Hej i gæve.
Den aktuelle CO2-debat giver måske grobund for en mere aktiv
diskussionsinddragelse af motorcyklen, som udemærket 'lav-CO2'-
transportmiddel. Hvis man læser nedenstående artikel fra Berlingske
Tidende, fristes man til at sige: Eller kør MC!?:
Mvh.
H@ns Erik :)
RF900R
www.AMCK.dk
Trafikministeren: Lad bilen stå
Det er solskin og søndag formiddag. Morgenbordet står dækket, og mor er på
vej af sted efter friske rundstykker til familien nede hos den lokale bager.
Hun hopper ind bag rattet, drejer bilnøglen, sætter den i gear og ... STOP,
brager trafikministeren.
"Danskerne skal vænne sig til at gå eller cykle til bageren efter morgenbrød
i stedet for at tage bilen. En stor del af CO2-forureningen kommer nemlig
fra korte - og ofte unødvendige - køreture," siger trafikminister Jacob
Buksti (S).
Privatbilisterne skal udvise større ansvar for miljøet. Det er en af
regeringens hovedpointer i den nye handlingsplan for transportsektoren, der
blev offentliggjort torsdag.
Det er vigtigt, at danskerne ændrer holdninger og adfærd, når det gælder en
omlægning til en bæredygtig transportsektor.
Derfor vil regeringen gerne i dialog med privatbilisterne. Det kan
eksempelvis gøres gennem økonomiske fordele til dem, som vælger miljørigtige
og energieffektive biler, men det skal også ske gennem oplysningskampagner,
som minimerer unødige accelerationer og opbremsninger på vejene.
"Det vigtigste er, at vi får slået fast, at de målsætninger, som vi har sat
os i regeringen, er realistiske, men kun hvis befolkningen er opmærksomme
på, hvilke udfordringer vi alle sammen står overfor," siger Buksti.
Regeringen har sænket sine ambitioner på trafikområdet. Målet er nu, at
kurven for CO2-udslippet i transportsektoren om fem år er stabiliseret på
2003-niveau. Frem mod 2010 satser regeringen på, at CO2-forureningen skal
reduceres med syv procent i forhold til, hvis man intet gjorde.
Det vil føre til, at kurven for udslippet vil knække, således at den stadige
stigning bringes til ophør. I 2030 er det regeringens hensigt, at
transportsektorens CO2-udslip begrænses med 25 procent i forhold til
1988-beregningerne.
"Det er regeringens bud på, hvordan stigningen i transportsektorens
CO2-udslip skal bringes til ophør, så vi får knækket kurven for
transportsektorens CO2-udslip," oplyser trafikministeren.
De sidste 10 år er transportsektorens CO2-forurening steget jævnt nogenlunde
i samme takt som trafikken. Det har således ikke været muligt at afkoble
udviklingen i transportens udslip af CO2 fra den økonomiske vækst i Danmark.
" Men skal regeringen nå sin målsætning, bliver det nødvendigt," siger
Buksti.
Regeringen har i forbindelse med handlingsplanen nedsat en arbejdsgruppe,
som skal komme med forslag til, hvordan det nuværende skatte- og
afgiftssystem kan omlægges, så trafikkens energiforbrug effektiviseres mest
muligt - og transporten mindskes.
Men i første omgang gælder det om at lade de 1,9 millioner danske biler
blive holdende i garagen søndag formiddag - og gå til bageren.
Ritzau