Valg af ny bil - Renault Clio eller Hyunda~
Fra : Lars

Dato : 07-04-04 23:11

Vi er tæt på at købe ny bil og har fået indsnævret feltet til to
forskellige, nemlig Hyundai Getz 1.3 & Renault Clio 1.2 16V.

<http://www.hyundai.dk/modeller/spec/mod_spec.asp?model_id=130>
<http://www.renault.dk/personbilar/bilhallen2.asp?b=1&m=41>

Clio'en er ca. 12000 dyrere end Getz'en, og de to
Renault-forhandlere jeg har talt med har ikke været villige til
at gå lavere, så det taler jo for Getz'en. Men jeg har, af en
eller anden udefinerlig grund, en bedre fornemmelse med Clio'en,
måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket bedre...

Hvad ville I vælge og hvorfor?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 07-04-04 06:19

> [...]
> eller anden udefinerlig grund, en bedre fornemmelse med Clio'en,
> måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket bedre...

Hvis du føler mere for Clio'en, synes jeg du skal købe den. Jeg vil tro der
stadig er 12000 i forskel på prisen, den dag du skal af med dem igen.
Mvh
Anders O

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-04-04 06:35

On Thu, 08 Apr 2004 00:10:36 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

>Hvad ville I vælge og hvorfor?

En Hyundai slår en Fiesta i Tyskland - det er altså noget af en
præstation, idet bladet har hang til europæiske/tyske modeller:
www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=2944&artikel_seite=7
(7 sider)

Isoleret set:
Støjen er problemet, men Getz er ikke nogen dårlig bil:
www.dinside.no/php/art.php?id=33016

Renault skiller sig ud ift. konkurrenterne på kørekomforten, fordi den
er lige god i by og på land. De fleste småbiler er ringe på land, men
ikke en Clio: www.dinside.no/php/art.php?id=28083

Når man surfer gennem nettet får Clio generelt 4 stjerner, mens Getz
får 3 stk. Jeg ville vælge Clio uden at have prøvet nogen af dem...

/Mogens

Fra : Lykke

Dato : 08-04-04 07:50

Jeg bestilte en ny Clio i efteråret 2001 med den nye diesel motor. Efter 8
måneders ventetid sprang jeg fra og valgte en peugeot 206 diesel istedet.
Den har nu blevet 2 år og har rundet de 90.000km her i påsken. Det valg har
jeg ikke fortrudt.
Men held og lykke med Clioen hvis du er så heldig at få en.

Poul

Fra : Olesen

Dato : 08-04-04 07:52

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad ville I vælge og hvorfor?

En Hyundai Getz.
Den er koreansk, men designet af Europæere og så
er den kanon godt skruet sammen overalt for sådan
en svend at være.
Vidst begrænset, hvad den har fået af negativ kritik.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-04-04 08:20

Lars wrote:
> Hvad ville I vælge og hvorfor?

Hvis der kun er 12.000 kr. i forskel, så ville jeg nok vælge Renault'en...

Når jeg skriver "nok", så er det fordi jeg fx ikke kender de 2 mærkers
garantier. Hvis der fx er 3 år på Hyundai og ingen på Renault, kunne det
godt ske, at jeg efter en prøvetur ville ændre mening.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Deaster

Dato : 08-04-04 08:59

> [...]
> eller anden udefinerlig grund, en bedre fornemmelse med Clio'en,
> måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket bedre...

Renault har ihvertfald en ting imod sig, og det er deres absurd dyre
reservedele i forhold til andre mærker.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Lars

Dato : 08-04-04 19:12

On Thu, 8 Apr 2004 09:58:48 +0200, "Deaster" <nospam2@deaster.dk>
wrote:

>Renault har ihvertfald en ting imod sig, og det er deres absurd dyre
>reservedele i forhold til andre mærker.

Er der et sted hvor man kan se en oversigt over den slags?

Fra : Deaster

Dato : 09-04-04 10:01

> Er der et sted hvor man kan se en oversigt over den slags?

FDM havde vist et reservdelsindex før i tiden i deres test, ved faktisk ikke
om de stadig har det.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-04-04 11:28

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme
> ind på teknik min dreng, så kan det være jeg viser
> dig en kombination smartass mvh michael.">

www.bilmagasinet.dk er der ofte reservedelsindeks på de biler de tester,
og de har formentlig også testet de to modeller men ikke nødvendigvis i de "
rigtige" udgaver. I den svenske maskinskaderapport er to så nye modeller
ikke kommet med endnu, men forskellen mellem de to mærker kan ses på biler
indtil det ottende år eller 100.000 km. Den findes nemmest ved at søge på
maskinskaderapport på www.google.com og man kan i den se den gennemsnitlige
fejlprocent og reparationspris, det er efter min opfattelse langt mere
interessant end hvilken en der har det højeste reservedelsindeks.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rasmus

Dato : 08-04-04 09:14

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote in message
> [...]
> eller anden udefinerlig grund, en bedre fornemmelse med Clio'en,
> måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket bedre...

Clio´en, den er meget pænere, og har garanteret et mindre værditab end
Hyundai´en

.....hvad er serviceintervallerne på de 2 biler?, jeg kan se Clio´en skal til
service for hver 30tkm, men hvad med Getz´en?

mvh
Rasmus

Fra : Lars

Dato : 08-04-04 19:14

On Thu, 8 Apr 2004 10:13:33 +0200, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>[...] og har garanteret et mindre værditab end
>Hyundai´en

Hvad bygger du det på?

>....hvad er serviceintervallerne på de 2 biler?, jeg kan se Clio´en skal til
>service for hver 30tkm, men hvad med Getz´en?

Jeg ved det faktisk ikke, det er ikke noget jeg har fokuseret på,
men det burde jeg jo nok få undersøgt. Er der evt. nogen her i
gruppen der ved det?

Fra : Rasmus

Dato : 09-04-04 09:50

> Hvad bygger du det på?

.....kig på brugtvognspriserne på Hyundai, hvis Getz´en falder lige så meget
i værdi som de ældre modeller, er den en dårlig investering.

> Jeg ved det faktisk ikke, det er ikke noget jeg har fokuseret på,
> men det burde jeg jo nok få undersøgt. Er der evt. nogen her i
> gruppen der ved det?

....jeg ved ikke om det er muligt at få oplyst noget om priserne på deres
service, men det kunne jo også være rart?

mvh
Rasmus

Fra : KH

Dato : 08-04-04 09:50

> [...]
> eller anden udefinerlig grund, en bedre fornemmelse med Clio'en,
> måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket bedre...

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg ikke bare nøjes ed at se på
køreegenskaberne, men i høj grad også sikkerheden.
Hvordan er den set i forhold til en frontal kollision?
Klapper de sammen som et par foliebakker eller er de ligeså sikre som Saab
eller Volvo?
Jeg har kørt begge biler, og synes begge er noget værre plastik-l..., men
det er jo op til den enkelte.
Og så føler man sig meget usynlig i trafikken, hvilket kan være livsfarligt,
hvis en lastvogn af de store skulle komme i vejen.
Eller hvis en lastvognschauffør skulle falde i søvn og ikke nå at bremse,
før han kører henover den meget lidt sikre øøøøhm bil...

Selv ville jeg jo købe en brugt, men mere sikker til de samme penge, eller
måske en anelse mere.
Min filosofi er nok; han man ikke råd til den sikre bil, så hellere tage
cyklen, bussen, toget eller flyveren.
Nogle minibiler er efter min mening livsfarlige og skulle aldrig have lov
til at komme på gaden.

Fra : Deaster

Dato : 08-04-04 10:45

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan er den set i forhold til en frontal kollision?
> Klapper de sammen som et par foliebakker eller er de ligeså sikre som Saab

Det er der nok ingen af dem der er.

> [...]
> måske en anelse mere.
> Min filosofi er nok; han man ikke råd til den sikre bil,

Så du kører rundt i Sherman kampvogn til hverdag ?

>så hellere tage
> cyklen, bussen, toget eller flyveren.

Ja cyklen er jo meget sikrere end en bil ?

Fra : KH

Dato : 08-04-04 11:02

Saab

> Det er der nok ingen af dem der er.

> livsfarligt,

> Så du kører rundt i Sherman kampvogn til hverdag ?

> Ja cyklen er jo meget sikrere end en bil ?

Der er bedre udsyn fra en cykel end fra et hundehus på fire hjul.
Og så er der ikke så meget fart på en cykel, så man kan nå at bremse i de
fleste tilfælde.
Når jeg kører i bil, kører jeg kun i gode sikre biler.
Jeg husker stadig testen af den ny Mercedes A-klasse.
Den var jo rent til grin. At en bilproducent med så mange års erfaring
bygger sådan en gang lort, er for mig uforståeligt.
Biler som er korte og ligeså høje, som de er brede eller højere, har en
risiko for at vælte i kritiske situationer.
Derfor holder jeg mig langt væk fra den type "biler".
Jeg vil ikke bruge mindre end 250.000 på en ny bil, hvis den også skal leve
op til mine sikkerhedskrav.
Og så kan man faktisk købe sig en ny Volvo.
Og for mindre en brugt.

Fra : Olesen

Dato : 08-04-04 19:10

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> skrev i en meddelelse

> Der er bedre udsyn fra en cykel end fra et hundehus på fire hjul.

Når det sner og regner, så er stressfaktoren lavere i en bil
og dermed når du frem som et bedre menneske....

> Og så er der ikke så meget fart på en cykel, så man kan nå at bremse i de
> fleste tilfælde.

Det kan en ordentlig bil også, hvis den er iorden
og du kører efter forholdene.

> Når jeg kører i bil, kører jeg kun i gode sikre biler.

Jeg kører kun i gamle aflagte.

> Jeg husker stadig testen af den ny Mercedes A-klasse.

Og Corolla'en da den kom frem.

> Den var jo rent til grin. At en bilproducent med så mange års erfaring
> bygger sådan en gang lort, er for mig uforståeligt.

Hvad så med Fiat Multipla (den gamle model, ved ikke hvordan
med den nyeste). Eller Alfa 147 ???

> Biler som er korte og ligeså høje, som de er brede eller højere, har en
> risiko for at vælte i kritiske situationer.

DSP is the magic word.

> Derfor holder jeg mig langt væk fra den type "biler".

Ja, en Raleigh ved man hvad er.

> Jeg vil ikke bruge mindre end 250.000 på en ny bil, hvis den også skal
leve
> op til mine sikkerhedskrav.

Du kan snildt få biler under 250.000,- som har samme sikkerhed
som den du håber på.

> Og så kan man faktisk købe sig en ny Volvo.
> Og for mindre en brugt.

En brugt volvo har kun passiv sikkerheds.
En nyere er - sikker.
-men det er Renault som får 5 stjerner..

Fra : KH

Dato : 08-04-04 21:27

> Når det sner og regner, så er stressfaktoren lavere i en bil
> og dermed når du frem som et bedre menneske....

Ja, en god bil med god komfort og gode køreegenskaber ... frem og tilbage...
*GG*

> Det kan en ordentlig bil også, hvis den er iorden
> og du kører efter forholdene.

Det er ligegyldigt med en bil, hvis den er livsfarlig at køre i.
En getz bliver tilintetgjort at en 25 tons lastvogn, hvis den ikke når at
bremse op til et lyskryds i glat føre.
Og den flytter sig ikke hurtigt nok, når den skal ud af stedet.
Man kunne ligeså godt køre i en Ellert.

> Jeg kører kun i gamle aflagte.

> Og Corolla'en da den kom frem.

Ja ja, nu snakker vi om biler..

> Hvad så med Fiat Multipla (den gamle model, ved ikke hvordan
> med den nyeste). Eller Alfa 147 ???

Multipla hører hjemme i en tegnefilm med anders and.
Og Alfaen kunne jeg ikke drømme om at købe..

> DSP is the magic word.

Digital Signal Processing?

> Ja, en Raleigh ved man hvad er.

Ja, eller bare en god citybike.

> leve
>
> Du kan snildt få biler under 250.000,- som har samme sikkerhed
> som den du håber på.

Nemlig. Så hvorfor gøre livet usikkert for sig selv og købe en mini... øøøhm
bil...

> En brugt volvo har kun passiv sikkerheds.
> En nyere er - sikker.
> -men det er Renault som får 5 stjerner..

Det er ikke bare det, at det er en Renault.
Det er en meget lille Renault.

Fra : Deaster

Dato : 09-04-04 10:22

> DSP is the magic word.

Hvad i alverden har Digital Signal Processing med det at gøre ?

Fra : KH

Dato : 09-04-04 11:20

> Hvad i alverden har Digital Signal Processing med det at gøre ?

Det er måske fordi, de ligner radio-biler.. *GG*

Fra : Rasmus

Dato : 08-04-04 12:06

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote in message
> [...]
> Eller hvis en lastvognschauffør skulle falde i søvn og ikke nå at bremse,
> før han kører henover den meget lidt sikre øøøøhm bil...

Har du set en Volvo ramt med 80km/t af en 20 tons tung lastbil??

mvh
Rasmus

Fra : KH

Dato : 08-04-04 12:09

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Saab
> livsfarligt,
>
> Har du set en Volvo ramt med 80km/t af en 20 tons tung lastbil??

Ikke endnu.
Men jeg har set en Trabant blive forkortet fra ca. 3 m. til 50 cm.

Fra : Olesen

Dato : 08-04-04 19:11

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> skrev i en meddelelse

20 tons tung lastbil??

> Ikke endnu.
> Men jeg har set en Trabant blive forkortet fra ca. 3 m. til 50 cm.

Det er netop derfor EuroNcap testene intet er værd
som sådan, thi en Yaris kan få lige så mange stjerner
som en Volvo uden at være tilnærmelsesvis den sikreste,
hvis de to modeller tørner sammen...så stjerner er noget fis...
medmindre man kører taxi.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:16

Olesen wrote:
::: Ikke endnu.
::: Men jeg har set en Trabant blive forkortet fra ca. 3 m. til 50 cm.
::
[...]

Husk nu på, kun at sammenligne stjerner mellem bilerne i den samme klasse -
ik'?
Og husk på, for hver 100 kg en bil vejer mere end den anden, i et
sammenstød, overflyttes 7% af krafterne til den lette bil.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-04-04 17:03

On Thu, 08 Apr 2004 13:18:03 +0200, Henrik B. wrote:

> [...]
> :: tage cyklen, bussen, toget eller flyveren. Nogle minibiler er efter min
> :: mening livsfarlige og skulle aldrig have lov til at komme på gaden.

Indeed

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lars

Dato : 08-04-04 19:18

On Thu, 8 Apr 2004 10:49:40 +0200, "KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com>
wrote:

> [...]
>Hvordan er den set i forhold til en frontal kollision?
>Klapper de sammen som et par foliebakker eller er de ligeså sikre som Saab

De er vel næppe ligeså sikre som de to ovennævnte, men Clio'en
har fået fire stjerner i EuroNCAPs kollisionstests. Getz'en er
ikke testet der, men ifølge Hyundai selv har den i fabrikkens
*egne* 'tilsvarende tests' også fået fire stjerner...

>Nogle minibiler er efter min mening livsfarlige og skulle aldrig have lov
>til at komme på gaden.

Den følelse havde jeg lidt da jeg kiggede på en Suzuki Alto, den
havde jeg ikke engang lyst til at prøve.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:17

Lars wrote:
:: ikke testet der, men ifølge Hyundai selv har den i fabrikkens
:: *egne* 'tilsvarende tests' også fået fire stjerner...

*ROFL*

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-04-04 17:01

On Thu, 08 Apr 2004 00:10:36 +0200, Lars wrote:

> Vi er tæt på at købe ny bil og har fået indsnævret feltet til to
> forskellige, nemlig Hyundai Getz 1.3 & Renault Clio 1.2 16V.

Pæne biler.

> [...]
> for Getz'en. Men jeg har, af en eller anden udefinerlig grund, en bedre
> fornemmelse med Clio'en, måske er det bare fordi jeg 'kender' mærket

Altså. Jeg har ikke prøvet Getz'en, men jeg har prøvet Clioen... jeg
siger dig... mage til sløv bil skal man lede længe efter! Der sker
_ingenting_ når pedalen trykkes. Ikke engang et lille bitte "kick" når
den rammer 4000rpm... ingenting, nada, zip.

"Nå ja, men det er jo heller ikke en ræser" vil folk nok udbryde. Nej
det er rigtigt nok, men fyld 3-4 mennesker i den samt evt. bagage (pladsen
er faktisk okay, omend lidt klein) og hvor tror I økonomien er henne? Ja
den er sq gået fløjten da æsken skal have pedal ved hver modstand den
møder på sin ferietur.

Ellers en pæn bil med kanon gode bremser, let styretøj og pænt interiør.

På hvilke kriterier har du valgt de to biler?

Eller er det kone, som har valgt for dig *GG*

Fra : Lars

Dato : 08-04-04 19:40

On Thu, 08 Apr 2004 18:00:57 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.invalid> wrote:

>På hvilke kriterier har du valgt de to biler?

Først lavede vi en grovsortering for at finde de biler der rent
prismæssigt var attraktive ( < 135-140.000), hvor vi endte med
Hyundai Getz, Fiat Panda, Suzuki Alto, Kia Picanto & Ford Ka.

Alto'en blev frasorteret allerede da vi så den, den virkede
simpelthen for lille og blikagtig til at vi overhovedet havde
lyst til at prøve den.

Picanto'en er ikke kommet endnu så den blev også valgt fra ret
hurtigt.

Så opdagede vi ved et tilfælde at Clio'en faktisk også lå tæt på
den pris vi er villige til at give. Derefter har vi så prøvekørt
Getz'en, Clio'en, Panda'en & Ka'en.

Panda'en syntes vi begge virkede for lille når man sad i den, og
Ka'en kunne kæresten ikke lide at køre. Getz'en var vi enige om
vi godt kunne lide og det samme med Clio'en, på trods af en
mindre traumatisk episode med en linie 300S der besluttede sig
for at overhale for derefter at køre ind til et stoppested
umiddelbart efter, hvilket resulterede i et afrevet venstre
sidespejl. Det er faktisk pænt pinligt at komme tilbage til
forhandleren og give ham spejlet i hånden ;)

>Eller er det kone, som har valgt for dig *GG*

Mja... Næsten :)

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 23:17

Lars wrote:
:: Først lavede vi en grovsortering for at finde de biler der rent
:: prismæssigt var attraktive ( < 135-140.000), hvor vi endte med
:: Hyundai Getz, Fiat Panda, Suzuki Alto, Kia Picanto & Ford Ka.

Hvad med en Yaris?

M.v.h.

Fra : Lars

Dato : 08-04-04 23:54

On Fri, 9 Apr 2004 00:17:07 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Hvad med en Yaris?

Den er endnu dyrere end Clio'en (som i forvejen er lidt dyrere
end den burde være) hvis den skal have det samme udstyrsniveau,
så derfor blev den sorteret fra.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 00:19

On Thu, 08 Apr 2004 20:39:42 +0200, Lars wrote:

> Først lavede vi en grovsortering for at finde de biler der rent
> prismæssigt var attraktive ( < 135-140.000), hvor vi endte med Hyundai
> Getz, Fiat Panda, Suzuki Alto, Kia Picanto & Ford Ka.

Det lyder som om, at det skal være nye biler?

Har I overvejet, at kigge brugt?

> Alto'en blev frasorteret allerede da vi så den, den virkede simpelthen
> for lille og blikagtig til at vi overhovedet havde lyst til at prøve den.

Kan jeg godt forstå.

> [...]
> venstre sidespejl. Det er faktisk pænt pinligt at komme tilbage til
> forhandleren og give ham spejlet i hånden ;)

Hehe kender det godt De kigger så skævt på en når man ubelejligt
har ødelagt bilen

Fra : Lars

Dato : 13-04-04 17:02

On Fri, 09 Apr 2004 01:18:49 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.invalid> wrote:

>Det lyder som om, at det skal være nye biler?

Det skal det ja.

>Har I overvejet, at kigge brugt?

Vi har kigget på det, men da jeg ikke er mekaniker eller kender
en der er det er vi blevet enige om at der er for stor risiko ved
det.

Og nu har vi faktisk valgt bilen og det blev så en Seat Ibiza
Stella 1.4 16V!

Tja, det blev så ingen af de to oprindelige, da vi ved et
tilfælde prøvede Ibiza'en var vi solgt, på trods af det så blev
endnu dyrere end det var meningen.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 17:09

> Og nu har vi faktisk valgt bilen og det blev så en Seat Ibiza
> Stella 1.4 16V!

Det HELT rigtige valg, IMO.

Hjerteligt tillykke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 13-04-04 20:13

On Tue, 13 Apr 2004 18:08:43 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Det HELT rigtige valg, IMO.

Det håber vi også :)

>Hjerteligt tillykke.

Mange tak.

Fra : Michael Thrane

Dato : 09-04-04 02:50

> Først lavede vi en grovsortering for at finde de biler der rent
> prismæssigt var attraktive ( < 135-140.000), hvor vi endte med
> Hyundai Getz, Fiat Panda, Suzuki Alto, Kia Picanto & Ford Ka.

Hvad med Daewoo KALOS, den ligger da i samme prisklasse og strrelse, 1,4 SE?

mvh Mike

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 17:13

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i en meddelelse
> Vi er tæt på at købe ny bil og har fået indsnævret feltet til to
> forskellige, nemlig Hyundai Getz 1.3 & Renault Clio 1.2 16V.

Jeg købte en Clio SI 1.6 8v (90 hk) årgang 2000 med aircon til konen sidste
efterår.

Den havde gået 35.000 km.

Nu har potten trillet ca. 52.000 km og vi er stadig glade for potten.

Vi var måske også heldige med prisen, da jeg/vi fik den for 113.000 kr.
inkl.. "usynligt" aftageligt træk.

Det er sådan en her:

http://www.volvoforhandlerne.dk/brugtbilinfo.asp?id={457A2866-DB61-11D4-96EC-0008C73380AF}&bilid=294499

Hr. Bjørn

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-04-04 18:44

Hejsa

Jeg ville klart vælge en Clio, da jeg syntes en Getz virker total "plastic".
Det gør alle Hyundai's efter min mening...

Clio'en er selfølgelig dyrere, men det opvejes vel af bedre kvalitet og
komfort.

Bare min mening...

Venligst
Hans