chip tuning af megane diesel
Fra : Ronaldo

Dato : 05-04-04 10:16

Hej

Jeg købte en renault megane 1.9 dci fra '02, i midten af februar. Bilen
havde kørt 8000 km.

Jeg har læst lidt om nogle, der chip/boks tuner deres dieselbil, hvor bilen
udover at få mere moment/flere hk også kører længere på literen, holder
dette også i virkeligheden?

Bilen har nu kørt ca. 15000 km, er motoren så kørt helt til?

Mvh Ronaldo

Fra : Carsten Petersen

Dato : 05-04-04 11:35

"Ronaldo" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette også i virkeligheden?
>
> Bilen har nu kørt ca. 15000 km, er motoren så kørt helt til?

Hej Ronaldo

Jeg har haft tuningsboks på 3 TDI motorer, og min helt klare erfaring er at
så længe du ikke bruger uhæmmet af den ekstra effekt, men kører som du
plejer (men hvem gør det??) så får du en forbedret brændstoføkonomi som
sidegevinst.
Efter 15.000 km er din dieselmotor helt på toppen.

Er du i tvivl kan jeg anbefale Thomas Landberg www.bokstuning.dk der også
huserer her i gruppen. Han ved noget om tingene, og yder en kanonservice.
Han tilbyder 14 dages prøvetid, hvorefter du kan levere boksen tilbage hvis
ikke du er tilfreds. Men tro mig, du ønsker ikke at tilbagelevere den

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Peter G C

Dato : 12-04-04 18:35

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
hvis
> ikke du er tilfreds. Men tro mig, du ønsker ikke at tilbagelevere den

Enig i det hele.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Arne

Dato : 05-04-04 11:10

Hej

Lad være - med mindre det er en TUV godkendt tuning - så
kommer bilen til at forurene meget mere og det er ikke så fedt for
alle os der bagefter skal trække luften ned i lungerne.

Eivind

Fra : Ronaldo

Dato : 05-04-04 11:46

> Lad være - med mindre det er en TUV godkendt tuning - så
> kommer bilen til at forurene meget mere og det er ikke så fedt for
> alle os der bagefter skal trække luften ned i lungerne.

Hvad er en TUV godkendt tuning? Hvad består den ekstra forurening i hvis
bilen kører længere på literen?

/Ronaldo

Fra : bme

Dato : 05-04-04 11:52

>Hvad består den ekstra forurening i hvis
> bilen kører længere på literen?

Flere/større partikler der kan medføre lungekræft på lang sigt.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 12:16

Bilen vil forurene mere - også selvom den er beskrevet og godkendt af TÜV.

> Hvad består den ekstra forurening i hvis
> bilen kører længere på literen?

Ved fuld power (hvor motoren IKKE går længere på literen) vil motoren afgive
flere partikler end en motor, der ikke er tunet. Tuningen består i at ændre
på forholdet mellem luft og diesel, så der kommer mere diesel, og tuningen
er i sig selv ikke ødelæggende for motoren.

Det er langt fra sikkert, at du kan se disse partikler, da det ikke altid er
fordi motoren soder, så der står en sort sky bagud af bilen.

Det er særligt de mikroskopiske og usynlige partikler, der er under
bestyrket mistanke for at være sundhedskadelige. Der er tegn på, at de går i
blodbanerne på mennesker og dyr, og at de derfra kan udrette betydelige
fysiologiske skader.

Du kører dog sjældent med "klampen i kælderen", så der er ikke nogen grund
til alarm, IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ronaldo

Dato : 05-04-04 14:33

snip
> [...]
> blodbanerne på mennesker og dyr, og at de derfra kan udrette betydelige

ville partikelfilter på alle dieselbiler ikke kunne afhjælpe dette?

> Du kører dog sjældent med "klampen i kælderen.

Ikke her ihvertfald, den eneste grund til en evt. chipning af min bil ville
være at det gav en mærkbar bedre brændstof økonomi ved normal kørsel.
Jeg kører ca. 3000-3500 km om måneden ved ca 18 km/l.

/Ronaldo

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 14:36

> ville partikelfilter på alle dieselbiler ikke kunne afhjælpe dette?

Formentlig, jo.

Det kræver og, at filteret også napper en stor del af de mindste partikler,
og ikke bare de mindre skadelige store partikler, som vi kender fra
lastbiler, toge etc.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Carsten Petersen

Dato : 05-04-04 16:27

> [...]
> være at det gav en mærkbar bedre brændstof økonomi ved normal kørsel.
> Jeg kører ca. 3000-3500 km om måneden ved ca 18 km/l.

OK, hvis det kun er med brændstofbesparelse for øje, og du overhovedet ikke
vil glæde dig over den ekstra effekt, er det op til dig at vurdere om det
kan svare sig. Uden at have et nøjagtigt tal på besparelsen (jeg har aldrig
undladt at bruge den ekstra effekt) siger et hurtigt regnestykke, at hvis du
kører et par km. længere på literen, at du kan spare godt 100 kr. pr. md.
Det vil sige at der går 3-4 år før udgiften har tjent sig ind. Er du nu
sikker på at du ikke vil bruge hypperne bare en lille bitte smule?

Fra : Ronaldo

Dato : 05-04-04 22:48

> Er du nu
> sikker på at du ikke vil bruge hypperne bare en lille bitte smule?

Jo, det er jeg egentlig lidt bange for, men så ryger forbruget jo også i
vejret, tror bare jeg nøjes med en fartpilot

/Ronaldo

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 01:35

> Jo, det er jeg egentlig lidt bange for, men så ryger forbruget jo også i
> vejret, tror bare jeg nøjes med en fartpilot

Fin ting sådan en karl, men vær opmærksom på at den ikke altid er en fordel
for økonomien. Den vil ukritisk søge at holde hastigheden op ad bakke,
hvilket specielt ved kørsel med campingvogn ikke er befordrende for
økonomien. På biler med mekanisk aktiveret gasspjæld kan man lige mærke
speederen gå i bund for at holde hastigheden op ad bakke, hvor den
økonomibevidste chauffør i stedet vil acceptere et farttab, for derefter at
genvinde hastigheden når det atter går nedad.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:39

On Tue, 6 Apr 2004 01:34:46 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

> [...]
>økonomibevidste chauffør i stedet vil acceptere et farttab, for derefter at
>genvinde hastigheden når det atter går nedad.

Meget fint beskrevet - jeg koblede altid fartpiloten ud ved bakkefoden
og indkoblede igen ved toppen. Dette gjaldt selvfølgelig ikke altid,
men eksempelvis ved bakkerne nord for Vejle samt Ejer Bavnehøj.

/Mogens

Fra : Per O. Madsen

Dato : 05-04-04 15:34

> [...]
> dette også i virkeligheden?
>
> Bilen har nu kørt ca. 15000 km, er motoren så kørt helt til?

Har du overvejet at det er et ulovligt indgreb der foretages ? Jeg ved ikke
om man kan blive 'nuppet' ved syn for den slags. Kan de ikke måle det på
udstødningen ?

Jeg har i hvert fald læst at hovedparten af de danske biler med turbodiesel
kører med chip, og dermed er ulovlige. At fabriksgarantien ryger sig en tur
burde være børnelærdom.

Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 18:04

"Per O. Madsen" <digitalNEJTAK@osterbo-net.dk> wrote in message
> [...]
turbodiesel
> kører med chip, og dermed er ulovlige. At fabriksgarantien ryger sig en

Hva fabriks garanti er der når bilen er over 1 år ? min golf er over 4 år nu
... har ikke haft chip i endnu men når sommersutterne kommer på så kommer
chippen også i.. fra 90 til 125hk :) najs men for at vende tilbage.. kan
da være ligemget med og bryde evt. plumbe da garanti er en by i rusland..
det har jeg da fundet ud af.. !

Fra : Carsten Petersen

Dato : 05-04-04 20:03

"testpersonen" <persontest-snabela-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> da være ligemget med og bryde evt. plumbe da garanti er en by i rusland..

Jeg undres når jeg ser en sådan udtalelse, chippen kommer i når
sommersutterne kommer på. Jeg hørte om en anden gut der pillede sin chip ud
da vinteren kom! Altså hallo, hvis vejret ikke er til de store udfoldelser,
kan I vel bare styre højrefoden lidt? Det er jo ikke en fuldstændig ustyrlig
raket vi taler om! Hvad med de biler der har rigtigt mange heste standard,
skal de blokere gasspjældet eller pille et ar tændrør ud? Jeg er da sikker
på at Jan har luftet spirillen hen over vinteren, og Mogens K har da vist
også kørt i sine biler i vinter? Ja undskyld, bare et lille opstød

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 19:40

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> på at Jan har luftet spirillen hen over vinteren, og Mogens K har da vist
> også kørt i sine biler i vinter? Ja undskyld, bare et lille opstød

Hehe det skal nok lige siges til min undskyldning at jeg er lidt doven og så
at jeg købte bilen brugt i september og fik chippen med og fik ikke
instaleret den.. men nu da bilen aligevel skal forbi og have nye dæk på og
jeg derved ikke aner hva jeg skal lave resten af dagen så må jeg jo hellere
få den chip i.. og så bliver den i ! lidt flere heste når vejen er våd/glat
er da også sjovt :)

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 01:40

> [...]

hellere
> få den chip i.. og så bliver den i ! lidt flere heste når vejen er

Bare i orden, det var nu også mere ham der afmonterede chippen der undrede
mig. Njaah, jeg tror nu heller ikke jeg kunne havde den liggende fra
september til nu.
Ja, men sjovest med en baghjulstrækker

Fra : Brian

Dato : 05-04-04 19:44

Hejsa

Carsten Petersen skrev:

> [...]
> store udfoldelser, kan I vel bare styre højrefoden lidt? Det er jo
> ikke en fuldstændig ustyrlig raket vi taler om!

Som en anden påpegede (Kan ikke huske hvem) så tror mange
TurboDiesel ejere at det er en ren sportsvogn, såsnart den er chippet!

Bevares, der er da lidt ekstra kræfter, men det gør hverken bilen til
en Aston Martin, eller chafutten til James Bond

Men helt ærligt.... hvem gider køre en sportsvogn der lyder som en traktor

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:36

> Men helt ærligt.... hvem gider køre en sportsvogn der lyder som en traktor

Hvis du bare stikker mig en BMW 535D med chip, så kan du godt beholde hvad
du normalt kører rundt i..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 20:40

On Mon, 5 Apr 2004 21:36:29 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Hvis du bare stikker mig en BMW 535D med chip, så kan du godt beholde hvad
>du normalt kører rundt i..

Sjovt nok skal der hele tiden linkes til den store tegnedreng, når I
taler om diesel, der kan noget...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-04 20:49

Mogens Knudsen wrote:
> Sjovt nok skal der hele tiden linkes til den store tegnedreng, når I
> taler om diesel, der kan noget...

Hvad var nypriserne for dine lynpotter egentligt?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 20:48

On Mon, 5 Apr 2004 21:49:28 +0200, "John Sahl"
<spamtrap7@mandezonen.dk> wrote:

>Hvad var nypriserne for dine lynpotter egentligt?

Se det er jo det "sjove" af det hele - jeg kører i en Omega fra '91,
som fint følger de moderneste konstruktioner på landevejen. Læs min
"test" forleden ift. en 250 hk's Saab Turbo Aero. Og man kan jo næppe
sige, at bilen er det store greb i lommen. Vel?

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-04 21:06

Mogens Knudsen wrote:
> [...]
> "test" forleden ift. en 250 hk's Saab Turbo Aero. Og man kan jo næppe
> sige, at bilen er det store greb i lommen. Vel?

Det var stadig nyprisen jeg spurgte efter. Som Jan påpeger er de
"nye diesler" jo ikke gamle nok til at komme ned i pris endnu.

(Tro ikke at jeg på nogen måde nedgør dine biler, jeg ved godt
det er potente vogne.)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:10

On Mon, 5 Apr 2004 22:05:59 +0200, "John Sahl"

> [...]
>"nye diesler" jo ikke gamle nok til at komme ned i pris endnu.
>(Tro ikke at jeg på nogen måde nedgør dine biler - jeg ved godt

Udgangspunkt for div. kommentarer var: "Som en anden påpegede (Kan
ikke huske hvem) så tror mange TurboDiesel ejere at det er en ren
sportsvogn, såsnart den er chippet!"

Ovenstående kan jeg kun bifalde - et faktum som spores i den NG.
Derfor kan de 535.000 kr, som min Omega sikkert har kostet i '91, jo
næppe ligge til grund for nogen saglig "vurdering" i denne sammenhæng.

Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de
ikke

Du ejer jo selv een billigere bil,
der knægter en chippet VAG TDI, ik'?

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:14

KLIP

> Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
> tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de
> ikke

Derfor er det ski´skægt at lægge sig bagved en sådan fyr og blinke med
lygterne.

De kigger måbende i bakspejle og tror det er løvn at nogen kan køre om ved
dem..)))

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 21:26

On Mon, 5 Apr 2004 22:13:47 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> [...]
>lygterne.
>
>De kigger måbende i bakspejle og tror det er løvn at nogen kan køre om ved

Det er s'gu da også at tro at der er overnaturlige evner i
oliebrænderen.

Næh, det primære ved at køre diesel er den afslappede kørestil du helt
naturligt tillægger dig.

Skal der så være lidt sjov i gaden, så finder man noget middelsvært
kuperet terræn (i udlandet), og lemper oliebrænderen ned i 4´ uden at
nogen opdager det når man skal op ad bakke. Se det gi'r nogen sjove
ansigtsudtryk i indtil flere ansigter. *LOL*

De kommer godt nok noget senere med et ordentligt rabalder farende
udenom, men da har ego'et allerede fået et mindre knæk hos de fleste.
*LOL*

Alt andet lige, er jeg betydeligt mere frisk efter et ordentligt hug
ned gennem Das Vaterland nu, end da jeg kørte på bensin, og det tager
ikke længere tid.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:27

On Mon, 05 Apr 2004 22:25:43 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Alt andet lige, er jeg betydeligt mere frisk efter et ordentligt hug
>ned gennem Das Vaterland nu, end da jeg kørte på bensin, og det tager
>ikke længere tid.

Hva' ka' det ik' bli' til med en ny chip fra Langberg...

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:28

On Mon, 05 Apr 2004 22:27:17 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hva' ka' det ik' bli' til med en ny chip fra Langberg...

LANDBERG !!!
(undskyld!)

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:35

KLIP

> LANDBERG !!!
> (undskyld!)

Ha ... den gik ikke Granberg..

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 21:39

On Mon, 05 Apr 2004 22:27:51 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>LANDBERG !!!
>(undskyld!)

>--

Ja, det er jo meget godt, men han er jo noget dyr med sin merchandise.
*LOL*

Desuden viste han jo en slem forskrækkelse da jeg startede mit bud på
det halve af listeprisen.

Det kunne jeg godt acceptere hvis vi stod face to face, men han havde
jo al tid i hele verden til at tænke sig om, inden han begyndte at
bearbejde tasterne.

Enten er Landberg ikke ægte Vendelbo *LOL*, eller også har han ikke
den fornødne rutine udi handelens svære kunst.

Mine kontakter i miljøet fortæller mig, at avancerne i branchen er til
at få øje på, så hvorfor lige netop jeg skulle betale listeprisen, er
jeg naturligvis uforstående overfor.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:41

On Mon, 05 Apr 2004 22:39:12 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>Mine kontakter i miljøet fortæller mig, at avancerne i branchen er til
>at få øje på, så hvorfor lige netop jeg skulle betale listeprisen, er

Pjat med dig - pengene skal jo bruges til noget. Og hvis han isætter
inkl. en rulning for pengene, er det vel okay?

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:42

KLIP

> Mine kontakter i miljøet fortæller mig, at avancerne i branchen er til
> at få øje på, så hvorfor lige netop jeg skulle betale listeprisen, er
> jeg naturligvis uforstående overfor.

Betale listepris ....PhhFFFØØØJJJJ ..... så kan man jo handle alle
steder...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:43

On Mon, 5 Apr 2004 22:42:11 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Betale listepris ....PhhFFFØØØJJJJ ..... så kan man jo handle alle
>steder...

PRøv at læse Lars Larsens nye bog - han skriver noget om det der.
Meget morsom læsning

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:47

KLIP

> PRøv at læse Lars Larsens nye bog - han skriver noget om det der.
> Meget morsom læsning

Han blev mildest talt også taget med bukserne nede.

Jeg sælger heldigvis ikke én detail...

PS: Hvilken markedsføringsmæssig genistreg denne bog.

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 21:48

> [...]
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>KLIP

>Betale listepris ....PhhFFFØØØJJJJ ..... så kan man jo handle alle

Ja, det er jo også min mening.

Jeg ser at Mogens er uenig, og det forstår jeg jo slet ikke.

Én rulning er jo langtfra nok. Man skal have før/efter resultat fra
samme rullemaskine, ellers kan det være ligemeget.

Kontantrabatten er selvfølgelig indiskutabel.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:51

KLIP

> Kontantrabatten er selvfølgelig indiskutabel.

LOL ... Rene Ord For Lommepengene.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:50

On Mon, 05 Apr 2004 22:48:07 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>Én rulning er jo langtfra nok. Man skal have før/efter resultat fra
>samme rullemaskine, ellers kan det være ligemeget.

Gi'r sig selv - troede ikke, jeg behøvede at udpensle.
Landberg er helt sikkert enig - 2 rulninger.

/Mogens

Fra : Landberg

Dato : 05-04-04 21:53

> Gi'r sig selv - troede ikke, jeg behøvede at udpensle.
> Landberg er helt sikkert enig - 2 rulninger.

Eller tre. Før, efter - og så den af Folmers tegnedreng

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 22:05

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev :

>Eller tre. Før, efter - og så den af Folmers tegnedreng

*den* ruller vist ingen steder , i følge brormandens oplysninger ;)
han påstår den er ganske flak, og lavet af muldvarpeskind

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 22:06

On Mon, 05 Apr 2004 23:04:56 +0200, jan@stevns.net wrote:

>*den* ruller vist ingen steder , i følge brormandens oplysninger ;)
>han påstår den er ganske flak, og lavet af muldvarpeskind

>--

Det kan han ikke vide noget om, da jeg er sikker på at han aldrig har
set den. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 22:11

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det kan han ikke vide noget om, da jeg er sikker på at han aldrig har
>set den. *LOL*

Haha ...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 22:12

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det kan han ikke vide noget om, da jeg er sikker på at han aldrig har
>set den. *LOL*

apropos set - har du set hvad der sker den 17 ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 22:14

On Mon, 05 Apr 2004 23:12:25 +0200, jan@stevns.net wrote:

>apropos set - har du set hvad der sker den 17 ?

>--

Ja, det har jeg. Til min store fortrydelse.

Det er nu 2'det år i træk at I præsterer at lægge årets event når jeg
er på ferie i Frankrig.

Det er jeg ikke tilfreds med.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 22:37

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Ja, det har jeg. Til min store fortrydelse.

>Det er nu 2'det år i træk at I præsterer at lægge årets event når jeg
>er på ferie i Frankrig.

Den ferie er da forlængt annuleret ;)

>Det er jeg ikke tilfreds med.

heller ikke vos ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 22:13

On Mon, 05 Apr 2004 23:12:25 +0200, jan@stevns.net wrote:

>apropos set - har du set hvad der sker den 17 ?

Hint: www.dkfritidbil.dk/moeder_traf/bella2004a.asp

/Mogens

Fra : Landberg

Dato : 05-04-04 21:50

> [...]
>
> Mine kontakter i miljøet fortæller mig, at avancerne i branchen er til
> at få øje på, så hvorfor lige netop jeg skulle betale listeprisen, er

Jo, jeg er ægte vendelbo og jo, jeg kan også godt handles med. Men som en
ægte vendelbo er jeg nok også nemmere at handle med face to face end via en
nyhedsgruppe hvor alverdens mennesker, ja måske endog fortalere for moms og
skat, kan kigge med.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:54

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> ja måske endog fortalere for moms og
> skat, kan kigge med.

PhhhFFFØØØJJJJ... sikke nogen farisæer, socialdemokrater og
hundehandlere...

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 22:01

On Mon, 5 Apr 2004 22:50:15 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>nyhedsgruppe hvor alverdens mennesker, ja måske endog fortalere for moms og

Det har jeg forståelse for, og derfor var der også en henvisning til
en valid e-mailadresse i første posting, men se til om man har hørt
noget.

Man kører jo ikke fra Hovedstaden til Nr.Sundby bare for sjaw, vel?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Landberg

Dato : 05-04-04 21:39

> LANDBERG !!!
> (undskyld!)

Der var min puls sq lige på vej op....

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:33

KLIP

> Næh, det primære ved at køre diesel er den afslappede kørestil du helt
> naturligt tillægger dig.

Jeg slapper bedst af med en marchfart på mellem 180 og 200 km/t ned gennem
Das Vaterland, hvis det da ikke havde været for alle de forbandede
søndagsbillister...)

> [...]
> nogen opdager det når man skal op ad bakke. Se det gi'r nogen sjove
> ansigtsudtryk i indtil flere ansigter. *LOL*

Jeg kender alt til det ....... da automatikken helt klarer paragrafferne for
mig...)

> De kommer godt nok noget senere med et ordentligt rabalder farende
> udenom, men da har ego'et allerede fået et mindre knæk hos de fleste.
> *LOL*

At de gider sidde og røre i oliegryden...

> Alt andet lige, er jeg betydeligt mere frisk efter et ordentligt hug
> ned gennem Das Vaterland nu, end da jeg kørte på bensin, og det tager
> ikke længere tid.

Det samme siger jeg på benzin. Turen til Veenendaal, Holland kan gøre på ca.
5 timer med optankning og McDonald's drive-in, hvis ikke der nogen gange er
forbandede søndagsbilister på vejene.

Nu ser det ud til at Elephantraserne er på vej ud. Det skulle efter sigende
koste 40 euro at ligge at spærre "udsigten".

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 01:22

"Bjørn Jørvad" <mrbear@post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Jeg slapper bedst af med en marchfart på mellem 180 og 200 km/t ned gennem
> Das Vaterland, hvis det da ikke havde været for alle de forbandede
> søndagsbillister...)

Jamen det kan du da også sagtens i en TDI, 200 km/t/3500 rpm.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 01:05

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen det kan du da også sagtens i en TDI, 200 km/t/3500 rpm.

Måske, men der er intet tilbage til overhalinger.

Jeg jokker blot lidt til speederen, vupti...så skifter automatikken ned....
zooommm ... så accelererer vi op til 230/240 km/t ...psssstttt ... så hopper
vi i højgear igen...

PS: Jeg har leget med *så* mange TDI´er. Det bedste er ansigtsudtrykket, når
man kører om ved dem og afslutter med at skifte gear ..... og det hele
foregår i en Volvo.....

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 03:51

> "Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Måske, men der er intet tilbage til overhalinger.

Årh, lidt kan man da godt finde

> [...]
når
> man kører om ved dem og afslutter med at skifte gear ..... og det hele

Det overraskede ansigtsudtryk skyldes nok forundringen over at det er
nødvendigt at geare ned for at accelerere lidt))
Helt ærligt, Hr. Bjørn, oliefyrspiloter er sgu da hverken væsentligt dummere
eller mere aggressive end andre bilister. Når en T6 dukker op ved man da at
det er en hurtig bil, selv i standardtrim, som man i en normal chippet
dieselbil ikke forventer at æde til morgenmad. Man kan derfor heller ikke
blive himmelfalden af overraskelse når den trækker fra. Hvis du møder en
heftig Klemann eller Brabus, eller noget Ferrariværk afstår du vel heller
ikke fra at lege lidt, selv om du ved at du ikke kan hænge på?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 11:04

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det overraskede ansigtsudtryk skyldes nok forundringen over at det er
> nødvendigt at geare ned for at accelerere lidt))

Jep ... dieselpotten kan nemlig ikke...

> [...]
> det er en hurtig bil, selv i standardtrim, som man i en normal chippet
> dieselbil ikke forventer at æde til morgenmad.

Du kan ikke se på potten forfra, hvad det er.

Bag på min står der heller ikke T&, men blot BSR. Det vækker endnu større
forundring..

> Man kan derfor heller ikke
> blive himmelfalden af overraskelse når den trækker fra.

Måske ikke i Danmark, hvor jeg heller ikke kører for stærkt, men i Tyskland
kan jeg forsikre dig for at utrolig mange TDI, specielt den lille Golf, tror
de "ejer" vejen.

Mangen en Audu/Mercedes Benz diesel har troet den/de var König der
Strasse... specielt med en Volvo i bakspejlet.

Det er meget sjovere at køre bil i Tyskland..

> Hvis du møder en
> heftig Klemann eller Brabus, eller noget Ferrariværk afstår du vel heller
> ikke fra at lege lidt, selv om du ved at du ikke kan hænge på?

Og dog...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:02

On Tue, 6 Apr 2004 12:03:53 +0200, "Bjørn Jørvad"

Jow, jow - dét kender man jo...

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:28

On Tue, 6 Apr 2004 01:22:29 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

>Jamen det kan du da også sagtens i en TDI, 200 km/t/3500 rpm.

Hvad kører din egentligt på toppen?

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:52

On Tue, 06 Apr 2004 06:28:20 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvad kører din egentligt på toppen?

235 km/t ku' jeg så læse lidt længere "nede".
Nice !

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 21:32

"Bjørn Jørvad" <mrbear@post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Derfor er det ski´skægt at lægge sig bagved en sådan fyr og blinke med
>lygterne.

Nu begynder jeg at forstå fruentimmeret fartbøde i Rekorden ;)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 21:37

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu begynder jeg at forstå fruentimmeret fartbøde i Rekorden ;)

LOL

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 21:42

On Mon, 05 Apr 2004 22:32:26 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Nu begynder jeg at forstå fruentimmeret fartbøde i Rekorden ;)

>--

*LOL*

Har hun lidt med nerverne? Turistbuschauffører har da ellers hård hud
over det meste af kroppen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 21:48

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>*LOL*

>Har hun lidt med nerverne?

Hun har en uvane med at jage folk væk fra magnetbanen - men med 175,
er det umanerligt dumt at prøve at kyse en politier

>Turistbuschauffører har da ellers hård hud over det meste af kroppen.

Lad os bare kalde det hård hud , så får jeg ikke på puklen ifald hun
skabslæser....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 21:53

On Mon, 05 Apr 2004 22:48:05 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Hun har en uvane med at jage folk væk fra magnetbanen - men med 175,
>er det umanerligt dumt at prøve at kyse en politier

>--

Det er ikke økonomisk forsvarligt. )

>--

>Lad os bare kalde det hård hud , så får jeg ikke på puklen ifald hun
>skabslæser....

>--

Det skal du ikke høre noget for. Jeg kan godt få øje på
konsekvenserne. Alle onsdage og lørdage vil blive slettet fra
kalenderen i mindst 2 år. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 22:00

>Det er ikke økonomisk forsvarligt. )

Jeg skal hilse og sige *det_var_dyrt*, og selv ikke de flotteste dådyr
øjne, eller plirrende øjenvipper, kunne redde hende ud af den suppedas

Godt _den_ bil er skrottet nu

>Det skal du ikke høre noget for. Jeg kan godt få øje på
>konsekvenserne. Alle onsdage og lørdage vil blive slettet fra
>kalenderen i mindst 2 år. *LOL*

ROFL !

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-04 22:26

Bjørn Jørvad wrote:
::: Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
::: tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de
::: ikke
::
[...]

Ja, og så siger det ikke engang som en svensk traktor, når man glider forbi.
*GGG*

M.v.h.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 02:06

> [...]
> lygterne.
>
> De kigger måbende i bakspejle og tror det er løvn at nogen kan køre om ved

Sludder! Taler vi om folk der cruiser med 180-200 km/t, bliver de da ikke
overraskede over at nogen kan køre om ved dem, masser af biler kan jo køre
hurtigere end det. Og dem der vil køre væsentligt stærkere end det, de kører
ikke diesel, da deres kørestil er en anden.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 01:13

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sludder! Taler vi om folk der cruiser med 180-200 km/t, bliver de da ikke
> overraskede over at nogen kan køre om ved dem, masser af biler kan jo køre
> hurtigere end det.

I *den* situation, cruiser dieselpotten ikke, kan jeg betro dig, han har
forlængst hamret klampen i bund og stirret sig blind i bakspejlet.

> Og dem der vil køre væsentligt stærkere end det, de kører
> ikke diesel, da deres kørestil er en anden.

Så må jeg tilspørge dig, hvad kører du i, siden du så kontant kan udtale dig
om det..?

Hr. Bjørn
Volvo S80 T6 BSR (334/540).

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 03:38

> I *den* situation, cruiser dieselpotten ikke, kan jeg betro dig, han har
> forlængst hamret klampen i bund og stirret sig blind i bakspejlet.

I hvilken situation?? 180-200 kan man da sagtens cruise med, og når en
hurtigtkørende Volvo dukker op bliver en dieselkører da ikke mere aggressiv
end andre bilister.

> Så må jeg tilspørge dig, hvad kører du i, siden du så kontant kan udtale
dig
> om det..?

Jamen jeg er en af de forkætrede dieselbilister, der på trods af jeres
skråsikre udsagn IKKE tror at jeg kører i en sportsvogn, men blot sætter
pris på de gode mellemaccelerationer uden gearskift, samt den afdæmpede
cruising ved jævnt gode hastigheder på 180-200 km/t ved lavt omdr.tal. Bilen
er en Seat Toledo TDI PD m. 6 gear, 171 hk og 390 Nm.
Og skulle en T6 eller en heftig Omega eller Alfa komme hamrende med
hastigheder langt hinsides min cruiserhastighed alt imens de gearer op og
ned, ja så trækker jeg da ind så de kan komme forbi, for ved 235 km/t ringer
oliefyret ud. Og min "kontante" udtalelse er blot en opfølgning på anden
udtalelse her i tråden, hvor jeg påstår at vi ikke er så aggressive og
overbeviste om at vi er "king of the road" som nogen vil gøre os til, blot
fordi vi har optimeret en dieselbil en smule, og gjort den endnu mere
velegnet til den kørsel man praktiserer langt størstedelen af tiden.

Carsten
Miele W701 (1400 rpm)

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-04 21:50

Mogens Knudsen wrote:
> Ovenstående kan jeg kun bifalde - et faktum som spores i den NG.
> Derfor kan de 535.000 kr, som min Omega sikkert har kostet i '91, jo
> næppe ligge til grund for nogen saglig "vurdering" i denne sammenhæng.

Nej, men hvis du alligevel sammenligner den med biler af samme
alder og pris, eller lader en af de dyre dieselpotter blive lidt ældre,
så bliver sammenligningen lidt mere fair. (Jeg er ellers enig med
dig i opfattelsen af dieselracerne og deres ejere. No pun intended,
Folmer *S*)

> Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
> tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de
> ikke

Enig..

> Du ejer jo selv een billigere bil,
> der knægter en chippet VAG TDI, ik'?

Jow jow, men det er jo i en helt anden prisklasse fra starten.
Dog er jeg jo ikke uenig i at en del af fornøjelsen, når man
trækker fra væsentligt nyere og i mit tilfælde også langt hen
af vejen, kosmetisk hurtigere biler, at prisen på ens egen bil
har været væsentligt mindre.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 21:48

On Mon, 5 Apr 2004 22:49:31 +0200, "John Sahl"
<spamtrap7@mandezonen.dk> wrote:

>Nej, men hvis du alligevel sammenligner den med biler af samme
>alder og pris, eller lader en af de dyre dieselpotter blive lidt ældre,
>så bliver sammenligningen lidt mere fair.

Jeg tror, jeg har tabt tråden

Min pointe går på, at "man" ikke giver os benzinfolk ret i, at benzin
stadig er hurtigere, idet man blot hiver en dyr TDI-sag op af
inderlommen til sammenligning. Det hænger skutte sammen, IMO....

>(Jeg er ellers enig med dig i opfattelsen af dieselracerne og
>deres ejere. No pun intended, Folmer *S*)

HA :)

> [...]
>trækker fra væsentligt nyere og i mit tilfælde også langt hen
>af vejen, kosmetisk hurtigere biler, at prisen på ens egen bil

Jep.

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-04 22:00

Mogens Knudsen wrote:
> Jeg tror, jeg har tabt tråden

Skidt sker

> Min pointe går på, at "man" ikke giver os benzinfolk ret i, at benzin
> stadig er hurtigere, idet man blot hiver en dyr TDI-sag op af
> inderlommen til sammenligning. Det hænger skutte sammen, IMO....

Nej, og lad os så komme videre i en fart!

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 02:00

> [...]
> Derfor kan de 535.000 kr, som min Omega sikkert har kostet i '91, jo
> næppe ligge til grund for nogen saglig "vurdering" i denne sammenhæng.

Ikke korrekt. Hvis du finlæser de tidligere tråde, er der ikke en eneste
dieselpilot der har givet udtryk for at de kørte en sportsvogn, men derimod
påpeget den afslappede kørestil med gode mellemaccelerationer uden
nedgearinger. Det er ikke sportslig kørestil!

> Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
> tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de
> ikke

Hvis du føler at flere dieselbiler begynder at fylde i venstre vognbane, er
det fordi dieselbilerne vinder frem i antal. Jeg er enig med dig i at der er
for mange nullehoveder der ikke kan holde sig inde hvor de hører til, men
det gælder i lige så høj grad benzinbiler.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 03:10

> [...]
>
> Fakta er, at mange dieselejere fylder i venstre vognbane, fordi de
> tror, de er hurtige grundet chippen - såvel i DK som D. Og dét er de

På trods af at de fleste dieselpiloter påskønner den afslappede kørestil, så
kan en diesel faktisk køres både hurtigt og sportsligt, hvilket Michel
Nykjær tydeligt viste ved at at blive moralsk dansk mester i Yokohama Cup
1600-2000 ccm i 2001. Bilen var en Seat Ibiza TDI. En officielt erkendt
dommerfejl fratog ham placeringen i finaleløbet, som ellers ville have
sikret DM-titlen. Dette i et felt af VW, Skoda og Audi med 1.8T motorer,
Peugeot GTI og andet.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:34

On Tue, 6 Apr 2004 03:09:41 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

> [...]
>påpeget den afslappede kørestil med gode mellemaccelerationer uden
>nedgearinger. Det er ikke sportslig kørestil!

Carsten, det var jo dét, vi "indledte" denne snak med. Jan W skrev, at
en han nemt kunne finde en sportlig hurtig diesel.

> [...]
>dommerfejl fratog ham placeringen i finaleløbet, som ellers ville have
>sikret DM-titlen. Dette i et felt af VW, Skoda og Audi med 1.8T motorer,

Jow, jow - en Alfa Romeo 155 3.0 V6 DTM er der heller ikke lam.
"Enhver" kan få "alt" til at køre stærkt, hvis det ombygges...

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 11:51

> Carsten, det var jo dét, vi "indledte" denne snak med. Jan W skrev, at
> en han nemt kunne finde en sportlig hurtig diesel.

Nej, Jan gjorde blot opmærksom på at hvis han fik en BMW 535D med chip, så
skulle i ikke høre mere fra ham
Jeg synes også at Jan tidligere utvetydigt har gjort opmærksom på hvad han
synes om ved dieseldrift, den afslappede kørestil med godt træk i
mellemområderne, uden behov for gearskift.
Som jeg tidligere har skrevet, er jeg ikke en "frelst" dieselfanatiker der
ikke kan se til anden side, jeg har haft mange benzinbiler, også forholdsvis
hurtige benzinbiler, men idag passer dieselkarakteristikken mig udmærket.
Det får mig dog ikke til at angribe alle der synes bedre om karakteristikken
i en hurtig benzinbil, eller for den sags skyld de der synes at en Skoda 105
opfylder deres krav til en bil. Jeg kan også lide en hurtig benzinbil,
mindes også min Mullentunede Honda Civic med et smil, men i min hverdag hvor
jeg kører 70.000 km pr. år, ønsker jeg hurtig og afslappet kørsel. Jeg får
også et kick og synes at det er rasende morsomt at fyre juniors
cross-maskine af ud over stepperne, men jeg gider sgu ikke at køre på
arbejde på den)

> Jow, jow - en Alfa Romeo 155 3.0 V6 DTM er der heller ikke lam.
> "Enhver" kan få "alt" til at køre stærkt, hvis det ombygges...

Ja, men her taler vi om Yokohama Cup, gruppe N for serienære standardbiler.
Udgangspunktet her er et ens vægt/effektforhold, hvorfor der kun måtte tunes
indenfor meget snævre rammer. Pågældende Ibiza gav 142 hk, hvilket ikke kan
forskrække nogen.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-04 12:18

Carsten Petersen wrote:
[...]

Så er det jo dejligt at man, når man nu både er til diesel'ens og
benzin'erens karakteristik, kan få begge dele i én og samme benzinbil.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:04

On Tue, 6 Apr 2004 13:18:27 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Carsten Petersen wrote:
>Nej, Jan gjorde blot opmærksom på at hvis han fik en BMW 535D med chip, så
>skulle i ikke høre mere fra ham

Dét er jeg så ikke enig i

>Så er det jo dejligt at man, når man nu både er til diesel'ens og
>benzin'erens karakteristik, kan få begge dele i én og samme benzinbil.

Jow, jow - den skal blot ha' mere end 4 cylindre...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-04 20:18

> Dét er jeg så ikke enig i

Svarer det ikke lidt til ikke at være enig i tyngdekraften som fænomen...?

Det står jo sort på hvidt, hvad der er blevet skrevet.

Jeg mener som sagt før, at diesel har et sportshandicap, men rå power
opvejer jo en del. Og en 535D med chip er formentlig hurtigere end noget
andet, der kører rundt blandt ejerne her i gruppen.

Derfor - stik mig blot sådan en diesel-BMW, så skal I ikke høre mere fra
mig, og så må I godt beholde jeres benzinbiler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 20:23

On Tue, 6 Apr 2004 21:18:18 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Svarer det ikke lidt til ikke at være enig i tyngdekraften som fænomen...?

Nu er jeg jo ingeniør

>Det står jo sort på hvidt, hvad der er blevet skrevet.

Sikkert...

>Jeg mener som sagt før, at diesel har et sportshandicap, men rå power
>opvejer jo en del. Og en 535D med chip er formentlig hurtigere end noget
>andet, der kører rundt blandt ejerne her i gruppen.

Næppe...

>Derfor - stik mig blot sådan en diesel-BMW, så skal I ikke høre mere fra
>mig, og så må I godt beholde jeres benzinbiler.

Dvs. at du fraviger VAG hér...? :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-04 20:58

> Dvs. at du fraviger VAG hér...? :)

Ja, da...

535d´eren må da være kongen..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-04 00:28

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Ikke hér. Foretrækker den lidt bedre brændstoføkonomi og
omdrejningsvillighed i 4'eren.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-04 22:29

Mogens Knudsen wrote:
:: som fint følger de moderneste konstruktioner på landevejen. Læs min
:: "test" forleden ift. en 250 hk's Saab Turbo Aero. Og man kan jo næppe

Øøøhhh.....hvad er jeg lige gået glip af??

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:36

On Mon, 5 Apr 2004 23:28:42 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Øøøhhh.....hvad er jeg lige gået glip af??

At en Aero ikke kunne følge min Omega i mellemaccelerationerne. Vi
prøvede "talrige" gange, og til sidst måtte han ind til højre, selv om
han ikke var meget for det...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-04 12:19

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Ok, er jeg vist gået glip af. Men prøv lige det samme med en 9000.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:06

On Tue, 6 Apr 2004 13:19:02 +0200, "Henrik B."
> [...]

>:: om han ikke var meget for det...

>Ok, er jeg vist gået glip af. Men prøv lige det samme med en 9000.

OK - jeg ved ikke helt, hvad du sigter efter...
Den ovennævnte Aero har/havde 250 hk, men det ved du jo?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-04 00:30

Mogens Knudsen wrote:
::: Ok, er jeg vist gået glip af. Men prøv lige det samme med en 9000.
:::
::
:: OK - jeg ved ikke helt, hvad du sigter efter...
:: Den ovennævnte Aero har/havde 250 hk, men det ved du jo?

Måske havde den 250 Hk. De tidligere har "kun" 230 Hk. Det er kun fra 2002
de har 250 Hk.

M.h.t. 9000, så har den 200 (el. 225 som Aero). Den vejer min. et par
hundrede kilo mindre end 9-5 og har en anden gearing - derfor. Men vi kan
kuligvis snart prøve efter.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:48

> Hvad var nypriserne for dine lynpotter egentligt?

Relevant spørgsmål - de kraftige diesler er jo selvsagt ikke til at få for
de penge, da teknologien ikke er ret gammel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 05-04-04 21:25

Hejsa

Jan W. Nielsen skrev:

> Hvis du bare stikker mig en BMW 535D med chip, så kan du godt beholde
> hvad du normalt kører rundt i..

