/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slæbe med automat-gear?
Fra : jfo


Dato : 07-04-04 14:40

Hej.
Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
har automat-gear?

MB 260 '91



 
 
Thomas Rasmussen (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 07-04-04 14:59

"jfo" <fossadun@yahoo.com> writes:

> Hej.
> Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
> har automat-gear?

Ja, du kan smadre gearkassen ved det.

/Thomas

> MB 260 '91
>
>

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

jan@stevns.net (07-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-04-04 15:12

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev :

>> Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
>> har automat-gear?

>Ja, du kan smadre gearkassen ved det.

Åehhh dog ;)

Det er da langtfra sikkert - så skulle det også være problematisk at
køre med campingvogn/trailer.....

Jeg har dælme slæbt mange biler, kørt med tunge trailere uden
problemer what_so_ever




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bendt Rasmussen (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 07-04-04 16:45


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:du2870djj5ttuiu11ehsneh3tl9mj8nd0o@dtext.news.tele.dk...
> Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev :
>
> >> Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
> >> har automat-gear?
>
> >Ja, du kan smadre gearkassen ved det.
>
> Åehhh dog ;)
>
> Det er da langtfra sikkert - så skulle det også være problematisk at
> køre med campingvogn/trailer.....
>
> Jeg har dælme slæbt mange biler, kørt med tunge trailere uden
> problemer what_so_ever


På min Honda anbefaler de en oliekøler, hvis man skal køre med campingvogn.

mvh
Bendt



jan@stevns.net (07-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-04-04 17:54

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev :

>På min Honda anbefaler de en oliekøler, hvis man skal køre med campingvogn.

Fair nok - alle mine aut. biler har haft/har oliekøler - måske
europæiske producenter er lidt mere vakse på det punkt ?
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Holten (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 07-04-04 19:11


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:2fc870thlqlp91t4r8vklt91ibtqse6db9@dtext.news.tele.dk...
> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev :
>
> >På min Honda anbefaler de en oliekøler, hvis man skal køre med
campingvogn.
>
> Fair nok - alle mine aut. biler har haft/har oliekøler - måske
> europæiske producenter er lidt mere vakse på det punkt ?

Nææ det er de ikke; min MB mangler sådan en køler.
Pris hos MB med blæser +10.000 ;-((

MVH

Holten
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk



jfo (07-04-2004)
Kommentar
Fra : jfo


Dato : 07-04-04 21:37



>
> Nææ det er de ikke; min MB mangler sådan en køler.
> Pris hos MB med blæser +10.000 ;-((
>
> MVH
>
> Holten
> > --
> > jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> > Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
>
>

Tak for svarene, alle sammen.
-JFO



Per Beer Hansen (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 07-04-04 22:57

Holten wrote:
>
> Nææ det er de ikke; min MB mangler sådan en køler.
>

Hvad er det for en MB'er du har ?
Alle dem jeg har set med automatgear, har haft oliekøler til gearkassen.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Holten (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 08-04-04 07:40


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4074793a$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Holten wrote:
> >
> > Nææ det er de ikke; min MB mangler sådan en køler.
> >
>
> Hvad er det for en MB'er du har ?
> Alle dem jeg har set med automatgear, har haft oliekøler til gearkassen.

W124 300 TD Turbo og ikke turbo.

Hvis du mener at olien fra gearkassen løber igennem den alm. vandkøler så
ja.
Blot køler denne ikke noget af betydning hvis maskinen virkelig arbejder, og
er mest lavet for at få lidt varme på gearolien ved opstart.

Skal man have noget der virker, så kan en org. køler med egen blæser købes
for 10.000 + moms og montering.

MVH

Holten



jan@stevns.net (08-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-04-04 07:54

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev :

>Hvis du mener at olien fra gearkassen løber igennem den alm. vandkøler så
>ja.

Så har du jo oliekøler ;)

>Blot køler denne ikke noget af betydning hvis maskinen virkelig arbejder, og
>er mest lavet for at få lidt varme på gearolien ved opstart.

Åehhh, pokker heller.

>Skal man have noget der virker, så kan en org. køler med egen blæser købes
>for 10.000 + moms og montering.

Hvordan får den dims, så olietemperaturen bragt hurtigt op på
arbejdstemp ?


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-04 08:27



> >Skal man have noget der virker, så kan en org. køler med egen blæser
købes
> >for 10.000 + moms og montering.
>
> Hvordan får den dims, så olietemperaturen bragt hurtigt op på
> arbejdstemp ?

Uden at vide det, så sidder der vel en termostat i, lige som med
vandkøleren?

--
Tom



Holten (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 08-04-04 15:46


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4074fe3f$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > >Skal man have noget der virker, så kan en org. køler med egen blæser
> købes
> > >for 10.000 + moms og montering.
> >
> > Hvordan får den dims, så olietemperaturen bragt hurtigt op på
> > arbejdstemp ?
>
> Uden at vide det, så sidder der vel en termostat i, lige som med
> vandkøleren?

Ja præcis, blæseren tænder først når olien er varm/for varm.

MVH

Holten



Per Beer Hansen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 09-04-04 12:17

Holten wrote:
>
> W124 300 TD Turbo og ikke turbo.
>
> Hvis du mener at olien fra gearkassen løber igennem den alm.
> vandkøler så ja.

OK, mente jeg da nok

> Blot køler denne ikke noget af betydning hvis maskinen virkelig
> arbejder,

Hvad mener du med at den virkelig skal lave noget ?
Jeg har da kørt en del med max load på krogen, efter forskellige MB'ere (og
andre bilmærker med aut/oliekøler) og aldrig nogensinde haft problemer med
det.
Er du sikker på at din oliekøler ikke bare er stoppet til med møg eller at
der er andet i vejen ?

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Holten (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 09-04-04 15:34


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:40768628$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Holten wrote:
> >
> > W124 300 TD Turbo og ikke turbo.
> >
> > Hvis du mener at olien fra gearkassen løber igennem den alm.
> > vandkøler så ja.
>
> OK, mente jeg da nok
>
> > Blot køler denne ikke noget af betydning hvis maskinen virkelig
> > arbejder,
>
> Hvad mener du med at den virkelig skal lave noget ?
> Jeg har da kørt en del med max load på krogen, efter forskellige MB'ere
(og
> andre bilmærker med aut/oliekøler) og aldrig nogensinde haft problemer med
> det.
> Er du sikker på at din oliekøler ikke bare er stoppet til med møg eller at
> der er andet i vejen ?

Min MB må trække 2200 kg, men MB foreskriver max.1500 kg. Hvis du kører med
+1500 kg igennem lang tid om sommeren bliver olien kritisk varm.
Så skal man køre i 3 gear, for motoren er ligeglad den trækker som bar
fanden.
En billig løsning er en lille ekstra køler som sættes ind imellem gearkasse
og org. køler. Denne sættes fast med strips på den org. køler og skulle
kunne gøre det.
På min der har klimaanlæg er der bare ikke plads til den.

Jeg har så efter råd fra en gl. MB-mekker fjernet plastic dækplade under
motor/gaerkasse, og dette skulle hjælpe gavaldigt på kølingen.

Problemet er ikke ½ time med trailer, men en sommerdag med +30 grader, 2000
keg på krogen og 300 km på motorvejen i Tyskland med 100 km/t så sveder
gearkassen.

MVH

Holten



Per Beer Hansen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-04-04 15:01

Holten wrote:
>
> Min MB må trække 2200 kg, men MB foreskriver max.1500 kg.

Hvordan kan du få tilladelse til at trække 2200 kg hvis MB kun foreskriver
1500 kg ?

> Hvis du
> kører med +1500 kg igennem lang tid om sommeren bliver olien kritisk
> varm.
> Så skal man køre i 3 gear, for motoren er ligeglad den trækker som bar
> fanden.

Jeg har kørt en del lange stræk i forskellige biler med automatgear (både MB
og andre), og aldrig haft problemer af den slags.
Flere gange endda med mere end bilen måtte trække (iflg reg.attest), og det
er både på flad jord men også over store bakker (f.eks. i midt Tyskland).
Det eneste "problem" i den forbindelse jeg er stødt på, er hvis bilen har
været undermotoriseret, så kan den tabe pusten op ad bakke, men det klarer
man jo nemt med lidt nedgearing.

>
> Problemet er ikke ½ time med trailer, men en sommerdag med +30
> grader, 2000 keg på krogen og 300 km på motorvejen i Tyskland med 100
> km/t så sveder gearkassen.

Jeg har prøvet op til +3 gange så lange stræk (dog afbrudt af naturlige
pauser, spise, toiletbesøg, tankning), uden nogen som helst problemer. Det
har så ikke været ved +30 grader hver gang, men et par gange har det da
været det.
Så min erfaring siger mig at den standard monterede oliekøler er rigeligt.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-04 17:02



> Hvad mener du med at den virkelig skal lave noget ?
> Jeg har da kørt en del med max load på krogen, efter forskellige MB'ere
(og
> andre bilmærker med aut/oliekøler) og aldrig nogensinde haft problemer med
> det.
> Er du sikker på at din oliekøler ikke bare er stoppet til med møg eller at
> der er andet i vejen ?

Læste i Motor at problemet er mere udbredt hvis man spænder campingvognen
efter bilen på en tur over bjergene.

--
Tom



Per Beer Hansen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-04-04 15:12

Tom wrote:
>
> Læste i Motor at problemet er mere udbredt hvis man spænder
> campingvognen efter bilen på en tur over bjergene.

Det har jeg så aldrig prøvet, kun med trailer eller camp-let/combi-camp.
Der er jo nok en del mere vindmodstand i en 1000 kg cv end der er med en
trailer med 2000 kg.
Men det skulle vel så ikke betyde det helt store ved bjergkørel ?

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-04 20:08


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4079523d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tom wrote:
> >
> > Læste i Motor at problemet er mere udbredt hvis man spænder
> > campingvognen efter bilen på en tur over bjergene.
>
> Det har jeg så aldrig prøvet, kun med trailer eller camp-let/combi-camp.
> Der er jo nok en del mere vindmodstand i en 1000 kg cv end der er med en
> trailer med 2000 kg.
> Men det skulle vel så ikke betyde det helt store ved bjergkørel ?

Aner det ikke, jeg har aldrig selv været længere syd på end Frankfurt

--
Tom



Per Beer Hansen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-04-04 20:20

Tom wrote:
>
> Aner det ikke, jeg har aldrig selv været længere syd på end Frankfurt
>

Det er jo kun en søndags tur

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-04 20:32


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:40799a56$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > Aner det ikke, jeg har aldrig selv været længere syd på end Frankfurt
> >
>
> Det er jo kun en søndags tur

Man vil jo ikke slide unødigt på bilen, som kun lige er ved at være tilkørt
med sine 270.000 Km

--
Tom



Per Beer Hansen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-04-04 20:37

Tom wrote:
>
> Man vil jo ikke slide unødigt på bilen, som kun lige er ved at være
> tilkørt med sine 270.000 Km

Jeps, der er en god og slidstærk maskine i sådan en ST115

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-04 20:58


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:40799e57$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tom wrote:
> >
> > Man vil jo ikke slide unødigt på bilen, som kun lige er ved at være
> > tilkørt med sine 270.000 Km
>
> Jeps, der er en god og slidstærk maskine i sådan en ST115

Jow, man bliver også presset hårdt tilbage i sæderne når den får lidt gas,
den rykker bare for vildt og sætter med lethed store potente biler til dørs


--
Tom



Folmer Rasmussen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 11-04-04 21:03

On Sun, 11 Apr 2004 21:57:56 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>
>"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
>news:40799e57$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Tom wrote:
>> >
>> > Man vil jo ikke slide unødigt på bilen, som kun lige er ved at være
>> > tilkørt med sine 270.000 Km
>>
>> Jeps, der er en god og slidstærk maskine i sådan en ST115
>
>Jow, man bliver også presset hårdt tilbage i sæderne når den får lidt gas,
>den rykker bare for vildt og sætter med lethed store potente biler til dørs
>

>--

Olesen, nu er du altså ufin. *LOL*

Ikke nok med at du skriver under alias, du bruger en i forvejen kendt
skribents navn som alias.

Ak ak ak

Venlig hilsen
Folmer

Per Beer Hansen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 12-04-04 10:52

Folmer Rasmussen wrote:
>>>
>>> Jeps, der er en god og slidstærk maskine i sådan en ST115
>>
>> Jow, man bliver også presset hårdt tilbage i sæderne når den får
>> lidt gas, den rykker bare for vildt og sætter med lethed store
>> potente biler til dørs
>>> o)
>
>> --
>
> Olesen, nu er du altså ufin. *LOL*
>
> Ikke nok med at du skriver under alias, du bruger en i forvejen kendt
> skribents navn som alias.
>
> Ak ak ak



--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Leonard (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-04-04 15:18

"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote:

>Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
>har automat-gear?

Næh, tværtimod kan det være meget nemmere at slæbe med automatgear, da
du så kan undgå at få slapt slæbetov ved gearskift.
Men det er jo altid en god ide at tænke over hvor meget man slæber,
men der er ikke den store forskel på at slæbe 1200 kg bil eller 1200
kg trailer.

Det er der er kritisk med automatgear er at blive slæbt, da gearkassen
drejes rundt uden at blive smurt af oliepumpe.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

[8700] Brian Mark Ma~ (07-04-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 07-04-04 18:02

> Hej.
> Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
> har automat-gear?
>
> MB 260 '91

"Faren" ved at slæbe med automatgear er at man, ved den større belastning,
kan køre gearkassen varm og i sidste ende "brænde" den af. Men med omtanke
og låsning i f.eks. "S" eller "L" er det ikke anderledes end at trække en
tung anhænger. Se evt. i din instruktionsbog vedrørende kørsel med anhænger.

Mvh.
B. Madsen



Hans L. Jørgensen (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 07-04-04 18:59


"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40743416$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Faren" ved at slæbe med automatgear er at man, ved den større belastning,
> kan køre gearkassen varm og i sidste ende "brænde" den af. Men med omtanke
> og låsning i f.eks. "S" eller "L" er det ikke anderledes end at trække en
> tung anhænger. Se evt. i din instruktionsbog vedrørende kørsel med
anhænger.
>

En bil med så dårlig automatgearkasse ville jeg _aldrig_ inverstere i.
Betænk lige, en automatgesrkasse skal jo naturligvis indstille korrekt efter
belastningen. Hvis en standard automatgeskasse ikke kan holde til den
godkendte slæbevægt har fabrikanten da et voldsomt problem.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



MGJ (07-04-2004)
Kommentar
Fra : MGJ


Dato : 07-04-04 19:15

Ingen problem, kører selv i en Volvo 740 Aut. og jeg har til og med rykket
træ rødder op med "svinet"


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:40740493$0$281$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej.
> Er der noget om at man bør undgå at slæbe (en anden bil) når man
> har automat-gear?
>
> MB 260 '91
>
>



Ulrich Sørensen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Ulrich Sørensen


Dato : 09-04-04 15:36


"MGJ" <*REMOVE_THIS*drageflyver@msn.com> skrev i en meddelelse
news:407444ec$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ingen problem, kører selv i en Volvo 740 Aut. og jeg har til og med rykket
> træ rødder op med "svinet"


Den er jo også i familie med en URSUS traktor

Mvh. Ulrich




Folmer Rasmussen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 09-04-04 20:06

On Fri, 9 Apr 2004 16:36:20 +0200, "Ulrich Sørensen"
<ulrich.sorensenANTISPAM@mailme.dk> wrote:

>
>"MGJ" <*REMOVE_THIS*drageflyver@msn.com> skrev i en meddelelse
>news:407444ec$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Ingen problem, kører selv i en Volvo 740 Aut. og jeg har til og med rykket
>> træ rødder op med "svinet"
>
>
>Den er jo også i familie med en URSUS traktor

>--

Jeg må bedrøve dig med at du på det felt er fejlinformeret.

Familieskabet er til traktorproducenten Bolinder-Munktell. Senere
flyttede de vist til Finland og kaldte sig Valmet.

Men traktor, det er det så afgjort.

Venlig hilsen
Folmer


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste