Bedste vej til Østrig
Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 15:21

Hejsa,

I morgen aften stikker vi afsted på skiferie til Østrig, men hvilken rute er den
bedste at tage?

Vi regner med at køre imorgen eftermiddag, og så køre igennem hele natten. Betyder
natkørslen at vi slipper for kø, og derfor ikke behøver at tænke så meget over
hvilken motorvej vi vælger?

Er det smartest at tage færgen eller broen (vi kommer fra Kbh), og skal man tage
Rødby-Puttgarten eller Gedser-Rostock?

Det er første gang jeg prøver at køre gennem Europa, så al input og gode råd er
velkomne.

Mvh
Christian

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.66.42)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-04-04 15:49

Christian Bak wrote:
> Hejsa,
>
> I morgen aften stikker vi afsted på skiferie til Østrig, men hvilken
> rute er den bedste at tage?

Det afhænger jo lidt af hvor i Østrig i skal hen.
Hvis i skal til det vestlige Østrig, så ville jeg tage Rødby/Puttgarden og
så følge vej 1/E47 til Hamborg og derefter vej 7/E45 resten af vejen til den
Østrigske grænse.
En god tur forbi Hannover og i gennem Kassel bakker.

> Vi regner med at køre imorgen eftermiddag, og så køre igennem hele
> natten. Betyder natkørslen at vi slipper for kø, og derfor ikke
> behøver at tænke så meget over hvilken motorvej vi vælger?

Jeg har kørt ovennævnte rute en del gange, og der er lidt mindre trafik om
natten, men man kan dog godt komme ud for trafikpropper alligevel.
Bare ét lille trafik uheld kan skabe køer på 10 - 20 km.

> Er det smartest at tage færgen eller broen (vi kommer fra Kbh), og
> skal man tage Rødby-Puttgarten eller Gedser-Rostock?

Sidste gang jeg var med i gennem det gamle Øst-Tyskland (det er vel ca. 10
år siden), var vejene ikke verdens bedste.

> Det er første gang jeg prøver at køre gennem Europa, så al input og
> gode råd er velkomne.

Kør lidt afslappet, altså undgå bare at race afsted med speederen i bund
hele tiden, og hold pauser for ca. hver 1½ - 2 timer.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 18:38

> Hejsa,
>
> I morgen aften stikker vi afsted på skiferie til Østrig, men hvilken rute er den
> bedste at tage?

Det kommer som bekendt an på hvor I skal hen. Da vi plejer at bo i nærheden af
Kaprun og løbe på Kitzsteinhorn og Saalbach/Hinterglemm kører vi på 7'eren ned til
autobahnkreuz bibelried hvor vi kører mod Nürnberg. Der bliver iøvrigt meget bedre
asfalt i forhold til 7'eren. Fra Nürnberg køres på samme vej mod Ingolstadt og
München. Husk at holde til højre lige før München (ellers ryger du ind igennem ;)

Derefter mod Rosenheim og til sidst Kufstein. Har I ikke købt Vignet og kan klare
jer uden at køre på motorvej i Østrig skal I tage anden afkørsel i Østrig (sidste
afkørsel før betalingsmotorvej - der er skiltet) - og derefter videre til sneen :)

Ovenstående rute er den "slagne vej" når man skal til hele den central/østlige del
af Østrig...

> [...]
Betyder
> natkørslen at vi slipper for kø, og derfor ikke behøver at tænke så meget over

Ja. Det er simpelt hen suverænt at køre om natten. Det gør vi altid og bilerne man
møder undervejs kan næsten (men kun næsten) tælles på én hånd. Der kan være en del
lastbiler men så længe ydersporet er frit.... :)

Som nævnt i en anden posting skal I tænke på at skifte chauffør og holde pauser.
Det er ret hårdt at køre sikkert og koncentreret hele natten.

Ellers er der kun 2 ting:

-Hav godt styr på ruten - din sidemand sover sandsynligvis når du kommer til et
kryds med 160 km/t og skal vælge vej.

- Kører du på vinterdæk der er godkendt til en hastighed MINDRE end bilens
officielle hastighed SKAL der være et hjemmelavet mærkat på instrumentbordet der
kan ses af chaufføren der fortæller dækkenes maks. hastighed. Kommer I ud for det
mindste for du al skylden eller en bøde ved rutinemæssigt stop hvis ovenstående
regel ikke er overholdt.

> Er det smartest at tage færgen eller broen (vi kommer fra Kbh), og skal man tage
> Rødby-Puttgarten eller Gedser-Rostock?

Aner det ikke. Vi bor i det rigtige Danmark...

> Det er første gang jeg prøver at køre gennem Europa, så al input og gode råd er
> velkomne.

Rigtig god tur. Vend jer til at kigge RIGTIGT godt i spejlene og markere TYDELIGT
hvad du har til hensigt med blinklysene. På strækningerne med 3/4 baner kommer de
større tyske biler med +200 km/t meget pludseligt...

Hvor skal du hen iøvrigt?

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.149.130)

Fra : Mikael L

Dato : 06-04-04 19:04

<Christian Bak> skrev i en meddelelse
> [...]
er den
> bedste at tage?

> Det er første gang jeg prøver at køre gennem Europa, så al input og gode

Du har fået nogle gode råd kan jeg se, men kik lige her
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?pageID=244958
Så er du da forberedt på kaos.

God tur
Mikael

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-04-04 21:47

Jeg vil så også lige give mit besyv med og anbefale en anden vej - nemlig
via Gedser-Rostock.
Rostock - Berlin - München er ca. 150 km kortere end via Puttgarten-Hamburg.
Det er vist ca. 5 år siden, vi sidst var denne vej, og da var der kun ca. 50
km med dårlige veje. Resten var repareret, så jeg faktisk synes at det er
mere behageligt at køre på disse veje, end via Hamburg. Vejene i det gamle
Østtyskland var så dårlige, at man for det meste har valgt at grave de gamle
op og lave helt nye, mens vejene i vest mere har været vedligeholdt, end
nyanlagt.
Vi kørte natkørsel en fredag i uge 27, og der var ingen problemer
overhovedet, idet det hovedsaligt kun er de "tossede" turister der kører på
dette tidspunkt.
Jeg kender flere, som tidligere kørte via Puttgarten, men som nu har skiftet
til Rostock af samme grund som mig.
Men det skal selvfølgelig med, at det tager ca. 2 timer til Rostock mod 45
min til Puttgarten.
Så tidsmæssigt vil det være noget af det samme.

Kurt

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 08-04-04 13:25

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> min til Puttgarten.
> Så tidsmæssigt vil det være noget af det samme.

Konen og jeg kørte denne rute i december og det er klart at anbefale, ikke
nær så trafikeret og klart bedre veje end "vest" ruten, kan kun sige: Prøv
det!

/Carsten