Hey.
En autopilot er en fantastisk opfindelse! Tænk hvor meget man slipper for at
styre ligeud! Personligt synes jeg det bliver "for let" når man kobler den
sammen med GPS'en, og således lader båden selv følge en hel rute. Derved
glemmer man at kigge i søkort, og man bliver for uopmærksom under sejladsen.
Ved man hvor man er, hvis der pludselig sker noget?
Til gengæld kan jeg ikke genkende den frygt i omtaler. Jeg synes da det er
ganske fint, at der udgives bøger med waypoints, som gør planlægningen af
sejlturen noget lettere. Det er klart at det jo foregår i samarbejde med et
søkort...
Og så er det da rigtigt, at man mødes ved diverse afmærkninger - i hvert
fald i teorien... Jeg tror faktisk ALDRIG jeg har oplevet at komme på præcis
samme tid hen til en bøje som en anden båd - Men okay - Muligheden er der
da. Men SELVOM man så mødes ved mærket, så går det jo også nok, endda selvom
dem i møder ikke holder udkig. - For det gør i jo selv! Så kræver det altså
ikke det helt store at styre udenom.
Min erfaring er absolut ikke, at man møder både, hvor der ingen er at se på
dæk... I hvert fald ikke i længere tid - Men jeg kan jo dårligt argumentere
for hvad i har set eller ikke set, det ved i jo selv bedst
Tjaeh- Det var vist min mening... Kan i lugte foråret?
Lasse
"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
news:404e5c30$0$1669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> De første ca 60.000 sømil i egen båd brugte jeg ikke selvstyrer/autopilot
> men styrede selv. Pengene rakte heller ikke.
>
> Jeg mener jeg herefter havde aftjent min *værnepligt* og havde lært at
> styre. Da økonomien og båden tillod det
> blev en autopilot anskaffet og har siden været intensivt anvendt.
Sjældent
> har jeg passeret havnemolen for udgående
> før der blev trykket på TRACK.
>
> Når jeg om få år runder de 100.000 sømil er jeg sikker på, at det sker med
> tilkoblet autopilot.
>
> Autopiloten gav simpelthen en extra mand ombord. En mand som kan bruges
til
> at holde *BEHØRIGT UDKIK*.
> Jeg står ikke bundet til rattet i min sejlbåd, men kan flytte mig rundt i
> cockpit og dæk
> til de positioner hvor jeg har det bedste udsyn. Autopiloten har gjort mig
> til en sikrere sejler.
> Jeg kan koncentrere mig mere om sikkerheden.
>
> Max har i tråden *RORFØLER* luftet sine dårlige nerver og tør ikke nærme
sig
> et WAYPOINT af frygt for
> at møde en en båd for autopilot. Det kan jeg sådan set godt følge ham i.
Jeg
> har da et par gange under forhold som han beskriver mødt andre både hvor
der
> aktuelt intet besætningsmedlem var at se. -Det har bare ikke noget med
> autopiloten at gøre, men er alene et udtryk for dårligt sømandsskab.
> *BEHØRIGT UDKIK*
>
> Det er selvfølgelig ikke nogen god ide at der udgives talrige bøger med
> waypoints.- Det *kan* lede til større kollisionsrisiko, når
> alle/flere bruger samme waypoints.
>
> Men med GPS og Autopilot har man faktisk ikke brug for
> farvandsafmærkningensom sådan, men kan frit planlægge sin
> RUTE. Gør man det vil man statistisk set eliminere kollisionsrisikoen der
> opstod ved valg af samme waypoints.
>
> Jeg erkender at jeg af og til har waypoints ved en flydende afmærkning,
men
> det er kun når dette WP er en hensigtsmæssig del
> af ruten.
>
> Når jeg i bil færdes på vejene bliver jeg meget utryg hvis jeg ser en bil
> som slingrer fra side til side. Det kunne være en spritbilist
> eller en nervøs sejler uden koldt overblik.
>
> Men hvad mener andrer
>
> /PKJ
>
>
>
>
>
>
>
>
>