Hvad gør en pressostat til Trykvandspumpen
Fra : Alf

Dato : 22-03-04 23:10

Min vandpumpe, en SHORflo Marine Trykvandspumpe, er begyndt at
opføre sig underlig. Efter et par minutter løber vandet pludseligt langsomt
ud af hanen for efter en 10 - 20 sekunder helt at stoppe, uanset at pumpen
lyder som om den pumper.
I Nautisk Udstyrs kataloget kan man købe en "pressostat" til montering
på pumpen. Sådan en er der ikke på min pumpe. I hvertifald ikke en
sådan, som vist i kataloget.
Hvad gør en pressostat godt for?
Mon den hjælper på min pumpe?.
Eller skal jeg blot købe en ny pumpe?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Alf

Dato : 22-03-04 23:15

Så forkert. Der ER en pressostat på min vandpumpe!
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-04 16:23

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Så forkert. Der ER en pressostat på min vandpumpe!

En pressostat er en kombineret trykføler og kontakt. Den måler trykket
mellem vandhanen og pumpen. Nå vandhanen er lukket, arbejder pumpen en
lille smule for at oparbejde tryk. Når der er passende tryk, slår
pressostaten fra og lukker pumpen. Når du så åbner for hanen, så
falder trykket og pressostaten sætter gang i pumpen.

Har man en pressostatpumpe, så er det især vigtigt, at ens vandhane er
tæt, ellers står pumpen og slå til og fra i utide.

Dit problem er nok, at pumpen er slidt, eller at lufttilførslen og
andre slanger er stoppet. Det kan også være, at din pumpe suger luft
ind i stedet for vand, så gå alle spændebånd og slanger igennem.

Prøv at tage pumpen af og afprøve den i en spand vand...

Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 23-03-04 09:05

Det handler vist om en ny pumpe.
Hans.

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-03-04 14:16

Det kunne lyde som om lufttilgangen til din tank er stoppet?

Ivar Holm

Fra : Alf

Dato : 25-03-04 08:30

Jeg har nu haft pumpen på køkkenbordet. Pumpen har et filter
som var fyldt med skidt fra tanken. Ligner nogle afskalninger.
Jeg skal vist initiere en større tankrensning!
Tak for forslagene.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-04 10:02

> [...]

> som var fyldt med skidt fra tanken. Ligner nogle afskalninger.
> Jeg skal vist initiere en større tankrensning!

Husk at afkalke pumpen, så der ikke er kalk på lamellerne osv.

Claus

Fra : Alf

Dato : 26-03-04 19:52

Min tank indeholder kalkaflejringer, hvoraf nogle falder af i flader, ikke
mange. I plastictankens bund ligger et par håndfulde kalkflader. Sålænge
tanken er i ro, gør de nok ingen skade idet aftapningsstudsen er en
5 - 10 cm over tankens bund.
Jeg har børstet tankvæggene i min iver for at få en ren tank og herefter
ville tømme tanken med vandpumpen. Da fladerne, på det tidspunkt,
endnu ikke var i ro på bunden, så satte de sig i pumpens filter.
Tanken har jeg nu tømt med en håndpumpe.
Via mandehullet på 20cm i diameter kan jeg lige komme til at
støvsuge tankens bund.
Den kalk som sidder på tankens plastikkvægge, kan jeg ikke umiddelbart se
nogen løsning på at få fjernet via mandehullet. På den anden side så
er det vel heller ikke en farlig forudrening. Men ... forkalkningen
irriterer mig
Findes der mon en metode til at fjerne den kalk, som sidder på tankens
indvendige vægge, hvis ikke så må jeg jo blot støvsuge bunden hvert forår?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-03-04 20:31

Alf wrote:
> Findes der mon en metode til at fjerne den kalk, som sidder på tankens
> indvendige vægge, hvis ikke så må jeg jo blot støvsuge bunden hvert forår?

Eddikesyre
Citronsyre

Virker på alle mulige andre ting. Ingen af delene er farlige bare de er
fortyndet nok.

Du kan f.eks. komme 32% eddikesyre i en blomsterforstøver og sprøjte på
alle tankens flader og så lukke hullet og vente. Dette gentages med
jævne mellemrum indtil al kalken er væk. Så skal der bare skylles godt
med vand og du burde have en kalkfri tank!

- Lars

Fra : PKJ

Dato : 26-03-04 20:46

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Findes der mon en metode til at fjerne den kalk, som sidder på tankens
> indvendige vægge, hvis ikke så må jeg jo blot støvsuge bunden hvert

Lad kalkaflejringerne sidde. Hver vinter klarer frosten at løsne nogen
der så falder til bunds normalt i ret små
stykker. Forårsfyldningen med vand skal du blot fylde 1/4 op første og
anden gang. Så får du al den løse kalk
pumpet ud før du fylder helt op. Kalken gør ingen skade i tanken. Lad
dig endelig ikke irritere.

/PKJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-04 21:21

> [...]

tankens
> indvendige vægge, hvis ikke så må jeg jo blot støvsuge bunden hvert

Eddiekesyre!

Hæld passende vand i tanken og derefter tre-fire store flasker
eddikesyre i tanken. Fyld den helt op med vand og lade det stå nogle
dage. Skyl nogle gange og kalken er væk.

Husk er hælde syren i vand *ikke* omvendt.

Claus

Fra : Alf

Dato : 27-03-04 12:33

Jeg har nu støvsuget tanken. Der var en helt del løse kalkflager i bunden.
Igennem det lille mandehul kan jeg se, at der er kalk på siderne ovenover
hvor
vintervandet (ca. 50 liter vand med 2 liter eddikesyre i en 250 liter
plastiktank).
Under vandstanden er der ikke kalk på siderne, dette har nok aflejret sig
som kalkflager i bunden pga eddikesyreblandingen.
Det positive i projektet er at, da tanken er af plastik, så behøver jeg ikke
at
lyse med lampen direkte ned i mandehullet. Hvis jeg blot lyser imod en
af tankens vægge, så reflekteres lyset ind i tanken, hvilket giver lys nok
til
f.x. støvsugning. Ja, ja, intet er skidt for noget uden at det er godt for
noget andet..

> Hæld passende vand i tanken og derefter tre-fire store flasker
> eddikesyre i tanken. Fyld den helt op med vand og lade det stå nogle
> dage. Skyl nogle gange og kalken er væk.

Hvis jeg følger CT's forslag om at fylde tanken med vand og nogle store
flasker
eddikesyre, hvor mange liter eddikesyre går der så til en 250 liter tank
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-03-04 13:46

> [...]

> store flasker
> eddikesyre, hvor mange liter eddikesyre går der så til en 250 liter

Du kan sagtens bruge 20-30 flasker

Det kommer jo an på, hvor meget kalk, der er. Jo mere kalk, jo
hurtigere bliver syren neutraliseret. Normalt blander man eddikesyre
32% 1:7, men jeg afkalker stort set altid i forholdet 1:3-4.

Brug så meget du har råd til og lad det arbejde noget længere. Ellers
bliver det nok for dyrt. Men kommer du i bund i tanken, så er den også
meget lettere at holde ren og kalkfri i tiden fremover.

Det er absolut uskadeligt for både miljøet og din tank.

Claus