"Niels Kongshøj" <niks@niks.niks> skrev i en meddelelse
news:yXS6c.21$Ko2.3@news.get2net.dk...
> Jeg vil høre, om nogle i gruppen har erfaringer med de løbende
udgifter til
> redningsflåde.
Det med at VIKING sætter et serviceinterval på 12 mdr. er noget IMO
foreskriver for
alle flåder der benyttes erhvervsmæssigt. Det tilsvarende certifikat
kan du så kun få hvis
flåden har fulgt de fastlagte regler. -Men som lystsejler bestemmer du
jo helt selv hvor tit
du vil have service, ligesom du kan bestemme at evt.mad, vand medicin
o.lign skal fjernes
og ikke erstattes med nyt. Prisen nliver afhængig deraf.
Se her for info omkring service på redningsflåder der bruges
erhvervsmæssigt.
http://www.f-a.dk/artikler/eftersynredningsflader.htm
> Er der nogen derude, der har erfaringer med driftsudgifterne
(servicepris
> og - interval) på flåder af andre fabrikater?
Ja jeg har en Autoflug 6 Pers. i Container og får lavet service hos
Raffel i Fredericia.
(Autoflug er nu løbt op af Zodiak). At prisen afhænger af tiden siden
sidste service
er ikke mærkeligt fordi udskiftningsintervallerne for mad, fyrværkeri
e.t.c ikke er ens.
Mit std. eftersyn koste ca 1.000 kr excl. moms. Hertil kom de dele jeg
fik udskiftet.
> Er der forskel på pålideligheden af de forskellige fabrikater?
Det er der sikkert men det er jo ikke sådan at læse derom nogen steder.
De som demonstrerede mangel på pålidelighed hører vi aldrig om.
Men der er i høj grad forskel på hvilket fartsområde flåden skal gøre
gavn i.
Kattegat eller Oceansejlads. Derfor også forskel på indretning og
udstyr.
eks. Tørfoder til et Kattegat cruise er nok unødvendigt.
> Er det i virkeligheden en bedre sikkerhed, at have en gummibåd
liggende på
> dækket eller på slæb? Så kan man jo forvisse sig om at den ikke er
defekt
> inden man sejler.
Afhænger igen af hvor der sejles. På oceanerne har du ikke en båd på
slæb.
Men i skandinavisk skærgård hænger den altid bag.
At have en gummibåd. surret på dækket giver efter mening ingen væsentlig
sikkerhed.
Den kan let flænses under søsætning under hårde forhold.
> Er den hyppige service reelt nødvendig?
For selve flåden i tæt container tror jeg at 3-5 år reelt er sikkert
nok.
> Jeg vil jo gerne ofre penge på
> sikkerheden, men jeg vil gerne have en reel forbedring af sikkerheden
for de
> mange penge. Der findes anet sikkerhedsudstyr - eksempelvis EPIRB
eller
> flydedragter, som jeg kan bruge de sparede penge til.
Pas på med omkostningerne til EPIRB service. Jeg købte en KANNAD EPIRB.
406 Mhz
for 5.600 Kr.
Ved eftersyn efter 5 år kostede service over 4.000 Kr. Heraf et Lithium
batteri til over 3.000 Kr
Husk ved køb at få servicepriserne med i nedskrevet stand.
> Kan man selv efterse flåden og udskifte gaspatron, gjorder, batteri
mv.? Jeg
> er ikke under Søfartsstyrelsens tilsyn. Dette ville give en umiddelbar
> besparelse og reel mulighed for at lave en flådeøvelse med familien i
ny og næ.
Klar nej. Du kan ikke selv pakke. Jeg har ikke selv prøvet men set en
andens forsøg.
> Med ønsket om en konstruktiv debat
> Mange hilsener
> Niels Kongshøj
>
Ved køb af redningsflåde skal flådens størrelse nøje overvejes. Det er
ingen spøg at være 4 mand
i en flåde beregnet for 8 pers. Den skal netop være stor nok.
/PKJ