Rorføler
Fra : Thomas Larsen

Dato : 07-03-04 19:46

Hej grupper (Xpostet i dk.fritid.sejlads og dk.teknik.elektronik)

Jeg er i forbindelse med at jeg har skiftet styring fra kabel til hydrualik
på min lille motorbåd stødt ind i et mindre problem med min Sportpilot
autostyrer. For at styre ordentligt kræver det nu en rorføler. Denne koster
3400 gode danske kroner hos importøren hvad jeg føler er lidt i overkanten

Rorføleren er i realiteten et vandtæt lineært potentiometer med en max
modstand på 5 Kohm og en lineær vandring på ca 180 mm. Hvis der er nogle der
har et godt tip til at konstruere en selv eller en forhandler af lignende
udstyr til en væsentlig billigere pris vil jeg meget gerne høre.

Thomas

PS. Jeg ved godt den er lidt billigere i Tyskland og MEGET billigere i USA

Fra : Max

Dato : 07-03-04 20:02

Hej Thomas

> har et godt tip til at konstruere en selv eller en forhandler af lignende
> udstyr til en væsentlig billigere pris vil jeg meget gerne høre.

Når man høre om den slags udstyr, ja så springer der et navn
frem i tankerne, nemlig Penny + Giles, kik lidt på denne side

http://www.pennyandgiles.com/index/index.asp

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 23:35

Thomas Larsen wrote:

> Rorføleren er i realiteten et vandtæt lineært potentiometer med en max
> modstand på 5 Kohm og en lineær vandring på ca 180 mm. Hvis der er

hvorfor køber du ikke 1 dreje potentiometer, en lille vandtæt kasse, lidt
O-rings tætning til akslen, og en ar til at montere på akslen, og bekser det
sammen, det skulle da kunne laves for under 200,-

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : PKJ

Dato : 07-03-04 23:45

Morten Dall wrote:

> [...]
>
> --
> for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk

I princippet enig, men køb nu et godt pot.meter. Det er vigtigt at akslen
har et godt leje. Sinterbronze eller kugleleje.
-Ellers holder det ikke ret lang tid.
Et standard pot.meter står jo ikke og kører frem og tilbage hele tiden.
Kig efter et decideret servo pot.meter
/PKJ

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-03-04 00:20

PKJ wrote:

> [...]
> Et standard pot.meter står jo ikke og kører frem og tilbage hele
> tiden. Kig efter et decideret servo pot.meter

Selv servo potmetre har et problem med at stå stille og "nikke" på det samme
sted det meste af tiden, std. potm. dør _ret_ hurtigt, og så lige det med
saltvand, (næsten uanset hvor tæt du laver den kommer der vand ind), så det
er ikke nemt at realisere.

/carsten

Fra : KS

Dato : 08-03-04 00:25

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> saltvand, (næsten uanset hvor tæt du laver den kommer der vand ind), så
det
> er ikke nemt at realisere.

Det der med tætheden - pot'en behøver vel ikke side under vandet !
Det vil da gøre det hele lettere at placere den ved 'styremaskinen'.

Mvh KS

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-03-04 00:40

KS wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Det der med tætheden - pot'en behøver vel ikke side under vandet !
> Det vil da gøre det hele lettere at placere den ved 'styremaskinen'.

Nu er (salt)vand jo andet end det du sejler på - salttåge er lige så
koroderende og det kan du næppe undgå at det kommer ind - og hvis du så
samtideg er så uheldig at der er DC spænding på så skal du bare se - men
skynd dig for det er en kort fornøjelse

/carsten

Fra : KS

Dato : 08-03-04 00:44

> samtideg er så uheldig at der er DC spænding på så skal du bare se - men
> skynd dig for det er en kort fornøjelse
Ja, opgaven er ikke nem, men problemer er vel til for at løses !

Mvh KS

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-04 18:33

Ja, og hvis ikke man har haft cockpittet fyldt med vand, så har men endnu
ikke været ud at sejle.....

- og lige i den situation er det lidt fedt, hvis man kan styre ....

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 22:12

Carsten Holck wrote:
> [...]
> så samtideg er så uheldig at der er DC spænding på så skal du bare se
> - men skynd dig for det er en kort fornøjelse

ja okay, jeg fik det måske til at lyde let, men du / i får det altså til at
lyde svære end det er, den aksel der skal gå ud af kassen, kunne jo være en
god kraftig aksen feks af nylon, syrefast stål eller hvad ved jeg, så kan
man lave en gennem føring med et par kugle lejer og en dobbelt simmer ring,
altså nu laver jeg ting der er vandtætte når vi dykker til over 40 meter, så
kom nu ikke at sige at man ikke kan lave en "tåge tæt" kasse

potmeteret siger i så bliver slidt af at stå og nykke på samme sted, OK det
koster 5k så skift det lidt ofte, eller hvad med et tråd pot meter, det er
lidt dyre, men jeg tror også det måse holder lidt længere.

så kom nu i gang, det kan da godt være der skal bruges nogle timer og
forsøges nogle ting, før det lykkes, men til den pris der har varet snak om,
så er det da bare at sætte i gang

Fra : PKJ

Dato : 08-03-04 00:48

KS wrote:
> [...]
>>
> Det der med tætheden - pot'en behøver vel ikke side under vandet !
> Det vil da gøre det hele lettere at placere den ved 'styremaskinen'.

Tætheden *ER* væsentlig. Havluft indeholder en del salt. Tæthed medfører at
produktet ikke nedbrydes på de essentielle dele. At kontaktmodstanden ikke
ændrer sig for meget er vigtigt

Jeg selv har haft et *næsten* standard trådviklet pot..meter (COLVERN uden
lejer) siddende som rorføler direkte i coclpittet ovenover rorstammen
(Akslen pegende nedad) i 15 år blot anbragt i et vandtæt hus og med en
O-rings tætning på akslen. - Det hører til solstrålehistorierne og var
naturligvis ikke forventet.

/PKJ

Fra : Kim Johan Andersson

Dato : 08-03-04 07:03

PKJ wrote:

> [...]
> (Akslen pegende nedad) i 15 år blot anbragt i et vandtæt hus og med en
> O-rings tætning på akslen. - Det hører til solstrålehistorierne og var

De rorfølere jeg har set var enten fyld med fedt eller olie for at klare
problemet. Ellers var det vist standard Bourns dele der sad i, noget i stil med
de baner man kunne (kan?) finde i Jetronic luftmængdemålere.
Jeg kan godt nok ikke lige huske hvordan akslen var pakket... Men jeg tror også
de fleste jeg har set havde akslen nedad.

Mvh
Kimjand

Fra : Klaus Vestergaard Kr~

Dato : 08-03-04 16:41

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message

> [...]
> -Ellers holder det ikke ret lang tid.
> Et standard pot.meter står jo ikke og kører frem og tilbage hele tiden.

Køb en rotary encoder hvis du har brug for meget lang levetid

/Klaus

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 08-03-04 17:31

> Køb en rotary encoder hvis du har brug for meget lang levetid

Der findes også noget der hedder en LVDT
( Lenght Variable Differential Transformer )

Den fungerer som en transformer med 2 differentielle
viklinger og burde være meget driftssikker og
resistent mod korrosion da dens målemetode ikke
afhænger af glidekontakt...

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 08-03-04 17:35

Poul Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Den fungerer som en transformer med 2 differentielle
> viklinger og burde være meget driftssikker og
> resistent mod korrosion da dens målemetode ikke

Nå, ikke "Lenght" men "Linear"

http://www.lvdtcollins.com/lvdt/lvdt.htm

for lidt om virkemåden.....

Fra : KS

Dato : 08-03-04 17:39

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, ikke "Lenght" men "Linear"
>
> http://www.lvdtcollins.com/lvdt/lvdt.htm
>
> for lidt om virkemåden.....

Det lyder som en rigtig god ide !

Mvh KS )

Fra : PKJ

Dato : 08-03-04 17:44

Poul Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Den fungerer som en transformer med 2 differentielle
> viklinger og burde være meget driftssikker og
> resistent mod korrosion da dens målemetode ikke

Nu er jeg ved at tabe tråden. Thomas der startede tråden søgte et alternativ
til en pris på 3.400 Kr. Nu er vi vist ved at være
oppe i det leje, medmindre man selv kan lave al mekanik og elektronik selv.

/PKJ

Fra : Max

Dato : 08-03-04 17:45

Hej

> Nu er jeg ved at tabe tråden. Thomas der startede tråden søgte et
alternativ
> til en pris på 3.400 Kr. Nu er vi vist ved at være

Han søgte jo også en specifik ting som reservedel til et
bestående instrument.

Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 09-03-04 05:13

Hej Thomas,

> Hej grupper (Xpostet i dk.fritid.sejlads og dk.teknik.elektronik)

Og uden XFUT, fy skamme :)

> [...] For at styre ordentligt kræver det nu en
> rorføler. Denne koster 3400 gode danske kroner hos importøren hvad
> jeg føler er lidt i overkanten

Og hvor meget er båden værd ? (100 gange så meget ?)

Er det ikke lige som folk der køber en dyr MC, men vil spare på den
kædelås der sikrer at de kan beholde den ? ;)

Jeg ved ikke om du er god til hjemmebiks, men med mindre du regner dig
selv for ekspert (rigtig meget ekspert), skal du også overveje betydningen
af et (jævnligt) sammenbrud mens du er langt ude til søs - kan båden da
stadig manøvreres ?

Hvor mange timer vil du afsætte på at lave den ?
Selv uden at skele til materialepris vil din besparelse/timeløn hurtigt
være til at overse, så med mindre du vil gøre det af ren lyst er det næppe
værd at bruge tid på hjemmesløjd med den usikkerhed der kan være ved det.

Beklager at jeg ikke kan være mere optimistisk, men jeg tror du vil gøre
dig selv en kæmpe bjørnetjeneste ved at forsøge med hjemmestrik.

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 13:12

Søren wrote:
> [...]
> hurtigt være til at overse, så med mindre du vil gøre det af ren lyst
> er det næppe værd at bruge tid på hjemmesløjd med den usikkerhed der

Hej Søren, lad mig gætte er du en af de typper, der også syntes at din tid
er for kosbar til at skifte Olie eller en tænd ram på din bil fordi det jo
kun koster et par tusende kroner at få en mekanikker til det ?

jeg har lige haft indbrud i min bil og fået smadret en rude og en dør
cylender, det kostede ca. 1000kr at få det lavet plus matrialer, jeg gjore
det selv på ca 4 timer ok ikke en speciel god time løn, men sådanne har jeg
da ikke råd til at tænke, for hvad ville jeg ellers lave de 4-5 timer ? tja
jeg have måske set lidt tv og sadt lidt ved computeren eller hvad ved jeg,
nu lettede jeg røven og Spærede / tjænte 1000,-

for at komme tilbage til råret, det kan fint laves for nogle få hundrede
kroner, og er amn gør det selv mand, og har lidt små deganoter i værkstedet,
så kan det gøres billiger, og jeg vil gætte på at det kan laves på et par
aftner,
hvis ens tid er så kosbar at man ikke kan undvære et par aftner for at spare
3-4000 så han man da heller ikke råd til at sidde og spille sin tid på
usernet.

hvis man er bange for nedbrud, så lav dog to eller i det mindste have et nyt
potmeter ligende og lave det med stik inde i kassen så det hurtig kan
skiftes.
husk på det orginale kan jo også blive slit, gå i stykker ude midt på et
eller andet.

Fra : Søren

Dato : 09-03-04 16:01

Hej Morten,

> Hej Søren, lad mig gætte

Tjaa, du har i hvert fald brug for lidt øvelse udi gætteriets kunst, så
jeg lader dig bare gætte løs.
Det siges jo, at hvis man sætter 1000 aber til at skrive på maskine i 1000
år, så vil en af dem have skrevet et af Shakespires værker af :)
Så gæt løs, før eller siden rammer du rigtigt ;)

> er du en af de typper, der også syntes at
> din tid er for kosbar til at skifte Olie eller en tænd ram på din bil
> fordi det jo kun koster et par tusende kroner at få en mekanikker til
> det ?

Hvis du i stedet for dit gætværk søgte baggrundsoplysninger, ville du være
bedre rustet til, at udtale dig omkring miljøet på en båd, såvel som om
andre mennesker.

Og så ville du også vide, at jeg nok er en af de ivrigste fortalere for at
lave så meget som muligt selv - men en ting er at kende egne evner, en
helt anden er at foreslå personer man intet kender til at gøre som man
selv ville.
Eller skulle jeg med et fortæsket udtryk sige...
Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre ;)

> [...]
> lave de 4-5 timer ? tja jeg have måske set lidt tv og sadt lidt ved
> computeren eller hvad ved jeg, nu lettede jeg røven og Spærede /

Sikkert snarere det dobbelte når du indkalkulerer at det er en skattefri
"fortjeneste", men dels risikerer du ikke at strande på åben sø hvis det
går galt og dels tvivler jeg på at du limede ruden sammen af stumperne.

Hvis du købte en ny løsdel (ruden) hvorfor mener du så at Thomas bør "lime
sin rude sammen" ?

> [...]
> hundrede kroner, og er amn gør det selv mand, og har lidt små
> deganoter i værkstedet, så kan det gøres billiger, og jeg vil gætte

Du gætter altså på at Thomas er ekspert i "gør-det-selv" og kan fremstille
det så holdbart at det er værd at chance en båd til sikkert mange penge og
i yderste fald livet ?

_Jeg_ gætter ikke, foreslår blot Thomas at undlade at spare de _forkerte_
steder, da _jeg_ ikke kan garantere at han kan gøre det sikkert nok... Kan
du ?

> hvis ens tid er så kosbar at man ikke kan undvære et par aftner for
> at spare 3-4000 så han man da heller ikke råd til at sidde og spille
> sin tid på usernet.

Well, hvad man gør som adspredelse og afslapning kan ikke værdisættes i
kroner og ører, men jeg kan ikke helt se hvad sammenligningen går ud på -
mener du at Thomas spilder sin tid på usenet eller hvad ?

Jo mindre fritid man har, jo mere bliver den automatisk værd, lige som med
alle andre "varer".

> hvis man er bange for nedbrud, så lav dog to eller i det mindste have
> et nyt potmeter ligende og lave det med stik inde i kassen så det
> hurtig kan skiftes.

Nu er det ikke _mig_ der skal lave det, ellers havde der været en optisk
aftastning på i løbet af nul komma fem, men lad mig udtrykke det med det
en astronaut engang sagde, da han fik at vide at alt i det rumskib han
skulle afsted i havde tredobbelte redundante kredsløb i styringen:
"Altså, hvis det første kredsløb fejler behøver jeg ikke at være urolig,
for så slår kredsløb nr. 2 ind ? Og hvis kredsløb nr. 2 fejler behøver jeg
altså ikke at være urolig for at kredsløb nr. 3 er af lige så dårlig
kvalitet som nr. 1 og 2 ?"

> husk på det orginale kan jo også blive slit, gå i stykker ude midt på
> et eller andet.

Naturligvis, men tror du helt ærligt at MTBF på dit potentiometer-
hjemmesløjd bare nærmer sig et maritimt produkt ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 22:09

Hej Søren, puuuha et langt indlæg, så kom der gang i tasterne
lad vim fluks sige at jeg ikke gider at starte en OT diskusjon, så jeg
prøver at svare kort uden at provokere dig yderlige

"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave så meget som muligt selv - men en ting er at kende egne evner, en
> helt anden er at foreslå personer man intet kender til at gøre som man

ja men manden spørger dig jo ikke om du tror at han kan klare det, han
spørger i en elektronik gruppe, altså må vi formode at manden selv kan klare
det eller blodt vil høre nogle løsnings forslag, og derefter vudere om han
kan klare det.

> dels tvivler jeg på at du limede ruden sammen af stumperne.
>
> Hvis du købte en ny løsdel (ruden) hvorfor mener du så at Thomas bør "lime
> sin rude sammen" ?

det er ikke det samme hvis jeg limer en rude sammen af små firkantet glas
stykker, får jeg en ulovlig mælke hvid rude.
man kan jo ikke undgå at købe dele, jeg beder ham jo ikke om at lave
potmeteret selv,
(man kalder det også for hjemme bagte boller selv om man har købt melet

> Du gætter altså på at Thomas er ekspert i "gør-det-selv" og kan fremstille
> det så holdbart at det er værd at chance en båd til sikkert mange penge og
> i yderste fald livet ?

det er så hans vudering, om han selv syntes det,

det der ireter mig lidt, er at hver gang der i disse grupper på usernet
(ikke kun denne) er en god trod, med nogle løsninger på nogle problemer.
så kommer der altid en "net politimand" og fortæller :
det kan du ikke
det må du ikke
det har du ikke nok forstand på
det er ikke lovligt
det vil du ikke risikere
osv osv

men det var jo slet ikke det der blev spurt om, hvis man mangler noget info
spørger man, hvis man vuder at man ikke vil hjælpe så lader man være, men
jeg vil da ikke begynde at domme over hvad folk kan og er i stand til.

> Naturligvis, men tror du helt ærligt at MTBF på dit potentiometer-
> hjemmesløjd bare nærmer sig et maritimt produkt ?

ja altså nu kender du jo ikke mit Hjemmesløjt, men en ting kan jeg da
fortælle dig at noget er maritimt og koster en bunde gård betyder ikke at
det er godt lavet eller at der er kvalitet, næææ nej men både producenter og
forhandler ved at båd folk er villige til at ofre store beløb for at holde
båden i vandet, så derfor koster ting til både bare røven ud af bukserne.

jeg kan give dig et eksembel, jeg importer nogle små ting i syrefast stål
fra en forbrik i Taiwan, de laver også en masse ting til sejlbåde, for at
kikke lidt på fortjenste tog jeg ene tilfældig ting fra massenø (stor sejl
butik), det var noget krog noget til spiler sejl i en stor størelse, den
kostede i nærheden af 200 kr i Taiwan koster den lige omkring 1$, men sejl
folk siger bare, nå ja det koster jo og det er jo også rust fri stål osv osv

Fra : Max

Dato : 09-03-04 22:17

Hej Morten

> [...]
sejl
> folk siger bare, nå ja det koster jo og det er jo også rust fri stål osv

Nu er det jo de færreste ting hvor udsalgsprisen er bestemt af
fremstillings-
omkostningerne. Har du prøvet at regne på hvad du skal have for den krog
hvis du skulle leve af at sælge dem og tilsvarende udstyr ?

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 00:16

Max wrote:

> Nu er det jo de færreste ting hvor udsalgsprisen er bestemt af
> fremstillings-

det var også mere et eksempel på at pris og det faktum at det er et produkt
til maritimt brug, ikke nøvendig vis har noget med kvalitet at gøre.

> omkostningerne. Har du prøvet at regne på hvad du skal have for den
> krog hvis du skulle leve af at sælge dem og tilsvarende udstyr ?

jeg har vender der lever af at drive butikker i andre erhverv, deres
fortjenste ligger på ca 40%

på mit kråg eksembel ligger fortjensten jo urimlig høj (over 3000%

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:07

Hej Morten,

> jeg har vender der lever af at drive butikker i andre erhverv, deres
> fortjenste ligger på ca 40%

Så er der tale om varer der flyttes i store mængder, normalt regner man
med en mark up _i_detailledet_ på 200..300%

> på mit kråg eksembel ligger fortjensten jo urimlig høj (over 3000%

Hvor mange led har den så været igennem og er du sikker på at der er tale
om helt samme kvalitet og finish ?

Taiwan-produkter (lavet af underbetalte arbejdere) er ofte af dårligere
kvalitet end samme lavet på vestlige fabrikker, når det drejer sig om
detaljerne. Måske de "virker" lige godt, men kvalitet i form og design er
der mange der vil betale ekstra for.

Fra : Max

Dato : 10-03-04 16:59

Hej Morten

> jeg har vender der lever af at drive butikker i andre erhverv, deres
> fortjenste ligger på ca 40%

Vil du dermed påstå at du kan leve af at sælge de kroge for
7-8 kroner ???

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 18:07

Max wrote:

> Vil du dermed påstå at du kan leve af at sælge de kroge for
> 7-8 kroner ???

for det første vil jeg lige slå fast at jeg ikke lever af at sælge noget som
helst.

for det andet er 1$ plus moms plus 40% ikke lig med 7-8 kroner

for det trede så skulle der jo også gerne var mange andre ting i en båd
butik end den ene krog

Fra : Max

Dato : 11-03-04 07:34

Hej Morten

> for det første vil jeg lige slå fast at jeg ikke lever af at sælge noget
som
> helst.

Det er sikkert også godt med den opfattelse af tingene.

> for det andet er 1$ plus moms plus 40% ikke lig med 7-8 kroner

Det har du ret i, det er faktisk omkring 9 kroner.

> for det trede så skulle der jo også gerne var mange andre ting i en båd
> butik end den ene krog

Naturligvis, og alle varene i sådan en forretning har en pris der ikke
er bestemt af indkøbsprisen, men derimod af hvad den kan sælges til.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 14:17

Max wrote:

> Naturligvis, og alle varene i sådan en forretning har en pris der ikke
> er bestemt af indkøbsprisen, men derimod af hvad den kan sælges til.

ja det har du ret i, at sådanne er det lidt endnu, danske butikker er vand
til, i beste fald, lidt til ingen konkurance, men det er ved at ændre sig,
efter hånden som flere og flere finder ud af at man kan spære mange penge
ved at hanle i udlandet, og så bliver det laveret ved døren, hvad tror du så
de danske butikker må gøre hvis de ikke vil lukke ?

jeg kan godt fortælle dig at hvis du går ind i en butik med med et udskrift
fra nettet, så kan du tit få varen til den pris, for butiks ejeren står jo
med et problem, vil han tjæne lidt eller slet ikke noget ?

tja erfarings medsigt, ved jeg at de fleste vil tjæne lidt, og altså sælger
væren til den pris du skulle give hos en web shop

Fra : Søren

Dato : 12-03-04 02:03

Hej Morten,

> tja erfarings medsigt, ved jeg at de fleste vil tjæne lidt, og altså
> sælger væren til den pris du skulle give hos en web shop

Det er vist ikke normen, men under alle forhold vil de fleste gerne kunne
se varen "hands on" før de slipper kronerne, nyde godt af garanti etc.
etc. Og værdien af det skal du også indkalkulere i prisen.
Desuden koster det at have et udsalgssted frem for en online butik - igen
en forøgelse af prisen.

Husk også at indregne hvad det koster at få en vare sendt fra udlandet,
fragt, told/moms hvis det er fra udenfor EU - det kan normalt ikke betale
sig at handle mindre ting udenlands, selv ved onlinehandel indenfor
landets grænser skal man op på et vist beløb før besparelsen er til at få
øje på.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 19:29

Søren wrote:
> [...]
> normalt ikke betale sig at handle mindre ting udenlands, selv ved
> onlinehandel indenfor landets grænser skal man op på et vist beløb

det er så ikke min erfaring, jeg kober meget over nettet, og spare mange
penge,
og på små ting, men man skal jo tænke lidt over hvilke land man køber i osv.
men du har da ret i jo dyre ting man køber jo mere spare man jo.

(jeg vil lige sige at hvis jeg vil presse en butik her hjemme med en pris
fra nettet og prisen feks er fra US, er jeg jo ikke urimelig, hvis prisen i
USA er feks 100 dkr, så likker jeg moms til 25,- og fragt 60,- og told plus
et par procente for dansk købe lov så når vi måske op på 200,- butiks prisen
re måske 250 - 300, så må ejeren jo beslutte sig for om kan vil give de
50-100 kr i rabat og tjæne lidt eller om jeg skal bestille over nettet)

Fra : Søren

Dato : 16-03-04 08:35

Hej Morten,

> [...]
> måske op på 200,- butiks prisen re måske 250 - 300, så må ejeren jo
> beslutte sig for om kan vil give de 50-100 kr i rabat og tjæne lidt

Tjaa, går den så går den, men jeg tror nu ikke det er i "mine" lokale
forretninger at det lod sig gøre.

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:01

Hej Morten,

> Hej Søren, puuuha et langt indlæg, så kom der gang i tasterne

Synes du ? (Det var da ikke noget særligt :)

> lad vim fluks sige at jeg ikke gider at starte en OT diskusjon,

Det er nu ikke OT hvis det relaterer til emnet og det vil jeg mene det
gør.

> så jeg prøver at svare kort uden at provokere dig yderlige

Lad os nu se, men først skal du vide _hvad_ der provokerer mig, før du kan
undlade det :)

> [...]
> han spørger i en elektronik gruppe, altså må vi formode at manden
> selv kan klare det eller blodt vil høre nogle løsnings forslag, og

Thomas, spørger _også_ efter løsninger mht. billigere forhandlere (som jeg
desværre ikke kan hjælpe ham med) og det tolker jeg ikke som en ubetinget
tro på egne konstruktionsevner.

> [...]
> potmeteret selv,
> (man kalder det også for hjemme bagte boller selv om man har købt

Jeg regner også med at Thomas selv ville montere den indkøbte del, ikke at
han fik en montør til det, så hvad er forskellen ?

> det er så hans vudering, om han selv syntes det,

Ja... På en vurdering han må træffe bl.a. på baggrund af de informationer
han får her. Hvis han kun får svar i retning af "det kan sagtens lade sig
gøre med et pot'meter til en ti'er og lidt tråd", kan han så træffe en
kvalitativ afgørelse ??
Der er altid (mindst) to sider af en sag.

> det der ireter mig lidt,

Altså... Når et svar irriterer dig fordi det ikke stemmer overens med din
egen opfattelse, er du straks i gang med at kategorisere afsenderen som
værende modarbejdende og ødelæggende for "ånden" ??

> [...]
> usernet (ikke kun denne) er en god trod, med nogle løsninger på nogle
> problemer. så kommer der altid en "net politimand" og fortæller :

Javel, vi skal altså bare være jubel-optimistiske uanset evt.
implikationer ??
Sorry, jeg prøver at bevare en sund skepsis og en vis forbindelse med
livets realiteter !

Jeg har intet imod at han forsøger sig selv. Hvad har du imod at han får
lidt ballast til den anden side ?

> men det var jo slet ikke det der blev spurt om,

Thomas spurgte
<QUOTE>
[...] Hvis der er nogle der har et godt tip til at konstruere
en selv eller en forhandler af lignende udstyr til en væsentlig
billigere pris vil jeg meget gerne høre.
</QUOTE>

Og så farer du op fordi jeg råder ham til ikke at strikke selv..
At søge at censurere alle tanker der ikke lige stemmer overens med egen
opfattelse, er ikke nødvendigvis en god løsning for spørgeren.

> hvis man mangler noget info spørger man,

Men jfr. dig er kun nogle svar tilladte ?

> hvis man vuder at man ikke vil hjælpe så lader man være,

Og det er ikke at hjælpe hvis svarene ikke passer med _din_ opfattelse af
hvad de skal være ??

> men jeg vil da ikke begynde at domme over hvad folk
> kan og er i stand til.

Men gerne over hvordan de skal svare åbenbart ??

> ja altså nu kender du jo ikke mit Hjemmesløjt, men en ting kan jeg da
> fortælle dig at noget er maritimt og koster en bunde gård betyder
> ikke at det er godt lavet eller at der er kvalitet,

Hvis de sælger noget skrot er de hurtigt udkonkurreret, så mon ikke der er
noget om det ?

> næææ nej men både
> producenter og forhandler ved at båd folk er villige til at ofre
> store beløb for at holde båden i vandet, så derfor koster ting til
> både bare røven ud af bukserne.

Sådan er det jo alle steder, se blot på hvad løse barberblade til en
shaver koster - ene fordi omkring halvdelen af befolkningen er _nødt_ til
at bruge dem (de koster vel omkring 10 øre pr. stk. at producere).

Den ror-dims ville sikkert også være _meget_ billigere, hvis der blev
produceret 1000 gange så mange.

Der er rigtig mange forhold der gør sig gældende når avancer beregnes,
ikke mindst prisen på det produkt løsdelen skal bruges til - En
tændingskontakt til en Lambourghini er også væsentligt dyrere end samme
til en Skoda, da folk der køber førstnævnte må forventes at have kassen.

Ville du foreslå at bruge den fra Skodaen i Lambourghinien ? ;)

> [...]
> koster den lige omkring 1$, men sejl folk siger bare, nå ja det
> koster jo og det er jo også rust fri stål osv osv

Hvor meget tror du fx. småsignaltransistorer (for nu at være helt on topic
:) koster i Hong Kong ? (Hint, de står nogle steder i store kurve/kasser
og sælges efter kg.-vægt i brune poser som hos grønthandleren :)

Hvert led i kæden er nødt til at lave et mark up, mens den der henter det
direkte undgår alle de avancer, ingen mystik der.

Men så er du måske lige manden der kan skaffe en fokkekrog (i syrefast
stål) der ikke er større end 30..35 mm på største led (skal ikke bruges
maritimt) ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 13:48

Søren wrote:
> [...]
> tråd", kan han så træffe en kvalitativ afgørelse ??
> Der er altid (mindst) to sider af en sag.

ja det er der,

> [...]

> Og det er ikke at hjælpe hvis svarene ikke passer med _din_
> opfattelse af hvad de skal være ??

