Bmw eller Audi.
Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 19:41

Hej Gruppe

Jeg har igennem længere tid følget denne gruppe, og jeg er nu kommet i en
situation hvor jeg skal bruge jeres mening.

Jeg skal muligvis i den kommende tid flytte til tyskland og er på nuværende
tidspunkt på jagt efter en fornuftigt bil dernede.

Jeg er kommet frem følgende to modeller som tiltaler mig meget.

BMW 330D eller AUDI A4 2,5 Tdi quattro.

Begge to indeholder den samme kvalitet i mine øjne, men jeg kan ikke
bestemme mig for hvilken det skal være.

Hvad ville i vælge?

Er der stadig problemer med Audi moteren ? Æder den stadig topstykker ?

Nogen der kender til nogle svage sider ved de to biler, begge har gået ca
75-100000 km ?

Mvh.

Søren Schibbye

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 19:37

> BMW 330D eller AUDI A4 2,5 Tdi quattro.

Dejlige biler.

> Hvad ville i vælge?

Det bliver et svær afgørelse - jeg kender begge biler, men har ikke prøvet
de konkrete motorer, og jeg ville derfor være nødt til at prøve dem igen.

> Er der stadig problemer med Audi moteren ? Æder den stadig topstykker ?

Nej - ikke hvis du vælger så ny model.

Det er en speciel oplevelse at køre med 4-hjuls-træk. Både på godt og ondt.
Hvis du skal bo i et bjergområde, er det ikke dumt med træk på alle hjul,
men ellers vil det igen være et spørgsmål om, hvad du foretrækker.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 19:56

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis du skal bo i et bjergområde, er det ikke dumt med træk på alle hjul,
> men ellers vil det igen være et spørgsmål om, hvad du foretrækker.
Hej Jan

Den skal kun køre motervej ved til tider meget høj hastighed. Jeg er vant
til bmw som kan læsses andet sted, og jeg skal gerne finde en bil som går
med så få omdrejninger så muligt ved høje hastigheder, men som alligevel har
momentet til at trække yderligere i høj gear.

Kan det passe at bmw'en først fik seks trins gearkasse ab 2003 ?

HVad kan de begge tunes til og kan det holde ? Kan gearkasse kobling holde
til at momentet i begge biler øges yderligere ? De har jo begge næsten en
1/5 af det samme moment som en scania 420 Hk ved 2300 ondrejninger.

Mvh.

Søren

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 19:56

On Sun, 21 Mar 2004 19:55:41 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

> [...]
>momentet til at trække yderligere i høj gear.
>HVad kan de begge tunes til og kan det holde ?

I mine øjne er jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville vælge
BMW'en. Alene præstationerne abfabrik gør jo udslaget. Når du så
ganske naturligt nok taler om tuning, er BMW'en jo kanon.
Synd den har besvær med at følge min bil...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 20:02

> I mine øjne er jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville vælge
> BMW'en. Synd den har besvær med at følge min bil...

Den nye 330 D er nok omtrent lige så hurtig - hvis ikke så sæt en boks på,
og så får du problemer.

Allerede den gamle har 230 hk med boks.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:03

On Sun, 21 Mar 2004 20:01:44 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Den nye 330 D er nok omtrent lige så hurtig - hvis ikke så sæt en boks på,
>og så får du problemer.
>Allerede den gamle har 230 hk med boks.

Jep - ikke nogen dårlig motor/præstation.
Jeg tror, VAG'erne må pakke sammen hér

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 20:17

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
> [...]
> BMW'en. Alene præstationerne abfabrik gør jo udslaget. Når du så
> ganske naturligt nok taler om tuning, er BMW'en jo kanon.

Audi har da 180 ab fabrik. Husk det er den store model.

Bmw har da ca. det samme ? Moment ligger de også meget ens.

Hvad kan disse maskiner tunes til ?

Nogen der har erfaring med navigationen i disse to biler ?

Skal man glemme det og købe vdo eller duer det ?
> Synd den har besvær med at følge min bil...

> /Mogens

Såvidt jeg erindre har din Alfa 235 Hk ca. Men 50 Hk's forskel er der ingen
tvivl om at du rykker fra ved fuld acceleration i valgfrit gear. Kunne dog
godt tænke mig at se din oppe mod familliens 540. Der er jeg sikker på du
taber hvis underlaget er i orden.

Mvh.

Søren

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:09

On Sun, 21 Mar 2004 20:16:54 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

>Audi har da 180 ab fabrik. Husk det er den store model.
>Bmw har da ca. det samme ? Moment ligger de også meget ens.

Jeg troede du mente de nyere modeller - der er BMW'en jo Audien langt
overlegen. Ikke mindst på momentsiden

>Hvad kan disse maskiner tunes til ?

Se hvad Jan W skriver

>Nogen der har erfaring med navigationen i disse to biler ?
>Skal man glemme det og købe vdo eller duer det ?

Man skal da det hele med

> [...]
>godt tænke mig at se din oppe mod familliens 540. Der er jeg sikker på du

Jeg kører også en Omega 3000 24V. Jeg følger nemt en 740i, men da en
540i vejer mindre, rykker han fra mig. Begge ER testet flere gange!

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 20:34

> Jeg troede du mente de nyere modeller - der er BMW'en jo Audien langt
> overlegen. Ikke mindst på momentsiden

Ja, men du har så til gengæld 4x4.

Jeg skal da også indrømme at hvis jeg finder en med sekstrins manuel
gearkasse, så er jeg bange for audien er dumpet. Jeg kan dog bare ikke finde
ud af hvornår de indførte gearkassen.

Begge biler som jeg kikker på er fra 2001. Den ene med tv og alt muligt
andet til ca. 160 kilo kr.

> Man skal da det hele med

Joh, det er rigtigt jeg gider bare ikke kikke nemmere efter det/købe en med
det, hvis det er noget skrammel.

> /Mogens

/Søren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 20:29

> Jeg kan dog bare ikke finde
> ud af hvornår de indførte gearkassen.

Beklager, det skulle jeg have skrevet. BMW´en fik sit sjette gear i 2003.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 20:14

> Den skal kun køre motervej ved til tider meget høj hastighed.

Hej igen

Begge biler er ret hurtige.

Audi´en har i årgang 2000 en tophastighed på 225 km/t selv med 4-hjuls-træk.
BMW´en har en tophastighed på 227 km/t med baghjulstræk.

4-hjulstrækket koster dog en del brændstof i Audi´en, der derfor ifølge
normen kører knap 2 km kortere pr liter diesel.

> Kan det passe at bmw'en først fik seks trins gearkasse ab 2003 ?

BMW´en har ganske rigtigt kun 5 gear, men gearingen er også omtrent den
samme i begge biler i højeste gear. Det betyder, at de begge på motorvejen
har omtrent samme omdrejningtal, når BMW´en kører i femte gear og Audien
kører i sjette. (BMW 51 km/t ved 1.000 o/min i højeste gear. Audi 53 km/
ved 1.000 o/min i højeste gear)

> HVad kan de begge tunes til og kan det holde.?

Regn med 215-230 hk på dem begge. De kan formentlig godt holde til det. Der
er ufatteligt få problemer med diesel-chiptuning.

> Kan gearkasse kobling holde
> til at momentet i begge biler øges yderligere ?

Hvis man ikke filer på koblingen og giver fuld gas samtidig og hvis man
ellers skifter gear nogenlunde fornuftigt, så tror jeg ikke der er problemer
der.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 20:42

> [...]
>
> 4-hjulstrækket koster dog en del brændstof i Audi´en, der derfor ifølge
> normen kører knap 2 km kortere pr liter diesel.

Det koster at være smart :) Det lyder jo til at bmw'en alligevel er det
bedste valg.

> [...]
> har omtrent samme omdrejningtal, når BMW´en kører i femte gear og Audien
> kører i sjette. (BMW 51 km/t ved 1.000 o/min i højeste gear. Audi 53 km/

Netop de tal har jeg ledt efter gennem længere tid.

JEg har en ide om at bmw'en også trækker bedre ved høje omdrejningstal i
forhold til audi'en

> [...]
>
> Hvis man ikke filer på koblingen og giver fuld gas samtidig og hvis man
> ellers skifter gear nogenlunde fornuftigt, så tror jeg ikke der er

215 Hk er heller ikke af vejen, gud ved hvad de potter så har af topfart
derefter.

Hvad bliver momentet efter chipningen ?

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:34

On Sun, 21 Mar 2004 20:42:29 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

>Det koster at være smart :)

www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111134541638&top=3&
En BMW 330XD har 4x4 -> og koster ikke mere

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 20:53

> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111134541638&top=3&
> En BMW 330XD har 4x4 -> og koster ikke mere

Ja den har bare kørt for meget....

> /Mogens

mvh
Søren

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:47

On Sun, 21 Mar 2004 20:53:26 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

>Ja den har bare kørt for meget....

Nu var det mere modellen end den aktuelle bil, jeg hentydede til.
Det virkede som om du ikke kendte BMW X-modellen. Her er een,
der har kørt noget mindre:
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?top=1&bereich=pkw&id=11111111134346578&

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 21:05

> Nu var det mere modellen end den aktuelle bil, jeg hentydede til.
> Det virkede som om du ikke kendte BMW X-modellen. Her er een,
> [...]

Jeg kendte godt til at de lavede 4*4, jeg har bare en eller anden
fornemmelse at de minde om de hævede modeller audi lavede.

Bilen der, er skadet og skal ved laves for 30-40 k inden den er helt i tip
top stand. Men ja, hvis jeg kan finde en med 4*4, så napper jeg da heller
det.

/Søren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 20:39

> Jeg har en ide om at bmw'en også trækker bedre ved høje omdrejningstal i
> forhold til audi'en.

Det ved jeg ikke - men jeg ved, at nogle taler om, at den nye 320D med 150
hk er en mere vellykket motor end den gamle 330D - også selvom den har lidt
mindre power.

Måske var det også en overvejelse værd..? Den rykker også pænt med en boks
på.

> Hvad bliver momentet efter chipningen ?

Regn med 470 Nm - den trækker som en mindre lastvogn.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 20:59

> [...]
> mindre power.
>
> Måske var det også en overvejelse værd..? Den rykker også pænt med en boks

Egentlig ikke da jeg nu har muligheden for at få det vildeste, så skal det
sku også prøves :)

> Regn med 470 Nm - den trækker som en mindre lastvogn.

Jeg kan allerede nu forstiller mig antispin lampen lyse ved fuld aceleration
:p

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:51

On Sun, 21 Mar 2004 20:59:08 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

>Egentlig ikke da jeg nu har muligheden for at få det vildeste, så skal det
>sku også prøves

Forståeligt nok. Så ville jeg sgu finde noget med en stjerne på
køleren. Hvad har du at gøre godt med og skal det være diesel?

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 21:09

> Forståeligt nok. Så ville jeg sgu finde noget med en stjerne på
> køleren. Hvad har du at gøre godt med og skal det være diesel?

Jeg har vel ca. 150 - 160 k at gøre godt med. Kreavet omkring diesel er at
jeg nu vil prøve den nye commonrail teknik. Egentlig ikke et økonomisk
synspunkt ud over, at jeg muligvis kan få mine omkostninger til brændstof
dækket gennem firmaet ved brug af diesel. Grunden til valget af så store
modeller af diesel, er at jeg daglig er vant til mange heste, og jeg vil
ikke undvære det. Desuden ahr jeg prøvet en del 110 hk pd vw biler, og hdi
biler af forskellige navne, og de savner alle evnen til at kunne tage
omdrejninger, og køre stærkt på toppen, hvis du forstår.

Mvh.

Søren

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 21:04

On Sun, 21 Mar 2004 21:08:54 +0100, "Søren Schibbye" <schibbye@fjern
dettevejen-net.dk> wrote:

> [...]
>synspunkt ud over, at jeg muligvis kan få mine omkostninger til brændstof
>dækket gennem firmaet ved brug af diesel.

Så ville jeg nok starte med at få klarlagt økonomien bag bilen.
Dernæst ville jeg vælge ud fra det. Du kommer nok til at pendle en del
km, hvorfor en V8 kan tage "livet af" de flestes humør. Dækkes
udgifterne, ville jeg vælge en MB E50/E55/C36/C43 AMG lige på stedet.

> [...]
>evnen til at kunne tage omdrejninger, og køre stærkt på toppen, hvis du forstår.

Om jeg forstår - det er jo nøjagtigt lige min ord
Jeg ved ikke, hvor meget du har fulgt med i NG'en, men jeg har jo haft
en del kampe mod dieselfanatics, der tror de lægger verden ned i deres
VAG TDI's

/Mogens

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 21:33

> [...]
> km, hvorfor en V8 kan tage "livet af" de flestes humør. Dækkes
> udgifterne, ville jeg vælge en MB E50/E55/C36/C43 AMG lige på stedet.

Økonomien bagved er således at jeg har råd til denne type bil, om det er
benzin eller Diesel er egentlig lige meget, jeg har bare ud fra en personlig
betragtning valgt at prøve og se om jeg kunne finde mig til pas i en af de
de mindre men mere sporty modeller i diesel, men en til pas mængde heste.
Fordelen ved diesel er at jeg gennem min arbejde kan tanke gratis, men kun
diesel, dette er et teknisk spørgsmål som jeg ikke uddyber nærmere. En
mercedes c 270CDI var måske en mulighed, jeg synes bare pladsen er for
trang, det skal dertil siges at jeg jeg er en stor mand på ca. 130 Kg.

> [...]
> Jeg ved ikke, hvor meget du har fulgt med i NG'en, men jeg har jo haft
> en del kampe mod dieselfanatics, der tror de lægger verden ned i deres

Det eneste de ligger ned er pomfritterne ved vejsiden når de næsetunge
skøjter får lidt bundgas, desuden er en del af den skyld i hamonika
sammenstød bagude, da de jo som nogen anden James Bond ligger rødslør ud på
vejen.

/Søren

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 21:38

"Søren Schibbye" <schibbye@fjern dettevejen-net.dk> skrev :

> [...]
>skøjter får lidt bundgas, desuden er en del af den skyld i hamonika
>sammenstød bagude, da de jo som nogen anden James Bond ligger rødslør ud på

Så kan du eddermuggeme godt humme ned og købe en flaske skærmrens til
mig !

<vildt_grin>

Fra : Mikael L

Dato : 21-03-04 21:59

"Søren Schibbye" <schibbye@fjern dettevejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mercedes c 270CDI var måske en mulighed, jeg synes bare pladsen er for
> trang, det skal dertil siges at jeg jeg er en stor mand på ca. 130 Kg.

Var det ikke noget med en BMW 740d E38 ?
Det er altså et vogntøj der vil fremad i landskabet. Den er dog ikke
specilet sporty, men den kan holde en god fart og yderst komfortabel. Jeg
kan forstå du skulle have den i tyskland, der er mange at vælge imellem
derned til de priser du siger du har til rådighed.

Mikael

Fra : Søren Schibbye

Dato : 21-03-04 22:25

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> [...]

> kan forstå du skulle have den i tyskland, der er mange at vælge imellem
> derned til de priser du siger du har til rådighed.

Tjahhh egentlig joh, jeg synes bare bilen er en tand for kluntet, og da jeg
99,9 % af tiden skal være alene i bilen, er det ikke nødvendig med så stor
en bil. Forsikringen på sådan en bil er tyskland er også ret høj, da den
selv i en tyskernes øjne betragtes som en special bil, hvorimod en 330d ikke
er noget der vækker opsigt. Jeg kan også godt lide ideen med at komme
rullende i en 330d på motervejen, og så nakke samtlige VAG diesel jeg kan
finde. Skiltene skal selvølgelig tages af bilen. Der er desuden intet i
denne bil af udstyr som efterhånden ikke kan fåes til en 330d. En anden ting
er at bilen er ved at være en gammel konstruktion, ikke derved ment, at den
ligger elendigt på vejen eller noget. Jeg kender selv modellen da jeg har
kørt lidt i en 750.

> Mikael

/Søren

Fra : Peter G C

Dato : 21-03-04 22:13

"Søren Schibbye" <schibbye@fjern dettevejen-net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> skøjter får lidt bundgas, desuden er en del af den skyld i hamonika
> sammenstød bagude, da de jo som nogen anden James Bond ligger rødslør ud

LOL - men enig

/Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 23:37

> Jeg ved ikke, hvor meget du har fulgt med i NG'en, men jeg har jo haft
> en del kampe mod dieselfanatics, der tror de lægger verden ned i deres
> VAG TDI's

Vi har også haft en del kampe med folk, der ikke kan/vil forstå det, som der
skrives. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 23:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Vi har også haft en del kampe med folk, der ikke kan/vil forstå det, som der
>skrives. )

<homer_mode>

Doh!

</homer_mode>

Når "nogen" mener noget andet end de skriver, må de sgu finde sig i at
folk gætter, og derfor svarer uønsket ........... <grin!>

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 23:48

> Når "nogen" mener noget andet end de skriver, må de sgu finde sig i at
> folk gætter, og derfor svarer uønsket ........... <grin!>

Den er go mæ dig, då..!

Der står det, der står - og hvis der er nogen, der mener, der står noget
andet, så kan de jo bare påpege, hvor der er fejl, manglende eller
meningsforstyrrende oplysninger.

Jeg tror mere på den der med "det blinde øje".

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 23:53

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Den er go mæ dig, då..!

naehhh - jeg husker stadig, historien med at folk ikke fik de
forudsætninger et indlæg skulle besvares efter ..... Doh!!

Eller var det i grunden ikke et helt andet medie ? ;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 23:52

> naehhh - jeg husker stadig, historien med at folk ikke fik de
> forudsætninger et indlæg skulle besvares efter ..... Doh!!
> Eller var det i grunden ikke et helt andet medie ? ;)

Det husker jeg intet om.

Gruppens hjemmeside fik ellers ros i den anden gruppe - læste du det..?

(Citat: "Den indeholder jo alt den hjemmeside")

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-04 00:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det husker jeg intet om.

Den "mode" kender jeg ....... han hed Viggo, et eller andet

>Gruppens hjemmeside fik ellers ros i den anden gruppe - læste du det..?

>(Citat: "Den indeholder jo alt den hjemmeside")

Jep , og nu har den fået endnu mere ..... hint: se forsiden.

;)

Phewwww, mig og PHP, bliver sgu'tte perlevenner