Opel Kadett 1,6SV 1989 elektronisk tænding~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-04-04 07:08

Patienten er har stelnummer VOL000039L2545040 og motornummer

16SV02F62224. Det er en 1990 model fra 1989 med knap 200kkm på uret. Al
elektronik er original og der er ikke noget ekstraudstyr monteret.

Den har Bosch strømfordeler med 3-benet stik til hall-sensoren. Den har
GM Huges elektronik, se billeder på http://internetgruppen.dk/nkj/opel/

Og så til problemet:

Nogle gange går den ud under kørsel. Det er som om nøglen bliver drejet,
den går fra 100% jævn til 0% - der går så nogle sekunder og med et drøn
(udstødningen er fuld af brændbar blanding) og kører så igen uden
problemer.

Et par gange har den også nægtet at starte, når man lige har kørt en tur,
dvs. motoren står og er varm. Den "plejer" ikke at have besvær med at
starte, når den er varm, den skal rotere nogle sekunder, men så kommer
den i gang.

I denne tilstand kan man se, at der kommer een gnist lige når tændingen
tilsluttes. (Jeg tager ledningen fra tændspolen til fordeleren af og
sætter den et sted, hvor den kan gniste til en bolt). Men ingen gnister,
når starteren tørner motoren (og der er masser af strøm).

Jeg fik det råd, at skifte det tændingsmodul (tysk: Effektsteg), der
sidder under tændspolen (en transformatortype). Det hjalp ikke ud over at
lette mig for 750 kr.

Jeg har så prøvet følgende:

Det midterste ben i strømfordelerstikket er signal-benet. Når man sætter
tænding til og korslutter signalbenet til stel, så kommer der gnister.
Gode kraftige gule gnister.

Og nogle gange kommer der faktisk gnister et halvt sekund eller to efter
at jeg har kortsluttet .... ? Hvor pokker bor spøgelset?

Med til historien hører, at jeg har fundet en syg tændrørsledning (der
kom gnister ved den holder, der bærer 3 af tændrørsledningerne lige ved
oliepåfyldningsstudsen). Jeg har ikke set problemet siden, men det er
ikke altid at problemet kommer hver uge.

Desværre har jeg aldrig kunnet teste signalgiveren (hall-sensoren) for
når jeg sætter stikket på strømfordeleren og prøver igen (efter at have
lavet kortslutningstricket), så starter bilen !

Hvis nogen har et gæt, så er jeg lutter øre. Jeg har ikke taget
fejlkoderne ud, for jeg kan ikke oversætte dem til noget forståeligt.

En sidste ting: Når jeg sætter tænding til, så tænder den gule
diagnoselampe med det samme, slukker et halvt sekund og tænder så igen.
Den lyser hele tiden, mens starteren tørner motoren.

God påske & venlig hilsen fra NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 07:25

> [...]
> den går fra 100% jævn til 0% - der går så nogle sekunder og med et drøn
> (udstødningen er fuld af brændbar blanding) og kører så igen uden

Har valgt at klippe alt andet væk, fordi jeg mener ikke fejlen ligger i
tændingsanlæget.
Det er faktisk yderst sjældent at en elektronisk tænding fejler og med den
du beskrivelse som du kommer med, så ville jeg mere tippe det til noget
omkring benzintilførslen.
F.eks om der er huller i benzinslangen så pumpen kan suge falsk luft, eller
om trykregulatoren holder trykket uden at sende det hele retur til tanken
igen?

--
Tom

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-04-04 07:54

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> Har valgt at klippe alt andet væk, fordi jeg mener ikke fejlen ligger
> i tændingsanlæget.

Jeg har set at der ikke kommer gnister - så er der altså noget galt med
tændingen

> [...]
> F.eks om der er huller i benzinslangen så pumpen kan suge falsk luft,
> eller om trykregulatoren holder trykket uden at sende det hele retur

Jeg har prøvet den fejl på min Opel Rekord, og den viste sig som gradvis
nedsat trækkraft og derefter døde motoren.

Denne fejl er enten-eller i helt utrolig grad. Den går fra at tænde 100%
til at tænde 0% på nul omdrejninger - og når/hvis den kommer igen, så kører
den 100% jævnt igen.

