/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skyts til B42?
Fra : H@ns Erik :)


Dato : 27-04-01 16:27

Hej i gæve.

Den aktuelle CO2-debat giver måske grobund for en mere aktiv
diskussionsinddragelse af motorcyklen, som udemærket 'lav-CO2'-
transportmiddel. Hvis man læser nedenstående artikel fra Berlingske
Tidende, fristes man til at sige: Eller kør MC!?:

Mvh.
H@ns Erik :)
RF900R

www.AMCK.dk

Trafikministeren: Lad bilen stå
Det er solskin og søndag formiddag. Morgenbordet står dækket, og mor er på
vej af sted efter friske rundstykker til familien nede hos den lokale bager.
Hun hopper ind bag rattet, drejer bilnøglen, sætter den i gear og ... STOP,
brager trafikministeren.

"Danskerne skal vænne sig til at gå eller cykle til bageren efter morgenbrød
i stedet for at tage bilen. En stor del af CO2-forureningen kommer nemlig
fra korte - og ofte unødvendige - køreture," siger trafikminister Jacob
Buksti (S).
Privatbilisterne skal udvise større ansvar for miljøet. Det er en af
regeringens hovedpointer i den nye handlingsplan for transportsektoren, der
blev offentliggjort torsdag.

Det er vigtigt, at danskerne ændrer holdninger og adfærd, når det gælder en
omlægning til en bæredygtig transportsektor.
Derfor vil regeringen gerne i dialog med privatbilisterne. Det kan
eksempelvis gøres gennem økonomiske fordele til dem, som vælger miljørigtige
og energieffektive biler, men det skal også ske gennem oplysningskampagner,
som minimerer unødige accelerationer og opbremsninger på vejene.

"Det vigtigste er, at vi får slået fast, at de målsætninger, som vi har sat
os i regeringen, er realistiske, men kun hvis befolkningen er opmærksomme
på, hvilke udfordringer vi alle sammen står overfor," siger Buksti.

Regeringen har sænket sine ambitioner på trafikområdet. Målet er nu, at
kurven for CO2-udslippet i transportsektoren om fem år er stabiliseret på
2003-niveau. Frem mod 2010 satser regeringen på, at CO2-forureningen skal
reduceres med syv procent i forhold til, hvis man intet gjorde.

Det vil føre til, at kurven for udslippet vil knække, således at den stadige
stigning bringes til ophør. I 2030 er det regeringens hensigt, at
transportsektorens CO2-udslip begrænses med 25 procent i forhold til
1988-beregningerne.

"Det er regeringens bud på, hvordan stigningen i transportsektorens
CO2-udslip skal bringes til ophør, så vi får knækket kurven for
transportsektorens CO2-udslip," oplyser trafikministeren.

De sidste 10 år er transportsektorens CO2-forurening steget jævnt nogenlunde
i samme takt som trafikken. Det har således ikke været muligt at afkoble
udviklingen i transportens udslip af CO2 fra den økonomiske vækst i Danmark.

" Men skal regeringen nå sin målsætning, bliver det nødvendigt," siger
Buksti.

Regeringen har i forbindelse med handlingsplanen nedsat en arbejdsgruppe,
som skal komme med forslag til, hvordan det nuværende skatte- og
afgiftssystem kan omlægges, så trafikkens energiforbrug effektiviseres mest
muligt - og transporten mindskes.

Men i første omgang gælder det om at lade de 1,9 millioner danske biler
blive holdende i garagen søndag formiddag - og gå til bageren.

Ritzau




 
 
SmaRTrxxv (27-04-2001)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 27-04-01 17:39


"H@ns Erik :)" <HansErik@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9cc34n$11v$1@news.inet.tele.dk...
> Hej i gæve.
>
> Den aktuelle CO2-debat giver måske grobund for en mere aktiv
> diskussionsinddragelse af motorcyklen, som udemærket 'lav-CO2'-
> transportmiddel. Hvis man læser nedenstående artikel fra Berlingske
> Tidende, fristes man til at sige: Eller kør MC!?:
>
> Mvh.
> H@ns Erik :)
> RF900R
>
Snip.......

Øh..... tror du selv på at en tunet MC-motor ( altså i forhold til en bil
motor), er mere miljøvenlig end en bil - og hvor tit kører man to eller
flere (hele familen) på én MC . Jeg mener at det ville være at skyde sig
selv i foden at inddrage MC' er i denne debat....... Man kunne endda
risikere en afgiftsstigning

--
M.v.h.
Thore Jensen
RF600R
Motorcykelister er sgu mere fornuftige !



Rolf Skovløkke (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Rolf Skovløkke


Dato : 29-04-01 02:49

Hold endelig MC ude af den debat - det må endnu forurene for meget og bl.a.
CO2 udslip er væsentlig højere end biler, så det vil være det samme som at
aflive mc-ismen at gå ind i den debat.
Det er jo også let for Buksti at gå til bageren, men her i det jyske tager
det lidt længere tid; bare med en fornuftig ganghastighed har jeg ca 1 times
gang til bageren + 1 mere hvis jeg ikke køber rundstykkerne smurte.

RS


>Den aktuelle CO2-debat giver måske grobund for en mere aktiv
>diskussionsinddragelse af motorcyklen, som udemærket 'lav-CO2'-
>transportmiddel. Hvis man læser nedenstående artikel fra Berlingske
>Tidende, fristes man til at sige: Eller kør MC!?:
>
>Trafikministeren: Lad bilen stå
>Det er solskin og søndag formiddag. Morgenbordet står dækket, og mor er på
>vej af sted efter friske rundstykker til familien nede hos den lokale
bager.
>Hun hopper ind bag rattet, drejer bilnøglen, sætter den i gear og ... STOP,
>brager trafikministeren.
>
>"Danskerne skal vænne sig til at gå eller cykle til bageren efter
morgenbrød
>i stedet for at tage bilen. En stor del af CO2-forureningen kommer nemlig
>fra korte - og ofte unødvendige - køreture," siger trafikminister Jacob
>Buksti (S).
>Privatbilisterne skal udvise større ansvar for miljøet. Det er en af
>regeringens hovedpointer i den nye handlingsplan for transportsektoren, der
>blev offentliggjort torsdag.
>
>Det er vigtigt, at danskerne ændrer holdninger og adfærd, når det gælder en
>omlægning til en bæredygtig transportsektor.
>Derfor vil regeringen gerne i dialog med privatbilisterne. Det kan
>eksempelvis gøres gennem økonomiske fordele til dem, som vælger
miljørigtige
>og energieffektive biler, men det skal også ske gennem oplysningskampagner,
>som minimerer unødige accelerationer og opbremsninger på vejene.
>
>"Det vigtigste er, at vi får slået fast, at de målsætninger, som vi har sat
>os i regeringen, er realistiske, men kun hvis befolkningen er opmærksomme
>på, hvilke udfordringer vi alle sammen står overfor," siger Buksti.
>
>Regeringen har sænket sine ambitioner på trafikområdet. Målet er nu, at
>kurven for CO2-udslippet i transportsektoren om fem år er stabiliseret på
>2003-niveau. Frem mod 2010 satser regeringen på, at CO2-forureningen skal
>reduceres med syv procent i forhold til, hvis man intet gjorde.
>
>Det vil føre til, at kurven for udslippet vil knække, således at den
stadige
>stigning bringes til ophør. I 2030 er det regeringens hensigt, at
>transportsektorens CO2-udslip begrænses med 25 procent i forhold til
>1988-beregningerne.
>
>"Det er regeringens bud på, hvordan stigningen i transportsektorens
>CO2-udslip skal bringes til ophør, så vi får knækket kurven for
>transportsektorens CO2-udslip," oplyser trafikministeren.
>
>De sidste 10 år er transportsektorens CO2-forurening steget jævnt
nogenlunde
>i samme takt som trafikken. Det har således ikke været muligt at afkoble
>udviklingen i transportens udslip af CO2 fra den økonomiske vækst i
Danmark.
>
>" Men skal regeringen nå sin målsætning, bliver det nødvendigt," siger
>Buksti.
>
>Regeringen har i forbindelse med handlingsplanen nedsat en arbejdsgruppe,
>som skal komme med forslag til, hvordan det nuværende skatte- og
>afgiftssystem kan omlægges, så trafikkens energiforbrug effektiviseres mest
>muligt - og transporten mindskes.
>
>Men i første omgang gælder det om at lade de 1,9 millioner danske biler
>blive holdende i garagen søndag formiddag - og gå til bageren.
>
>Ritzau
>
>
>



Jøgen Mangor Iversen (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 29-04-01 23:04

> Det er vigtigt, at danskerne ændrer holdninger og adfærd, når det gælder en
> omlægning til en bæredygtig transportsektor.
Desværre betyder ovenstående citat altid "offentlige transportmidler" i
munden på en socialdemokrat. Det var derfor Egon Olsen gjorde ordet
"socialdemokrat" til et bandeord.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 (og katalysator)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408699
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste