/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mercedes VS Citroën
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-04 22:30

Hej folkens

Citroën har jo som bekendt deres brømte og berygtede affjedringssystem,
hvori der indgår luft.

Det samme har Porsche Cayenne Turbo og nogle af de største
Mercedes-modeller.

Er der nogen, der i detaljer kender systemerne opbygning - og deres fordele
og ulemper..?

Blandt andet tænker jeg på, om Xantia´er til under 200.000 kroners nypris
har samme affjedring som biler til over 2 millioner kroner.

--
/Jan W Nielsen



 
 
Jan M (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 29-03-04 23:40


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4068953e$0$482$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej folkens
>
> Citroën har jo som bekendt deres brømte og berygtede affjedringssystem,
> hvori der indgår luft.
Det er primært hydraulikolie, der indgår i bilens affjedringssystem.


> Det samme har Porsche Cayenne Turbo og nogle af de største
> Mercedes-modeller.
Ja, de har, så vidt jeg ved, luftaffjedring.

>
> Er der nogen, der i detaljer kender systemerne opbygning - og deres
fordele
> og ulemper..?
Citroëns hydraulik-affjedring er lækkert at køre med - når det virker! Det
er dyrt at reparere på, og hvis systemet går hen og bliver utæt, virker
servostyringen og senere bremserne heller ikke. En fordel er fx, at bilen
altid står vandret, selvom den er tungt læsset bagi.


>
> Blandt andet tænker jeg på, om Xantia´er til under 200.000 kroners nypris
> har samme affjedring som biler til over 2 millioner kroner.
Nej, det er jo nok ikke helt det samme... Citroën har udviklet systemet
gennem tiden, så de nyere modeller (C5) nu er hurtigere til at hæve sig, end
fx en BX var/er.

/Jan
Ex-BX ejer



Møller (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-03-04 19:25


"Jan M" <matthiesen@tdcadsl-dk> wrote in message
news:4068a5d2$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> news:4068953e$0$482$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej folkens
> >
> > Citroën har jo som bekendt deres brømte og berygtede affjedringssystem,
> > hvori der indgår luft.
> Det er primært hydraulikolie, der indgår i bilens affjedringssystem.

Nej og atter nej. Hydraulikolien er til at hæve og sænke bilen med, og virke
som stæddæmper, ved at olien lukkes reur gennem en ventil, det er luft
(kvælstof) ovrt rn gummeimenbram der sørger for affjedringen.
Jeg ar endnu aldrig ført om at hydraulikolie skulle væe sammentrykkelig.


> Det samme har Porsche Cayenne Turbo og nogle af de største
> > Mercedes-modeller.
> Ja, de har, så vidt jeg ved, luftaffjedring.
>
> >
> > Er der nogen, der i detaljer kender systemerne opbygning - og deres
> fordele
> > og ulemper..?
> Citroëns hydraulik-affjedring er lækkert at køre med - når det virker! Det
> er dyrt at reparere på, og hvis systemet går hen og bliver utæt, virker
> servostyringen og senere bremserne heller ikke. En fordel er fx, at bilen
> altid står vandret, selvom den er tungt læsset bagi.

En skrøne, det er billigt og let at reparere, en gaskugele med meembram og
gas m.v koster under 500,. hvor dår du en støddæmper til den pris.
Højtryksrør er fås af rustfast stål og passer 100% perfekt, kan måsten
skrues på med fingrene p.g.a. den geniale tætning, der bliver bedre jo
større tryk der kommer på systemet.


> > Blandt andet tænker jeg på, om Xantia´er til under 200.000 kroners
nypris
> > har samme affjedring som biler til over 2 millioner kroner.
> Nej, det er jo nok ikke helt det samme... Citroën har udviklet systemet
> gennem tiden, så de nyere modeller (C5) nu er hurtigere til at hæve sig,
end
> fx en BX var/er.

Hvis akkunulatorkuglen var i orden og pumpen ikke opslidt, så er der nu ikke
den store forskel

> /Jan
> Ex-BX ejer

Møller
GS fra 1974- 94, BX fra 90-98, CX fra 96-99, det var vist det.





Rasmus (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 30-03-04 06:22


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:4068953e$0$482$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej folkens
>
> Citroën har jo som bekendt deres brømte og berygtede affjedringssystem,
> hvori der indgår luft.
>
> Det samme har Porsche Cayenne Turbo og nogle af de største
> Mercedes-modeller.
>
> Er der nogen, der i detaljer kender systemerne opbygning - og deres
fordele
> og ulemper..?
>
> Blandt andet tænker jeg på, om Xantia´er til under 200.000 kroners nypris
> har samme affjedring som biler til over 2 millioner kroner.

.....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på nogle
Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls Royce
bruger. Måske er det en and...?

mvh
Rasmus



martin (30-03-2004)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 30-03-04 06:35


> ....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på nogle
> Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls Royce
> bruger. Måske er det en and...?
>
> mvh
> Rasmus

det må være en and !
RR er ikke længere...., efter VAG købte RR ( automobildelen )

RR laver Turbiner til f.eks kraftværker og jetfly.

Martin



Klaus Rejkjær (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Rejkjær


Dato : 30-03-04 07:05

>
> det må være en and !
> RR er ikke længere...., efter VAG købte RR ( automobildelen )
>
> RR laver Turbiner til f.eks kraftværker og jetfly.

VW ejer Bentley. Det er BMW der ejer RR (eller mere præcist retten til at
producere biler under navnet). Der var en del tumult om det i starten, men
nu sidder der BMW motor i den nye RR, og Bentley måtte "genoplive" den gamle
V8.

MVH Klaus



Roberto Saldo (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-03-04 07:13

Klaus Rejkjær wrote:
>>det må være en and !
>> RR er ikke længere...., efter VAG købte RR ( automobildelen )
>>
>> RR laver Turbiner til f.eks kraftværker og jetfly.
>
>
> VW ejer Bentley. Det er BMW der ejer RR (eller mere præcist retten til at
> producere biler under navnet). Der var en del tumult om det i starten, men
> nu sidder der BMW motor i den nye RR, og Bentley måtte "genoplive" den gamle
> V8.

Så skal jeg ikke ha een ;) en brugt er vel osse ok.

Mvh
Roberto


martin (30-03-2004)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 30-03-04 09:38


"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
news:40690e01$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > det må være en and !
> > RR er ikke længere...., efter VAG købte RR ( automobildelen )
> >
> > RR laver Turbiner til f.eks kraftværker og jetfly.
>
> VW ejer Bentley. Det er BMW der ejer RR (eller mere præcist retten til at
> producere biler under navnet). Der var en del tumult om det i starten, men
> nu sidder der BMW motor i den nye RR, og Bentley måtte "genoplive" den
gamle
> V8.
>
> MVH Klaus
>

fra /www.rolls-roycemotorcars.com

8<---------------------------------------------------------------->8 snip

The company had been owned by British defence group Vickers plc since 1980,
and was sold to the highest bidder - Volkswagen - in 1998. The German car
maker took control of Bentley and the factory in Crewe, Cheshire but the
rights to the famous Rolls-Royce name and iconic Spirit of Ecstasy symbol
were retained by aero engine manufacturer Rolls-Royce plc.
These rights were then granted to BMW: it was a fitting move as the two
companies have long collaborated on aero engine projects. While a new
production facility and, of course, the entirely new Phantom were developed
by the newly formed Project Rolls-Royce (later Rolls-Royce Motor Cars), it
was agreed that Volkswagen would continue to build cars wearing the Spirit
of Ecstasy at Crewe until the end of 2002. The next four years would be
busy.

>8---------------------------------------------------------------------8<
snap

Jeg tolker det nu som om at Volksvagen er ejeren....

Martin







KASO (30-03-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 30-03-04 07:27

"martin" skrev d. 30-03-04 06:35 dette indlæg :
>
> > ....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på
nogle
> > Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls
Royce
> > bruger. Måske er det en and...?
> >
> > mvh
> > Rasmus
>
> det må være en and !

Nej - RR betalte licens til Citroëns for at benytte deres affjedring og
har brugt det i mange år. Om de stadig benytter det, skal jeg lade være
usagt!

PS. C5 (og de nyere Xantia'er) hæver sig ikke mere - de har en
"kontraventil", der forhindrer at bilen lægger sig ned som BX og og de
tidligere modeller! Activa er en affjedring, der tilpasser sig
forholdene (hastighed, ratstilling m.m.) - og bl.a. reducerer krængning
i sving.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Rasmus (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 30-03-04 22:06


"martin" <martin@hotmail.com> wrote in message
news:8G7ac.12685$k4.262611@news1.nokia.com...
>
> > ....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på
nogle
> > Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls Royce
> > bruger. Måske er det en and...?
> >
> > mvh
> > Rasmus
>
> det må være en and !
> RR er ikke længere...., efter VAG købte RR ( automobildelen )
>
> RR laver Turbiner til f.eks kraftværker og jetfly.

I know...., men jeg mener princippet i systemet skulle være det samme. Ikke
at det er produceret samme sted, eller har direkte relationer.

mvh
Rasmus



Ukendt (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-04 07:35

> ....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på nogle
> Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls Royce
> bruger. Måske er det en and...?

Men er dette det samme system som den helt nye S-klasse eller Cayenne
Turbo...?

--
/Jan W Nielsen




Ukendt (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-04 07:45

> Men er dette det samme system som den helt nye S-klasse eller Cayenne
> Turbo...?

Min tanke er, at hvis et system fra en Xantia, der jo ret beset ikke kan
koste alverden, siden det sidder i en bil til under 200.000 kroner, er så
fantastisk, hvorfor sidder det så ikke også i en en alm MB S-klasse til 1½
million kroner..?

En Xantia har sammenlignet med tilsvarende biler uden tvivl en god komfort,
så spørgsmålet er ikke et forsøg på at underkende dette. Det er mere et
spørgsmål, der kommer af nysgerrighed om disse affjedringssystemer generelt.

--
/Jan W Nielsen




Peter G C (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 30-03-04 09:16

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40691776$0$468$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Men er dette det samme system som den helt nye S-klasse eller Cayenne
> > Turbo...?
>
> Min tanke er, at hvis et system fra en Xantia, der jo ret beset ikke kan
> koste alverden, siden det sidder i en bil til under 200.000 kroner, er så
> fantastisk, hvorfor sidder det så ikke også i en en alm MB S-klasse til 1½
> million kroner..?

Det er jo det, som mange citrobangejere tænker.

Jeg tvivler på, at de to systemer er ens - ingen MB ejer vil ha' noget
franks i hans tyske potte. - Det ville være en kæmpebummert fra MB's side.

Mon en mercedes-freak kommer på banen og fortæller om MB's luftaffjedring.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Fly Christensen (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 30-03-04 20:41

On Tue, 30 Mar 2004 10:16:22 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

[snip]
>Jeg tvivler på, at de to systemer er ens - ingen MB ejer vil ha' noget
>franks i hans tyske potte. - Det ville være en kæmpebummert fra MB's side.

Til gengæld er der danske dele i de prøjserpotter.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Peter G C (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-03-04 17:28

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:g9jj60tuomnau2g95d34m1vvut0p8gtgtv@4ax.com...
> On Tue, 30 Mar 2004 10:16:22 +0200, "Peter G C"
> <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>
> [snip]
> >Jeg tvivler på, at de to systemer er ens - ingen MB ejer vil ha' noget
> >franks i hans tyske potte. - Det ville være en kæmpebummert fra MB's
side.
>
> Til gengæld er der danske dele i de prøjserpotter.

Se det glæder vel også tyskerne

/Peter



Møller (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-03-04 19:34


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:406af1a6$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
> news:g9jj60tuomnau2g95d34m1vvut0p8gtgtv@4ax.com...
> > On Tue, 30 Mar 2004 10:16:22 +0200, "Peter G C"
> > <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> >
> > [snip]
> > >Jeg tvivler på, at de to systemer er ens - ingen MB ejer vil ha' noget
> > >franks i hans tyske potte. - Det ville være en kæmpebummert fra MB's
> side.
> >
> > Til gengæld er der danske dele i de prøjserpotter.
>
> Se det glæder vel også tyskerne
>

jo da. helt ned forbi Stuttgart, og der går Prøjsen jo ikke til, det er vel
nærmere Bayern.

Alu dele i stor omfang fra Hydro aluminium i tønder.
Bremsebelægning fra SBS
Slanger og remme fra Rofan/Roulund
O.s.v

PSA diesel-motorer leveres vist også til VW, Fiat og et par japsere. men det
skjuler de vist godt.

Affjedringen har vi været inde på.

God tur til frøæderne.
--
Møller
PS fik du min post, eller løb serveren over??




Fly Christensen (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 31-03-04 19:40

On Wed, 31 Mar 2004 20:34:20 +0200, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:

>> > Til gengæld er der danske dele i de prøjserpotter.
>>
>> Se det glæder vel også tyskerne

Ikke hvis motorblokken på en MB S500 flækker pga, at
indsprøjningsdyserne har en lille bitte fejl.

>jo da. helt ned forbi Stuttgart, og der går Prøjsen jo ikke til, det er vel
>nærmere Bayern.

Prøv du at fortælle den i Stuttgart! Uha du skal løbe hurtigt!

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Peter G C (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-03-04 20:04

"Møller" <Bil@nyhe.dk> skrev i en meddelelse
news:406b0f2f$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> jo da. helt ned forbi Stuttgart, og der går Prøjsen jo ikke til, det er
vel
> nærmere Bayern.

Skam dig! Hvis du havde været i Bayern ville du vide bedre

> Alu dele i stor omfang fra Hydro aluminium i tønder.
> Bremsebelægning fra SBS
> Slanger og remme fra Rofan/Roulund
> O.s.v
>
> PSA diesel-motorer leveres vist også til VW, Fiat og et par japsere. men
det
> skjuler de vist godt.

What? -forklaring, bitte.

> Affjedringen har vi været inde på.
>
> God tur til frøæderne.

Tak.

> --
> Møller
> PS fik du min post, eller løb serveren over??

Jep - det var overvældende

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



KASO (30-03-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 30-03-04 10:10

"" skrev d. 30-03-04 07:45 dette indlæg :
> > Men er dette det samme system som den helt nye S-klasse eller
Cayenne
> > Turbo...?
>
> Min tanke er, at hvis et system fra en Xantia, der jo ret beset ikke
kan
> koste alverden, siden det sidder i en bil til under 200.000 kroner, er

> fantastisk, hvorfor sidder det så ikke også i en en alm MB S-klasse
til 1½
> million kroner..?
>
> En Xantia har sammenlignet med tilsvarende biler uden tvivl en god
komfort,
> så spørgsmålet er ikke et forsøg på at underkende dette. Det er mere
et
> spørgsmål, der kommer af nysgerrighed om disse affjedringssystemer
generelt.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Citroën har patent på systemet - skal MB eller andre anvende det, må de
- ligesom RR - betale licens til Citroën, hvilket afholder en del.
Systemet har heller ikke lutter fordele - systemet er bedste til
"flydere" - ikke til køredynamik. En tung bil som MB er - alt andet lige
- også nemmere at affjedre behageligt end en let bil, så andre
teknologier kan give fornuftige resultater i kombination med god
køredynamik. Min gl. MB 280S fra '77 med traditionelle stålfjedre og
gasstøddæmpere havde - bl.a. i kraft af sin høje vægt - en komfort, som
jeg personligt fandt bedre end den BX16, som vi havde som "konebil". Der
er sket meget siden '77 og '87, hvor de to biler var fra, så jeg vil
ikke udtale mig om, hvad der er bedst idag.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ukendt (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-04 10:58

> Systemet har heller ikke lutter fordele - systemet er bedste til
> "flydere" - ikke til køredynamik. En tung bil som MB er - alt andet lige
> - også nemmere at affjedre behageligt end en let bil.

Kunne man måske sige, at effekten af luftaffjedring ikke er så stor, hvis
man bygger systemet i en bil til 2 millioner kroner, da man der har
muligheden for at andre veje at fjerne "al støj og rumleri fra omverden", og
at det måske er dérfor, at ikke ret mange luksusbiler har det...? (det kan
vel næpe være et spørgsmål om ren økonomi)

Men at det i mindre biler, der ikke skal være særligt dynamiske, kan være en
genvej til bedre komfort..?

De fleste der har prøvet den næstnyeste S-klasse eller bare en alm E-klasse
ved vist godt, at den har mere komfort end selv en helt ny C5.

Citroën´en kommer end ikke i nærheden af samme liga som MB´en. Det ville
godt nok også være mærkeligt, når det er netop den disciplin, som MB prøver
at hævde sig i og i øvrigt laver en bil til den pris.

På den anden side har topmodellerne jo i dag luftaffjedring - både E 420 CDi
og S-klasserne.

Jeg gad nu godt kende forskellen på deres og Citroëns system...

--
/Jan W Nielsen



Mogens Knudsen (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 30-03-04 19:56

On Tue, 30 Mar 2004 11:58:06 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> E 420 CDi

Det er ikke mit indtryk, at Mercedes kender dén model. Har du et link?

/Mogens

Ukendt (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-04 21:42

> Det er ikke mit indtryk, at Mercedes kender dén model. Har du et link?

Mener naturligvis E 400 CDi - tallet 420 var en tanketorsk affødt af 320
CDi.



--
/Jan W Nielsen






Per Wildau (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 31-03-04 08:20

Jan W. Nielsen sprak:

[...]

> Min tanke er, at hvis et system fra en Xantia, der jo ret beset ikke
> kan koste alverden, siden det sidder i en bil til under 200.000
> kroner, er så fantastisk, hvorfor sidder det så ikke også i en en alm
> MB S-klasse til 1½ million kroner..?

[...]

Et overordentligt interessant spørgsmål

Jeg har kastet den op i et engelsktalende forum.

http://tinyurl.com/2tpav

P3r W!ldau



Peter G C (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-03-04 11:45

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
news:406a711f$0$18696$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

[klip]

> Et overordentligt interessant spørgsmål



Se bare slutningen af denne tråd:

http://groups.google.com/groups?selm=c4behv$2g42pf$1@ID-193985.news.uni-berl
in.de

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Ukendt (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-03-04 12:19

> Se bare slutningen af denne tråd:

Her gengivet nedeunder.

Fantastisk historie... Jeg lå flad af grin.. )

My local B&Q has a long straight private road leading to it. There's no
speed limit
as such, but they've puts loads of speed bumps in. One night as I was
leaving the
carpark the driver of a Frontera went out of his way to push in front,
although it
was my right of way.

I was stuck behind him and at each speed bump he slammed his brakes on and
slowed
down to a crawl, dropping into first gear by the looks of it. Other than the
two of
us the road was deserted, so I calmly pulled out and overtook. The look on
the
Frontera driver's face was a picture, he suddenly accelerated to try and
stop me
getting past, so I accelerated even more. By the next speed bump we were
doing about
45 mph, the Xantia just glided over it, whereas the Frontera practically
became
airborne ! He slammed the brakes on again, and my last view of him in the
mirror was
the Frontera going over the next bump at about 5 mph again

--
/ Jan W Nielsen





Peter G C (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-03-04 17:27

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:406aa93b$0$531$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Fantastisk historie... Jeg lå flad af grin.. )

Ja, den er faktisk ret sjov og godt skrevet. Ligner meget nogle af de
historier vi får i denne ng.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Per Wildau (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 31-03-04 15:02

Peter G C sprak:
>
> Se bare slutningen af denne tråd:
>
>
http://groups.google.com/groups?selm=c4behv$2g42pf$1@ID-193985.news.uni-berl
> in.de

"LOL! I love those ones - my commute involves three *big* speed bumps, if I
pick up a cretin I stick at exactly 30mph with them glued to the back
bumper, I then waft nicely over the speed bump...
....while they do a passable impersonation of a pinball..."


Der er kun en ting som kan gøre mig rigtigt rasende i trafikken. Det er når
der ligger en bag mig og gnider op af min bagkofanger, så måske min 'nye'
Xantia, har et hemmeligt våben

P3R




Peter G C (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-03-04 17:28

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
news:406acf4e$0$11576$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Der er kun en ting som kan gøre mig rigtigt rasende i trafikken. Det er
når
> der ligger en bag mig og gnider op af min bagkofanger, så måske min 'nye'
> Xantia, har et hemmeligt våben

Næsten - du mangler bare lige en chippet diesel så du bare trykker til lige
inden bumpet - så er du væk

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Peter G C (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 30-03-04 09:14

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:c4b06c$js8$1@sunsite.dk...

[klip]

> ....jeg mener at have hørt at Activa systemet som Citroen bruger på nogle
> Xantia modeller skulle være mere eller mindre det samme som Rolls Royce
> bruger. Måske er det en and...?

Et af de to store mærke RR eller Bentley har købt licens til systemet. Om
det så anvendes ved jeg ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste