fejl på bilen, så ville jeg sende den til syn og
skulle den så dumpe, kunne jeg gå til værkstedet med listen over fejl i
hånden og bede specifikt om at få lavet disse.

Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

god påske

Mvh
Christian
Bemærk !
Ny mailadresse: langseth@mail.tele.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 12:00

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev :

>Hej Alle,

Hej Christian.

(og vist et velkommen til - jeg kan ikke mindes at have set noget fra
dig før)

>Så kom brevet fra statens bilinspektion om at min Peugeot 106 skal til
>periodisk syn.

Velkommen i klubben ;)

>Det har jeg ikke prøvet før - altså at være til syn med en
>bil !.

En gang skal jo være den første for os alle.

>Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Med mine egne biler, kontrollere jeg lige det værste, bremser,
styretøj, og om alle lygter lyser som de skal

altså basalt set, det samme som man lærte, da man skulle have et
kørekort.

Hvis du vil vide hvad de gør til et periodesyn er der en beskrivelse
her https://www.bilsyn.dk/aut/public/hvadersyn.htm

Hvis din bil har været løbende passet, er der nok ikke mange
faldgruber i den.

>god påske

I lige måde

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-04-04 12:09

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hånden og bede specifikt om at få lavet disse.
>
> Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Jeg er er kørt til syn med min ved de 4 og 6 år uden forudgående besøg på et
værksted, det er gået fint. Den er som din blevet løbende serviceret for
hver 10.000 km og et godt værksted bemærker hvis der er noget eller noget på
vej, men der kan selvfølgelig ske noget mellem to serviceeftersyn. Første
gang var der en pære af to der skulle skiftes i nummerpladebelysningen,
anden gang nul bemærkninger.

I lige måde med påsken

Med venlig hilsen Kim

Fra : Leo

Dato : 08-04-04 12:54

> [...]
> bil !. Med fare for at der har været stillet spørgsmål omkring emnet
> tidligere vil jeg dog alligevel forsøge mig - måske har i nogle gode tips
Hej Christian Peugeot har noget der kaldes Synstjek det er ganske gratis og
du får en liste over hvad der skal laves, hvad der måske skal laves og hvad
der ville være fornuftigt at få lavet dog uden betydning for synet. som sagt
det er ganske gratis, det er bare at ringe og bestille tid til det, nemt
ikke )) der ligger en folder ved peugeot forhandlerne den kan du da
hente den omhandler emnet.

Leo

Fra : Kim Jespersen

Dato : 08-04-04 13:05

Christian wrote:

> Hej Alle,

Hej Christian

> [...]
> bil !. Med fare for at der har været stillet spørgsmål omkring emnet
> tidligere vil jeg dog alligevel forsøge mig - måske har i nogle gode tips !.

Skyd !!

> Bilen er i udemærket stand. Fra 1996 og har kørt ca 80.000 km. Den har været
> til 75.000 km service i december og har ellers overholdt allle service,

Service garanterer ikke mere end at bilen har fået skiftet olie +
diverse og derfor burde motoren kunne holde længere.

> ligesom at jeg ved anskaffelsen for 2 år siden sendte den til stor
> undervognsbehandling.

Det er godt mod tæring af bund og døre :) smart træk. giv den en tur
hvert eller hvert andet år. Hvert år, så bliver det en lille tur.

> Mit spørgsmål er så.... hvordan slipper man billigst
> muligt gennem et periodisk syn ?.

400 kr. :)

> Jeg kunne jo selvfølgelig gå ned til
> værkstedet og sige "her er min bil den skal til syn -

Det er der en del der gør, så tjekker mekanikeren lygter, tæring,
styrekugler, bærearme, bremser, kabler, rør og diverse.

> lav hvad der skal
> laves"...men ved nærmere eftertanke vil de så ikke skifte hele bilen og sige
> det er nødvendigt ?.

Det er der nok nogle smarte mekanikere der gør, så kend din mekaniker.
Brug en som din familie eller omgangskreds har tillid til, det hjælper.
Men et syn er ret omfattende og betyder at bilen skal godkendes til
færdsel på landevejene og dermed er det bilens driftsmæssige stand de
tjekker, dvs. rør, tæring i bund, kabler, styredele, bærearme, bremser
og bilens udslip af gasser.
Yderligere må der ikke være stenslag i frontruden i synsfeltet.

> Min anden tanke er, at når den nu er i god stand og jeg
> ikke kan se/mærke/høre fejl på bilen, så ville jeg sende den til syn og
> skulle den så dumpe,

Der er mange fejl som ikke er umiddelbar synlige, ikke for at sige at
din lille racer er et vrag, men der er ting, det er der altid.

Det koster 250 kr. for et omsyn

> kunne jeg gå til værkstedet med listen over fejl i
> hånden og bede specifikt om at få lavet disse.

Ja, men du vil vel også have det andet lavet :)

> Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Siger til mekanikeren at jeg skal til syn med raceren, så klarer han
den, så jeg slipper for at skulle af med 250,- kr. mere end nødvendigt.
Jeg benytter mig af det med min egen liste og så må mekanikeren selv
finde resten.

> god påske

Jo tak, i lige måde og held og lykke med bileksamen. Vi krydser fingre
for et 11 tal, for 13 får en brugt bil vist ikk.

Du kan på www.bilsyn.dk se forskellige ting omkring syn og på
http://147.29.112.249/discoverer5i/topti se toptilisten over fejl på
netop din type bil, du skal blot indtaste dit registreringsnummer.

> Mvh
> Christian

med ligeså venlig hilsen
Kim

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-04 13:17

Hej!

Kim Jespersen wrote:

> Service garanterer ikke mere end at bilen har fået skiftet olie +
> diverse og derfor burde motoren kunne holde længere.

Eh, hvad? Et alm. autoriseret serviceeftersyn inkluderer da at mekanikeren
gennemgår bilen for slør i styrkugler, bærearme osv. Hvornår skulle dette ellers
blive gjort? Af kunden selv hjemme i carporten? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-04-04 19:05

> [...]
> hånden og bede specifikt om at få lavet disse.
>
> Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Jeg ved ikke om det er bedst at køre løveungen omkring mekanikeren først,
det er nok en god ide som Kim J skriver at se fejllisten for at se om der er
noget den ofte falder på og tage det med i overvejelserne. Efter 2 år kender
du jo bilen og kan sikkert mærke hvis der er noget der er helt forkert, men
om forureningen er lidt for høj eller et bremserør synger på sidste vers
opdager du jo ikke. Uanset hvad risikere du jo at bruge nogle penge unødigt.

Modsat Kim J mener jeg nu godt at brugte biler kan score 13 til syn, for den
skal jo være et eller andet galt for at den får mindre. Konebåden her i
huset fylder 10 år til den første og har nu gået godt 188.000 km, første syn
jeg kørte den til (2001) gav 13 uden forudgående tur omkring værkstedet og
anden gang fik den skiftet nogle sliddele i forbremserne før synet som igen
gav 13. Min egen bil som er 6 år og 8 måneder og har gået godt 141.000 km
fik 11 eller 13 med pil ned ved første syn (en af to pære i
nummerpladebelysningen var sprunget), anden gang (2004) rent 13 og den har
ingen af gangene været omkring værkstedet først.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-04-04 22:10

> [...]
været
> til 75.000 km service i december og har ellers overholdt allle service,

På denne side http://147.29.112.249/discoverer5i/topti kan du finde
oplysning om de 10 mest forekommende fejl på din bil. Du skal blot indtaste
bilens registreringsnummer, så kommer listen for din bil.

Held og lykke med synet.

PS.:Bare rolig de fleste sysnsfolk er flinke mennesker.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kim Thoudahl

Dato : 08-04-04 22:21

Hej Christian

>Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Kører ned til synshallen

Det lyder måske underligt, men min holdning er, at hvis man føler man
har behov for at komme forbi et værksted først, så er det fordi man
ikke laver løbende vedligehold af sin bil. Ideelt set, så er det
periodiske syn noget der har med sikkerhed at gøre, og det bør enhver
bil der færdes på vejene kunne klare på et hvilket som helst
tidspunkt, ellers skal de ikke færdes der.
At der så er nogle der skyder vedligehold til lige inden de skal til
syn er, set med mine øjne, en anden og sørgelig ting.
/Kim

Fra : Kim S

Dato : 09-04-04 11:40

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Kører den til syn, og ser hvad de siger.
Hvis der er nogle ting der skal laves, er det alligevel
billigere at få synsmanden til at finde dem, og så få et
omsyn. Det koster kun 250,-, og man får ikke meget
mekaniker-assistance for 250,-. Og så kan man "nøjes"
med at få lavet det synsmanden mener er nødvendigt, i
stedet for at kome ned på værkstedet, hvor der alt andet
lige er større interesse i at lave så meget som muligt.
NEJ...Jeg har ikke meget fidus til værksteder. De fleste
steder tørrer de én i rumpetten....

Mvh, Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-04 11:59

Christian wrote:
> [...]
> specifikt om at få lavet disse.
>
> Hvad gør i andre når bilen skal til eksamen ?

Hvis din bil er i orden og godt vedligeholdt, så kan du "bare" køre til syn
med den.
Du kan jo selv mærke om bremser/styretøj/andet fungerer som det skal, og
lyset tager det ikke mange minutter at tjekke inden du ruller til synet.
Løbende vedligeholdelse af en bil er nummer 1, i stedet for dem der kun for
lavet bilen ifm et syn, så kan det hurtigt blive dyrt.
Min egen bil (Ford Sierra årg 1987) kørte jeg bare lige ind fra gaden, her i
februar, og den blev synet med en anmærkning om en nummerpladelygte der ikke
virkede (havde umiddelbart inden synet tjekket alt lyset), det var så kun en
pære der var gået.

> god påske

Tak og i lige måde

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Preben og Anette

Dato : 10-04-04 10:38

Hej

Jeg plejer at gøre følgende:
Af med alle bundmåtter så de kan se den oppe fra også.
Får en gang spuling af undervogn samt motor så det hele er rent.
Vask af bil så den ikke ligner en "gammel spand",
se den efter hvad angår undervognsbehandlingen og så er det ikke det store
problem hvis ellers lys og bremser er iorden og især udstødningen er tæt

--
Venlig hilsen

Preben Christensen