"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:4064bbea$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "tb" <dsl142004-FJERN-@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:c424u9$107a$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har nu prøvet at sandblæse + hammerite zink grunder + lak og jeg har
> > prøvet med min dremmel først.
> >
> > Alligevel : 2 mdr efter pibler rusten frem
> >
> > Jeg har tjekket bagsiden, og der er ingenting.
> >
> > HVAD skal jeg gøre ?
> > Virker rust omdannere, rust stop eller noget ? Mærker. Hjælp :-/
> >
> >
> > Felicia 97 - på vej til at skifte farve :-/
> >
> >
> Det er jo svært at komme helt I bund på et rustkrater, så det er nok fordi
> der stadig er rust tilbage. En punktsandblæser skulle kunne klare det,
mange
> professionelle bruger den metode. Jeg mener at min svigerfaders er fra
> Harald Nyborg, men den kan sikkert fås i værktøjsmagasiner og
byggemarkeder.
>
> Med venlig hilsen Kim
>
Da jeg for en del år siden var uheldig at købe en bil, hvor der var brugt
dårlig karosserimateriale, havde jeg også rustproblemer.
Fabrikken gik over til en anden leverandør efter 1 år, men det var nok til
at renommeet var ødelagt i mange år, p.g.a konkurrenternes massive
kampagner.
Jeg investerede i en kompressor men der er nogle helt basale forholdsregler
man skal tage:
1: der skal være vandudskiller på kompressoren
2. det skal være ovntørret skarpt kvarts gerne 0,3-0,5 mm
3. der skal grundes inde 15 min. I DK har vi en forholdsvis relativt højt
dunkpunkttemperatur, hvilket betyder, at hvis du sandblæser i varmt vejer,
og bilen køler blot lidt ned, så har du rustangreb på nyrensede steder.(se
pare på den øl du tog fra ned fra køleskabet, vandet driver ned af den! Den
varme omgivne luft indeholder megen vanddamp, der kondenserer på den blot
lidt koldere ølflaske.
4. det skal være en god grunder, den gamle Galvafroid kaldet
koldgalvanisering er efter min mening den bedste jeg har prøvet, de
zinkgrundere jeg har prøvet på trykdåser har jeg ikke haft god erfaring med.
5. Galvafraiden skal tørre i ca. 14 dage, det er det værste, men giv hellere
to tynde lag en et tykt.
6. brug samme maling som oprindelig
7 vent mindst 14 dage før du polerer blidt.
8 og endelig polering efter ca. 3 mdr. hvis det er en af de normale
autolakker, der kan være på vandig basis,
Og så holdt det.
I bunden:
det samme, men ingen maling kun undervognsbeskyttelse oven på Galvafraiden,
og det holdt:
Det var en Citroëns GS fra 1974: da jeg solgte den i 1984 var den nysynet og
jeg fik en god pris !
Kan den slås ?
Normalt var de væk efter 6 år
Det har ikke afholdt mig fra at køre i PSA biler siden.
Jeg var i en periode lige over i Opel og Ford, men aldrig mere, men det er
jo heldigvis en temperamentssag.
Det er jo godt, at der er biler til alle smag.
--
Møller