bilforsikring
Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 01:04

Hej gruppe

Jeg har netop købt en ny brugt bil, dvs. jeg skal hente den på mandag.
I den forbindelse skal jeg medbringe en forsikringsattest, hvilket lidt er et problem, da den
forsikring jeg er kommet frem til er billigst kræver et medlemskab af en given forening. Denne
forening har jeg meldt mig ind i i fredags, men jeg skal bruge et medlemsnummer før jeg kan tegne
den pågældende forsikring og dette medlemsnummer kan jeg ikke nå at få på mandag, da det kommer med
posten.

Derfor er jeg nødt til at tegne en eller anden forsikring, så jeg kan få lov til at køre hjem i
bilen.
Har jeg forstået det korrekt når jeg er af den opfattelse at der for alle bilforsikringer er 14
dages fortrydelsesret fra det øjeblik man modtager policen? så at jeg derfor blot kan tegne en
hvilken som helst forsikring og fortryde så snart jeg modtager mit medlemsnummer?
Og er det rigtigt, som sælger siger, at jeg for at få et forsikringbevis jeg skal medbringe, ikke
behøver at kende bilens nummerplade?

Mvh Kim Eichen

---

Fra : John Sahl

Dato : 21-03-04 01:16

Kim Eichen wrote:
> Derfor er jeg nødt til at tegne en eller anden forsikring, så jeg kan
> få lov til at køre hjem i bilen.

Lej prøveplader i stedet for, det andet holder ikke.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 01:30

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message news:c3imji$ris$1@dknews.tiscali.dk...

> Lej prøveplader i stedet for, det andet holder ikke.

Det lyder meget fornuftigt.
Skal prøvepladerne afleveres der hvor de lejes eller kan de indleveres på ethvert motorkontor?
Skal man vide , mår man lejer dem, hvor længe man skal bruge dem?
Gør det nogen forskel for sælger om jeg lejer prøveplader eller medbringer en forsikringsattest?

Mvh Kim Eichen

---

Fra : Kim

Dato : 21-03-04 03:22

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal man vide , mår man lejer dem, hvor længe man skal bruge dem?
> Gør det nogen forskel for sælger om jeg lejer prøveplader eller medbringer

Hvis sælger forlanger en forsikringsattest så er det med garanti fordi han
vil omregistrere bilen, så han er sikker på det bliver gjort. Hvis du kommer
med en prøveplade, så skal han afmelde bilen og du kommer til at betale for
at få plader på den igen.

Kim

Fra : Helge Christiansen

Dato : 21-03-04 08:37

Hejsa.

Jeg tror ikke der er plader på bilen. I så fald ville man ikke behøve
prøveplader, og ville kende nummeret til forsikringsattest, så jeg tror ikke
at afmelding er problemet, da den sikkert ikke står med plader efter det
beskrevne.

mvh

Helge

Fra : Kim

Dato : 21-03-04 10:38

"Helge Christiansen" <helgeFJERNDETTE@christiansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:405d461d$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
ikke
> at afmelding er problemet, da den sikkert ikke står med plader efter det

Problemet er jo ikke manglende reg. nr. men at han ikke har fået medlems nr.
af den fagforening (eller hvad det nu er) der giver ham adgang til at tegne
forsikringer hans nye forsikringselskab, medlems nummeret skal han bruge før
forsikringselskabet vil ta' ham ind så de kan tjekke han er medlem i et
forbund der giver adgang til dem.

Og hvis bilen står uden plader kan jeg ikke se hvorfor sælger kræver en
forsikringsattest, der er jo ikke noget krav om at en bil uden plader skal
være forsikret !? Hvis det er fordi der er en restgæld i bilen og deraf pant
så der er krav fra panthaver om en kasko forsikring på bilen hjælper en
prøveplade intet.

Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-03-04 10:53

John Sahl wrote:

> Lej prøveplader i stedet for, det andet holder ikke.

Bare husk på at hvis bilen er købt på afbetaling/financiering, så får han
nok ikke lov til at køre med den, førend der er en kaskoforsikring på den.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Anders Thorsby

Dato : 21-03-04 04:18

Kim Eichen wrote:
> [...]
> modtager policen? så at jeg derfor blot kan tegne en hvilken som
> helst forsikring og fortryde så snart jeg modtager mit medlemsnummer?
Ja. Du har ifølge loven 14 dage fra du modtager policen til at fortryde
købet.

> Og er det rigtigt, som sælger siger, at jeg for at få et
> forsikringbevis jeg skal medbringe, ikke behøver at kende bilens
> nummerplade?
Ja. Forsikringsselskabet skal blot have dine personlige oplysninger,
samt vide hvilken bil du ønsker at forsikre.

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Brian

Dato : 21-03-04 09:49

Hejsa

Anders Thorsby skrev:

> Ja. Du har ifølge loven 14 dage fra du modtager policen til at
> fortryde købet.

Så man kan få et forsikringsbevis fra hvilket som helst selskab,
og så droppe dem igen uden problemer inden 14 dage ?

Hvis jeg var et forsikringsselskab, ville jeg da blive irriteret over, at
folk gjorde det nummer!

/Brian

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 13:56

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:c3jks4$lu3$1@sunsite.dk...
> [...]
> og så droppe dem igen uden problemer inden 14 dage ?
>
> Hvis jeg var et forsikringsselskab, ville jeg da blive irriteret over, at

Den tanke har også strejfet mig.

---

Fra : Anders Thorsby

Dato : 21-03-04 14:30

Brian wrote:
> Så man kan få et forsikringsbevis fra hvilket som helst selskab,
> og så droppe dem igen uden problemer inden 14 dage ?
Sådan har jeg forstået det. 14 dage fra man modtager policen.
Jeg har selv lige droppet TopDanmark (som forhandleren tegnede, pga.
mangel på forsikringsbevis) til fordel for Fair.

> Hvis jeg var et forsikringsselskab, ville jeg da blive irriteret
> over, at folk gjorde det nummer!
Ja, det tror jeg da også de er (Det vindende selskab er derimod sikkert
glade nok).

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 14:00

"Anders Thorsby" <no@spam.please> wrote in message
> Ja. Du har ifølge loven 14 dage fra du modtager policen til at fortryde
> købet.

glimrende, så er jeg mere rolig.

> Ja. Forsikringsselskabet skal blot have dine personlige oplysninger,
> samt vide hvilken bil du ønsker at forsikre.

glimrende, så fik ejg også det på det rene

Mvh Kim

---

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 21-03-04 11:17

Kim Eichen skrev:

> Derfor er jeg nødt til at tegne en eller anden forsikring, så jeg kan
> få lov til at køre hjem i bilen.

Problemet er måske ikke helt så stort. Som regel sender forsikringsselskabet
forsikringsbeviset med tilbuddet, altså inden du har indgået en bindende
aftale.
Da jeg indhentede tilbud til min 206'er havde jeg en stak på 3-4 beviser
liggende, som jeg kunne have fremvist på motorkontoret.

Vh

Morten

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 13:59

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> wrote in message news:c3jq3e$h4o$1@sunsite.dk...

> [...]
> Da jeg indhentede tilbud til min 206'er havde jeg en stak på 3-4 beviser
> liggende, som jeg kunne have fremvist på motorkontoret.

Ok, men hvad sker der så hvis bilen bliver stjålet dagen efter købet, dækker (et af) de indhentede
forsikringstilbud så, selv om man ikke har accepteret?

---

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 21-03-04 14:02

Kim Eichen skrev:

> Ok, men hvad sker der så hvis bilen bliver stjålet dagen efter købet,
> dækker (et af) de indhentede forsikringstilbud så, selv om man ikke
> har accepteret?

Det kommer an på, hvilken dato forsikringen ifølge tilbuddet træder i kraft.
Prøv fx at få Fair til at sende dig et tilbud, og se hvad de kan byde på.

Vh

Morten

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-03-04 15:17

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> wrote in message news:c3k3p9$1uk$1@sunsite.dk...

> Det kommer an på, hvilken dato forsikringen ifølge tilbuddet træder i kraft.
> Prøv fx at få Fair til at sende dig et tilbud, og se hvad de kan byde på.

Hmm, Fair er nok ikke selskabet for mig. Jeg prøvede at kvikberegne præmien på deres hjemmeside og
fik beskeden: "Vi kan desværre ikke forsikre denne bilmodel for dig, da du ikke har kørt de sidste 6
år uden skader."

Jeg har haft indbrud i bilen sidste år, tæller det som en skade på samme måde som hvis jeg var kørt
galt og det var min skyld?

Mvh Kim

---

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 21-03-04 15:27

Kim Eichen skrev:

> Jeg har haft indbrud i bilen sidste år, tæller det som en skade på
> samme måde som hvis jeg var kørt galt og det var min skyld?

Det er jeg faktisk selv i tvivl om, og jeg overvejede at stille spg. til
dette forum. Er der nogen, der ved det? Kan man fx blive elitebilist, hvis
andre har påkørt én- og det ikke er ens egen skyld?

Morten

Fra : claus b. p.

Dato : 21-03-04 17:29

> [...]
> dette forum. Er der nogen, der ved det? Kan man fx blive elitebilist, hvis
> andre har påkørt én- og det ikke er ens egen skyld?

Hvis man har været ude for en "belastende skade" har man mistet sin status,
dvs. at man har benyttet sig af sin egen forsikring. Hvis ansvaret er pålagt
en modpart har modpartens forsikring betalt, og det er ikke en belastende
skade. Det er ikke afgørende om det er modpartens skyld, men udelukkende om
man kan sende bolden videre. Kender man fx. ikke den der har lavet en bule i
ens bil, kan bolden ikke sendes videre, og det er ens egen forsikring (eller
en selv) der må punge ud. Selv om man selv kun bliver pålagt fx. 25pct.
skyld, har man alligevel mistet status, bonus og selvrisiko.

/Claus