Jeg laller rundt i en 10 år gammel Opel Vectra, den er der heller ikke meget
sportsvogn over.... men ingen traktorlyde hér!

Du kan da finde de ekstreme eksempler af dieselvogne, der ikke har meget
andet
tilfælles med en "almindelig" diesel end traktorlyden, men det er jo ikke
dem
som "landevejens James Bond'er" kører rundt i

/Brian

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 02:16

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem
> som "landevejens James Bond'er" kører rundt i

Den traktorlyd du beskriver, den hører man ikke i en dieselbil der ruller.
Jeg har haft mange benzinbiler der stort set alle gav mere lyd af sig end
min TDI.

Fra : Brian

Dato : 06-04-04 06:10

Hejsa

Carsten Petersen skrev:

> Den traktorlyd du beskriver, den hører man ikke i en dieselbil der
> ruller.

Joda... giv den lidt at leve af, så kommer lyden helt naturligt

> Jeg har haft mange benzinbiler der stort set alle gav mere
> lyd af sig end min TDI.

Det er klart, at når man ser på "monsteret", er det svært at finde fejl.
Men hvis man først har den vane at lægge mærke til lyden, så hører
man den, helt ubevidst.

Det er ligesom et 100Hz TV, hvis man først har set fejlene på sådan
et TV, så vil man altid lægge mærke til dem.

/Brian

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 01:49

> Hejsa

> Som en anden påpegede (Kan ikke huske hvem) så tror mange
> TurboDiesel ejere at det er en ren sportsvogn, såsnart den er chippet!

He-he, nogen talte om at gruppen var ved at være stille, men dette emne kan
da altid sætte lidt fut i meningsudvekslingerne

> Bevares, der er da lidt ekstra kræfter, men det gør hverken bilen til
> en Aston Martin, eller chafutten til James Bond
>
> Men helt ærligt.... hvem gider køre en sportsvogn der lyder som en traktor

Det tror jeg såmænd heller ikke at dieselpiloterne tror, ikke jeg i hvert
tilfælde, jeg finder blot behag i at kunne holde en pæn høj
gennemsnitshastighed med et afdæmpet lydbillede, UDEN at skulle høre på en
hvinende benzinmotor, samt at være i stand til hurtigt at accelerere op uden
at skulle flå i gearstangen for at rykke fra den langsomtkørende bil der
bremsede mig, uanset hans drivmiddel.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 19:59

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev :

>Hvad med de biler der har rigtigt mange heste standard,
>skal de blokere gasspjældet eller pille et ar tændrør ud?

det behøver man da ikke , med mindre bilen er født med digitalspeeder

>Jeg er da sikker på at Jan har luftet spirillen hen over vinteren...

Åehhh jo, men dog ikke de få dage, hvor der var rigtigt , øehhh,
tilnærmelsesvist glat - den kan være nok så umulig på våde brosten ;)

>og Mogens K har da vist også kørt i sine biler i vinter?

Mogens, er nok som jeg dreven vinterbillist, så han har nok kørt as
usual

>....Ja undskyld, bare et lille opstød

Der lå vist noget andet bag testpersonens indlæg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 20:08

On Mon, 05 Apr 2004 20:59:00 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Mogens, er nok som jeg dreven vinterbillist - så han har nok kørt as
>usual...

Just præcis - ingen forskel. Dog med skyldig hensyn til vejens
beskaffenhed - hvis man ser det

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 02:18

> Just præcis - ingen forskel. Dog med skyldig hensyn til vejens
> beskaffenhed - hvis man ser det

Det er jo det jeg skriver, man styrer selv højrefoden.

Fra : Landberg

Dato : 05-04-04 20:37

> Har du overvejet at det er et ulovligt indgreb der foretages ? Jeg ved
ikke
> om man kan blive 'nuppet' ved syn for den slags. Kan de ikke måle det på
> udstødningen ?

Er du sikker på, at det er ulovligt? Det er vist noget der kan diskuteres.

Hvorfor skulle det være ulovligt at tune sin bil? Man øger ganske vist
forureningen med 10-15 % set over en hel tankfuld, men hvor meget øger man
forureningen når man monterer en campingvogn efter sin bil?

> [...]
turbodiesel
> kører med chip, og dermed er ulovlige. At fabriksgarantien ryger sig en

Det er nok nærmere en tredjedel af alle turbodieselbilerne der er chiptunet.

Børnelærdom og børnelærdom. Har aldrig oplevet, at en kunde har mistet sin
garanti. Har i øvrigt heller aldrig oplevet, at en kunde har fået
motorhavari. Har heller ikke oplevet en kunde miste turboen, men jeg har
sørme hørt om en del andre med turbodieselbiler der har haft problemer med
f.eks. turbo. Måske er en boks ikke så ond endda?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Landberg

Dato : 05-04-04 20:30

> [...]
> dette også i virkeligheden?
>
> Bilen har nu kørt ca. 15000 km, er motoren så kørt helt til?

Det var sørme ikke mange kilometer for en dieselbil med 2 år på bagen.

Det er ofte, at en turbodiesel kører længere på literen med en boks
monteret, men hvis det er dit primære argument for at købe en boks, så lad
være. Man skal købe boksen for at få noget mere spunk i motoren og kører man
så længere literen, så skal man tage det med som en sidegevinst.

Motoren er kørt rigeligt til, hvis du tænker på om den har kørt nok til at
blive tunet. Men erfaringer siger mig dog, at en turbodieselmotor først når
optimal brændstoføkonomi omkring de 30.000km.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ronaldo

Dato : 05-04-04 23:05

> Det var sørme ikke mange kilometer for en dieselbil med 2 år på bagen.

næ det er det ikke, bilen er fra november 2002 og har stået hos en
forhandler i ca. et år

> [...]
man
> så længere literen, så skal man tage det med som en sidegevinst.

ok, jeg tror jeg dropper boksen indtil videre.

> [...]
når
> optimal brændstoføkonomi omkring de 30.000km.

Det var da alligevel en sjat kilometre.

Vil en boks forresten afhjælpe problemet med den meget langsomme speeder
respons? Bilen stiger først i omdrejninger ca et sekund efter aktivering af
speeder!

/Ronaldo

Fra : Landberg

Dato : 06-04-04 06:18

> Vil en boks forresten afhjælpe problemet med den meget langsomme speeder
> respons? Bilen stiger først i omdrejninger ca et sekund efter aktivering
af
> speeder!

Den vil nok afhjælpe det en smule, men det skal prøves i praksis. Det ses
ofte, at en turbodiesel lige skal vågne, før der sker noget.

I øvrigt: Har du købt bilen hos Kjærsgaards Auto i Aalborg?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 06:28

On Tue, 6 Apr 2004 07:17:30 +0200, "Landberg"

>Den vil nok afhjælpe det en smule, men det skal prøves i praksis.

Det kunne være spændende at få en teknisk forklaring på dét.
Alt andet lige bør den større fodring give yderligere delay, IMO...

> Det ses ofte, at en turbodiesel lige skal vågne, før der sker noget.

Netop!

