Fjerne tromlebremse til renovering
Fra : Andreas

Dato : 18-03-04 22:17

Hej NG.

Jeg skal have fjernet og adskildt mine tromlebremser bagpå, da de vist godt
kunne trænge til et par nye bremsebakker, eller hvad sådan nogen nu hedder
på tromlebremser. De bremser i hvert fald ikke optimalt, så noget skal der i
hvert fald ske. MEN, jeg kan simpelthen ikke få de tromler af. Jeg har
fjernet centermøtrikken, men de sidder bare godt fast. Skal man have fat i
noget specielt værktøj, eller burde man kunne løsne dem med håndkraft?

Mvh Andreas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-03-04 22:42

Hej!

Andreas wrote:

> [...]
> fjernet centermøtrikken, men de sidder bare godt fast. Skal man have fat i
> noget specielt værktøj, eller burde man kunne løsne dem med håndkraft?

Hvilken bil? På min Escort kan de godt sidde fast, men 1) læg håndbremsen ned
og 2) der sidder nok et hul bag på ankerpladen, som du kan stikke en
skruetrækker ind i, og udløse autojusteringen af bremsebakkerne. Det er med 99%
sikkerhed dem der presser imod

Så er det bare at få renset godt af og smurt bremsekalibrene. Pas på når du
piller ved dem - deres cylindre kan meget nemt falde helt af og så skal du
udlufte systemet bagefter.

Fik jeg nævnt at Escorten har 2% skævbremsning på baghjulene iflg. "mit"
værksteds spritnye bremsetester? :) Foran er der 6%...

God fornøjelse!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-03-04 22:47

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Så er det bare at få renset godt af og smurt bremsekalibrene. Pas på når du
>piller ved dem - deres cylindre kan meget nemt falde helt af og så skal du
>udlufte systemet bagefter.

Øehhh - har du røget fnisegræs ?

bremsecalibre på tromelbremser ;)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-03-04 23:21

Thu, 18 Mar 2004 22:47:11 +0100, skrev jan@stevns.net, på 15 linier, i
<r46k50556qb3b2kpmok1khqnps366aajie@dtext.news.tele.dk>, :

>Øehhh - har du røget fnisegræs ?
>
>bremsecalibre på tromelbremser ;)

Bruger du str 37 i sko?

hehe

Karsten
Horsens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-04 03:51

Karsten Andersen <karsten@slet.mig.jyde.dk> skrev :

>Bruger du str 37 i sko?

Nej - 43 sidst jeg kiggede ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-03-04 23:24

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Øehhh - har du røget fnisegræs ?

Nej da :)

> bremsecalibre på tromelbremser ;)

Så cylindre da :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tommy

Dato : 19-03-04 08:16

Hjulcylindre!

Fra : Andreas

Dato : 19-03-04 15:12

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og 2) der sidder nok et hul bag på ankerpladen, som du kan stikke en
> skruetrækker ind i, og udløse autojusteringen af bremsebakkerne. Det er

Beklager, det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. Det er en Volvo Amazon fra
1966 det drejer sig om. I min netop ankomne Haynes manual står der jeg skal
bruge et specielt Volvo værktøj, (SVO 1791 hedder det). Der står derudover
at hvis man ikke har sådan et værktøj, eller tilsvarende, så skal man slet
ikke prøve at få tromlebremsen af. Jeg har ikke lige sådan et stykke værktøj
liggende, og jeg kunne forestille mig det blev lidt dyrt hvis man skulle
købe det hos Volvo
I stedet har jeg prøvet med en aftrækker fra Harald Nyborg
<url:http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1612
&n=60105> som jeg går ud fra er beregnet til dette, men den var lidt for
stor (8"). De har den også i 4 og 6", og da jeg målte de yderste plade på
tromlen (den mod hjulet), så var den godt og vel 15-15,5 cm i diameter
(svært at måle pga. den møtrik i midten). Så min tanke var nu at få fat i
sådan en aftrækker i størrelsen 6" (15,24 cm), og se om den kan løsne
tromlen.

