Volvo 960 el. 240? Psykoterapeut m. specia~
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 01:51

Vær hilset!

Det er efterhånden længe siden sidst, men det ville være mig en stor
fornøjelse, og endnu større hjælp, hvis I kan hive mig ud af et ulideligt
dilemma: Skal jeg ha' en 245 eller en 960 her til sommer, når den gamle 245
skal skiftes ud...?

Jeg er virkeligt i vildrede, og har været heeelt ude i tovene (overvejede
bl.a. en Previa på hvide plader!!...tsk-tsk..). Jeg vil helst ikke kaste
mere end 100.000 efter den næste Volvo, og de nedenstående eksempler vil
lande på ca. 70.000 for 245'erne og ca. 100.000 for 960'erne - inkl. afgift
(iflg. T&S). Jeg vil meget gerne eftermontere et benzinfyr, hvilket jeg vil
have svært ved at overtales at spendere på en 960 t. 100k, med mindre det
købes brugt og sættes i af et billigt værksted.

Jeg/vi kører ca. 15-20.000 km/år, og er vant til et benzinforbrug på ml. 7
og 10 km/l. Meget rolig kørestil. Kan lave det meste selv, men "står
af/gider ikke" når vi snakker indre motor, elektronik, aksler o.s.v. Har dog
god kontakt til flere Volvofolk via VolvoEntusiasterne samt et godt værksted
(www.spare-parts.dk).

De fleste af Jer tænker sikkert, at jeg da bare skal købe den 960, men læs
lige nedenstående personlige betragtninger først - det er ikke så nemt...
940 Turbo er også en mulighed, men der er ikke mange ordentlige eksemplarer
til den 'rigtige' pris - derfor er den ikke med i denne omgang.

Her er dem jeg specifikt har udset mig:
245'ere:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111132226948
- eller:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111134081057

960'ere:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111132037620
- eller:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111134224475

Ejernes anmeldelser kan læses her:
http://www.carsurvey.org/model_Volvo_245.html
http://www.carsurvey.org/model_Volvo_960.html
- ikke den store forskel i vurderingerne...

Mine personlige betragtninger:

*Volvo 240 Herregårdsvogn*
Fordele:
- ekstremt billige reservedele - selv de originale (har lige købt orig.
udstødn. inkl. forrør og mont.-sæt for 1.500,-)
- nem at reparere p.g.a. enkel konstruktion (specielt da jeg har haft 5 stk.
af slagsen)
- entydige, sikre køreegenskaber, trods konstruktionens alder
- billigere i forsikring
- motorer som let kører 400.000 m. alm. vedligeholdelse
- har en dejlig 'personlighed' - ligesom en gammel onkel
- passivt sikkerhedsnivau på linie m. europæiske biler i øvre mellemklasse
fra midthalvfemserne

Ulemper:
- noget smal indvendigt - 3 voksne sidder ukomfortabelt bagi
- ringe knæplads bag p.g.a. relativt kort akselafstand
- begrænset levetid på varmeblæser - typisk max. 250.000 km
- førersæde har tendens til skæve ryglæn m. alderen
- en del vindstøj på motorvej
- lidt små døråbninger (for høje/store personer)
- noget 'rustik' samlekvalitet - dog ganske solid
- ikke altid serviceret korrekt p.g.a. dens tiltrækning på gør-det-selv-folk

*Volvo 960 Herregårdsvogn*
Fordele (i.f.t. 240-serien):
- bredere karosse - specielt indvendigt
- bedre ergonomi - også i kraft af el-sæder
- væsentligt bedre pladsforhold bag (men samme str. bagagerum)
- mere komfort (støj, vejbeliggenhed, udstyr, motorkraft)
- ikke så antik at se på
- mere moderne undervogn, dog stadig uden multilinkbagaksel (kom i '95)
- større modstandsdygtighed overfor rust
- dyrere model -> større sandsynlighed for korrekt service p.g.a. velhavende
ejere

Ulemper (i.f.t. 240-serien)
- dyrere res.-dele, mérpris dog stærkt varierende alt efter type
- ikke så nem/billig at skrue på (meget elektronik)
- ca. ½ gang dyrere i forsikring (så vidt jeg har erfaret)
- noget ømfindtlig motor - tandremsskift for hver 45.000 km.!, men ellers
solid nok, hvis passet korrekt

What to choose?

