Et par spørgsmål ved Sierra DOHC.
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 19:16

1. Mit tågebaglys blinker med når jeg blinker til venstra og bremser
samtidig? - Overgang? Skal jeg finde en ny printplade, eller skal jeg lave
en stelforbindelse?

2. Det lyder som der er luft i varmeapparatet? - Dvs, når bilen får lidt
omdrejninger kan man høre vand skvulpe rundt. - Hvordan løser jeg det?

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-03-04 19:22

Morten Lorenzen wrote:
> 1. Mit tågebaglys blinker med når jeg blinker til venstra og bremser
> samtidig? - Overgang? Skal jeg finde en ny printplade, eller skal jeg
> lave en stelforbindelse?

Jeg ville skyde på en stelforbindelse.

> 2. Det lyder som der er luft i varmeapparatet? - Dvs, når bilen får
> lidt omdrejninger kan man høre vand skvulpe rundt. - Hvordan løser
> jeg det?

Uha uha, det kunne lyde som en toppakning/topstykke
Jeg har aldrig selv været ude for det, men har ladet mig fortælle (fra flere
forskellige steder) at det skulle være et næsten 100% sikkert tegn på en
toppakning eller et topstykke der er gået.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 19:33

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville skyde på en stelforbindelse.

Okey, simpelt?

> Uha uha, det kunne lyde som en toppakning/topstykke

Det holder op når den er varm.

> [...]
> forskellige steder) at det skulle være et næsten 100% sikkert tegn på en
> toppakning eller et topstykke der er gået.

Den ryger ikke...
MEN, der er konstateret en lille bitte smule oliespild fra motorens højre
side... :(

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-03-04 19:39

Morten Lorenzen wrote:

> Okey, simpelt?

Jeps, det er det også, det er en svaghed på netop Sierra.

> Det holder op når den er varm.

> Den ryger ikke...
> MEN, der er konstateret en lille bitte smule oliespild fra motorens
> højre side... :(

Jeg ville få foretaget en trykprøve af kølersystemet samt en kompressions
test på maskinen, for at være på den sikre side.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 19:45

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, det er det også, det er en svaghed på netop Sierra.

Ok, har du en vejledning?

> Jeg ville få foretaget en trykprøve af kølersystemet samt en kompressions
> test på maskinen, for at være på den sikre side.

Har en kompressionstest af maskinen: 4 x 11...

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-03-04 19:48

Morten Lorenzen wrote:

> Ok, har du en vejledning?

Afrensning af multi-stikket på lygten.

> Har en kompressionstest af maskinen: 4 x 11...

Hvor gammel er den test (er det en du selv har fået lavet) ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 20:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Afrensning af multi-stikket på lygten.

Okey, rimeligt simpelt :)

> Hvor gammel er den test (er det en du selv har fået lavet) ?

Den er fra november, har talt med firmaet der har lavet testen, som har
lavet min el-rude osv. i bilen. Testen er foretaget i november, altså 3
måneder, før jeg købte bilen.

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-03-04 20:21

Morten Lorenzen wrote:

> Den er fra november, har talt med firmaet der har lavet testen, som
> har lavet min el-rude osv. i bilen. Testen er foretaget i november,
> altså 3 måneder, før jeg købte bilen.

Har bilen "skvulpet" hele tiden medens du har haft den, eller er det noget
nyt ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 21:17

> Har bilen "skvulpet" hele tiden medens du har haft den, eller er det noget
> nyt ?

Jeg opdagede det dagen efter jeg havde købt den. - De 130 første km på vej
hjem, var der ingen problemer.
Jeg kørte 2 ture i den inden jeg købte den, og den var ikke at høre hverken
første(varm motor) eller anden gang (kold motor).

-M

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 22-03-04 20:28

On Mon, 22 Mar 2004 20:10:30 +0100, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

>Okey, rimeligt simpelt :)

Det hjælper blot overhovedet ikke. På sønnens Sierra har jeg
demonteret multistikstelledning og sat den direkte på printet
med en kabelsko.

/Mogens

Fra : Cosworth POWER

Dato : 22-03-04 20:33

> Det hjælper blot overhovedet ikke. På sønnens Sierra har jeg
> demonteret multistikstelledning og sat den direkte på printet
> med en kabelsko.

Og det virker, gør det ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-03-04 20:41

Hr. Mogens Knudsen wrote:

> Det hjælper blot overhovedet ikke. På sønnens Sierra har jeg
> demonteret multistikstelledning og sat den direkte på printet
> med en kabelsko.

Hvis ikke det hjælper at rense stikket, så kan det være hun stikket der er
for slapt i fjedrene.
Det plejer at hjælpe hvis man lige vrider alle han stikkene en lille bitte
smule (efter at man har renset det hele grundigt af), så kommer der
ordentlig forbindelse igen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-03-04 20:44

> Afrensning af multi-stikket på lygten.

Husk også at kigge der hvor stelledningen går over i karrosseriet.
Hvis du kan vise mig en Ford der er ældre end 10 år
og aldrig har haft problemer med stelforbindelsen.
Så vil jeg næsten påstå at du omgås sandheden lemfældigt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 21:16

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og aldrig har haft problemer med stelforbindelsen.
> Så vil jeg næsten påstå at du omgås sandheden lemfældigt.

Min gamle (1988'er) havde absolut INGEN problemer.

-M

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-03-04 21:42

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Min gamle (1988'er) havde absolut INGEN problemer.

og du havde den helt fra ny af og til skrotning?
Min erfaring med Ford siger mig at det er ulassiggørligt, at undgå de
stelfejl.

Skal måske lige indskyde, at jeg har været i gang med den der holder
udenfor.

Fremgangsmåden var som følger:
Pille pærepanelet af lygten.
Hive stikket frem og tilbage et antal gange (ca 10)
En god gang kontaktrens.
Med gefühl bøje lamellerne i stikket lidt.
Smøre godt med syrefri fedt (vaseline, den til læberne er god)
Samle skidet igen.
Opdage at det ikke hjalp et hak.
Finde stellen på karroseriet.
Skille samlingen ad (løsne 1 møtrik)
Rense for ir.
Smøre med vaseline.
Samle det igen.
Glæde sig over det gode resultat.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 21:55

> og du havde den helt fra ny af og til skrotning?

Nej dog ikke :)

> [...]
> En god gang kontaktrens.
> Med gefühl bøje lamellerne i stikket lidt.
> Smøre godt med syrefri fedt (vaseline, den til læberne er god)

Nøhj, det er jo hele 14 ting, der går virkelig ikke :)

-M

Fra : Olesen

Dato : 23-03-04 01:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> og du havde den helt fra ny af og til skrotning?

Min kom ind i familien som 6-årig og iflg. tidligere
ejer (bror) har der aldrig været majore-problemaz
hvad el angår.

Har iøvrigt stadig fuldsændig ens styrke på
begge baglygter, hvilket mange nyere biler
just ikke kan prale af.
Læg mærke til styrken fra baglygterne,
næste gang du kører bag en bil.
Ofte har de 2 forsk. styrker....

Fra : Olesen

Dato : 23-03-04 00:58

> [...]

> og aldrig har haft problemer med stelforbindelsen.
> Så vil jeg næsten påstå at du omgås sandheden lemfældigt.

haha..så melder jeg mig pr. omgående.
Eneste direkte sure elforbindelse jeg har haft
var en dårlig elrudekontakt samt sprungne
nærlyspærer + 1 blinkpære.

Nummerpladebelysningen trængte dog til en afrensning
da styrken forsvand. (det var dog ren skidt).

Overgang ?
-men ikke bare det var en overgang..o)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-03-04 07:37

Uffe Bærentsen wrote:
> Husk også at kigge der hvor stelledningen går over i karrosseriet.

Kan du forklare hvor den sidder?
Min egen havde kun problemer til stikkene på lygterne blev renset. Men det
kunne da være rart at være på forkant med det næste problem der sikkert
opstår...

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-04 21:12

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev :

>Ok, har du en vejledning?

Et eller andet sted på gruppens hjememsider, lå der netop en
fotostorie om de der famøse lampeproblemer.....

Jeg leder lige...

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 21:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Et eller andet sted på gruppens hjememsider, lå der netop en
> fotostorie om de der famøse lampeproblemer.....
>
> Jeg leder lige...

Synes nok jeg kunne huske det. :)

-M

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-04 22:10

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev :

>Synes nok jeg kunne huske det. :)

samme her - der var bl.a et billede hvor Iglen stod i vejen for både
loddekolbe, og alt muligt andet....

anyroads - det er drøn-nemt at fikse (hvis man kan lodde)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-03-04 23:23

> samme her - der var bl.a et billede hvor Iglen stod i vejen for både
> loddekolbe, og alt muligt andet....
>
> anyroads - det er drøn-nemt at fikse (hvis man kan lodde)

Fundet!:)
http://www.stevns.net/bremsblink.htm

-M

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-03-04 05:29

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev :

>Fundet!:)
>http://www.stevns.net/bremsblink.htm

Åehhh - derfor , det er jo den gamle version af gruppens sider.

:)

(Jeg skal vist til (igen) at rydde lidt op på siderne)

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 20:48

> 1. Mit tågebaglys blinker med når jeg blinker til venstra og bremser
> samtidig? - Overgang? Skal jeg finde en ny printplade, eller skal jeg lave
> en stelforbindelse?

Du kan købe et reparationsæt hos Ford til baglygterne (stik). Mener det
koster 70 Kr pr side.
Har selv købt 4 af disse sæt
Det er noget med varmen ved stikket for plastic'en til at udvide sig og
derved mister den sin stelforbindelse. Er ganske simpelt selv at udskifte
stikket.

> 2. Det lyder som der er luft i varmeapparatet? - Dvs, når bilen får lidt
> omdrejninger kan man høre vand skvulpe rundt. - Hvordan løser jeg det?

Fuld varme på varmeapparater og så evt. tryk på de tykke slanger med
fingrene en 30 gange så du kan høre at vandet bliver trykket godt gennem
systemet.

--
Tom

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-03-04 07:35

Morten Lorenzen wrote:
> 1. Mit tågebaglys blinker med når jeg blinker til venstra og bremser
> samtidig? - Overgang? Skal jeg finde en ny printplade, eller skal jeg
> lave en stelforbindelse?

Som alle andre er inde på - Stelforbindelsen!

> 2. Det lyder som der er luft i varmeapparatet? - Dvs, når bilen får
> lidt omdrejninger kan man høre vand skvulpe rundt. - Hvordan løser
> jeg det?

Jeg oplevede det samme efter et termostat skift... Det er noget hø at få
luften ud af systemet på sådan en Sierra. Jeg har brugt første af følgende
to metoder, den sidste virker lidt tvivlsom

1: Fuld knald på varmen i kabinen. Lade motoren stå i tomgang i 30 min, tryk
ind imellem godt på slangerne så luften bliver ført over i
ekspansionsbeholderen. Fyld efter med kølevæske.

2: Hejs forenden af bilen op med en donkraft, start skidtet. lad luften
trække ud ved kølerslangen der kommer til køleren for oven (Den tykke), nu
skulle det være udluftet. Ved ikke om det virker - Men har fået den fra en
Ford mekaniker... Jeg synes selv den lyder lidt speciel

Men inden så find lige ud af om systemet skulle være utæt. Det kan være
toppakningen, det kan være varmeapparatet, eller ikke spændte spændebånd!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 23-03-04 17:02

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men inden så find lige ud af om systemet skulle være utæt. Det kan være
> toppakningen, det kan være varmeapparatet, eller ikke spændte spændebånd!

Pis osse... Se længere oppe...

-M