køb af tripcomputer på Ebay
Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 01:36

Hej gruppe

Ved i om der er forskel på en tripcomputer til en Ford Mondeo købt i Danmark og i england, dvs. kan
jeg risikere at hvis jeg køber den på Ebay risikerer jeg at den kun kan vise miles/hour og ikke
km/time?

Er den i øvrigt svær at montere for en novice?

Mvh Kim

---

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 24-03-04 05:17

On Wed, 24 Mar 2004 01:35:53 +0100, "Kim Eichen"
<eichen@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>jeg risikere at hvis jeg køber den på Ebay risikerer jeg at den kun kan vise miles/hour og ikke

På en Opel kan den slags "justeres/programmeres" - det er helt sikkert
det samme på en Ford.

/Mogens

Fra : Brian

Dato : 24-03-04 07:27

Hejsa

Hr. Mogens Knudsen skrev:

> På en Opel kan den slags "justeres/programmeres" - det er helt sikkert
> det samme på en Ford.

Hvordan gør man det ?

Min kammerat har købt en Boardcompuer på ebay til hans Omega.
Den virker sådan set fint, men den viser jo L/100km... kan det justeres ?

/Brian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-03-04 08:19

Brian wrote:
> Hejsa

> Hvordan gør man det ?
>
> Min kammerat har købt en Boardcompuer på ebay til hans Omega.
> Den virker sådan set fint, men den viser jo L/100km... kan det justeres ?

Til hvad?
Så vidt jeg ved er L/100km det sådan en Opel-computer viser.

--
Roberto Saldo

Fra : Brian

Dato : 24-03-04 18:14

Hejsa

Roberto Saldo skrev:

> Til hvad?
> Så vidt jeg ved er L/100km det sådan en Opel-computer viser.

Jeps... men herhjemme er "man" jo flasket op med XKm/L
Hvis man kan få den til at vise det istedet, er det at foretrække.

Ellers er det jo bare et spørgsmål om tilvænning

/Brian

Fra : Alfa POWER

Dato : 24-03-04 20:21

On Wed, 24 Mar 2004 18:14:11 +0100, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Jeps... men herhjemme er "man" jo flasket op med XKm/L
>Hvis man kan få den til at vise det istedet, er det at foretrække.
>Ellers er det jo bare et spørgsmål om tilvænning

Kan man ikke - det er l/gallon, 24/12 timer, km/t / mph, km/m osv.

/Mogens

Fra : Brian

Dato : 24-03-04 20:56

Hejsa

Alfa POWER skrev:

Suk... nyt navn igen, du er sgutte til at følge med

> Kan man ikke - det er l/gallon, 24/12 timer, km/t / mph, km/m osv.

Okay, så er det da opklaret!
Takker...

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 21:05

> Jeps... men herhjemme er "man" jo flasket op med XKm/L
> Hvis man kan få den til at vise det istedet, er det at foretrække.
>
> Ellers er det jo bare et spørgsmål om tilvænning

Tja jeg ved snart ikke, jeg har haft min tripscomputer temmelig længe og har
stadig svært ved at venne mig til at den skriver 7L/100 Km når jeg kører med
let fod og 22 L/100 Km når jeg giver lidt gas i 1. gear.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 20:18

> [...]
vise miles/hour og ikke
> km/time?
>
> Er den i øvrigt svær at montere for en novice?

Jeg kan svare temmelig skråsikkert på det hele da jeg selv har købt en sådan
fætter på ebay til min mondeo
Den kan både vise miles og Km/t det kan man ændre ved at holde en af
tasterne inde i et par sekunder.
Den er ikke specielt svær at montere hvis du kan omgås en loddekolbe og
river nogle timer ud af kalenderen. Men det er %¤"#" ikke let at få
ledningerne fra motorrummet ind i kabinen, det er noget mere drilsk end du
lige forestiller dig, men det kan da lade sige gøre.
Husk at du skal til Ford og købe en temperatursensor hvis du også vil have
udetemp. vist i tripcomputeren (og det vil man jo gerne). Men forbered dig
på et mindre chok over prisen på sensoren, jeg mener den koster små 400 Kr.

Til slut så har din bil sansynligvis IKKE indbygget en dobbelt tankmåler som
er nødvendig til tripcomputeren. Det er nytteløst at forsøge at købe
tankmåleren for sig. Du skal købe den sammen med benzinpumpen og så vil Ford
have 2.600 Kr for det. Jeg har helt udladt at tilslutte tankmåleren så den
kan ikke lige vise hvor mange km man kan køre før tanken er tom, men alle de
andre ting virker da fint.

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 20:29

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> ledningerne fra motorrummet ind i kabinen, det er noget mere drilsk end du
> lige forestiller dig, men det kan da lade sige gøre.

Det lyder som om jeg får min sag for.

> [...]
> på et mindre chok over prisen på sensoren, jeg mener den koster små 400 Kr.

Den er ikke så vigtig, da udendørstemperaturen bliver vist på klimaanlæggets display

> [...]
> er nødvendig til tripcomputeren. Det er nytteløst at forsøge at købe
> tankmåleren for sig. Du skal købe den sammen med benzinpumpen og så vil Ford

Øv, det var godt nok dyrt og netop denne funktion er en af de væsentligste årsager til at jeg ønsker
at installere trip computeren

Jeg har helt udladt at tilslutte tankmåleren så den
> kan ikke lige vise hvor mange km man kan køre før tanken er tom, men alle de
> andre ting virker da fint.

jo, ja, men jeg kunne nu godt tænke mig kilometer til tom funktionen.

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 20:39

> Det lyder som om jeg får min sag for.

Jep sådan en mondeo er lige så tæt som en ubåd, så det er svært at få
ledningerne igennem.

Kr.

> Den er ikke så vigtig, da udendørstemperaturen bliver vist på
klimaanlæggets display

Man savner den hvis der er for mange "- - -" i displayet ved de funktioner
som er inaktive.

Ford

> Øv, det var godt nok dyrt og netop denne funktion er en af de væsentligste
årsager til at jeg ønsker
> at installere trip computeren

Tja så KAN du måske være heldig at finde den hos en ophugger på en rigtig
gammel mondeo, da der efter sigende skulle være nogle af de gamle der har
begge følere indbygget. Men tror ikke engang er ophuggeren selv ved det
eller ej.

> Jeg har helt udladt at tilslutte tankmåleren så den
>
> jo, ja, men jeg kunne nu godt tænke mig kilometer til tom funktionen.

Måleren er mega svære at finde, jeg fandt engang en på ebay, men før
sælgeren svarede mig var auktionen slut og jeg fik derfor ikke fat i den

Fra : Kim Eichen

Dato : 25-03-04 00:07

> som
> Ford

Jeg spurgte om en sælger på Ebay havde en til salg og nævnte at den skulle bruges i forbindels med
en trip computer og fik følgende svar:

"i dont have any of the Dual Resistor gauges at present. In the meantime you can take the electrical
feed from the current sender that goes to your Fuel Gauge as a temporary measure"

Er det en ok løsning?

---

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 18:55

> [...]
you can take the electrical
> feed from the current sender that goes to your Fuel Gauge as a temporary

Virker ikke, jeg har afprøvet det

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 21:14

> [...]
> på et mindre chok over prisen på sensoren, jeg mener den koster små 400 Kr.

Er det sådan en fætter som denne
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2469480243&category=21654 ?

Mvh Kim

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 21:46

> Er det sådan en fætter som denne

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2469480243&category=21654 ?

Jep det er den

Fra : Kim Eichen

Dato : 25-03-04 01:54

> [...]
> kan ikke lige vise hvor mange km man kan køre før tanken er tom, men alle de

På denne side er omtalt installation af en trip computer http://www.fordmondeo.org/mods_tripcomp.htm
Der står ikke at en dobbelt tankmåler er nødvendig, men til gengæld står der at det er
anbefalelsesværdigt at udskifte tankmåleren med en mere præcis udgave.
Hvor mon man køber en sådan og hvad mon den koster?

Mvh Kim

---

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 18:58

> [...]
> anbefalelsesværdigt at udskifte tankmåleren med en mere præcis udgave.
> Hvor mon man køber en sådan og hvad mon den koster?

Den ER nødvendig jeg har prøvet at tilslutte den til den ene og så virker
det ikke.
Du kan kun købe HELE skidtet samlet til 2.600 Kr de sælger ikke målerne for
sig.

Som jeg skrev har jeg en enkelt gang set en dobbelt være til salg og der var
rift om den

Fra : Kim Eichen

Dato : 25-03-04 21:15

> [...]
> sig.
>
> Som jeg skrev har jeg en enkelt gang set en dobbelt være til salg og der var

Ærgeligt at der så er forkerter oplysninger på http://www.fordmondeo.org/mods_tripcomp.htm
Men ok, jeg skal så have fat i en dobbelt tankmåler.
Jeg har sendt en forespørgsel til diverse huggere rundt omkring i landet, men er der en måde jeg kan
beskrive den dobbelte tankmåler for dem på, så jeg er sikker på at få den rigtige vare? Det er jo
lidt svært at beskrive dimsen når jeg ingen anelse har om hvordan den ser ud. En google søgning
hjalp mig desværre ikke på sporet og Hayes var heller ikke særlig oplysende.

---

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 18:52

> [...]
ud. En google søgning
> hjalp mig desværre ikke på sporet og Hayes var heller ikke særlig

Ja du skal bare fortælle at bilen i forvejen skal være født med
tripcomputer.
Man kan også se det i Haynes at der skal være 2 tankmålere.
Jeg fik det også at vide fra en ingeniør hos B&O som selv hr fået fat i
måleren fra en gammel mondeo.