Fugtigt vejr og en Corsa fra '86
Fra : A.C. Aabrandt

Dato : 06-04-04 17:35

Min gamle Corsa har det ikke så godt i fugtigt vejr. Den har svært ved at
starte og kræver umådelig megen "fiflen" med både gas og choker, for at
komme i gang.
NÅR den så er startet, har den en tendens til at gå ud, når jeg starter i 1.
gear, hvis jeg ikke gasser en del op inden jeg slipper koblingen. Ellers går
hun ud. Det bliver værre og værre. Har præsteret at måtte tænde for
katastrofeblinket på vejen hjem fra arbejde i dag.
Hun kører ellers godt....
Er der nogen der har en ide til, hvad jeg selv kan gøre?
Eller hvad der kan være galt?

Anne

Fra : Aksel

Dato : 06-04-04 21:37

"A.C. Aabrandt" <acaa@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> katastrofeblinket på vejen hjem fra arbejde i dag.
> Hun kører ellers godt....
> Er der nogen der har en ide til, hvad jeg selv kan gøre?

Snavsede og derfor fugtige tændkabler, tændrør og fordelerdæksel.

Tag tændkablerne af (et ad gangen for at undgå at de bliver byttet, de er
bare trykket fast i begge ender), rens det med benzin eller sprit og smør
det ind i silicone, (den type i flaske med pensel i låget).

Hvis det ikke er nok skal du også rense fordelerdækslet ( den plastikdims
som kablerne kommer ud af) både ud- og indvendig, det sidder normalt fast
med en fjederklemme i hver side.
Husk at mærke kablerne så de kommer i samme hul som før.

Undskyld hvis jeg beskriver for uteknisk, men jeg har på fornemmelsen at du
ikke er den store mekaniker.

Hilsen Aksel

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-04 08:03

"A.C. Aabrandt" <acaa@oncable.dk> writes:

> [...]
> katastrofeblinket på vejen hjem fra arbejde i dag.
> Hun kører ellers godt....
> Er der nogen der har en ide til, hvad jeg selv kan gøre?

Jeg har næsten nøjagtig samme problem. Min bil er pludseligt (fra en
dag til den næste) begyndt at have voldsomme problemer med at
starte. I går tog det mig næsten 20 minutter at få den snørklet
igang. Til at starte med kunne man høre den overhovedet ikke tændte på
nogen cylindre, men med tiden (og noget pronto+WD40) begyndte den så
småt at tænde på 2-3 cylindre. Når den endelig er igang har den dog
overhovedet ingen problemer med at holde sig selv igang. Hverken under
kørsel eller i tomgang.

Jeg regner med at vil skifte tændkabler + rense rotor+rotordæksel når
jeg får tid. Men er der andet jeg skal tænke på?

Dæksel+rotor er ca 1 år gamle, tændkablerne er godt 2.5 år. Tændrør
er forholdsvis nye (6 måneder).

Det der undre mig lige nu er, at mandag aften kørte fra Aalborg til
Århus uden problemer (ok, var lige inde og holde i 5 minutter pga. den
fryser når det er fugtigt). Næste morgen (hvor det havde plaskregnet
det meste af natten tror jeg) der var den knotten. Hele vinter+forår
har den altid startet selv når det var meget fugtigt, det undre mig
derfor at det er kommet så pludseligt.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Heidi Sørensen

Dato : 07-04-04 14:44

"A.C. Aabrandt" skrev
> [...]
> katastrofeblinket på vejen hjem fra arbejde i dag.
> Hun kører ellers godt....
> Er der nogen der har en ide til, hvad jeg selv kan gøre?

Hej Anne
Vores Corsa fra ´84 havde også det samme problem, vi fik skiftet
fordelerdækslet, da det var revnet, renset tændkabler og da det hele var
samlet fik det hele en gang silikone, (ikke bygningsilikone, men den til
biler, Jeg kan ikke huske hvad den hedder.
Vores Corsa blev skiftet ud med en Skoda Octavia TDI i 2002 og vi har ikke
fortrut endnu, selvom Corsaen havde/har en vis charme, selvtillid og
"lækkert betræk", men den blev for lille og havde efterhånden mange røde
pletter.

Jeg håber at du kan bruge dette råd.
Med venlig hilsen Heidi