Baggrund for Audi 80's 2,0
Fra : Thomas

Dato : 29-03-04 21:14

Hej NG

Er der nogen der kender "historien" bag Audi's 80'er (den sidste model fra
ca 92 og frem) med en "sløv" 2,0 liters karburator-motor med kun 90 hk? Er
det en model produceret specielt til markeder med dyr forsikring eller
noget? 1,8'eren har jo minimum de samme heste!

Og uanset historien...... føles maskinen sløv eller får man et godt bundtræk
i stedet for heste, eller skal man helt holde sig fra den? Jeg har desværre
aldrig prøvet modellen.

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 16:36

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det en model produceret specielt til markeder med dyr forsikring eller
> noget? 1,8'eren har jo minimum de samme heste!

Der må her være tale om ABT motoren, det var nu ikke en kaboruide motor, men
svjv en monopoint indsprøjtningsmotor.
Tilsvarende var der en 1,8 med 71/75 hk, som blev udnævnt til den tids motor
med absolut laveste liter effekt *LOL*

Jeg har hørt et det var økomotoren oprindeligt lavet til det Schweiziske
markede, men om det er korrekt er jeg ikke helt sikke på.

> [...]
bundtræk
> i stedet for heste, eller skal man helt holde sig fra den? Jeg har

Den føles er lidt sløv men med et fornuftig momentforløb. Svjh.
Jeg prøvede en i 94 med henblik på køb, jeg troede at en 2,0 var med 115 hk,
og blev fælt skuffet.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Thomas

Dato : 30-03-04 21:13

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Der må her være tale om ABT motoren, det var nu ikke en kaboruide motor,
men
> svjv en monopoint indsprøjtningsmotor.

Ved du hvad forskellen er på den motor og den som Audi 100'eren har
liggende? Det er en 2,0 4-cylindret med 113 heste husker jeg rigtigt.
Er det kun en indsprøjtnings-forskel eller en hel anden motor? (så kunne de
90 hk måske slippes løs i folden med få midler)

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 17:44

> [...]
de
> 90 hk måske slippes løs i folden med få midler)

Jeg tror det må siges at være en hel anden motor, det må være en 115 Hk du
tænker på.
Den findes i forskellige varianter men fælles for dem alle er at det er
multipoint indsprøjtning, så hele indsugningssiden måske enddog topstykket
skal skiftes + en masse ledningsarbejde. så ville det være smartere at finde
en 2,0 med 115 Hk istedet for at påbegynde en ombygning.

Iøvrigt findes Audi 90 med 2,0 115 hk men med 5 cylindret motor, den er
nice.
90'erne har mere udstyr.

/Claus

Fra : Thomas

Dato : 31-03-04 21:58

> [...]
> en 2,0 med 115 Hk istedet for at påbegynde en ombygning.
>
> Iøvrigt findes Audi 90 med 2,0 115 hk men med 5 cylindret motor, den er

Hej

Ok jeg kan bare se på biltorvet.dk at begge motorer havde nøjagtig samme
antal cm3, men hjælper ikke meget hvis alt andet er anderledes som du
skriver. En Audi skal helst også have minimum 5 cylindre, men der findes
bare en del lækre 80'ere til fornuftige priser, så måske man kunne gå på
kompromis med den svage motor.

Mvh

Thomas

Fra : \(5220\)Morten Kølbæ~

Dato : 31-03-04 23:09

> Hej
>
> Ok jeg kan bare se på biltorvet.dk at begge motorer havde nøjagtig samme
> antal cm3, men hjælper ikke meget hvis alt andet er anderledes som du
> skriver.

Hej

Der findes ikke mindre end 7 motorer med 4 cylindre på 2.0 liter som er
brugt i Audi 80 fra sidst i 80'erne til starten af 90'erne

Hvis motoren har betegnelsen :
AAD eller ABK er den på 115HK
ABT på 90 HK
ACE på 140 HK
ADW på 107 HK
3A på 113 HK
6A på 137 HK

De 2 kraftigeste har 16v topstykke.

Jeg har sammenlignet AAD og ABK (115hk) med ABT(90hk):

Motorblok og topstykke er i hvert fald ikke ens, så der skal nok en del til
for at ombygge.

Mvh Morten