Det kan efter min mening ikke ske ved fejl i benzintilførselen, husk at vi
er tilbage i 1989 og det er en karburator-motor. Der er godt nok tilbageløb
til tanken, men den skal tømme flyder-kammeret før motoren dør helt og i
den periode vil trækkraften gradvis blive dårligere (er min erfaring i det
mindste).

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : ham

Dato : 08-04-04 08:13

> [...]
> den periode vil trækkraften gradvis blive dårligere (er min erfaring i det

Hvis det var benzintilførslen ville der heller ikke komme det "knald" når
den sætter igang igen, det er jo uforbrændt benzin og manglende tænding der
er skyld i knaldet, men lige hvor du skal finde fejlen er svært at sige,
specielt når den godt vil starte, den skal jo findes når fejlen er der.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-04-04 08:33

"ham" <virker@ikke....dk> wrote in

> [...]
> tænding der er skyld i knaldet, men lige hvor du skal finde fejlen er
> svært at sige, specielt når den godt vil starte, den skal jo findes

Ja, det skal jeg lige love for - det er et sært problem. Jeg håber derfor
at en eller anden har oplevet noget lignende og kender en løsning.

Mvh. NKJensen (og god påske)

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-04-04 08:44

Niels Kristian Jensen wrote:
> "ham" <virker@ikke....dk> wrote in
>

> Ja, det skal jeg lige love for - det er et sært problem. Jeg håber derfor
> at en eller anden har oplevet noget lignende og kender en løsning.

Hvor gamle er tændkablerne/pløkkerne?
Skiftede du det hele da du fandt det defekte kabel?
Det er jo sliddele.
Har den en strømfordeler?

mvh
Roberto

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-04-04 09:20

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote in

> Hvor gamle er tændkablerne/pløkkerne?
> Skiftede du det hele da du fandt det defekte kabel?
> Det er jo sliddele.
> Har den en strømfordeler?

Ja, den har en Bosch strømfordeler, med Hall-sensor der måler på en
"kop" med udklip i samt en rotor og et dæksel helt som i gamle dage.

Alle de sædvanlige teorier om fugt osv. kan IMHO ikke bruges her, for den
kører fint, dør totalt (100%), og kommer igen. For mig tyder det på en
lavspændingsfejl.

Jeg ville kunne forstå at een cylinder røg ud, eller motoren gik dårligt,
men at hele motoren sætter totalt ud kan jeg ikke fatte (med mindre der
også er en fejl i tændspole, rotor eller dæksel). Altså en komme-og-gå
fejl ? Underligt for at sige det mildt ...

Med mindre noget af strømmen fra højspændingsdelen finder vej over i
lavspændingsdelen via en eller anden overledning i en isolator... men
hvor skulle det kunne ske?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 18:35

> Hvor gamle er tændkablerne/pløkkerne?
> Skiftede du det hele da du fandt det defekte kabel?
> [...]
niels skriver jo hvis du læser hans indlæg

[...]

Altså er det uden betydning hvor dårlige tændrør og kabler fra dæksel er
da der ikke er tændning på midterkabel fra tændspole

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 18:31

> [...]
>
> --
> Tom
>
> Hvordan kan du skrive at du ikke mener det er tændningen det er galt med
Tom når Niels skriver

[...]

Ingen gnister når motoren tørner
alting tyder da på at det er hall giveren det er galt med en rimlig typisk
fejl vil jeg også mene

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-04-04 19:31

"peter" <d> wrote in news:40758c50$0$26414$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> [...]
> strøm)."
>
> Ingen gnister når motoren tørner
> alting tyder da på at det er hall giveren det er galt med en rimlig

OK - det frygtede jeg - men hvorfor kommer den så i gang igen? Kan en hall-
sensor være "halvdød" efter din erfaring?

Desuden: Kan man skifte sensoren eller er det en ny strømfordeler med en
Opel-pris på 2000 kr ex moms ?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : ham

Dato : 08-04-04 22:44

> [...]
> sensor være "halvdød" efter din erfaring?
>
> Desuden: Kan man skifte sensoren eller er det en ny strømfordeler med en

Jeg kan se på FTZ's side at den der kan fås til 1600,- + moms, men jeg er
helt sikker på jeg har skiftet sådan en giver i en Kadett for nogle år
siden, og den havde samme symptomer som din, jeg slæbte den hjem på
værkstedet flere gange, hvor den så startede når vi kom hjem, indtil en dag
hvor det var helt slut, og dengang kunne giveren købes løs, jeg kan ikke
komme ind på mekonomens siden da den sikkert er ved at blive opdateret, men
jeg prøver igen i morgen, så kan jeg da sige dig om de har den i løs vægt.

Fra : König

Dato : 08-04-04 09:48

"Niels Kristian Jensen" <newsDYT2002@e-DYTbox.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogen har et gæt, så er jeg lutter øre.

Mit bedste bud er tændingsspolen . . . . . !

MVH Peter König

Fra : polleman

Dato : 08-04-04 16:32

On 08 Apr 2004 06:08:15 GMT, Niels Kristian Jensen
<newsDYT2002@e-DYTbox.dk> wrote:

> [...]

>diagnoselampe med det samme, slukker et halvt sekund og tænder så igen.
>Den lyser hele tiden, mens starteren tørner motoren.

jeg har haft lignende problem på min astra 1.6i 16v men dog ikke samme
fejlkode det var en dårlig stel til hall giveren vi lavede en lus fra
stikket og direkte over på batteriet
og problemet har ikke været der siden nu kører den helt perfekt igen

bare ærgeligt de ikke kunne finde ud af det ved opel

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 09-04-04 07:35

polleman <jadav@ofir.dk> wrote in

> [...]
> stikket og direkte over på batteriet
> og problemet har ikke været der siden nu kører den helt perfekt igen

Aha - det lyder spændende. Det vil jeg prøve, før jeg lægger 2kkr ud for en
ombytter-strømfordeler

God påske,
mvh NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-04-04 21:06

Niels Kristian Jensen <newsDYT2002@e-DYTbox.dk> wrote in

> polleman <jadav@ofir.dk> wrote in

> Aha - det lyder spændende. Det vil jeg prøve, før jeg lægger 2kkr ud
> for en ombytter-strømfordeler

Det virkede desværre ikke. I dag kom jeg hjem fra en lang tur, og en halv
time senere skulle jeg afsted igen. Samme problem: Een gnist i det
tænding slås til, derefter ingen selv om motoren tørner flittigt afsted.

Hvis jeg lavede signal på midterbenet i stikket fra strømfordeleren kom
der masser af fine gule gnister. Det hjalp ikke at fjerne og gen-montere
stik til strømfordeler, tændspole, tændingscomputer og samtlige
sikringer.

Så tog pokker ved mig! Hvis det har noget med temperatur at gøre, så
kunne man jo prøve at køle strømfordeleren ned!

Så jeg tog en kande iskoldt vand og skyllede strømfordeleren godt og
grundigt.

Bilen startede derefter fint!

Jeg føler mig nu 99,9% sikker på at fejlen er Hall-sensoren i
strømfordeleren.

Kære ophugger, gid du har en passende dims liggende... ellers bliver jeg
lettet for 2kkr plus moms.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 09-04-04 08:09

> [...]
> elektronik er original og der er ikke noget ekstraudstyr monteret.
>

> Den har Bosch strømfordeler med 3-benet stik til hall-sensoren. Den har

Hvis det er din bil der melder fejlkode 34, er det MAP-føleren der meldes
fejl om.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-04 17:55

> Hvis det er din bil der melder fejlkode 34, er det MAP-føleren der meldes
> [...]

En MAP føler på en kadett fra 89 ?????

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 09-04-04 18:16

"peter" <d> skrev i en meddelelse

> En MAP føler på en kadett fra 89 ?????

Jeg slog efter i Tolerance Data, og ifølge den er fejlkode 34 fejl ved MAP
føleren (for lav spænding). Der er produceret kadett'er fra 1989-1991 med
MAP følere og procedyren i fejlfindingen er beskrevet, ved at kortslutte de
to terminaler A og B som også beskrevet på hjemmesiden

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-04-04 07:28

"Lasse C. Johansen" <lj@nospampleasedata-lasse.dk> wrote in

> [...]
> 1989-1991 med MAP følere og procedyren i fejlfindingen er beskrevet,
> ved at kortslutte de to terminaler A og B som også beskrevet på

Hej Lasse, min Kadett er sidste udgave med karburator, derfor er der ingen
MAP føler i den. Samme årgang findes også som NZ motor med indsprøjtning,
men min er en SV'er.

Har du en fejlkodetabel for karburator-modellen, så vil jeg være meget
taknemmelig for en kopi.

Fejlkode 34 viste sig i øvrigt at være olietemperatur-føler alarm - ny
føler, ingen forskel i motorgang ud over at den gule lampe holdt sig
slukket.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 10-04-04 08:07

> [...]
> MAP føler i den. Samme årgang findes også som NZ motor med indsprøjtning,

Av, brillerne skal vist pudses. Det er en SV'er - som du ganske vist skriver
og derfor inden MAP føler.

> Har du en fejlkodetabel for karburator-modellen, så vil jeg være meget
> taknemmelig for en kopi.

Jeg skal se efter - sender en mail hvis jeg har.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-04-04 14:43

> Jeg skal se efter - sender en mail hvis jeg har.

På forhånd tak, hvis det lykkes - husk at fjerne to gange DYT ved svar.

I øvrigt har jeg lige rodet lidt mere med problemet, det viser sig at der
går et skærmet kabel ned til Hall-sensoren, der er to ledere med skærm. Den
leder er fast 12 volt, den anden er 0-12 volt signal og skærmen er nul
(stel).

Jeg prøvede at anbringe en ekstra stelforbindelse mellem batteri minus
polen og skærmen tæt ved Hall-sensoren, som en anden foreslog.

Der går ca. 0,7 A i den ledning, så noget ændrer den i hvert fald. Men det
er for tidligt at sige om det er en fordel.

Jeg er en smule bange for at den ledning danner en stel-sløjfe, men det er
svært at sige.

Ved du i øvrigt om det er normalt at man kan høre tændtrafoen klikke, når
motoren går i tomgang? Man kan høre den hvis man har hovedet over batteriet
og kigger ned i motorrummet.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 13-04-04 07:49

"Niels Kristian Jensen" <newsDYT2002@e-DYTbox.dk> skrev i en meddelelse

> På forhånd tak, hvis det lykkes - husk at fjerne to gange DYT ved svar.

Desværre, jeg har ingen fejlkodeliste til SV'eren. Jeg har til næsten alle
andre, men ikke til SV'eren.

> [...]
>
> Der går ca. 0,7 A i den ledning, så noget ændrer den i hvert fald. Men det
> er for tidligt at sige om det er en fordel.

Ellers ville jeg også (som andre) sige, at Hall sensoren kunne være en
mulighed.
Men 0,7A kunne tyde på dårlig stelforbindelse....

> Ved du i øvrigt om det er normalt at man kan høre tændtrafoen klikke, når
> motoren går i tomgang? Man kan høre den hvis man har hovedet over
batteriet
> og kigger ned i motorrummet.

Nja, den bør i hvertfald ikke overdøve motorlyden

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-04-04 15:41

> Desværre, jeg har ingen fejlkodeliste til SV'eren. Jeg har til næsten
> alle andre, men ikke til SV'eren.

Du skal i hvert fald have tak for forsøget.

> Ellers ville jeg også (som andre) sige, at Hall sensoren kunne være en
> mulighed.
> Men 0,7A kunne tyde på dårlig stelforbindelse....

Enig - men foreløbigt er problemet væk. Om det så var det syge kabel
eller stelforbindelsen ved vi altså ikke...

> batteriet
>
> Nja, den bør i hvertfald ikke overdøve motorlyden

Det gør det heller ikke - men små skarpe kliklyde kan godt høres selv om
de er en del svagere end resten af motorlyden.

Indtil videre regner jeg opgaven for løst - tak til alle

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...