Nummerplader
Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-03-04 19:30

Hejsa alle

Jeg har lagt mærke til en ting, som jeg lige vil høre om der er en her som
kan bekræfte.

Er det rigtigt at private bilers nummerplade hedder XX20000 - XX59999 og
vare biler XX80000 - XX97999 og taxier XX98000- XX99999 KAn det være rigtigt
og er der andre "systemer" inden for nummerplader ?

Christian

Fra : Davidsen

Dato : 22-03-04 19:37

"Christian Poulsen" <christianpoulsen86@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
rigtigt
> og er der andre "systemer" inden for nummerplader ?

Måske kan svaret findes på http://nrpl.dk/?

Mvh
Davidsen

Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-03-04 19:47

Det kunne være en ide

Takker

Christian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 22-03-04 22:03

Christian Poulsen skrev:

> Er det rigtigt at private bilers nummerplade hedder XX20000 - XX59999

Ja, dog 60 000-75 999 hvis der er "kvadratisk" bagnummerplade.

> og vare biler XX80000 - XX97999

Serien vor vare- og lastvogne er 88 000-97 999, dog 78 000-87 999 hvis
der er "kvadratisk" bagnummerplade.

> og taxier XX98000- XX99999

Hyrevogne og udlejningslimousiner har 98 000-99 699 og 99 700-99 999,
sidstnævnte serie for biler med "kvadratisk" bagnummerplade.

> er der andre "systemer" inden for nummerplader ?

Masser.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Leonard

Dato : 23-03-04 11:45

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote:

>Hyrevogne og udlejningslimousiner har 98 000-99 699 og 99 700-99 999,
>sidstnævnte serie for biler med "kvadratisk" bagnummerplade.

og dertil hører vel også andre personbiler til erhvervsmæssig
persontransport, fx Falcks sygetransporter?
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-03-04 18:22

Leonard skrev:

> og dertil hører vel også andre personbiler til erhvervsmæssig
> persontransport, fx Falcks sygetransporter?

Ja. Tidligere har også turistbusser kørt med hyrevognsnummerplader, og
man kan stadig møde ældre turistbusser indregistreret på denne
pladetype.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-03-04 08:23

"Christian Poulsen" <christianpoulsen86@hotmail.com> wrote in message
> [...]
rigtigt
> og er der andre "systemer" inden for nummerplader ?

Desuden mener jeg hyrevogne starter med HXxxxxx

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-03-04 09:10

Christian B. Andresen skrev:

> Desuden mener jeg hyrevogne starter med HXxxxxx

Nogle starter med HX, men der er også flere andre kombinationer.

--
Reino

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-03-04 10:01

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message

> Nogle starter med HX, men der er også flere andre kombinationer.

Men vel altid med H? ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Christabel & Anders

Dato : 23-03-04 11:59

Nej man fortsætter alfabetisk!
Det er et par år siden min fatter solgte sin sidste taxa, men de kørte alle
med EH XX XXX plader!

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-03-04 12:06

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> wrote in message
> Nej man fortsætter alfabetisk!
> Det er et par år siden min fatter solgte sin sidste taxa, men de kørte
alle
> med EH XX XXX plader!

En af vores venner har været vognmand, og da han holdte købte han hyrevognen
til sog selv som privat bil.
Den skulle have ny nummerplade, den startede med H og var af typen H? XX
XXX.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Leonard

Dato : 23-03-04 11:47

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Desuden mener jeg hyrevogne starter med HXxxxxx

Vel kun lige nu, når alle HXerne er opbrugt fortsættes der vel i
alfabetet. Men da de fleste hyrevogne kun lever i 2-3 år har de typisk
samme bogstaver, så mange er der jo heller ikke af dem.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-03-04 18:18

Christian B. Andresen skrev:

> Desuden mener jeg hyrevogne starter med HXxxxxx

Hyrevogne startede med AB 98.000 i 1966 og er nu kommet til HY (nogle
steder stadig HX) efter at have været igennem alle brugbare
kombinationer imellem AB og HY. Når HY er færdig, fortsættes med HZ.
Derefter kommer JB osv. Hver kombination tager lidt under et år at
gennemløbe.

Ved skiftet fra sorte emaljeplader til hvide aluminiumsplader i 1976 var
den første kombination med de nye plader BZ.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk