Hastighed bøde i New Zealand
Fra : Tom Frank

Dato : 16-03-04 10:23

Hej,

I forbindelse med en ferie i New Zealand min kammerat og jeg, har jeg fået
et bødeforlæg fra New Zealand pga. hastighedsoverskridelse ved en af deres
fartkontroller, sendt indirekte til mig forstået på den måde at de har fået
min adresse gennem AVIS, som vi havde lejede bilen gennem.

Nu er det imidlertidig min kammerat der kørte, men min adresse der stod på
udlejningsbilen. Min kammerat mener ikke at de har ret til at opkræve bøder
i Danmark, da der skal være en samarbejde for at det er lovligt. Dvs. han
vil ikke betale.

Jeg på den anden side er bange for at de kan finde på at sende den til
incasso i Danmark istedet og inkludere alt omkostning i bødeforlægget. Med
andre ord, jeg vil gerne betale og få den ud af verden, inden jeg får en
stor incasso sag på nakken.

Jeg kan se argumentet for og imod, men hvem har egentlig ret ??

Vi har dog udeladt den mulighed at jeg tager til New Zealand indenfor en
kort periode og derved få præsenteret bødeforlægget.

/Tom Frank

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:42

> Nu er det imidlertidig min kammerat der kørte, men min adresse der stod på
> udlejningsbilen.

De kan sagtens retsforfølge dig - men det er tvivlsomt at de faktisk gør
det. Det er jo uhensigtsmæssigt meget "bøwl" for ingenting. Det er ikke
sikkert, du nogensinde mere besøger landet.

Jeg har personligt en del bøder liggende fra ulovlig parkering i Sydeuropa,
som jeg aldrig har gidet betale. Jeg har også en fra Oslo, fra før de
besluttede at inddrive bøderne fra danskere. (hvilket kun er et lille års
tid siden)

Mit råd: Hvis bøden ikke er på 25 kroner, så smid bøden ud og se, hvad der
sker.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-03-04 10:53

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> [...]
> tid siden)
>
> Mit råd: Hvis bøden ikke er på 25 kroner, så smid bøden ud og se, hvad der

Hvis den ikke er sendt anbefalet har de jo reelt heller ingen garenti for
den ER nået frem.
Jeg ville også kaste den ud og se hvad de gør.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Jens

Dato : 16-03-04 11:19

Kiwier har styr på deres shit dernede. Hvad nu hvis man får lyst til at tage
derned igen, men kvier sig ved tanken om at immigrationsmyndighedernes skærm
lyser rødt, når ens navn dukker op? Ja, jeg ville nok stå ved, hvad jeg har
gjort og så gøre rent bord. Men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor
hurtigt I kørte

Jens (som fik 2 parkeringsbøder i Vancouver. Vi spurgte Budget, hvad der
ville ske, hvis vi ikke betalte dem. Deres svar: Vi står som ejere af bilen.
Vi betaler dem med JERES kreditkort plus et gebyr til os selv for
ulejligheden på 350 PER bøde.)

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4056ce8d$0$801$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-03-04 11:23

"Jens" <jensisverige26@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bilen.
> Vi betaler dem med JERES kreditkort plus et gebyr til os selv for

De kan da ikke bare uden videre betale med dit kreditkort uden du har
godkendt den transaktion?
Lyder helt forkert i mine øjne ihvertfald..

Fra : Jens

Dato : 16-03-04 11:31

Man skriver under på en "blank slip" først---- så fylder de bare beløbet på,
de finder passende. Hvis man ikke vil det, så skal man kautionere med en
hulens masse kontanter.

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4056d578$0$747$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-03-04 18:13

On Tue, 16 Mar 2004 11:30:51 +0100, "Jens" <jensisverige26@hotmail.com>
wrote:

>Man skriver under på en "blank slip" først---- så fylder de bare beløbet på,
>de finder passende. Hvis man ikke vil det, så skal man kautionere med en
>hulens masse kontanter.

Det ville jeg så aldrig nogensinde accepterer. Så ville jeg med det vuns
finde et andet sted at leje min bil.
Flemming Jacobsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-03-04 16:38

On Tue, 16 Mar 2004 11:22:42 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

-------klip-----------
>bilen.
>
>De kan da ikke bare uden videre betale med dit kreditkort uden du har
>godkendt den transaktion?
>Lyder helt forkert i mine øjne ihvertfald..
Muligt, men LÆS lejekontrakten, også det der står med småt omkring det
sted du skriver under. Du giver udlejningsselskabet en blanko check
til at hæve hvad de måtte finde passende. Det bygger på tillid, og som
reglen trækker de ikke mere end der er "aftalt".
Nu kan lovgivningen udenfor Danmarks grændser godt afvige en del fra
de love/regler vi kender i Danmark. Og det kan ikke udelukkes at
fartbøder i et givent land opkræves fra den der har nummerpladerne
registreret. Hvis det så er et udlejningsselskab, ja så bon'er de bare
den der har lejet bilen.
Igen, læs det med småt på kontrakten. Sagde ham der først fik det
læst, efter der pludseligt var trukket 11000 ekstra fra hans konto,
sidst han lejede en bil i udlandet.

/Hans

Fra : Lars

Dato : 16-03-04 11:42

Hej Jan,

> [...]

> som jeg aldrig har gidet betale. Jeg har også en fra Oslo, fra før de
> besluttede at inddrive bøderne fra danskere. (hvilket kun er et lille års

Mmm - men der er vel alt andet lige forskel på ulovlig parkering og
hastighed - ihvertifælde i Danmark hvor førstnævnte som regel udløser en
afgift og sidstnævnte er en bøde.

** Lars

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 16-03-04 13:26

>som jeg aldrig har gidet betale. Jeg har også en fra Oslo, fra før de
>besluttede at inddrive bøderne fra danskere. (hvilket kun er et lille års
>tid siden)

Jeg fik en bøde på 3000,- eller 11 dage bag tremmer efter en tur til
Oslo. Vi forhandlede lidt frem og tilbage (eller, jeg sendte dem breve
og forklarede at noget var gået galt da min gps sagde jeg kørte
væsentligt langsommere og de svarede "nå" og at akselafstanden på en
Polo er 2,54 meter), hvorefter jeg opgav og faxede det underskrevne
forlæg retur.

Nu, to måneder efter, har jeg intet hørt, trods de var ekstremt
hurtige til at svare på mine henvendelser... Vi får se ;)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 17-03-04 08:42

>Nu, to måneder efter, har jeg intet hørt, trods de var ekstremt
>hurtige til at svare på mine henvendelser... Vi får se ;)

Nå, så kan jeg f*ndme lære det.
I går lå der et brev fra ... æhh... noget oppe i Norge der angiveligt
har med fartbøder at gøre, eftersom de gerne ser jeg betaler de
3000,-.

Når man taler om solen... tror bare jeg graver mig ned

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Terje Menkerud

Dato : 17-03-04 11:13

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> wrote:

>Nå, så kan jeg f*ndme lære det.
>I går lå der et brev fra ... æhh... noget oppe i Norge der angiveligt

Statens innkrevningssentral, vil jeg anta. Det er en sentral myndighet som
tar seg av alle innkrevning av forenklede forelegg, og bøter, unntaket er
parkeringsbøter som innkreves av den enkelte kommune.

Her i Norge er det mulig å få til en rentefri avbetalingsplan med dem, men
det er ikke sikkert det er mulig for utlendinger, men det er jo verdt et
forsøk å ta kontakt med dem.

Terje Menkerud
`96 VW Passat 1,9tdi stv.
`91 VW Polo 1,3cl stv.
'00 Ducati ST2
Habetne currus meus magnitudinis?

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 17-03-04 15:31

>Statens innkrevningssentral, vil jeg anta. Det er en sentral myndighet som
>tar seg av alle innkrevning av forenklede forelegg, og bøter, unntaket er
>parkeringsbøter som innkreves av den enkelte kommune.

Det lyder rigtigt..

>Her i Norge er det mulig å få til en rentefri avbetalingsplan med dem, men
>det er ikke sikkert det er mulig for utlendinger, men det er jo verdt et
>forsøk å ta kontakt med dem.

Jeg sender dem pengene og kører lidt mere økonomisk i min Lupo, så
burde jeg overleve måneden ud og så holder jeg mig fra norske veje i
nærmeste fremtid

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-03-04 14:33

"Andreas Frøsting" <andreas@phpwizard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3000,-.
>
> Når man taler om solen... tror bare jeg graver mig ned

Inden at man forlader landet skal man lige checke om Danmark har lavet
aftale med de pågældende bananrepubliker.

Det kan nemlig godt være tilfældet, selv om deres syn på noget så
bagatelagtigt som overskridelse af fartgrænser ligger på linie med det
menneskesyn, der herskede i Irak før det blev lavet om. Det drejer her i
tilfældet om Norge, som på ingen måde lever op til den nordiske standard, vi
har her i landet.

I modsætning til New Zealand har Norge en specielaftale om at bøder, der er
udstedt deroppe, kan inddrives herhjemme og som noget helt specielt uden at
overtrædelsen skal vurderes af en dansk domstol, hvilket ellers er
tilfældet, hvor et fremmed lands primitive kultur resulterer i straffe som
er ude af virkelighed med de straframmer, man har herhjemme. Vi har andre
udleveringsaftaler f.eks. med oversøiske lande, hvor af den dømte skal
dømmes en gang til, før at rest-straffen kan afsones herhjemme.

Mht. Tyskland så gælder f.eks. det blot om at afholde sig fra at besøge
landet igen.

I det konkrete tilfælde findes der ikke nogen aftale med New Zealand. For år
tilbage blev en dansker indblandet i en trafikulykke, hvor en lokal beboer
blev dræbt. Korrupt som det ofte er tilfældet i udlandet, var det meningen
at danskeren skulle hænges op på uheldet, men han slap ud af landet. Derfor
var der følere ude fra New Zealand i den forbindelse om at få lavet en
aftale, så det ikke kunne ske igen. Det kom der ikke noget ud af.

Men i dette tilfælde må man se på hvilken kontrakt, der er lavet med Avis.
Hvor (i hvilket land) er kontrakten igået? Kan selskabet gøre regres overfor
lejeren?

Carsten Overgaard

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 17:59

On Wed, 17 Mar 2004 14:32:57 +0100, "Carsten Overgaard"
<info@carstenovergaard.dk> wrote:

>Mht. Tyskland så gælder f.eks. det blot om at afholde sig fra at besøge
>landet igen.

Så du mener, at bøden ligger og hviler til man besøger landet igen?
Hvorledes skulle det kunne lade sig gøre ift. bilskifte, hvor
nr-pladerne ej ændres?

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 16-03-04 11:38

Hej Tom,

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message

> [...]
bøder
> i Danmark, da der skal være en samarbejde for at det er lovligt. Dvs. han

Tjaeh - det syntes jeg ærligt talt du skal sige at han er nødt til. Tænk
hvis du engang kommer tilbage, emmigration slår lige op i deres system og
finder ud af at du har undlagt at betale - og vupti sidder du på første fly
hjem til Danmark igen. Ville det være fedt?

Jeg går ikke ud fra, at han nægter at have kørt for stærkt? Så er det vel
bare at tage det som en mand og betale...

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 15:21

> [...]
fly
> hjem til Danmark igen. Ville det være fedt?

Nej det foregår anderledes. Man ryger i detensionen og bliver der ind til
man har skaffet pengene
Har en bekendt som lavede tricket med at smide bødeforlæget "væk". Da
tolderen fandt ham under en rutinemæssig kontrol røg han lige i deres
detension og hans kone måtte traske til fods tilbage til danmark og hente de
skyldige beløb )

--
Tom

Fra : Søren

Dato : 16-03-04 15:55

> [...]
> tolderen fandt ham under en rutinemæssig kontrol røg han lige i deres
> detension og hans kone måtte traske til fods tilbage til danmark og hente

Fra New Zealand ?
Så må din bekendte da sidde der endnu. *G

New Zealand-Danmark tur/retur til fods tager da sin tid. *S

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 17:14

> de
>
> Fra New Zealand ?

New zealand?

> Så må din bekendte da sidde der endnu. *G

> New Zealand-Danmark tur/retur til fods tager da sin tid. *S

Det var tyskland

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Lars

Dato : 16-03-04 15:59

Hej Tom,

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> tolderen fandt ham under en rutinemæssig kontrol røg han lige i deres
> detension og hans kone måtte traske til fods tilbage til danmark og hente

Ooooh.. Heheheh.. Det var en af de bedre! Så kan man dælme lære det kan man!

** Lars

Fra : Nicolai

Dato : 16-03-04 16:50

Det er sgu da en flink kammerat du har, der sætter egne principper ud over
jeres venskab......Føj!!

Nicolai

Fra : HKJ

Dato : 16-03-04 17:44

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message

> Nu er det imidlertidig min kammerat der kørte, men min adresse der stod på
> udlejningsbilen.

På mange udlejningskontrakter er det kun underskriveren der må køre bilen
(hvis ikke andet er aftalt).

Fra : Ken H

Dato : 16-03-04 20:44

Det er nemlig rigtigt. Lejeren må kun føre bilen.

Bøden bør nok betales. Firmaet bag AVIS vil sikkert retsforfølge dig. Da det
er deres princip at folk skal betale for bøden, ellers kan enhver jo leje en
bil og fyre den af og så ellers skide på fartgrænserne. Har selv en bekendt
der kom i retten pga. at bøden blev "væk"... Han skulle betale bøden+sagens
omkostninger... Det er mere end et år siden og han betaler stadig af på
gælden !!!

mvh.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-03-04 20:58

> Det er nemlig rigtigt. Lejeren må kun føre bilen.

Kommer da an på den aftale der er lavet med udlejningsselskabet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-03-04 18:33

Tom Frank wrote:

> [...]
> i Danmark, da der skal være en samarbejde for at det er lovligt. Dvs. han

Hvis din kammerat ikke mener de må opkræve bøden, så har han vel
ikke noget problem med at underskrive en erklæring om at det var
ham der førte bilen? I kan evt. sende en kopi af din kammerats
kørekort med, så NZ's politi kan se at det passer med enten
fartfotoet eller det kørekortnummer de noterede såfremt de
stoppede ham manuelt.. Hvad NZ's politi og din kammerat så
efterfølgende når frem til kan du være ligeglad med.

Hvis din kammerat vælger at lave "hvad rager det mig"-finten, så
smut en tur forbi din lokale politistation og se om ikke du kan
lokke vagthavende til at identificere dig som passageren i bilen
og ikke føreren som NZ's politi tror. Send erklæringen til NZ, de
må formodes at æde den når den er behørigt stemplet af det danske
politi.

Personligt ville jeg ikke finde mig i at få mit navn "blacklistet"
på kammeratens vegne, måske får du lyst til at besøge NZ igen?

--
Hygge..
Thomas

Fra : chr

Dato : 17-03-04 08:58

> [...]
> stor incasso sag på nakken.
>
> Jeg kan se argumentet for og imod, men hvem har egentlig ret ??

SVJH skriver du under på kontranten til Avis at du og ingen andre kører
bilen!!,-og de tager den derfra!.

Chr.

Fra : Tom Frank

Dato : 17-03-04 10:19

Han står også som kører på kontrakten. Jeg kunne også udfylde den anden
blanket, der var vedlagt bøden, den svarer til den man får i Danmark, hvis
man vil fraskrive sig som kører af køretøjet på det pågældende tidspunkt
også vil den bare falde på hans bord. Men som sagt gider jeg ikke gøre det
store ud af det og har tilbudt at betale bøden istedet.

Bøden er på 80 NZD ca.300-400 inklusiv gebyr for at lave selve checken at
jeg ikke vil opgive mit venskab på den baggrund. Han har bare den holdning
at hvis man kan slippe hvorfor så ikke.

/Tom

Fra : søren poulsen

Dato : 17-03-04 12:53

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke vil opgive mit venskab på den baggrund. Han har bare den holdning
øh... jeg vil da godt være venner med dig har et par bøder som jeg ikke vil
betale
tager du også dem*GGG*

--
Mvh. Søren Poulsen
smeden36@mail.dk

Fra : David Bjergsø

Dato : 17-03-04 14:34

> [...]
> jeg ikke vil opgive mit venskab på den baggrund. Han har bare den holdning

Helt ærligt... Vågn lige op....

Jeg kan kun læse det på den måde at du gerne betaler 400 dask for at være
venner med folk ?..... Prøv lige at tage det venskab op til revision, jeg
har da aldrig hørt mage. Ja undskyld udbruddet.....

/David - der syntes at livet er for kort til den slags mennesker.... !

Fra : Tom Frank

Dato : 17-03-04 15:35

Ja, jeg forstår jeres udbrud og jeg vil nok heller ikke gøre det hvis jeg
kendte personen overfladisk. Nu er det bare den situation at vi har kendt
hinanden i årtier og der har aldrig være nogen problemer med hvem der skal
betale eller ikke. Hvis vi skulle gøre regnskabet op har han altid givet den
største del af kagen. Det er nok også grunden til at jeg vil betale denne
gang.

Desværre kan venskab ikke gøres op i penge og det har ført til det venskab
vi har haft. Dette er i realiteten en principsag for ham og jeg er nok den
type som ikke vil bryde et flereåriget venskab for 400,- kr. Så isoleret set
vil jeg nok ikke betale, men i dette tilfælde måske. Som sagt er det en
principsag for ham og nok også mig, fordi det muligvis vil påvirke mig i
længden.

Det der nu vil ske er, at vi aldrig finder ud af hvem har ret ?? Han vil
kalde mig kylling og jeg har gjort rent bord. Han har dog tilmed gået med
til at jeg kunne skrive tilbage og fralægger mig ansvaret og angive ham. Så
man skal bare kende hans bevæggrunde.

Jeg takke for alle indkommne svar og en hurtig optælling viser også stort
set 50/50, så så forskellige er vores synspunkter heller ikke og hurra for
det.

/Tom

Fra : chr

Dato : 17-03-04 16:37

> [...]
> jeg ikke vil opgive mit venskab på den baggrund. Han har bare den holdning

hvis det var mig som havde kørt for stærkt så havde jeg betalt,det handler
dybest set om at man er blevet snuppet,-jeg har selv fået en bøde i
udlejnings bil,og betalte den selvfølgelig...some you loose some you win....

Chr.

Fra : Henning

Dato : 18-03-04 16:58

On Wed, 17 Mar 2004 10:19:06 +0100, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>også vil den bare falde på hans bord. Men som sagt gider jeg ikke gøre det
>store ud af det og har tilbudt at betale bøden istedet.

Udfyld den med hans navn og adresse, og returner bøden. Så kan du se
om han er lige så "ligegyldig" når brevet dumper direkte ind til
ham

Henning
hsb@(fjernes)image.dk