Montering/afbalancering af dæk - er det GD~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-03-04 14:26

Hej alle,
Da kareten skal have nye dæk her til foråret, har jeg overvejet muligheden
for at købe dem hos Reifendirect og så selv montere og afbalancere dem - de
skal monteres på alm. stålfælge.
I firmaets hobbyklub som jeg er medlem af, har vi en monteringsbænk og en
computeriseret afbalanceringsmaskine til fri afbenyttelse. Jeg har aldrig
prøvet noget sådant før - kun kigget på hos dækforhandleren når jeg har købt
nyt før. Vi har en hjælpsom opsynsmand gående i værkstedet som sikkert kan
overtales til lidt instruktioner.
Hvad siger i ? - er det halsløs gerning at kaste sig ud i, eller burde det
være overkommeligt ? - på de dæk jeg har tænkt på kan jeg vel spare en
700 - 1000 kr ved at gøre det selv.
Er der nogen som ved om man får nye ventiler med når man køber dæk hos
Reifendirect ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-04 14:52

> [...]
købt
> nyt før. Vi har en hjælpsom opsynsmand gående i værkstedet som sikkert kan

Det kan nok gøres på 'gør-det-selv' basis.
Men hvis du aldrig har prøvet det selv,
så ville jeg foreslå at du fik fat på et gammelt hjul, til at øve dig på.

Det er ikke svært, men det bliver nemmere mere øvelse du har

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-03-04 14:57

Hej!

"Andreas M. Hansen" wrote:

> Hvad siger i ? - er det halsløs gerning at kaste sig ud i, eller burde det
> være overkommeligt ? - på de dæk jeg har tænkt på kan jeg vel spare en
> 700 - 1000 kr ved at gøre det selv.

Det kommer an på div. ting. Snakker vi almindelige stålfælge og alm. størrelse
dæk? I så fald ville jeg gøre det selv og det kan sagtens lade sig gøre, hvis
man lige har set proceduren et par gange.

Hvis du har nogle onde svin af 16-17" alu-drenge vil jeg anbefale dig en
dækmand. Det kan godt risikere at gå galt (ridser o.lign.) kunne jeg forestille
mig.

Det kommer dog an på kvaliteten af dækstanden kunne jeg forestille mig.

Det er piece-of-cake at sætte alm. 175/70R13 på mine stålfælge og
afbalanceringen er også lige ud af landevejen. Man skal bare huske at smøre
dækkene i kanten først og så smutter de på...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 22:18

On Mon, 15 Mar 2004 14:56:39 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Det kommer an på div. ting. Snakker vi almindelige stålfælge og alm. størrelse
>dæk? I så fald ville jeg gøre det selv og det kan sagtens lade sig gøre, hvis
>man lige har set proceduren et par gange.

Jep

>Hvis du har nogle onde svin af 16-17" alu-drenge vil jeg anbefale dig en
>dækmand. Det kan godt risikere at gå galt (ridser o.lign.) kunne jeg forestille
>mig.

Dækket kan simpelthen ødelægges - blive skåret op. Skete for min
dækmand, da jeg skulle have nogel /45'ere på

>Det kommer dog an på kvaliteten af dækstanden kunne jeg forestille mig.

Dén fejlede ikke noget, og dækmanden bestilte ikke andet end at sætte
"sporty" dæk på (Seat, Storgaard Bramming, hvis nogen kender ham?)

>Det er piece-of-cake at sætte alm. 175/70R13 på mine stålfælge og
>afbalanceringen er også lige ud af landevejen. Man skal bare huske at smøre
>dækkene i kanten først og så smutter de på...

Jep.

Dét er der ikke noget af - det leverer montøren, der monterer dækkene.

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-03-04 22:33

Hej!

"Mogens..." wrote:

> Dækket kan simpelthen ødelægges - blive skåret op. Skete for min
> dækmand, da jeg skulle have nogel /45'ere på

Surt show. Håber du fik nogle væsentligt nyere på (hvis det da ikke allerede var
nykøb).

> Dén fejlede ikke noget, og dækmanden bestilte ikke andet end at sætte
> "sporty" dæk på (Seat, Storgaard Bramming, hvis nogen kender ham?)

Jeg gør ihvertfald ikke :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 22:37

On Mon, 15 Mar 2004 22:32:59 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Surt show. Håber du fik nogle væsentligt nyere på (hvis det da ikke allerede var
>nykøb).

De var splinternye. Nordisk dækimport havde hjemtaget 5 stk
(meget speciel størrelse) -> een ekstra, hvis nu det gik galt.
Det gjorde det

>Jeg gør ihvertfald ikke :)

He, he - sagde manden fra Birkerød. Storgaard sælger flest Seat i DK.
Han bor i Bramming nær Esbjerg og var tidligere direktør for den store
British Leyland forretning i Esbjerg (alle de britiske mærker i gamle
dage). Da ejeren hev ham ud, startede han for sig selv - han sælger
sand i Sahara uden problemer

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-03-04 22:41

Hej!

"Mogens..." wrote:

> De var splinternye. Nordisk dækimport havde hjemtaget 5 stk
> (meget speciel størrelse) -> een ekstra, hvis nu det gik galt.
> Det gjorde det

Det var skisme da heldigt de tænkte på det. Mon de har justeret prisen så du
faktisk har betalt for 5 dæk istedet for 4?

Nårh, _ham_

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Carsten Petersen

Dato : 20-03-04 02:35

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> British Leyland forretning i Esbjerg (alle de britiske mærker i gamle
> dage). Da ejeren hev ham ud, startede han for sig selv - han sælger

Det var langt at køre, fra Birkerød til Bramming for at få skiftet dæk.
Jeg kender så udmærket Henning, kommer du ofte der?

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 06:45

On Sat, 20 Mar 2004 02:34:39 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

>Det var langt at køre, fra Birkerød til Bramming for at få skiftet dæk.

Nope - det var da jeg boede der ovre

>Jeg kender så udmærket Henning, kommer du ofte der?

Ikke mere - der er for langt. Men tidligere handlede jeg der en del.
Rabatterne var nemlig til at få øje, ligesom de vidste, hvorledes det
skulle være (dimensioner mm.).

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-04 23:02

> Dén fejlede ikke noget, og dækmanden bestilte ikke andet end at sætte
> "sporty" dæk på (Seat, Storgaard Bramming, hvis nogen kender ham?)

Kommer forbi der hver dag.
Du ved i den lange hvide, som Bahnsen siger i reklamen.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : anders majland

Dato : 15-03-04 21:18

> Man skal bare huske at
> smøre dækkene i kanten først og så smutter de på...

Hvor køber man dækfedt i "små" potioner ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-03-04 08:20

Hej!

anders majland wrote:

> Hvor køber man dækfedt i "små" potioner ?

Tja... Mon ikke man kan overtale den lokale dækmand?

--
Mvh, Kim Voss Schrader