Farligt at køre med sprunget håndbremsekab~
Fra : HT-8732

Dato : 15-03-04 17:57

Hej!

I dag, på vej hjem fra arbejde, sprang jeg mit håndbremsekabel. Da jeg har
en fridag i næste uge vil jeg gerne vide, om der sker noget ved at vente
indtil da med at få det skiftet? Jeg kører ca. 120 km t/r dagligt + det
løse.

Bilen er en Citroen Saxo 1,6 VTS

HT

Fra : Lars Nielsen

Dato : 15-03-04 18:11

> [...]
> en fridag i næste uge vil jeg gerne vide, om der sker noget ved at vente
> indtil da med at få det skiftet? Jeg kører ca. 120 km t/r dagligt + det

Farligt er måske så meget sagt. Men uforsvarligt er det ihvertfald.
Det er nok en grund til at den er der, bilen kan ikke synes uden.
Men hvis du tror på resten af dit bremsesystem så går det nok.

Mvh. Lars Nielsen
(der ikke havde kørt med det)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 18:57

"Lars Nielsen" <exon@exon.dk> skrev :

>Farligt er måske så meget sagt. Men uforsvarligt er det ihvertfald.

Åehhh - så længe de fleste biler har 2 kredsbremser, er det nok lidt
overdrevet at kalde det uforsvarligt.

en håndbremse kan alligevel ikke klare en katastrofeopbremsning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-03-04 01:00

jan@stevns.net wrote:
> [...]
Pjat.

> Åehhh - så længe de fleste biler har 2 kredsbremser, er det nok lidt
> overdrevet at kalde det uforsvarligt.

Det er kun hvis man har et kredsbremsesystem at håndbremsen er en
nødbremse.

mvh
Henning

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-03-04 11:09

On Tue, 16 Mar 2004 00:59:37 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>Pjat.

>Det er kun hvis man har et kredsbremsesystem at håndbremsen er en
>nødbremse.

Så vidt jeg husker så er det et lovkrav at biler her i Danmark skal have
2 kreds bremsesystem

Flemming Jacobsen

Fra : Lau

Dato : 15-03-04 18:17

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fridag i næste uge vil jeg gerne vide, om der sker noget ved at vente

En bil har normalt 4 bremser:
Fodbremsen - 2kreds for en sikkerheds skyld
Håndbremsen - manuel bremse på baghjulene
Motorbremsen - bruges især ved stejle nedkørsler for ikke at overophede det
normale bremsesystem
Karosseribremsen! - der findes i bjerge specielle afkørsler til den slags,
da det ofte er at foretrække frem for at køre udover bjergskråningen!
De 2 sidste er ikke ret gode i Danmark under normale forhold og kan absolut
ikke anbefales som erstatning for de 2 første. Jeg har oplevet at skulle ty
til håndbremsen for at få stoppet en bil. Det er ikke specielt sjovt.

Jeg mener iøvrigt ikke det er lovligt at køre uden en funktionsdygtig
håndbremse! Her er det dit kørekort du bringer i fare. Skulle du så oven i
købet blive involveret i et færdselsuheld, kan situationen stå rigtigt skidt
for dig, både mht skyldsspm og erstatning ift kaskoforsikringen.

Chancen for at nogen fandt ud af det, er minimal - men jeg turde ikke tage
den. 1000kg med 80 - 110km/t uden lovpligtig bremse = mordvåben!

Se hellere at få den lavet lidt hurtigere.
Held og lykke
Lau

Fra : HT-8732

Dato : 15-03-04 18:30

"Lau" <lau@removethispc.dk> skrev i en meddelelse

> Se hellere at få den lavet lidt hurtigere.

Jeg skal gøre hvad jeg kan. Jeg er bare ikke meget for at skulle tage fri
fra arbejde for at køre bilen på værksted for sådan en "bagatel" - men på
den anden side er det jo nok billigere at tage fri et par timer og lade en
fagmand klare det end at risikere en bøde eller det, der er værre...

Jeg ringer til en mekker i morgen!

> Held og lykke

Jotak...

HT-8732

Fra : Jens Helby

Dato : 15-03-04 18:37

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> den anden side er det jo nok billigere at tage fri et par timer og lade en
> fagmand klare det end at risikere en bøde eller det, der er værre...

Det er ikke korrekt at det er ulovligt at køre uden en fungerende
håndbremse. Færdselsloven kræver at bilen skal have en nødbremse, men en
moderne bil med et to-kreds bremsesystem, har nødbremsen indbygget i bilens
normale bremsesystem. Eksempelvis kan jeg nævne, at bilinspektionen ikke
kræver at kørestolsbrugere kan betjene håndbremsen i en bil (i nogle biler
er håndbremsen fodbetjent), så længe bilen har et to-kreds bremsesystem.

Mvh. Jens

Fra : Soren Kuula

Dato : 15-03-04 20:14

Jens Helby wrote:
> [...]
> er håndbremsen fodbetjent), så længe bilen har et to-kreds bremsesystem.

Nødbremsen er den anden kreds.

Håndbremsen er parkeringsbremse, er den ikke også lovpligtig ?

MVH
Søren

Fra : JBH

Dato : 15-03-04 21:24

"Soren Kuula" <dongfang@bitplanet.net> skrev i en meddelelse

> Nødbremsen er den anden kreds.
>
> Håndbremsen er parkeringsbremse, er den ikke også lovpligtig ?

Jo, ligesom nummerpladelyset.

mvh
JBH

Fra : Sp@cey

Dato : 16-03-04 11:00

Eksempelvis kan jeg nævne, at bilinspektionen ikke
> kræver at kørestolsbrugere kan betjene håndbremsen i en bil (i nogle biler
> er håndbremsen fodbetjent),

Så er det jo ikke en håndbrems ;-p

--
Mvh Sp@cey

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-03-04 11:03

"Sp@cey" <Someone@microsoft.dk> writes:

> Så er det jo ikke en håndbrems ;-p

hehe, den "lovmæssige" titel er vel også parkeringsbremse (hvert fald
på nyere biler med 2-kreds systemer)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : HT-8732

Dato : 15-03-04 18:32

"Lau" <lau@removethispc.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
ty
> til håndbremsen for at få stoppet en bil. Det er ikke specielt sjovt.

Karosseribremsen?? Jeg har aldrig kørt i bjerge, så jeg kan ikke lige se det
for mig. Forklar?

HT-8732

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 18:58

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> skrev :

>Karosseribremsen?? Jeg har aldrig kørt i bjerge, så jeg kan ikke lige se det
>for mig. Forklar?

En afkørsel med en ordentlig bunke grus

Fra : phk

Dato : 17-03-04 08:36

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> En afkørsel med en ordentlig bunke grus

Nok nærmere at du gnubber bilen op af autoværn (hvis man har nerver til det)
eller bjergside for at bremse bilens hastighed ned.

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-04 17:49

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Nok nærmere at du gnubber bilen op af autoværn (hvis man har nerver til det)
>eller bjergside for at bremse bilens hastighed ned.

Nope - mange steder derned , f.eks i serpentiner op/nedkørsler ser
man at vejen går lige ud et lille stykke, og ender i en grusbunke

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-03-04 21:51

Lau wrote:

> [...]
> købet blive involveret i et færdselsuheld, kan situationen stå rigtigt skidt
> for dig, både mht skyldsspm og erstatning ift kaskoforsikringen.

Kun hvis forsikringen kan bevise at den defekte håndbremse havde
betydning for uheldet..

> Chancen for at nogen fandt ud af det, er minimal - men jeg turde ikke tage
> den. 1000kg med 80 - 110km/t uden lovpligtig bremse = mordvåben!

Skal vi nu ikke lige klappe hesten? Lad os rent hypotetisk antage
at du kommer kørende med 80-110 km/t og en eller anden løber ud
foran dig. Du jokker på bremsen og bremsepedalen knækker, dvs.
begge bremsekredse er ude af drift, jeg lover dig at det ikke er
håndbremsen der gør forskellen på liv og død i den situation. Prøv
engang at bruge din håndbremse til at bremse bilen ned fra den
hastighed, pas på ikke at blokere baghjulene så den snurrer, der
går *rigtigt* mange meter inden bilen holder stille - faktisk er
jeg lige ved at tro det er hurtigere at tage tændingen og lade den
motorbremse sig i stå..

Hvis vedkommende der løber ud på vejen er så langt foran dig, at
du både kan nå at tænke "Pis, bremsepedalen knækkede" og
efterfølgende bringe bilen til standsning med håndbremsen, så har
du også så god tid at du kan nå at styre udenom eller finde en
grøft eller en parkeret bil at bruge som stopklods..

Men ja, se at få den lavet, det kunne jo være du fik brug for at
holde et sted der skråner..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-03-04 18:55

HT-8732 wrote:
> [...]
> jeg har en fridag i næste uge vil jeg gerne vide, om der sker noget
> ved at vente indtil da med at få det skiftet? Jeg kører ca. 120 km

Jeg ville uden tøven vente...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Casper Bang

Dato : 15-03-04 19:01

> Jeg ville uden tøven vente...

Hvordan er det liiige man venter, uden at tøve?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-03-04 19:16

Casper Bang wrote:

> Hvordan er det liiige man venter, uden at tøve?

Man overvejer om man skal have en mekaniker til at skiften den eller man
venter.
Jeg ville uden tøjen vælge det sidste...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 20:16

> Man overvejer om man skal have en mekaniker til at skiften den eller man
> venter.
> Jeg ville uden tøjen vælge det sidste...

Jeg ville heller ikke haste som en gal, med at få den lavet og falck til at
slæbe bilen på værksted som loven reel fordrer.
Ved syn klipper de jo heller ikke nummerpladerne hvis håndbremsen ikke
fungerer, man skal bare stille til omsyn.
Men man skal nok heller ikke køre vild kørsel og bringe sig en særlig risiko
med gaderæs og lign.

At man bliver hængt op på det ved et færdelsesuheld tror jeg ikke rigtig på.
Det er kun hvis man kan BEVISE fra anklagerens side at det knækkede kabel
har været en medvirkende årsag til uheldet.....

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : HT-8732

Dato : 15-03-04 22:19

> [...]
> fungerer, man skal bare stille til omsyn.
> Men man skal nok heller ikke køre vild kørsel og bringe sig en særlig

Hehe.... som sædvanligt er der stærkt delte meninger herinde. Men jeg synes
hovedparten er indlæggende peger i retning af det jeg selv har mest lyst
til -> vente til tirsdag i næste uge, når jeg har en fridag.

Mange tak for svar.

HT-8732

Fra : Søren Christensen

Dato : 15-03-04 22:46

> [...]
> en fridag i næste uge vil jeg gerne vide, om der sker noget ved at vente
> indtil da med at få det skiftet? Jeg kører ca. 120 km t/r dagligt + det

Det kan næppe gøre forskellen på liv eller død hvis det skulle komme til
det.
Så jeg ville da køre videre med det indtil jeg bare fik mulighed for at lave
det.
Medmindre du altså direkte kører rundt med defekte bremser...

Venligst