> Men gerne over hvordan de skal svare åbenbart ??

i det overstående mis forstår du mig, du må svare hvad du vil, jeg syntes
bare personlig at det er ireterende at folk begynder at fortælle andre hvad
de kan og ikke kan.

feks hvis jeg nu spørger i en mure grupper om hvordan jeg laver en sætnings
revne i mit hus
så ved jeg jo godt at jeg ikke har en skid forstand på mure arbejde, så selv
om en mure skriver, " du banker barelige et par sten ud og sætter et par nye
i" så ville jeg jo ikke gå hjem og tage hammeren fram og banke løs, hvis jeg
mente at jeg selv kunne så ville jeg jo gå i en dialog med muren for at få
lidt flere detalje, og under det ville han måske fraråde mig at lave det
selv,
men hvis jeg nu bare spøger for at have lidt baggrunds viden når jeg går ud
og får et tilbud fra en mure, så er det da ireterende hvis jeg ikke kan få
den viden pga. at tråden er blevet drejet til om jeg kan / må osv. lave det
sel.

> Ville du foreslå at bruge den fra Skodaen i Lambourghinien ? ;)

ikke hvis jeg havede kassen, med da jeg ikke har ville jeg nok prøve om jeg
kunne lave den gamle

> Men så er du måske lige manden der kan skaffe en fokkekrog (i syrefast
> stål) der ikke er større end 30..35 mm på største led (skal ikke
> bruges maritimt) ?

det skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg har ikke set nærmer på hvad di
har af den slags, de ting jeg køber er ting jeg bruger til dykning. men hvis
man vil bestille noget skal man tage min 300 stk. pr. slags.

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 20:20

Hej Morten,

> i det overstående mis forstår du mig, du må svare hvad du vil, jeg
> syntes bare personlig at det er ireterende at folk begynder at
> fortælle andre hvad de kan og ikke kan.

Du har ret til dit synspunkt, men ikke til at søge at censurere andres, så
let er det.

> feks hvis jeg nu spørger i en mure grupper om hvordan jeg laver en
> sætnings revne i mit hus
> så ved jeg jo godt at jeg ikke har en skid forstand på mure arbejde,

Og det gør du vel så opmærksom på i dit oprindelige indlæg ?

> [...] hvis jeg mente at jeg selv kunne så ville jeg jo
> gå i en dialog med muren for at få lidt flere detalje, og under det
> ville han måske fraråde mig at lave det selv,

Ja, det er desværre en meget normal fremgangsmåde...
Men hvis du nu gav alle de relevante oplysninger fra starten behøvede dem
der skulle hjælpe dig ikke "indgå i en (længere) dialog" for at trække
oplysningerne ud af dig i små bidder og kunne derved hjælpe kort og
koncist.

Jeg kan ikke tale for andre, men jeg hopper selv let og elegant hen over
mange indlæg, simpelthen fordi der er for lidt info til at give et
ordentligt svar og så kan man, af og til, ligesom fornemme at det er noget
der trækker tænder ud.

> [...]
> går ud og får et tilbud fra en mure, så er det da ireterende hvis jeg
> ikke kan få den viden pga. at tråden er blevet drejet til om jeg kan

Det sker jo netop ikke hvis du giver relevant info, incl. din begrundelse
for at spørge.

> ikke hvis jeg havede kassen, med da jeg ikke har ville jeg nok prøve
> om jeg kunne lave den gamle

Hvis du ikke har kassen har du heller ikke Lambourghinien, mere er der
vist ikke at sige om den ting ;)

Måske kan du se en parallel til at flikke selv med noget til en _dyr_ båd
for at spare en tusse eller to - vel at mærke uden at det gøres af
lyst/interesse ?

> [...]
> hvad di har af den slags, de ting jeg køber er ting jeg bruger til
> dykning. men hvis man vil bestille noget skal man tage min 300 stk.

Naah, det glemmer vi så. Den jeg bruger nu, en konventionel model i
messing på godt to tommer, har holdt i omkring 30 år, så jeg når vist ikke
at slide 300 stk. op - Jeg må nok selv til skruestikken.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 09-03-04 11:24

Hmm,

Så vidt jeg kan læse ud af denne tråd der tale om en motorbåd ???

OK - Jeg har en ældre, faktisk tangerende til gammel autoradio i min
motorbåd, Den type hvor der er en drejeknap/pot-meter til at stille volumen.
Jeg har kun haft båden i 1 år, men radioen har med garanti sidet i båden
længe, dvs. at den har fået 'saltvands-tåge' - men man kan altså stadig
skrue op og ned for lyden, så helt tæret op er den ikke.

/Hans-Henrik Andresen.

Fra : Søren

Dato : 09-03-04 16:04

Hej Hans-Henrik,

> [...]
> sidet i båden længe, dvs. at den har fået 'saltvands-tåge' - men man
> kan altså stadig skrue op og ned for lyden, så helt tæret op er den

Men du står heller ikke og skruer på den konstant mens du sejler, specielt
ikke med små bevægelser på næsten samme sted, som et ror når der sejles i
samme retning med små korrektioner, så det er ikke rigtigt
sammenligneligt.
Og går den død er det bare underholdning du mister, ikke styringen.

Fra : Max

Dato : 09-03-04 17:44

Hej Søren

> Og går den død er det bare underholdning du mister, ikke styringen.

Nu mister man jo heller ikke styrringen fordi potmeteret til autopiloten
går død, man bliver bare nødt til selv at stå til rors.

Mvh Max

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-03-04 19:47

> Hej Søren

> Nu mister man jo heller ikke styrringen fordi potmeteret til autopiloten
> går død, man bliver bare nødt til selv at stå til rors.
>
> Mvh Max

Og skal vi ikke bare lade det være ved: "Styr selv".

Efterfølgende kommer mine kommentarer til tråden (Har du ikke tålmodighed;
så spring over).
Har man en selvstyre (autopilot) glemmer man oftest opmærksomheden (læs:
Udsyn). Jeg kan ikke anbefale autopilot i indre Nordiske farvande, da der
her er en gevaldig trafik. For ca. 15 år siden var en familie på tur gennem
Femer-Bælt. De havde autopilot, morgenmad og alle folks opmærksomhed på
morgenbordet. Alle ombordværende omkom efter at være sejlet ned af en på den
tid DSB-Færge.
Autopiloten er god i mange situationer, og jeg regner den for en 3. hånd,
når jeg fx. skal sætte sejl. Hvordan en motorbådsejer vil bruge den er mig
uvist.

Starten af denne tråd drejede sig om pot-meter. Til det kan jeg kun give
dykkeren ret i, at man kan godt selv lave en vandtæt gennemføring.Det
skorter ikke med velmenende råd.
Hvem har ikke tændt sit gamle stereoanlæg med en skrattende lyd, og man har
fjernet den infernalske larm med et par skru op og ned på knappen?
Har man et pot-meter skal det "masseres" engang i mellem, så virker det
igen.
Salttåge og vand; det betyder intet, om man har lavet sit arbejde
ordenteligt - hvilket selv en amatør kan lave perfekt. Så drop det fis med
timeløn og skattekroner.
Skruer man op og ned på det jævnligt fungerer det i lang tid. Jo bedre
pot-meter der sættes i installationen, jo længere holder det. Der er jo
intet der holder evigt.

Jeg er hverken ingeniør eller el-mand - men det har da fungeret fint i 25 år
med udsyn!
Hilsen
Steffen

Fra : Max

Dato : 09-03-04 19:56

Hej Steffen

> Jeg er hverken ingeniør eller el-mand - men det har da fungeret fint i 25
år
> med udsyn!

Kan kun give dig ret, efter der er kommet GPS og selvstyrer, ja der
er det efterhånden lig selvmord at sejle i nærheden af waypoints.
Jeg må indrømme at mine nerver ikke rækker til en selvstyrer.

Mvh Max

Fra : PKJ

Dato : 10-03-04 01:10

Max wrote:
> [...]
> er det efterhånden lig selvmord at sejle i nærheden af waypoints.
> Jeg må indrømme at mine nerver ikke rækker til en selvstyrer.

Nu kan denne tråd vist ikke bære mere. 29 indlæg + dette !. Jeg kan godt
forstå at den som startede tråden
ikke har givet lyd fra sig igen. Her var tale om et helt konkret spørgsmål.

Det ser for mig ud til at jo mere konkret det rejste spørgsmål, desto flere
svar fremkommer der. Vel og mærke svar
hvor *kæden er sprunget af*. Mange vil sikkert medgive mig at en del af
svarene ligger hinsides det der blev spurgt om.

Jeg kunne forstå de mange indlæg hvis det rejste spørgsmål vedrørte noget
holdningspræget. Men sådan var det jo ikke her.

Max har i dette indlæg provokeret mig til at starte en ny tråd.
*Rigtige sejlere bruger da ikke en selvstyrer*
Et rimeligt holdningspræget emne der bør få nogen helt op på dupperne

/PKJ

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:19

Hej Poul,

> [...]
> hvor *kæden er sprunget af*. Mange vil sikkert medgive mig at en del
> af svarene ligger hinsides det der blev spurgt om.

Det skyldes nok krydspostningen at nogle indlæg kommer til at fremstå lidt
"forvirrende", Men hvor står det at en tråd kun må dreje sig om det
oprindelige spørgsmål ?

> Jeg kunne forstå de mange indlæg hvis det rejste spørgsmål vedrørte
> noget holdningspræget. Men sådan var det jo ikke her.

Holdninger er jo mange ting :)

> Max har i dette indlæg provokeret mig til at starte en ny tråd.
> *Rigtige sejlere bruger da ikke en selvstyrer*
> Et rimeligt holdningspræget emne der bør få nogen helt op på dupperne

Forhåbentligt ikke krydspostet til dk.teknik.elektronik ? :)

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:13

Hej Max,

> Nu mister man jo heller ikke styrringen fordi potmeteret til autopiloten
> går død, man bliver bare nødt til selv at stå til rors.

Nu er jeg ikke ekspert i både og vil hellere fejle på den sikre side når
jeg ikke har alle informationer, men har det ikke en hel del at gøre med
bådens størrelse ?

Jeg er i gang med at designe en propelakselsynkronisator til en twin
engine-båd og der er der selvfølgelig ikke samme problemstilling, men fra
ham der har bestilt det, har jeg da indtrykket at de store både er
_umulige_ at styre manuelt.

(Det er lige lykkedes mig at finde et par af de Mangajin, så jeg håber at
jeg når posthuset i dag).

Fra : Max

Dato : 10-03-04 16:56

Hej Søren

> Nu er jeg ikke ekspert i både og vil hellere fejle på den sikre side når
> jeg ikke har alle informationer, men har det ikke en hel del at gøre med
> bådens størrelse ?

Nu skrev spørgeren jo at han var ved at skifte fra kabel til hydraulisk
styrring på en lille motorbåd, og at potmeteret var til autopiloten.
Så oplysningerne var der faktisk.

Det er rigtig at store skibe ikke kan styrres manuelt, men så
er det ikke lystfartøjer vi taler om, men jeg har da prøvet at ligge
under agterdækket i en stiv kuling med en rørtang omkring
rorstammen og styrre på mundtlige kommandoer fra styrehuset,
alt sammen på grund af et nedbrud i det elektriske system
Jeg har også prøvet at tabe roret i en sejlbåd og sejle den hjem
med spilerbommen i 2 reb som nødror, en teknik jeg lærte af
en gammel fuldriggerskipper.

> (Det er lige lykkedes mig at finde et par af de Mangajin, så jeg håber at
> jeg når posthuset i dag).

Ok, det lyder godt, du høre fra mig i e-mail.

Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 20:29

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> Hej Søren

> Nu skrev spørgeren jo at han var ved at skifte fra kabel til
> hydraulisk styrring på en lille motorbåd, og at potmeteret var til
> autopiloten. Så oplysningerne var der faktisk.

Når man skriver "kabel" i en elektronikgruppe, er den oplysning _jeg_ får
ud af det, at det drejer sig om et signal- eller strømførende kabel, men
siden du nu skriver sådan er det måske en stålvire eller lignende der
viderefører et fysiskt træk ?

> [...]
> rorstammen og styrre på mundtlige kommandoer fra styrehuset,
> alt sammen på grund af et nedbrud i det elektriske system

Ja det kan næppe kaldes et _lyst_fartøj så ;)

> Jeg har også prøvet at tabe roret i en sejlbåd og sejle den hjem
> med spilerbommen i 2 reb som nødror, en teknik jeg lærte af
> en gammel fuldriggerskipper.

Det er jo rart at kende alle fiduserne :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 22:17

> [...]
> sammenligneligt.
> Og går den død er det bare underholdning du mister, ikke styringen.

hvis pot meteret bliver slidt lige på midden hvor den bliver brugt meget i
små nyk, så bliver der dårlig forbindelse lig der, men derfor kan man jo
godt dreje, båden vil bare ikke have det rigtig godt med at sejle 100% lige
ud, men det er jo noget slitage der vil komme langsomt, og man vil jo stadig
kunne naviger, så første gang man opdager at båden har lidt problemer med at
styre lige ud, så må man jo skifte det, inden det bliver for slemt.

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:21

Hej Morten,

> [...]
> opdager at båden har lidt problemer med at styre lige ud, så må man
> jo skifte det, inden det bliver for slemt.

Det kan der være noget om, men opdager man det før banen er brudt og
skidtet derfor står helt af ? (Jeg sejler ikke, så jeg aner ikke hvorvidt
det kan "føles").

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 13:57

Søren wrote:
> Det kan der være noget om, men opdager man det før banen er brudt og
> skidtet derfor står helt af ? (Jeg sejler ikke, så jeg aner ikke
> hvorvidt det kan "føles").

lad mig da flyks indrømme at jeg sejler heller ikke selv, andet en rib båd,
(dem som vi dykker fra)

nå ja og så lige radio styret model både, som styres via servor (som jo er
samme prensip) og ved dem går der meget, meget lang tid fra man kan mærke
urelmedsige heder til det står af, du skal jo tænke på at båden vil
formendlig begynde at trakke til den ene side og efter et par sving trækker
den måske til den anden side, og for at sejle "lige" må du hele tiden stå og
styre fra side til side
midt bedste gæt (som du jo så ikke mener jeg er ret god til er at du
ikke vil være i tvivel når det er ved at være slidt.

Fra : Christen Fihl

Dato : 09-03-04 18:19

Hvad med et hjemlavet lineær potmeter.

Lav en kasse på mindst de 18 cm fx i plexiglas.
Rul en længde modstandstråd (konstantantråd fra http://www.brinck.dk/,
50 øre per meter) op på en rundstok, linial eller lignende.

Den tyndeste modstandstråd (0.1 mm) har ca 60 ohm per meter, så hvis du
ønsker 500 ohm, da skal du rulle ca 8 meter op på den 18 cm lange stang.
Så mangler der "bare" en form for en glider, der kan få kontakt med
trådens beviklinger, og som trækkes af mekanikken.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 09:35

Hej Christen,

> [...]
> Så mangler der "bare" en form for en glider, der kan få kontakt med
> trådens beviklinger, og som trækkes af mekanikken.

En rigtig god ide !
Til de 5kOhm der skulle bruges bliver det 83,3m.
Der skal vikles med afstand da det ellers bliver en stor kortslutning, så
regn med max. 900 vindinger på 18cm (hvilket passer til en rundstok på 30
mmØ).
Der skal nok vikles i "lim" eller lignende for at det lader sig gøre og
tråden skal fæstnes med fx. epoxy bagefter (og der skal slibes ned tråden
hvor glideren skal køre).

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 14:02

Søren wrote:
> [...]
> Der skal nok vikles i "lim" eller lignende for at det lader sig gøre
> og tråden skal fæstnes med fx. epoxy bagefter (og der skal slibes ned

se det var da et godt indlæg, du får budskabet fram uden at være negativ
ud fra de meget uddyben og positive beskrivels, tror jeg at de fleste er i
stand til at danne deres egen holdning til om det var en god eller dårlig
ide for dem at lave sådanne en konstruktin,

og du slap for at skriver "det kan du ikke"

Fra : Søren

Dato : 10-03-04 20:37

Hej Morten,

> se det var da et godt indlæg, du får budskabet fram uden at være
> negativ
> [Snip]
> og du slap for at skriver "det kan du ikke"

Smileys eller ej, det var da en sjældent nedladende kommentar.

Hvorfor tror du du skal være smagsdommer over andres indlæg ??

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 23:41

Søren wrote:
> Smileys eller ej, det var da en sjældent nedladende kommentar.

det var skam ikke nedladen, jeg syntes at det var et godt indlæg, og så er
den ikke længer.

> Hvorfor tror du du skal være smagsdommer over andres indlæg ??

jeg hverken kan eller vil gøre mig til det ene eller det andet
jeg syntes at det var godt, og det stod skærpt i kontrast til dit første
indlæg i tråden.
det ville jeg bare prøve at fortælle, men okay ror høre ikke hjemme her, her
sviner vi bare hianden til

EOD her fra, vi to er vist ved at komme så meget OT som jeg kun troede at
man kunne komme i dykker gruppe

Fra : Søren

Dato : 12-03-04 02:12

Hej Morten,

> det var skam ikke nedladen, jeg syntes at det var et godt indlæg, og
> så er den ikke længer.

Well, det var jo ment som en kommentar til de af mine indlæg du ikke
bryder dig om (da de divergerer med dine egne idéer), så den var faktisk
længere.

> jeg hverken kan eller vil gøre mig til det ene eller det andet

Men du forsøger ihærdigt.

> jeg syntes at det var godt, og det stod skærpt i kontrast til dit
> første indlæg i tråden.

Altså var det en kommentar til de andre indlæg !

> det ville jeg bare prøve at fortælle,

Og der forudsætter du at jeg har behov for din billigelse eller accept -
Der må jeg nok skuffe dig.

> men okay ror høre ikke hjemme her, her sviner vi bare hianden til

Næh, du brokker dig bare over meninger der ikke stemmer overens med dit
eget verdensbillede, men du er hverken den første eller den sidste på den
galej.

?