Er jeg helt galt på den, eller lyder det fornuftigt?

Tak for rådet, skal jeg huske

Mvh Andreas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-04 20:08

Hej!

Andreas wrote:

> Er jeg helt galt på den, eller lyder det fornuftigt?

Jeg må være dig et svar skyldig. Har ikke haft brug for specialværktøj for at
fjerne mine tromler.

> Tak for rådet, skal jeg huske

Fino :) Tag det dog lige med et gran salt - jeg tror ikke en Volvo fra '66 er
helt ens med en '96 escort

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 19-03-04 20:58

> [...]
> det). Der står derudover at hvis man ikke har sådan et værktøj, eller
> tilsvarende, så skal man slet ikke prøve at få tromlebremsen af.

Nemlig. Drop det. De sidder sindsygt godt fast. Der er kun aftrækkeren der
duer. Der er en skål med en bolt i midten. Boede du i nærheden af
Århus/Holstebro måtte du låne min.

Alt det aftrækkerværktøj der findes har jeg prøvet. Skålen duer helt
fantastisk

> har ikke lige sådan et stykke værktøj liggende, og jeg kunne
> forestille mig det blev lidt dyrt hvis man skulle købe det hos Volvo
Jeg gav 650 kr for 10 år siden. Uundværligt

FOC
Amazon 68 B18 de luxe

Fra : Andreas

Dato : 19-03-04 23:47

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:405b50b3$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nemlig. Drop det. De sidder sindsygt godt fast. Der er kun aftrækkeren
der
> duer. Der er en skål med en bolt i midten. Boede du i nærheden af
> Århus/Holstebro måtte du låne min.

Mange tak for tilbuddet. Desværre bor jeg lidt for langt væk (Nordsjælland).

> Alt det aftrækkerværktøj der findes har jeg prøvet. Skålen duer helt
> fantastisk

Kunne jeg forestille mig. Den aftrækker jeg har nu skulle lige modificeres
en smule for at kunne bruges, men det lykkedes heldigvis.
Nu står jeg så overfor næste problem, nemlig at bremsecylinderen kun presser
på den éne bremsebakke, hvilket jeg går ud fra er årsagen til den manglende
bremsekraft på baghjulene. Det ser ellers ud som om de begge er slidt lige
meget, men de er vist også forholdsvis nye.

> Jeg gav 650 kr for 10 år siden. Uundværligt

Burde også have købt sådan en til at starte med. Det havde i hvert fald
sparet mig for en del arbejde og besvær :\

Mvh Andreas

Fra : Thomas

Dato : 18-03-04 23:38

"Andreas" <ibbermann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fjernet centermøtrikken, men de sidder bare godt fast. Skal man have fat i
> noget specielt værktøj, eller burde man kunne løsne dem med håndkraft?

Hammer hammer hammer Prøv at slå rundt med en gummi hammer eller alm.
hammer med noget imellem

Mvh

Thomas

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-03-04 13:15

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote in

> "Andreas" <ibbermann@hotmail.com> wrote in message

> Hammer hammer hammer Prøv at slå rundt med en gummi hammer eller
> [...]

Er der ikke et skruehul typisk M8 et sted på tromlen.
Deri kan du skrue en skrue og benytte den til at trykke tromlen af.
Du skal stadig løsne håndbremse m.m.
På min gamle bil sad de ret godt fast

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : GiWeo

Dato : 19-03-04 15:30

Hejsa

> [...]
>fjernet centermøtrikken, men de sidder bare godt fast. Skal man have fat i
>noget specielt værktøj, eller burde man kunne løsne dem med håndkraft?

Det letteste er (hvis du da ikke har en aftrækker) at fjerne center
møttrikken men made hjulet sidde på - så har du hele hjule at
trække/vride/skubbe på - og så skal den nok gi sig

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk