Digitalt vandtemperaturmåler?
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-03-04 09:26

Hej.

Nogen der kender til en digital vandtemperaturmåler?

Har været inde på både www.thansen.dk og www.biltema.dk , men de har kun
analoge modeller, og det vil ikke pynte specielt i min nye bil.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-03-04 12:37

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har været inde på både www.thansen.dk og www.biltema.dk , men de har kun
> analoge modeller, og det vil ikke pynte specielt i min nye bil.

De her har en der kan tilsluttes PT100 temperatur følere eller
termoelementer.
Men den er beregnet til industrien. Forgængeren kostede vidst 2800kr...
http://www.prelectronics.dk/filer/Display_folder_DK.pdf

Venligst

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-03-04 12:57

Søren Christensen wrote:

> [...]
> termoelementer.
> Men den er beregnet til industrien. Forgængeren kostede vidst

Nok lige i overkanten

At den måler +/- 5-10 grader er fint nok

Fra : Per Olsen

Dato : 27-03-04 15:08

> [...]
> analoge modeller, og det vil ikke pynte specielt i min nye bil.
>

> --
> Peter Thomas Fischer, System Administrator

Hvis du er lidt til "gør det selv selv" så prøv at se her:
http://www.elecdesign.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=2476
http://www.discovercircuits.com/list.htm
Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i, 1991

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-03-04 16:01

Per Olsen wrote:

> Hvis du er lidt til "gør det selv selv" så prøv at se her:
> http://www.elecdesign.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=2476
> http://www.discovercircuits.com/list.htm

Det er jeg ikke

Fandt noget omtalt på www.fiatforum.com men kunne ikke finde det på
nettet.

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-03-04 16:55

> Det er jeg ikke
>
> Fandt noget omtalt på www.fiatforum.com men kunne ikke finde det på
> nettet.

Hva med nogle af de der Ice warner man kan købe rundt omkring til 100kr
eller lign. Bla hos Thansen. Kan udendørsføleren til den ikke stoppes ned i
kølevandet?
Eller måske ombygge et digitalt stegetermometer så det bliver pænt
integreret i bilen? Man kunne måske hive indmaden ud af den. Display sidder
somregel fast på printet. Byg en pæn ramme på istedet, som du integrere i
din bil.
Bare en par billige forslag

Venligst

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-03-04 17:33

Søren Christensen wrote:

> Hva med nogle af de der Ice warner man kan købe rundt omkring til
> 100kr eller lign. Bla hos Thansen. Kan udendørsføleren til den ikke
> stoppes ned i kølevandet?

Hmm ... kan ikke rigtig se hvordan det skulle blive "tæt".
Desuden ... hvorhenne i kølersystemet skal man måle for at det er
præcist?

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 18:20

"Fischer & Døssing" skrev

> Hmm ... kan ikke rigtig se hvordan det skulle blive "tæt".
> Desuden ... hvorhenne i kølersystemet skal man måle for at det er
> præcist?

Måleren måler lige præcist uanset hvor den sidder, vandtemperaturen er
selvfølgelig forskellig afhængig af følested.
Men hvis meningen er at erstatte den originale, så ville jeg fjerne indmaden
i den originale føler og sætte fjernføleren ind i stedet.

Men ellers kunne man nok nøjes med at klistre føleren på f.eks
termostathuset.
Køleren ville jeg ikke bruge man kunne risikere at ved defekt thermostat,
bliver motoren varm uden at det viser sig på måleren.

Hvis bilen har elventilator kan man calibrere måleren ved at lade bilen gå
tomgang til ventilatoren starter, det er ca. 10g før kogepunktet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-03-04 18:35

alexbo wrote:

> [...]
> Men hvis meningen er at erstatte den originale, så ville jeg fjerne
> indmaden i den originale føler og sætte fjernføleren ind i stedet.

Den originale i en Fiat Seicento er en lille rød lampe der lyser når
vandet er for varmt.
Historisk er det som regel "for sent" når den lyser.

Derfor ønsket om en "rigtig" temp. måler.

> Hvis bilen har elventilator kan man calibrere måleren ved at lade
> bilen gå tomgang til ventilatoren starter, det er ca. 10g før
> kogepunktet.

Hmm ... så handy er jeg vist ikke

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 18:53

"Fischer & Døssing" skrev

> Den originale i en Fiat Seicento er en lille rød lampe der lyser når
> vandet er for varmt.

Den må have en føler, den finder du ved at få en hjælper til at holde øje
med lampen, finde en lille dims der er skruet ind i motoren med en ledning i
enden, tag ledning af, sæt den på stel, lyser lampen er det den.

Skru føleren ud, mas indmaden ud af den uden at ødelægge gevindet, sæt
fjernmåleren ind, så har du en temp.måler.

> Hmm ... så handy er jeg vist ikke

Så har du misforstået mig, du skal ikke gøre noget, du skal bare lægge mærke
til hvad måleren viser når blæseren starter.
Så ved du hvor smertepunktet er.

Hvis du ikke kan lide det med føleren, så sæt en fjernmåler fast på et eller
andet der føles varmt, du kan jo prøve dig frem.

Med en sådan fjernmåler får du også min-max, indetemp., og ur med i købet,
det bliver en hel informationscentral.

mvh
Alex Christensen