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : phg1

Dato : 21-03-04 10:32

"" skrev d. 21-03-04 01:51 dette indlæg :
> [...]
> - ca. ½ gang dyrere i forsikring (så vidt jeg har erfaret)
> - noget ømfindtlig motor - tandremsskift for hver 45.000 km.!, men

dejligt at se der er andre end mig der syntes at en volvo(fra sverige)er
en dejlig vogn
jeg ville vælge 240 model serien selvom jeg også syntes 960 er dejlig
men 240 serien har stadig de største fordele(som du selv beskrev)særligt
økonomisk(noget man jo må tage med her i danmark)jeg har selv haft 3 240
i rap(2 benzin 1 diesel)indtil konen havde noget at skulle have sagt så
fik vi en golf(aaaaarg)den skal skiftes ud næste år så jeg er i gang med
overtalelden(men du kender sikkert kvinders meninger den er stor, den
fylder i garagen osv.)men den her gang vil jeg have min vilje
mvh. en bilfælle.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 10:52

"phg1" <phg1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> hej volvofan
> dejligt at se der er andre end mig der syntes at en volvo(fra sverige)er
> en dejlig vogn

Ja, og vi er jo ikke de eneste

> jeg ville vælge 240 model serien selvom jeg også syntes 960 er dejlig
> men 240 serien har stadig de største fordele(som du selv beskrev)særligt
> økonomisk(noget man jo må tage med her i danmark)

Ja, det er på det økonomiske plan at 240 har de største fordele. Men en 960
er godt nok også noget mere lækker, moderne og velkørende - noget jeg gerne
vil betale lidt mere for.

> [...]
> overtalelden(men du kender sikkert kvinders meninger den er stor, den
> fylder i garagen osv.)men den her gang vil jeg have min vilje

Huh? Min hustru er ikke til at overtale til andet end Volvo - det skulle
lige være en stor 4X4/MPV...

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 10:55

On Sun, 21 Mar 2004 10:51:44 +0100, "Vestman" <vestman at adslhome
danmark> wrote:

>Ja, det er på det økonomiske plan at 240 har de største fordele. Men en 960
>er godt nok også noget mere lækker, moderne og velkørende - noget jeg gerne
>vil betale lidt mere for.

Nu er du jo meget til det sikkerhedsrelaterede. Dér må en moderne
konstruktion som 960 være langt foran "den anden..." - og derfor
valget, IMO

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 21-03-04 11:17

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Nu er du jo meget til det sikkerhedsrelaterede. Dér må en moderne
> konstruktion som 960 være langt foran "den anden..." - og derfor
> valget, IMO

Jeg tænkte præcis det samme, da jeg læste Lars' indlæg.
960'eren må være hans næste bil.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 11:52

> Jeg tænkte præcis det samme, da jeg læste Lars' indlæg.
> 960'eren må være hans næste bil.

I har jo ret begge to, men en 240 m. airbag og ABS skal man absolut ikke
kimse ad i.f.t. f.eks. en SAAB 9000. 960 er dog utvivlsomt sikrere, uden at
jeg har undersøgt det i detaljer.

Men aktiv sikkerhed kommer altid før passiv, og jeg gør jo mit til at det
helst ikke skulle blive relevant

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-03-04 13:09

> Men aktiv sikkerhed kommer altid før passiv, og jeg gør jo mit til at det
> helst ikke skulle blive relevant

Men der er jo andre i trafikken som så til gengæld gør det modsatte....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 13:25

> Men der er jo andre i trafikken som så til gengæld gør det modsatte....

Desværre, ja. Men jeg ville blot pointere at man ikke skal stirre sig blind
på passiv sikkerhed. Hvis man kører på en konsekvensfornægtende, selvisk
og/eller fraværende måde kan det i nogle tilfælde være ligemeget - om ikke
andet for alle andre end een selv.

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-03-04 11:03

> Her er dem jeg specifikt har udset mig:
> [...]

Jeg synes de to 960 du har kig på stort set er de to billigste på mobile,
det gør mig mistænksom overfor at vælge netop de to.
Hvis man smider måske 1000 euro oveni er der nogle flere at vælge imellem,
og afgiften er der vel ikke den store forskel på.
Alternativt kan du jo vælge en 960 turbo, dem er der nogle få af, så slipper
du for en dyr 3.0 motor og beholder en motor som du næsten kender i forvejen
fra en 240. Jeg tror umiddelbart 960 modellerne er for dyre, de er noget
dyrere i vedligehold og også en del dyrere i forsikring, det bør du nok
undersøge.
De høje driftsomkostninger må være det der gør, at 960 modellerne er dyrere
end 240 modellerne du har kig på.

240 kan jeg også godt se er bedrøvelig kedelig, da jeg gik fra min gamle 240
til en 850 var der enorm forskel. Selv om det er en nyere 240 er det stadig
en 240.

Niels

Fra : Torben E

Dato : 21-03-04 14:02

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> fra en 240. Jeg tror umiddelbart 960 modellerne er for dyre, de er noget
> dyrere i vedligehold og også en del dyrere i forsikring, det bør du nok

Enig, jeg ville vælge en med 4cyl, turbo, og i 940 er det svjv en bedre
motor/ gear revision end de lidt ældre, og så slipper du for den tunge
6 cyl motor.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 14:50

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> slipper
> forvejen

Jeg kan sagtens se hvad du mener, Niels. Jeg er bare ret tiltrukket af
960'erens luksus (el-sæder, næsten altid m. læder, klimaautomatik o.s.v.),
men en veludstyret 940T er absolut ikke en umulighed.

> Enig, jeg ville vælge en med 4cyl, turbo, og i 940 er det svjv en bedre
> motor/ gear revision end de lidt ældre, og så slipper du for den tunge
> 6 cyl motor.

Jeg har ikke hørt dårligt om 3.0 R6 24V'eren, andet end at den skal have ny
tandrem for hver 45 kkm. Og så er motoren vel ikke synderligt tungere end
dens 5-cylindrede kusiner i 850-serien? Men selvfølgelig må vægtfordelingen
være bedre med en 4 cyl.
Nogle 940 Turbo-motorer skulle vidst være med smedede stempler fra
fabrikken, men nærmere ved jeg ikke...

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-03-04 15:30

> Jeg kan sagtens se hvad du mener, Niels. Jeg er bare ret tiltrukket af
> 960'erens luksus (el-sæder, næsten altid m. læder, klimaautomatik o.s.v.),
> men en veludstyret 940T er absolut ikke en umulighed.

Jeg bed bare mærke i din pris på 100.000 kr og det kan så vidt jeg kan se
ikke lade sig gøre.
Afgiften på toldskats hjemmeside på de billigste 960 sedan modeller er godt
60.000 kr og på stationcar ca. 90.000 kr, så har du kun 10.000 kr at købe
bilen for, hvis du skal blive under 100.000 kr og det kan ikke lade sig
gøre.
Du kan sammenligne med at den billigste 960 stationcar i Bilbasen står til
119.000 kr, og den har kørt 375.000 km.

> [...]
> tandrem for hver 45 kkm. Og så er motoren vel ikke synderligt tungere end
> dens 5-cylindrede kusiner i 850-serien? Men selvfølgelig må

Jeg tror motoren er fin nok, men der hænger ofte automatgear på den og det
skal man så kunne leve med.
Samtidig tænk på forsikringen, bilen har været dyr fra ny og det bliver
forsikringen derfor også nemt.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 16:36

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 60.000 kr og på stationcar ca. 90.000 kr, så har du kun 10.000 kr at købe
> bilen for, hvis du skal blive under 100.000 kr og det kan ikke lade sig

Afgiften på T&S's hjememside for vurderinger ligger mellem 60- og 92k for
årgangene '90 - '94 - jeg tror du har taget beløbene længst til højre, men
det handelsprisen som afgiften er beregnet efter...

> Du kan sammenligne med at den billigste 960 stationcar i Bilbasen står til
> 119.000 kr, og den har kørt 375.000 km.

Ja, der er penge at spare

> Jeg tror motoren er fin nok, men der hænger ofte automatgear på den og det
> skal man så kunne leve med.

Det er jo sådan jeg vil have det

> Samtidig tænk på forsikringen, bilen har været dyr fra ny og det bliver
> forsikringen derfor også nemt.

Et par onlineudregninger gav lidt under 10k m. kasko, men m. andre
forsikringer i samme selskab. Men ja - de kostede jo let over ½ mio. fra
nye.

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 11:22

> *Volvo 240 Herregårdsvogn*
> - passivt sikkerhedsnivau på linie m. europæiske biler i øvre mellemklasse
> fra midthalvfemserne

Du plejer jo at have styr på de ting der, men er det virkelig rigtigt..?

Jeg synes, jeg kan huske, jeg for en del år siden (måske 1997/1998) læste en
artikel, hvor man havde kørt en ny Polo sammen med en 245, hvor føreren af
Poloen slap mindst lige så godt af sted fra sammenstødet som føreren af
Volvoen....

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 12:16

> Du plejer jo at have styr på de ting der, men er det virkelig rigtigt..?

Ja, altså det kommer jo an på hvordan man anskuer det. EuroNCAPs
laboratorieforsøg ser jeg ikke som den endegyldige sandhed - hellere
kombinere det med fakta fra virkelige ulykker. Iflg. Folksam er 240-serien
20% sikrere end gennemsnitsbilen. Jeg har mistet det direkte link, men det
er f.eks. beskrevet hér:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,125033,00.html

Den gruppe som 240-serien befinder sig i er denne:
Audi 100 92-94 / A6 95-97
BMW 5 88-95
BMW 5 96-03
Citroën XM 90-00
Ford Scorpio 85-98
Mercedes 200/300 86-95
Opel Omega 94-
Toyota Camry 87-91

> [...]
> Poloen slap mindst lige så godt af sted fra sammenstødet som føreren af

Det kan nok passe. Der er sikkert enkelte situationer, hvor 240'en ikke er
så fantastisk, men overordnet set er den nærmest legendarisk iflg. de
mennesker som selv har kørt galt i den:
http://langis.richard.tripod.com/accident.html
http://www.swedishbricks.net/faq/safety.html

Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, men det er dælme godt gået af en
konstruktion fra 1974...

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Kim S

Dato : 21-03-04 13:53

Jeg er ved at investere i en 940 2.3 turbo stc fra '97.
Hvad er forskellen på 940 og 960 ?

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 15:03

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at investere i en 940 2.3 turbo stc fra '97.
> Hvad er forskellen på 940 og 960 ?

En 960 er en forfinet version af 940, og med 6-cylindrede rækkemotorer på
hhv. 170 el. 204 HK (2.5 el. 3.0 l). Motorerne er de samme som de
5-cylindrede i 850-serien, men med en ekstra cylinder. Selv i dag benyttes
denne motor (om end i forfinet form) i S80 m. biturbo.
Fra slutningen af '94 fik 960 et omfattende facelift med bl.a. ny front og
karosseriaptering (lister, dørhåndtag o.s.v.), interiør, forreste hjulophæng
fra 850-serien samt multilinkbagaksel (i.f.t. den stive bagaksel på 940 og
tidligere 960'ere). Hed til allersidst S90/V90.

http://www.parkers.co.uk/choosing/car_reviews/review.aspx?range_id=371

http://www.ukcar.com/road_tests/volvo/960.html

http://linkcentre.com/cars/Car-Manufacturers/Volvo/Volvo-960/

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-04-04 02:25

On Sun, 21 Mar 2004 01:51:02 +0100, "Vestman" <vestman at adslhome
danmark> wrote:

>Vær hilset!

God aften :)

>Det er efterhånden længe siden sidst

Havde da helt klart forventet at træffe dig til dagens træf. Biler i
Bella - enten som deltager eller i standen for Volvoentusiasterne...

>Jeg er virkeligt i vildrede, og har været heeelt ude i tovene - what to choose?

Hvad med den blå '75 Volvo 164 E aut. på ovennævnte stand?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 19:55

> God aften :)

G'aftennnn..

> Havde da helt klart forventet at træffe dig til dagens træf. Biler i
> Bella - enten som deltager eller i standen for Volvoentusiasterne...

Njae - vi er i gang med renovering helt op over begge ører, og jeg har
ganske enkelt ikke tid - i weekenden, that is. Måske en hverdagsaften, og så
er der jo heller ikke så mange mennesker
Jeg kan desværre heller ikke hjælpe til, men har dog bidraget noget til det
nyeste nummer af medlemsbladet, hvilket vist nok deles ud på standen.

> Hvad med den blå '75 Volvo 164 E aut. på ovennævnte stand?

Naaaa - jeg vakler lidt p.t. mellem en Caprice Classic, en 245 m. V8, eller
en 940/960 - intet er afgjort endnu

Håber at I fik snakket biler til I blev trætte af dem......(??!?!!) - og
udvekslet røverhistorier en masse.

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-04-04 20:00

On Sun, 18 Apr 2004 20:55:06 +0200, "Vestman" <vestman at adslhome
danmark> wrote:

>Naaaa - jeg vakler lidt p.t. mellem en Caprice Classic, en 245 m. V8, eller
>en 940/960 - intet er afgjort endnu

Fortæl, fortæl !

>Håber at I fik snakket biler til I blev trætte af dem......(??!?!!) - og
>udvekslet røverhistorier en masse.

Jow, jow - dét gjorde vi da. Vi hyggede os gevaldigt og fik kørt
omkring med et par sælgere. Hold kæft det var morsomt.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 20:42

> Fortæl, fortæl !

- Jo, ser du, Capricen er nu mest for sjov, dvs. den skulle jeg pludre
rundt i sommeren over, med mindre den viste sig værende nærmest fejlfri mht.
mekanikken og drifstabiliteten. Eller også den 'gyldne middelvej': En 245
ombygget efter alle(!) kunstens regler, men en 3.5 V8'er, synet og godkendt
o.s.v., i super stand (undervogn lakeret med chassismaling, alle dele
lakeret inden montering o.s.v, o.s.v.), eller en 940/960, som nok er lidt
mere pålidelig, men nok også en kende charmeforladt.

Jeg er lidt i veldrede, men prøver at overbevise mig selv om, at man _kan_
faktisk godt sælge en bil igen, hvis man vil prøve noget andet....

> Jow, jow - dét gjorde vi da. Vi hyggede os gevaldigt og fik kørt
> omkring med et par sælgere. Hold kæft det var morsomt.

I bet..... Jeg har ikke læst den lange tråd, og regner med at du/I har
beskrevet fornøjelighderne dér

--
Venligst, en noget søvnig Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-04-04 20:09

"Vestman" <vestman at adslhome danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

Godaften i tuen Lars.

Lon time no hear, men godt at høre du er beskæftiget med det "huslige"...

> Naaaa - jeg vakler lidt p.t. mellem en Caprice Classic, en 245 m. V8,
eller
> en 940/960 - intet er afgjort endnu

164 éren samt et 544 og 444´eren var ualmindelige flot restaurerede.

Klart en fornøjelse at kaste sine øjne på.

Du må se at komme videre...

> Håber at I fik snakket biler til I blev trætte af dem......(??!?!!) - og
> udvekslet røverhistorier en masse.

Der blive snakket til op over begge øre samt udvekslet og byttet mangen
"løgnehistorie".

Håber at se dig ved næste sammenkomst, hvad det så end måtte være.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 04:14

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse

> Lon time no hear, men godt at høre du er beskæftiget med det
"huslige"...

Ja, det er meget sporadisk. Ikke en gang skabslæsning kan det blive til.
Beskæftiget er jeg i hvert fald - jeg kunne godt bruge en 30-40 timer i
døget p.t.

> 164 éren samt et 544 og 444´eren var ualmindelige flot restaurerede.
> Klart en fornøjelse at kaste sine øjne på.
> Du må se at komme videre...

Ja, jeg kan nok få klemt et par timer ind, for det er da surt at gå glip af
en int. udstilling herhjemme; 4 år er lidt længe at vente til næste gang...

> Der blive snakket til op over begge øre samt udvekslet og byttet mangen
> "løgnehistorie".

Så er alt som det skal være

> Håber at se dig ved næste sammenkomst, hvad det så end måtte være.

Tak, i lige måde du, - jeg skal gøre hvad jeg kan. Helt deserteret er jeg jo
nok ikke...

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)