/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
BMW e12 2.8i motor -> BMW e21 skrog
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 05-04-04 08:44

Heysan.

Jeg står med en 2.8i'er fra en 528'er årgang 1980, jeg skal have
passet ned i et BMW e21 skrog. Har naturligvis også gearkasse til en
sådan En 4-trins close-ratio. Er der nogen der har erfaring med,
eller har et link til et site der beskriver, montering af sådan en
kæmpe M30 bigblock i et sølle e21-skrog? Pladsen burde ikke være noget
problem, køleren ligger i bagagerummet, med 2 fine 3-tommers vandrør
trukket gennem kabinen

Håber i vil hjælpe mig.

// Troels

 
 
Patrick Blom (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Patrick Blom


Dato : 05-04-04 10:48

>Er der nogen der har erfaring med,
> eller har et link til et site der beskriver, montering af sådan en
> kæmpe M30 bigblock i et sølle e21-skrog?

Forsøg med Koed 3er på 86392900 / www.koed-3er.dk
alternativt BMW specialisten www.bmwspecialisten.dk

Søg på google.dk

/Patrick



Patrick Blom (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Patrick Blom


Dato : 05-04-04 10:57

> Jeg står med en 2.8i'er fra en 528'er årgang 1980, jeg skal have
> passet ned i et BMW e21 skrog.

Du har vel taget højde for alle lov §'erne iht. dette projekt?
Karburator -> indsprøjtning = ikke lovligt.

Nu ved jeg ikke hvilken E21 model du har som basisbil, men ingen af de E21
jeg har kendskab til kan lovlig monteres med M30 maskinen.

Det bliver jo noget med du skal have forkortet kardanen, evt. tilpasset
bærearmene og bagbroen samt højst sandsynlig modificere batteripladen i
motorrummet.
Desuden er det jo supervigtig at anskaffe sig nogle Haynes håndbøger
og/eller værkstedsmanualer til de tilsvarende modeller.

Håber du har lidt at arbejde videre med, ellers kontakt mig via mail, så må
slå hovederne sammen og udtænke en løsning.

/Patrick



bme (05-04-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 05-04-04 11:48

Hvordan gik det egentlig med lupo'en, hvad blev diagnosen?

/bo



Patrick Blom (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Patrick Blom


Dato : 05-04-04 11:58

Dyserne...

/Patrick



Annette Jensen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Annette Jensen


Dato : 05-04-04 16:21

> Du har vel taget højde for alle lov §'erne iht. dette projekt?
> Karburator -> indsprøjtning = ikke lovligt.

Så er det godt den kun skal på folkeracebanen Originalmotoren er også en
indsprøjtningsmodel, 150 hk's 323i.

> Nu ved jeg ikke hvilken E21 model du har som basisbil, men ingen af de E21
> jeg har kendskab til kan lovlig monteres med M30 maskinen.

323i. Og den kan lovligt monteres med 2.5i M30-maskinen hvad angår
20%-reglen.

> Det bliver jo noget med du skal have forkortet kardanen, evt. tilpasset
> bærearmene og bagbroen samt højst sandsynlig modificere batteripladen i
> motorrummet.

Batteriet ligger bagi her i folkeraceren.

> Desuden er det jo supervigtig at anskaffe sig nogle Haynes håndbøger
> og/eller værkstedsmanualer til de tilsvarende modeller.

Det er ordnet

> Håber du har lidt at arbejde videre med, ellers kontakt mig via mail, så

> slå hovederne sammen og udtænke en løsning.

Lyder bare rigtig rigtig godt!

// Troels



Annette Jensen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Annette Jensen


Dato : 05-04-04 16:25

"Annette Jensen" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
news:40717940$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Forresten, det er mig der er "Troels [around 9000]", lånte bare svigermors
computer + internet + usetnetopsætning

// Troels



Ukendt (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-04 18:44

> Jeg står med en 2.8i'er fra en 528'er årgang 1980, jeg skal have
> passet ned i et BMW e21 skrog. Har naturligvis også gearkasse til en
> sådan En 4-trins close-ratio.

Hvad mener du med close-ratio..?

Gearkassen har vel helt normale spring mellem gearerne.

Normalt når man taler om en "close-ratio", skal der enten være mange gear i
kassen (mindst 6 trin som i Golf R32) eller gear der ligger tættere end
normalt.

Det sidste vil sige, at de måske ikke ligger med større afstand, end at
bilen for eksempel ikke har en topspeed på mere end 200 km/t på trods af 300
hestekræfter.

Close ratio noget blandt andet rally-biler har. Normale biler har det ikke.

--
/Jan W Nielsen




Finn I (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Finn I


Dato : 05-04-04 18:56

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40719ae9$0$437$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Close ratio noget blandt andet rally-biler har. Normale biler har det
ikke.

Øhee jeg er ret sikker på at gearkassen i den Peugeot 106 XS jeg havde
engang havde betegnelsen close-ratio. Der var en ret anderledes gearing end
i XR modellen.
XS havde ikke så langt mellem gearene. Dvs. der skulle skiftes oftere og den
faldt/steg ca. 1000 omdr/min. ved hvert gearskift.
Når man ser på benzinøkonomien på en XS og en XR er den dårligere på en XS
selv om de har helt samme motor. Kg mæssigt var de ens (mener det var 800
kg, men XS havde dog lidt mere udstyr som vel vejer lidt).



--
Mvh
Finn I
BMW E46
http://bmw318.1go.dk/



Ukendt (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-04 19:45

> Øhee jeg er ret sikker på at gearkassen i den Peugeot 106 XS jeg havde
> engang havde betegnelsen close-ratio.

Vi har lige i en anden tråd snakket lidt om producenters forbløffende evne
til at puste alting op til verdens-sensationer.

Sådan en gøj kan måske nok have to forskellige gearkasse, men det gør den
efter min mening ikke til nogen "close ratio".

Min gamle Vectra kan også fås med to gearkasser - en standard og en "wide
ratio", det er da det mest hæderlige at kalde dem.

Måske skulle Peugeot havde kaldt dem "wide ratio" og "a bit closer ratio".


--
/Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 05-04-04 19:08

On Mon, 5 Apr 2004 19:43:54 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Hvad mener du med close-ratio..?

Også min tanke...

>Gearkassen har vel helt normale spring mellem gearerne.

Eller er det typen med 5 trin, hvor 1. gear ligger ned til venstre?

>Normalt når man taler om en "close-ratio", skal der enten være mange gear i
>kassen (mindst 6 trin som i Golf R32) eller gear der ligger tættere end
>normalt.

De skal ligge tættere end normalt - dét er en close ratio gearbox.
I gamle dage betød det, at 5. gear kørte "lige igennem" eller svagt
under 1:1, hvis man forstår???

/Mogens

Troels [around 9000] (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 06-04-04 14:33

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:<40719ae9$0$437

> Hvad mener du med close-ratio..?

At gearkassen kun tillader en topfart på 175 km/t inden
omdrejningsbegrænseren slår til

> Gearkassen har vel helt normale spring mellem gearerne.

Det har den så ikke. Den kan let sende hjulene rundt i 2. gear (og en
smule i 3. gear) da det var monteret i "original-bilen".

> Normalt når man taler om en "close-ratio", skal der enten være mange gear i
> kassen (mindst 6 trin som i Golf R32) eller gear der ligger tættere end
> normalt.

Det ved jeg. Bilen har iøvrigt tillige fået lavet short-shift.

> Det sidste vil sige, at de måske ikke ligger med større afstand, end at
> bilen for eksempel ikke har en topspeed på mere end 200 km/t på trods af 300
> hestekræfter.

I know.

> Close ratio noget blandt andet rally-biler har. Normale biler har det ikke.

Den her BMW bliver alt andet end normalt og ja, ved godt at
rally-biler bruger det. Ser tit Rally-cross og kender derfor en del
til teknikken bag.

// Troels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste