Promille kørsel
Fra : Anders Houmark

Dato : 31-03-04 22:04

Hejsa..

Var til teori i dag (kørekort 2, kategori A). Underviseren sagde, at man
ikke bliver straffet hvis man kører i en bil hvor chaufføren er fuld, også
selvom man er 100% klar over at han er fuld og at det er ulovligt. Passer
dette? Synes nemlig at have hørt noget andet

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 31-03-04 22:34

Anders Houmark skrev:
> [...]
> fuld, også selvom man er 100% klar over at han er fuld og at det er
> ulovligt. Passer dette? Synes nemlig at have hørt noget andet

Det er lidt af en gråzone, men principielt set kan du ikke selv blive
straffet, hvis du ikke direkte har opfordret til en ulovlighed.
Jeg oplevede engang noget andet - at sidde i en bil, hvor føreren begik en
skade på en anden bil, hvorefter han stak af. Jeg undersøgte ved politiet,
om min viden gjorde mig skyldig i noget, men fik at vide, at det var jeg
ikke juridisk set. Moral er noget helt andet naturligvis.

Vh

Morten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-03-04 22:46

Det passer. Det du har hørt er nok, at hvis den registrede ejer eller bruger
sidder ved siden af, så vil han blive straffet, idet han er ansvarlig for,
at den der fører bilen kan gøre det lovligt.

Kurt

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-04 00:45

Kurt B. Andersen wrote:

> Det passer. Det du har hørt er nok, at hvis den registrede ejer eller
> bruger sidder ved siden af, så vil han blive straffet, idet han er
> ansvarlig for, at den der fører bilen kan gøre det lovligt.

Ja dette er præcis hvad min lærer også sagde.

Tak for jeres svar.. Jeg troede så åbenbart forkert :)

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 06:32

> [...]
> selvom man er 100% klar over at han er fuld og at det er ulovligt. Passer
> dette? Synes nemlig at have hørt noget andet

Hvor smart.
Så kan politiet også give bøder til kunderne hvis Politiet tager en
Taxachaufør i at køre for hurtigt hvilket jo kan hænde

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Broder Salsa

Dato : 01-04-04 09:20

Hmmmmm jeg vil mene, at hvis jeg sidder ved siden af i en taxa, og han kører
for stærkt, eller er fuld så kan politiet ikke røre mig. Medmindre man
griber ind i kørslen. Der var en sag sidste år, hvor en fuld kunde tog fat i
rattet i en taxa, hvor han kørte ind i en parkeret bil. Det var den fulde
kunde der fik taget kortet !

Mvh Mikkel