/Mogens

Fra : Landberg

Dato : 06-04-04 06:36

> Det kunne være spændende at få en teknisk forklaring på dét.
> Alt andet lige bør den større fodring give yderligere delay, IMO...

Hvis man doserer lidt mere brændstof ved de lave omdrejninger, så vil man
kunne opnå, at turboen hurtigere kommer op i omdrejninger. Det er dog en fin
balance, for der skal ikke ret meget diesel til før bilen begynder at ryge,
når turboen ikke har opbygget ladetryk, hvilket sikkert også er en
medvirkende årsag til at mange biler er udmagret fra fabrikken ved det
omdrejningstal. Men igen så svinger det fra bil til bil. Mange HDi'er føles
hurtigere på gassen med en boks mens f.eks. en Ford Focus 1.8TDCi er umulig
at gøre noget ved - den er helt død under 2.000omdr/min.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 11:21

> [...]
umulig
> at gøre noget ved - den er helt død under 2.000omdr/min.

I mine tidligere 110 hk TDI'er var der virkelig noget at hente i bunden med
en boks. Allerede fra 13-1400 rpm. trak de virkelig igennem, hvorinod
pumpedysemotoren jeg har idag, både med og uden boks skal op omkring 2000
rpm. før den trækker af.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:08

On Tue, 6 Apr 2004 11:21:26 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

> [...]
>en boks. Allerede fra 13-1400 rpm. trak de virkelig igennem, hvorinod
>pumpedysemotoren jeg har idag, både med og uden boks skal op omkring 2000

I taler lidt udenom, IMO -> turbotøven var emnet. Ikke bundtræk.
Landberg er inde på lidt, men alligevel...

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 19:11

> I taler lidt udenom, IMO -> turbotøven var emnet. Ikke bundtræk.
> Landberg er inde på lidt, men alligevel...

Nej, det jeg mener er at der var markant mindre turbotøven. Når den
fuldstændigt uhæmmet trækker sorte striber fra 13-1400 rpm., så er der
turbotryk på. Rent teknisk kan jeg ikke forklare det.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:31

On Tue, 6 Apr 2004 19:10:34 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

>Nej, det jeg mener er at der var markant mindre turbotøven. Når den
>fuldstændigt uhæmmet trækker sorte striber fra 13-1400 rpm., så er der
>turbotryk på. Rent teknisk kan jeg ikke forklare det.

OK - jeg tror dig. Behøver ikke mere.

/Mogens

Fra : Ronaldo

Dato : 06-04-04 09:36

> I øvrigt: Har du købt bilen hos Kjærsgaards Auto i Aalborg?

Nej, jeg købte den hos SMC biler i Aalborg, men bilen er vist købt hos
Kjærsgaards fra ny tror jeg nok.

/Ronaldo

Fra : Landberg

Dato : 06-04-04 14:43

> Nej, jeg købte den hos SMC biler i Aalborg, men bilen er vist købt hos
> Kjærsgaards fra ny tror jeg nok.

Det er nok den bil jeg tænker på. Den har stået hos Kjærsgaard tidligere.
SMC og Kjærsgaard har samme bagmænd. Nu er "bagmænd" nok et ord man oftest
bruger når man omtaler kriminelle og deslige, men her faldt det mig af en
eller anden grund lige for.
Sjovt nok har jeg prøvet at monteret en boks på netop den bil (hvis det
altså er den jeg tror det er), men ejeren ville ikke have boksen fordi han
byttede bilen med en Citroën C3HDi.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ronaldo

Dato : 07-04-04 12:08

> Sjovt nok har jeg prøvet at monteret en boks på netop den bil (hvis det
> altså er den jeg tror det er), men ejeren ville ikke have boksen fordi han
> byttede bilen med en Citroën C3HDi.

Jep, det er nok den bil, den tidligere ejer af min bil købte nemlig en C3
istedet

pudsigt

/Ronaldo

Fra : Landberg

Dato : 07-04-04 22:05

> Jep, det er nok den bil, den tidligere ejer af min bil købte nemlig en C3
> istedet
>
> pudsigt

Det er en lille verden. Havde også en kunde i dag hvor jeg kunne gætte hvor
han havde købt bilen, selvom det var et stykke tid siden. Man følger jo med
i hvad der er til salg

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : mikkel paulsen

Dato : 07-04-04 22:23

"Ronaldo" <no@spam.dk> wrote in message news:<c4r859$vk9$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> dette også i virkeligheden?
>
> Bilen har nu kørt ca. 15000 km, er motoren så kørt helt til?

Der er en grund til bilen er lavet som den er lavet, hvis man kunne
forbedre bilen havde fabrikken nok gjordt det. Der er krav fra statens
side osv. dem lever bilen op til i orginal stand

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 03:34

mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) skrev :

>Der er en grund til bilen er lavet som den er lavet, hvis man kunne
>forbedre bilen havde fabrikken nok gjordt det. Der er krav fra statens
>side osv. dem lever bilen op til i orginal stand

volapyk i forhold til mandens spørgsmål ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 07:29

> volapyk i forhold til mandens spørgsmål ?

Vel ikke hvis han ønsker at "opdrage" de folk som plænlægger at chiptune

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 07:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Vel ikke hvis han ønsker at "opdrage" de folk som plænlægger at chiptune

tjaehhh - i stedet for "ordskvalderet" kunne han jo gøre et forsøg på
at svare på spørgsmålet "...holder dette også i virkeligheden?"

og så tilføje sit moralske opstød bagefter.

Hmmm.... jeg har vist fået det forkerte ben ud af køjen først ;)

Fra : Anders Sørensen

Dato : 08-04-04 11:26

Den Mon, 5 Apr 2004 11:16:12 +0200, skrev "Ronaldo" <no@spam.dk>:

> [...]
>udover at få mere moment/flere hk også kører længere på literen, holder

Det ved jeg ikke, men jeg kender en som satte en sådan boks på sin
Megane, men koblingen kunne ikke holde.
Boksen er i øvrigt til salg nu, hvis du er interesseret.

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-04-04 12:51

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:b2aa7057khqqbgm18ufck6ipev48kf7sib@4ax.com...

KLIP

> Det ved jeg ikke, men jeg kender en som satte en sådan boks på sin
> Megane, men koblingen kunne ikke holde.

Hmmm... det er vel ikke boksens skyld, koblingen ikke kunne holde...?

Hr. Bjørn

Fra : Anders Sørensen

Dato : 08-04-04 15:33

Den Thu, 8 Apr 2004 13:50:40 +0200, skrev "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk>:

> [...]
>
>KLIP

>Hmmm... det er vel ikke boksens skyld, koblingen ikke kunne holde...?

Den kunne vel ikke holde til de ekstra kræfter, som boksen giver. Men
om der er en speciel dårlig kobling på netop den Megane ved jeg ikke.
En af mine kollegaer som har en Skoda Octavia TDI, chiptunede også,
heller ikke der kunne koblingen holde, men han fik den skiftet på
garantien, selv om chiptuningen ikke var udført hos Skoda.