Boardcomputere, er de brugbare ?
Fra : Brian

Dato : 07-04-04 19:45

Hejsa

Hvordan er præcisionen egentlig på sådan en boardcomputer ? Er det en simpel
ting at implementere i en bil, eller er det så "high-tech" at en f.eks 10 år
gammel model er direkte upræcis i forhold til en i en nyere bil ?

Jeg har nemlig mulighed for at smide sådan en skiderik i bilen, alle kabler
er trukket til det.
Men hvis anvendeligheden/præcisionen er til at overse, kan det være
ligemeget.

Det er en 10 år gammel Opel Vectra A, jeg overvejer at få sådan en sjover
installeret i.

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-04-04 19:47

On Wed, 7 Apr 2004 20:44:55 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

> [...]
>gammel model er direkte upræcis i forhold til en i en nyere bil ?
>Det er en 10 år gammel Opel Vectra A, jeg overvejer at få sådan en sjover

I min Omega 3.0i-24 sidder der een. Ved sidste tankning viste den et
gennemsnitsforbrug på 10 km/l. Jeg tankede 70 liter og triptælleren
stod på 705 km.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 20:23

Jeg har en Golf GT fra 1989, hvori er installeret en bordcomputer. Jeg har stor
tillid til den - både hvad angår viste kilimeter, gennemsnitshastighed og ikke
mindst forbruget af brændstof ud fra den "kørsel jeg har præsteret".
Så bare i med den, diet den også er sjov at have.

hilsen

Bj.

"Re: Boardcomputere, er de brugbare ?"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.66.137.39)

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 21:16

Hejsa

Bjarne skrev:
> [...]
> "kørsel jeg har præsteret".
> Så bare i med den, diet den også er sjov at have.

Nemlig... den er faktisk meget "sjovt" at følge med, men det bliver vel
også hverdag på et tidspunkt

Desuden tror jeg at man helt ubevidst kører mere økonomisk.... selv
om det ikke altid er formålet, når jeg kører bil

/Brian

Fra : Brizz

Dato : 08-04-04 01:18

> Nemlig... den er faktisk meget "sjovt" at følge med, men det bliver vel
> også hverdag på et tidspunkt

Det bliver hverdag. Havde det i min gamle passat men i den nye har jeg det
ikke. Savner den ikke for det var lir og ikke andet. Forbruget kan man jo
regne ud når man tanker. Gennemsnits hastighed kan man sjusse sig frem til
men hvor tit har man brug for de oplysninger?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 07:36

> [...]
> regne ud når man tanker. Gennemsnits hastighed kan man sjusse sig frem til
> men hvor tit har man brug for de oplysninger?

Nu nærmer det sig et år siden jeg monterede min og jeg bruger den HVER GANG
jeg kører en tur.
Tror også den har tjent sig selv hjem da jeg letter foden på speederen når
forbruget ser kriminelt højt ud i forhold til hvad der er i muldvarpen.
Og forbruget er ikke det samme ved samme hastighed. Det stiger voldsomt i
kraftig modvind på motorvej eller når det går op ad bakke, så hvis man
bruger den hele tiden og kører lidt efter den så ER der faktisk noget at
hente.
Desuden har den jo også en temp. føler og ur og dato så jeg har stadig ikke
oplevet at "det er blevet hverdag"

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-04-04 08:25

Tom wrote:

> Nu nærmer det sig et år siden jeg monterede min og jeg bruger den HVER GANG
> jeg kører en tur.

Jeg tror ikke Brian/Brizz/grønært har den rette ånd!

Jo flere visere, metre displays og blinkende lamper, jo mere tjek er
der på sagerne.

Jeg ville da gerne ha' en trip/board-computer i potten.

> Tror også den har tjent sig selv hjem da jeg letter foden på speederen når
> forbruget ser kriminelt højt ud i forhold til hvad der er i muldvarpen.

Nemlig, den viser med det samme når det slubres i tanken.

Den type der sidder i nyere Opel'er og nok også din Tom sidder jo
direkte i rygraden på ECU'en så der er ikke tale om målte værdier,
men værdier beregnet på grundlag af injectorpulsbredder benzintryk
belastning osv osv dvs så tæt på sandheden som man formodentlig kan
komme i 'realtime'.

:)

Mvh Roberto

Fra : Brizz

Dato : 09-04-04 11:38

> Jeg tror ikke Brian/Brizz/grønært har den rette ånd!
>
> Jo flere visere, metre displays og blinkende lamper, jo mere tjek er
> der på sagerne.

Hehe...ja det kan jeg godt følge dig i
Jeg kiggede da også på den engang imellem men den nye passat jeg har købt
har fx ikke board computer og det ærger mig faktisk ikke. Men ja det var da
lidt lir at kunne diske op med hvor lang tid den køretur man er igang med
har varet osv.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 09-04-04 18:13

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
da
> lidt lir at kunne diske op med hvor lang tid den køretur man er igang med

Du skulle have købt dig en Skoda Octavia
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Brizz

Dato : 10-04-04 03:09

> Du skulle have købt dig en Skoda Octavia
hvorfor når jeg kan få en passat 01stw. med 98k på klokken 1.9 tdi 130 hk
til 130k?
hvorfor så købe en skoda?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 10-04-04 18:25

> hvorfor når jeg kan få en passat 01stw. med 98k på klokken 1.9 tdi 130 hk
> til 130k?
> hvorfor så købe en skoda?

Godt argument.
Det var s.. da iøvrigt billigt.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 10-04-04 18:52

<KLIP>
> hvorfor når jeg kan få en passat 01stw. med 98k på klokken 1.9 tdi 130 hk
> [...]
<KLIP>
Det må da være på gule plader eller ?

mvh/Knud

Fra : Lars Frandsen

Dato : 11-04-04 08:43

"Lisbeth og Knud Schøler" <scholer_fjern@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> <KLIP>
> "Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> <KLIP>
> Det må da være på gule plader eller ?

Eller svenske ?
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Brizz

Dato : 11-04-04 12:04

> Eller svenske ?

På svenske ja...... kan ses på hjemmesiden.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 21:14

Hejsa

Mogens Knudsen skrev:

> I min Omega 3.0i-24 sidder der een.

Det er en Omega A, ikke ?
Isåfald, er det den samme model af Boardcomputer som der
bruges i en Vectra A

> Ved sidste tankning viste den et
> gennemsnitsforbrug på 10 km/l. Jeg tankede 70 liter og triptælleren
> stod på 705 km.

Det lyder jo meget reelt.
Grunden til mine tvivl omkring det, ligger i at jeg havde en i kortvarigt.
Jeg syntes at den viste helt hen i vejret, jeg kunne uden større problemer

den til at vise at jeg brugte 5L/100Km ved rask trav ~100Km/t
Til gengæld kunne den også presses til at vise 23,8L/100Km hvis den fik godt
ud i 2. gear

Hvis Opel har fået lavet noget der virker i din Omega, så burde det vel også
virke i en Vectra.... jeg må straks få bestilt en

/Brian

Fra : Low_

Dato : 08-04-04 08:08

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
også
> virke i en Vectra.... jeg må straks få bestilt en

Jeg har BC i en vectra a, og den har jeg også stor tillid til. Den kan
(desværre) også vise >30L/100km, men de høje tal er man selv ude om De
5L/100km du siger, det kan være hvis du ved 100 km/t lige letter lidt på
højre fod. Så vil forbruget jo lige falde, men det gør farten jo så også...

/Low_ @ Kristian

Fra : Brian

Dato : 08-04-04 15:43

Hejsa

Low_ skrev:

> Jeg har BC i en vectra a, og den har jeg også stor tillid til. Den
> kan (desværre) også vise >30L/100km, men de høje tal er man selv ude
> om

Jow jow... men det giver da et smil på læben

> De 5L/100km du siger, det kan være hvis du ved 100 km/t lige
> letter lidt på højre fod. Så vil forbruget jo lige falde, men det gør
> farten jo så også...

Njaa... med forsigtig fod kan jeg faktisk holde den omkring 5L/100Km
over en længere afstand. Men der skal heller ikke meget ændring til i
fodleddet,
får det går den anden vej

Men det lader jo til at jeg må prøve at invistere i sådan en skiderik, den
koster jo ikke alverden.

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 13:17

On Thu, 8 Apr 2004 16:42:31 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Njaa... med forsigtig fod kan jeg faktisk holde den omkring 5L/100Km
>over en længere afstand. Men der skal heller ikke meget ændring til i
>fodleddet, får det går den anden vej

Jeg har lige afprøvet min "igen" på vej hjem fra ferie - skulle se, om
den stadig passede. Denne gang gjaldt det visningen: "Resterende antal
km tilbage ift. liter i benzintanken"
(1.000 m før Uno-X i Vejen gik bilen ud, men kunne rulle på dampene
det sidste stykke - min kone var ikke begejstret over forsøget...)

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-04-04 13:28

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> (1.000 m før Uno-X i Vejen gik bilen ud, men kunne rulle på dampene
> det sidste stykke - min kone var ikke begejstret over forsøget...)

Nej hun tænker vel på den stakkels benzinpumpe ;)

Passede tallene så??

--
Roberto Saldo

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 13:58

On Tue, 13 Apr 2004 14:28:29 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Nej hun tænker vel på den stakkels benzinpumpe ;)

He, he - næppe

>Passede tallene så?

Man kan sige, at det var 1.000 meter galt

/Mogens

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 14-04-04 08:15

> Man kan sige, at det var 1.000 meter galt

Nej da, den havde bare beregnet at med den hastighed ville du ca. kunne
rulle 1.000 meter uden motor ;)

/Morten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:14

On Wed, 14 Apr 2004 09:15:22 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@fjern.image.dk> wrote:

>Nej da, den havde bare beregnet at med den hastighed ville du ca. kunne
>rulle 1.000 meter uden motor ;)

He, he - intelligent Opel

/Mogens

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 14-04-04 22:20

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> He, he - intelligent Opel

Ja Opel kan man godt blive glad for fra tid til anden. I lørdags røg
tandremen på Vectra'en ligepludselig på motorvejen, fik bugseret "dyret" hen
til min mekker, der kunne konstatere at det var vandpumpen der udenvidere
havde sat sig!

Han skiftede vandpumpe og tandrem, målte kompresion, drejede nøglen og
wroommm! Puha, der slap jeg godt nok billigt dvs. små 1800kr i det hele

/Morten
Vectra A '94 2,0i GLS

Fra : Brian

Dato : 14-04-04 06:09

Hejsa

Mogens Knudsen skrev:

> [...]
> (1.000 m før Uno-X i Vejen gik bilen ud, men kunne rulle på dampene
> det sidste stykke - min kone var ikke begejstret over forsøget...)

Hehe... du er en modig mand
Lige netop dén funktion kan kalibreres, men med 1000 meters
fejlmargin, må det siges at være meget fornemt

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:16

On Wed, 14 Apr 2004 07:09:11 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Hehe... du er en modig mand

Nogle ville sige overstadig. Jeg havde iøvrigt ingen reservedunk med.
Dét bruger jeg nemlig ikke.

>Lige netop dén funktion kan kalibreres, men med 1000 meters
>fejlmargin, må det siges at være meget fornemt

Jep - instrumentet passer ganske genau. Ordnung muss sein

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-04 06:49

On Tue, 13 Apr 2004 14:17:02 +0200, Mogens Knudsen
> [...]

>Jeg har lige afprøvet min "igen" på vej hjem fra ferie - skulle se, om
>den stadig passede. Denne gang gjaldt det visningen: "Resterende antal

Det ville jeg ikke have nerver til i min common-rail. Rygterne siger
at det kan medføre motorhavari.

>--

>(1.000 m før Uno-X i Vejen gik bilen ud, men kunne rulle på dampene
>det sidste stykke - min kone var ikke begejstret over forsøget...)

>--

He he. Min ægteviede begynder allerede at galpe sådan cirka når nålen
når til kvart fuld.

Det har muligvis noget at gøre med at hun ikke må ryge i bilen, og at
hun derfor gerne vil på udgang.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:15

On Wed, 14 Apr 2004 07:49:15 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det ville jeg ikke have nerver til i min common-rail. Rygterne siger
>at det kan medføre motorhavari.

Ikke i en Peugeiot HDI - jeg har hentet min nabo een gang. No Problem.

>He he. Min ægteviede begynder allerede at galpe sådan cirka når nålen
>når til kvart fuld.

Hun kan ikke se instrumentet i min

>Det har muligvis noget at gøre med at hun ikke må ryge i bilen, og at
>hun derfor gerne vil på udgang.

He, he...
Tricket med at tage askebægeret med fortæller jeg ellers alle steder !

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-04 18:37

On Wed, 14 Apr 2004 19:15:17 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>He, he...
>Tricket med at tage askebægeret med fortæller jeg ellers alle steder !

>--

Hvis du tænker på den metode vi bruger på jobbet, så er den da ikke så
tosset.

Den er dog ikke helt go'fin, da der altid vil sætte sig spor i
tekstilerne. Det rådes der bod på med R 10.

Nu kommer de gode tider, hvor man kan åbne tagluge og vinduer. Det er
s'gu guf, men det ødelægger jo air-con'ens arbejde.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:48

On Wed, 14 Apr 2004 19:36:43 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Hvis du tænker på den metode vi bruger på jobbet, så er den da ikke så
>tosset.

Næh, den er fiks

>Den er dog ikke helt go'fin, da der altid vil sætte sig spor i
>tekstilerne. Det rådes der bod på med R 10.

Kunne ikke lugtes

>Nu kommer de gode tider, hvor man kan åbne tagluge og vinduer. Det er
>s'gu guf, men det ødelægger jo air-con'ens arbejde.

Den kommer på overarbejde - so what.

/Mogens
som håber du kunne bruge lidt af mail-svaret

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 19:42

[klip]

> Den er dog ikke helt go'fin

Hvad er det for personer, der siger "go fin" ?

Udtrykket er for mig forholdsvist nyt - kender kun én, en kollega, der også
siger det.... Men hvem har dog fundet på det? Er den en lokal ting?

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-04-04 19:48

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Udtrykket er for mig forholdsvist nyt - kender kun én, en kollega, der også
>siger det.... Men hvem har dog fundet på det? Er den en lokal ting?

Pas nu på du ikke kommer til kort ..<fnis>.. udtrykket go'fin har
jeg hørt både på fyn, i vendsyssel , og såmænd også lokalt her på
stevns

(jeg bruger det selv fra tid til anden)

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 20:00

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Pas nu på du ikke kommer til kort ..<fnis>.. udtrykket go'fin har
> jeg hørt både på fyn, i vendsyssel , og såmænd også lokalt her på
> stevns
>
> (jeg bruger det selv fra tid til anden)

Hm Skuffet.

Det lyder lidt mere kinky når jeg får den serveret på kontoret

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 18:22

> Det ville jeg ikke have nerver til i min common-rail. Rygterne siger
> at det kan medføre motorhavari.

Det afhænger af, om bilen løber tør, fordi den vitterligt ER tør - eller om
den "løber tør", fordi der er en anordning, der slukker for motoren, fordi
den SNART er tør. Dette er forskelligt fra mærke til mærke.

Sagen er, at de nye højtrykssystemer kræver smøring for ikke at få skader
ved arbejdet. Smøringen hentes i den dieselolie, der skydes igennem
systemet.

Systemerne kan ved en "rigtig" tør-kørsel gå helt i stykker første gang -
andre gange skal de køre tør 5-6 gange - men så ER den også gal.

Det er meget hårdt for et moderne højtryks-dyse-system at køre tør.

--
/Jan W Nielsen