Oliekøler - lav temp
Fra : Ulrich

Dato : 03-04-04 19:04

Jeg har monteret en oliekøler, det er typen med indbygget termostat,
sådan en sag der sidder mellem blok og oliefilter.
Jeg synes ikke jeg kunne holde vandtemperatur på maskinen,
efter montering. Jeg brokkede mig og fik en ny termostat.
Det ser ud til at være det samme

Jeg har nu monteret et olietermometer, jeg kan ikke komme over 70 gr. på
olien
Det er med rimelige tæv ellers taler vi 50-60 gr.
Det en HDi med 150 hk vi taler om. Jeg har talt med andre HDi ejer,
de kan ikke genkende disse temperaturer. Tvært om, en har haft sin
oppe på 140 gr, derfor skulle der køler på min.

Nu har jeg luret på den første termostat, og kogt den
Den virker, men olien kan løbe gennem køler og via
det hul olien skal løbe forbi ved termostat.
Altså der er gennemløb i køler hele tiden,
når termosat lukker kan olien kun komme gennem køler.
Er der en eller anden der rent faktisk ved om det er korrekt?

Og hvad gør jeg?
Køber en løs termostat til montering på slanger?
Jeg har ledt, kan ik hitte nogen
Kunne man evt beholde den fætter man har nu,
og bare eftermontere en termostat nr 2.
Den skal så bare send olien tilbage til motor,
og ikke gennem køler.
Eller må jeg bøde en monteringfætter uden termostat?

--
Hygge Ulrich

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-04-04 00:03

Ulrich wrote:
> [...]
> Jeg synes ikke jeg kunne holde vandtemperatur på maskinen,
> efter montering. Jeg brokkede mig og fik en ny termostat.

Undskyld mig - men hvorfor montere en oliekøler hvis du ikke har haft
problemer med temperaturen? Du skriver at du har hørt om en der har haft
olien oppe på 140 °C - dårligt argument IMO.

> Jeg har nu monteret et olietermometer, jeg kan ikke komme over 70 gr.
> på olien
> Det er med rimelige tæv ellers taler vi 50-60 gr.

Du har tilsyneladende ikke behov for en oliekøler.

> [...]
> når termosat lukker kan olien kun komme gennem køler.
> Er der en eller anden der rent faktisk ved om det er korrekt?

Der skal altid være et lille flow af olie gennem termostaten, ellers ved den
ikke hvilken temperatur olien har, og om den skal åbne eller lukke. Og det
lille flow kan sagtens være nok til at du har problemer med at holde
temperaturen oppe.

> [...]
> Kunne man evt beholde den fætter man har nu,
> og bare eftermontere en termostat nr 2.
> Den skal så bare send olien tilbage til motor,

Hvis det kommer til at køre som et rigtigt by-pass uden om køleren, må det
være det korrekte at gøre for ikke at ødelægge motoren p.gr.a. for kold
olie.

> Eller må jeg bøde en monteringfætter uden termostat?

Som jeg antyder i starten ville jeg droppe oliekøleren når behovet ikke er
der.

Allan Bojesen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-04-04 00:21

On Sat, 3 Apr 2004 20:03:58 +0200, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg synes ikke jeg kunne holde vandtemperatur på maskinen,
>efter montering. Jeg brokkede mig og fik en ny termostat.
Hvilken termostat fik du skiftet, oile/vand ?

>Jeg har nu monteret et olietermometer, jeg kan ikke komme over 70 gr. på
>olien
Hvor måler du temperaturen på afgangen fra oilekøleren ? Hvor lang tid
har du givet motoren til at blive varm i ?

> [...]
>de kan ikke genkende disse temperaturer. Tvært om, en har haft sin
>oppe på 140 gr, derfor skulle der køler på min.
Disse HDi'er er de ikke kendetegnet ved ikke rigtigt at produkserer
noget "spildvarme" af betydning ? Mener at nogle af dem er monteret
med oilefyr fra fabrikken fordi de ikke kan blive varme nok om
vintren.

/Hans

Fra : Ulrich

Dato : 04-04-04 06:33

> Hvilken termostat fik du skiftet, oile/vand ?

Olietermostat, den blok der sidder under filteret.

> Hvor måler du temperaturen på afgangen fra oilekøleren ? Hvor lang tid
> har du givet motoren til at blive varm i ?

Mere end 20 km, og jeg starter altid med fyr.
Der måles ved olietrykskontakt.

> [...]
> noget "spildvarme" af betydning ? Mener at nogle af dem er monteret
> med oilefyr fra fabrikken fordi de ikke kan blive varme nok om

Korrekt, men ved + 60 hk kommer der varme.
Jeg oplevede at vandtemp steg ved høj motorydelse,
det først nu olietemp måler er kommet på.
Det så fordi jeg havde en mistanke om lav temp på olien.

--
Hygge Ulrich

Fra : John Sahl

Dato : 04-04-04 08:58

Ulrich wrote:
> Korrekt, men ved + 60 hk kommer der varme.
> Jeg oplevede at vandtemp steg ved høj motorydelse,
> det først nu olietemp måler er kommet på.
> Det så fordi jeg havde en mistanke om lav temp på olien.

Det lyder absolut ikke som om du har behov for den oliekøler,
hiv lortet af igen og få dig en ordentlig temperatur på olien.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-04-04 09:15

John Sahl wrote:

> Det lyder absolut ikke som om du har behov for den oliekøler,
> hiv lortet af igen og få dig en ordentlig temperatur på olien.

Nemlig - af med skidtet.
Der sidder en oliekøler på svogers bil, men det er en 1600ccm
benzinmotor der giver 115hk så der kan jeg forstå det.

På en diesel der dårligt kan varme vandet op er det en anelse
overkill. I hvert fald må der være andre problemer.

Check dine instrumenter før du foretager indgreb.
Hvis fex thermometeret i instrumentbrættet viser fuldt udslag hele
tiden så check at det rent faktisk er sandt først.

Mvh
Roberto

Fra : Ulrich

Dato : 04-04-04 18:06

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig - af med skidtet.
> Der sidder en oliekøler på svogers bil, men det er en 1600ccm
> benzinmotor der giver 115hk så der kan jeg forstå det.

Det en 2.0 HDi med 150 hk.
Dem jeg har talt med, der har samme motor i mindre biler,
har varm olie. Jeg har ikke før haft olietemp måler,
så jeg måtte lænde mig op af de andre.

Da jeg så ikke kunne holde varme på vandet,
måtte der en måler på. Jeg havde oliekøleren
mistænkt for at trække vand temp ned.
Der sidder nemlig en oile/vand køler på.

> [...]
> Hvis fex thermometeret i instrumentbrættet viser fuldt udslag hele
> tiden så check at det rent faktisk er sandt først.

Korrekt, men de er jo først nu olietemp måler er på.
Vandet holder temp nu, nu det også lidt varmere i vejret.

--
Hygge Ulrich

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 07:44

Ulrich wrote:

> Det en 2.0 HDi med 150 hk.

Ja men en diesel samme og den afgiver jo ikke 150hk hele tiden pga
momentet. En lille benzinmotor høvler rundt for at give effekt så der
afgives mængder af varme. Dieselprocessen i sig selv afgiver ikke så
meget varme som benzinprocessen.

> Dem jeg har talt med, der har samme motor i mindre biler,
> har varm olie. Jeg har ikke før haft olietemp måler,

Hvordan måler de det?
Man er jo interesseret i så varm en forbrænding som muligt da det
optimerer den thermodynamiske proces.

> så jeg måtte lænde mig op af de andre.

Okay

> Da jeg så ikke kunne holde varme på vandet,
> måtte der en måler på. Jeg havde oliekøleren
> mistænkt for at trække vand temp ned.

??? olien skal og vil altid være varmere end vandet.
Olien ligger jo direkte inde på metallet.

> Der sidder nemlig en oile/vand køler på.

Hvad er det nu for noget?

> Korrekt, men de er jo først nu olietemp måler er på.
> Vandet holder temp nu, nu det også lidt varmere i vejret.

Jamen vandet er sidste led før køleren, dvs når vandet ikke 90 grader
er thermostaten jo bare lukke det mest af tiden.

Mvh
Roberto

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 10:06

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Hvad er det nu for noget?

Olie & vand løber gennem en varmeveksler...
Når olien er koldere end vandet, varmes olien op & når olien er varmere end
vandet, køles den ned....

Simpelt princip, som blev indført på BLMC motorer i 70'erne

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 10:15

Mikael Kristiansen wrote:

> Olie & vand løber gennem en varmeveksler...
> Når olien er koldere end vandet, varmes olien op & når olien er varmere end
> vandet, køles den ned....

Mangler thermostaten så?, for den anordning spolerer lidt ideen.

Hvorfor er man interesseret i at køre med lav motortemp så læmge som
muligt? og så på en diesel?? Makes no sense at all.

> Simpelt princip, som blev indført på BLMC motorer i 70'erne

British Leyland Motor Corporation eller Buried Logic Macrocell ;)

Mvh
Roberto

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 10:25

> Mangler thermostaten så?, for den anordning spolerer lidt ideen.

Idéen er at olien skal blive varm hurtigst muligt, uden at blive for
varm..... Der er derfor ingen termostat, fordi kølevandet vil holde olien på
vandtemperaturen, forudsat at varmevekslerens effektivitet er 1

> Hvorfor er man interesseret i at køre med lav motortemp så læmge som
> muligt? og så på en diesel?? Makes no sense at all.

Fordi kølevandstemperaturen skal være koldest muligt, og olien varmest
muligt....
På de fleste racermotorer er der ingen termostat, ikke fordi man har
problemer med at bilen løber varm, men fordi man vil køle bedst & mest
muligt,.... Det gør motoren mere effektiv....
En BLMC motor giver størst effekt når kølevandstemperaturen er ca. 70 grader
(Det længste vi kunne få den ned), men olietemperaturen har godt af at være
"høj", som du sikkert ved (Afdampning af vand osv.)

> British Leyland Motor Corporation eller Buried Logic Macrocell ;)

Jeg må indrømme, at jeg er imponeret over at nogen kunne forkortelsen.....
Så er jeg ikke det eneste "gamle" R#¤hul i gruppen

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 10:29

Mikael Kristiansen wrote:

> [...]
> problemer med at bilen løber varm, men fordi man vil køle bedst & mest
> muligt,.... Det gør motoren mere effektiv....

Det er jeg squdde sikker på du har ret i.
Man løber motoren så varm som mulig for at *thermodynamikken* skal
virke bedst muligt.

> [...]
>

> Jeg må indrømme, at jeg er imponeret over at nogen kunne forkortelsen.....
> Så er jeg ikke det eneste "gamle" R#¤hul i gruppen

Desværre, jeg må skuffe dig lidt jeg snyder og bruger
www.acronymfinder.com :)

Mvh
Roberto

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 11:55

> Det er jeg squdde sikker på du har ret i.
> Man løber motoren så varm som mulig for at *thermodynamikken* skal
> virke bedst muligt.

Man er interesseret i at olietemperaturen stiger hurtigst muligt, fordi
kolde motorer tåler mindre tæsk...... Det er ikke kølevandstemperaturen man
hentyder til, men olietemperaturen, når man siger at en motor bør være varm
før man belaster den ekstremt.........

Nu er motorer mere end isolerede termodynamiske betragtninger af et
forbrændingskammer....
Jeg er ganske enig med dig i, at termodynamikken foreslår høje temperaturer,
men på samme måde som jeg ofte må bøje både min lommelogik & alt hvad jeg
har lært som ingeniør ifm. de erfaringer vi gør os med raceren, er det altså
bedst med koldt kølevand & varm olie på alt hvad jeg har rodet med gennem
tiden.......
F.eks. har vi oplevet nogle særdeles underlige ting, ifm. montering af
indsprøjtninganlæg på motorer med "Badekarsforbrændingskamre"... Man skulle
f.eks. tro at en Volvo B18/B20 motor ville respondere positivt overfor
montering af et indsprøjtningsanlæg (Opgradering fra 2 stk. Weber
DCOE45)..... Det gør den bare ikke, uanset hvad vi prøvede af tips, tricks
osv.
En teori var på daværende tidspunkt (4-5 år siden) at en finere forstøvning
af brændstoffet resulterede i en ganske anderledes forbrændingskarakteristik
(hurtigere), og det virkede ikke i det gamle topstykke....
Sagt på en anden måde er der _så_ mange ikke lineære fænomener, at teorier
kun har 100% berettigelse, hvis de tager højde for dem alle, eller i det
mindste de, som har indflydelse..... Jeg har brændt næsen adskillige gange
på at lave dynamiske simuleringer, for at kunne forudsige forskellige ting,
men vi ender _altid_ med at kalibrere modellerne op mod virkeligheden,
nemligt de motorer som der bliver arbejdet med i testbænken, i andre folks
biler osv.

.............. Drengerøv

Mvh. Mikael

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 12:10

Mikael Kristiansen wrote:

> Man er interesseret i at olietemperaturen stiger hurtigst muligt, fordi
> kolde motorer tåler mindre tæsk...... Det er ikke kølevandstemperaturen man

Enig.

> hentyder til, men olietemperaturen, når man siger at en motor bør være varm
> før man belaster den ekstremt.........

Enig, men jeg forstår bare ikke hvorfor så olien ikke bliver varm
først og hvorfor man så er interesset i at den skal køles hvis den
ikke er det ...

> [...]
> bedst med koldt kølevand & varm olie på alt hvad jeg har rodet med gennem

Jeps og derfor er sådan en varmeveksler imellem olie og vand underlig
i mine øren.

> [...]
> montering af et indsprøjtningsanlæg (Opgradering fra 2 stk. Weber
> DCOE45)..... Det gør den bare ikke, uanset hvad vi prøvede af tips, tricks

Teori er desværre et og praksis noget andet :)

> En teori var på daværende tidspunkt (4-5 år siden) at en finere forstøvning
> af brændstoffet resulterede i en ganske anderledes forbrændingskarakteristik
> (hurtigere), og det virkede ikke i det gamle topstykke....

Måske for underligt swirl, ikke nok turbolens i forstøvningen.
Man laver jo nogen underlige hjærteformede kamre idag.

> [...]
> men vi ender _altid_ med at kalibrere modellerne op mod virkeligheden,
> nemligt de motorer som der bliver arbejdet med i testbænken, i andre folks

Det er klart, en model der indeholder alle detaljer er jo også meget
kompliceret.

> forkortelsen.....

> ............. Drengerøv

Ja ja jeg er da ikke 40 endnu.

En god ingeniør er ikke en der ved alting, det er en der ved hvor han
kan slå det op :)

Mvh
Roberto

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-04 12:32

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> En god ingeniør er ikke en der ved alting, det er en der ved hvor han
> kan slå det op :)

Lærdom er let at bære
(når først den er kommet fra bøgerne og ind i hovedet)

Sagt af mange studerende med 10+kg rygsække

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 12:51

> Enig.

> Enig, men jeg forstår bare ikke hvorfor så olien ikke bliver varm
> først og hvorfor man så er interesset i at den skal køles hvis den
> ikke er det ...

Øhhh.... Olien bliver altid varm "til sidst", og for at få den varm
hurtigere, laver man varmeveksleren.....

> Teori er desværre et og praksis noget andet :)

forbrændingskarakteristik

> Måske for underligt swirl, ikke nok turbolens i forstøvningen.
> Man laver jo nogen underlige hjærteformede kamre idag.

Jeg tror det ikke, for vi rodede med forskellige "twister" anordninger,
ligesom vi har en smule kontrol over "swirl" i forbrændingskammeret, qua
vores røgbænk med simuleret stempel.....
De fleste kloge hoveder glemmer at både inds. & udst. ventil står åbent
samtidigt, og "2-dimensionelle" topstykker er roden til mange underlige
problemer i mellemområdet, hvis man overhovedet kan få den til at gøre
rigtigt i "den høje ende af skalaen".....

> Det er klart, en model der indeholder alle detaljer er jo også meget
> kompliceret.

Jeg er heldigvist for dum til at bygge en model med 10^3 parametre

> Ja ja jeg er da ikke 40 endnu.
>
> En god ingeniør er ikke en der ved alting, det er en der ved hvor han
> kan slå det op :)

Eller husker at "viljen til at ville, giver enven til at kunne" (stave
?!?)....

Mvh. Mikael

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 10:13

> [...]
>
> På en diesel der dårligt kan varme vandet op er det en anelse
> overkill. I hvert fald må der være andre problemer.

Benzinbiler genererer da ikke mærkbart mere varme end dieselbiler, hvis de
skal afgive den samme effekt..... ?

Det kunne jeg ihvertfald godt tænke mig en forklaring på, hvis det
passer.....

Mvh. Mikael Kristiansen....

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 10:24

Mikael Kristiansen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Benzinbiler genererer da ikke mærkbart mere varme end dieselbiler, hvis de
> skal afgive den samme effekt..... ?

Jo de gør, mindre effektivitet, mere tabsvarme, kortere opvarmningstid.

> Det kunne jeg ihvertfald godt tænke mig en forklaring på, hvis det
> passer.....

<http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_engine>

Mvh
Roberto

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 12:42

> Jo de gør, mindre effektivitet, mere tabsvarme, kortere opvarmningstid.

Jeg tror det er meget vigtgt at definere forudsætningerne (Som jeg havde i
hovedet, da jeg skrev at "Benzinbiler ikke genererer mærkbart mere varme end
dieselbiler")...... Jeg skulle nok ikke have skrevet "biler", for det mener
jeg i virkeligheden ikke !.....

Hvis man sammenligner de to forbrændingsprocesser med samme frekvens
(Omdrejningstal) & samme resulterende effekt, skal der genereres nøjagtigt
samme arbejde for de to mekaniske konstruktioner. Da brændværdierne er
forskellige for de to medier, skal der ikke samme mængde til, men energien
skal være den samme, og dermed også varmeudviklingen. Trykket i
benzinkammeret vil stige hurtigere end i dieselkammeret, og der vil derfor
være lidt længere tid, hvor delta T er høj for benzinkammeret, med mere
varmeundslipning til følge. Den eneste vej, denne ekstra varme undslipper er
gennem forbrændingskammerets overflader, og sammenligner man de to
forskellige temperaturforløb, samtidigt med at man har godstykkelser &
varmeledningsevner in mente, opdager man at der ikke er forskel......

Dieselbiler er typisk gearet højere end tilsvarende benzinbiler, og det
lavere omdrejningstal resulterer i mindre energitab, f.eks. ifm. friktion
mod overflader & acceleration af masser. Derfor vil en benzinbil generere
mere varme end en dieselbil, men det skyldes meget andet end simplificerede
termodynamiske betragtninger af forbrændingsprocessen........

Jeg forstår dog ikke hvorfor folk som ikke har modificeret deres biler
voldsomt, eller bruger dem til banekørsel, tror de har brug for en
oliekøler. Fabrikkerne laver typisk et godt stykke dimensioneringsarbejde,
og jeg selv fik oliekøler på min første mini efter en "Uha" oplevelse....
Det var en Mini 1000, som oprindeligt havde 38 heste, men efter første
ombygning 74 heste. Jeg kørte de første maaange kilometer uden oliekøler,
men en "køre-om-kap-tur" op ad motorvejen med en soldaterkammerat viste at
det var nødvendigt over længere strækninger. Vi havde kørt fra Århus til
Aalborg med speederen "i bund" (Jeg turde ikke lade den gå mere end 6500
omdrejninger i højt gear), og da bilen gik tomgang på Hvorup Kasernes
parkeringsplads var olietrykket så lavt, at man ikke kunne se på viseren om
motoren var stoppet, eller gik tomgang..... Men der talte vi også om en
motor, der som udgangspunkt var både elendigt konstrueret & samtidigt havde
fået en effektforøgelse på næsten 100% i forhold til udgangsdesign'et.
Jeg ved ikke hvad temperaturen var, men den bankede ikke, og lejerne så fine
ud, da jeg skilte den ad efter ca. 115 kkm's kørsel (For at bygge noget
vildere, som senere blev brugt til banekørsel ......

Mvh. Mikael

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 05-04-04 14:01

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> Det lyder absolut ikke som om du har behov for den oliekøler,
> hiv lortet af igen og få dig en ordentlig temperatur på olien.

...... og med de olier man har idag, giver 160 grader ikke anledning til
problemer med oliens bæreevne osv.

Det er imidlertidigt en anden sag med lejematerialet, selv om sølen ikke
træder igennem oliefilmen og river..... Hvadenten det er en tin-alu legering
eller bly, opstår der problemer med rekrystallering i dele af materialet,
som giver anledning til volumenændringer, og en ru overflade (Ligner en
masse små revner)...... Man kan sagtens køre langt med "rillede
lejepander"....

Mvh. Mikael Kristiansen