Bagdæmper der knirker
Fra : TeeVee

Dato : 12-03-04 20:29

Indenfor det seneste stykke tid er min bagdæmper begyndt at knirke. Jeg er
ret sikker på det er den, da jeg næsten lige har givet link-systemet fedt.
Jeg synes umiddelbart den dæmper fint nok, så jeg ville lige høre om den er
færdig eller om man kan smøre den på en eller anden måde. Det er ret
irriterende at høre på.

Cyklen er en Suzuki GSX 750 ESD

MVH
Anders Jensen
http://dfmc.dk/?id=221

Fra : Ole Lelund

Dato : 13-03-04 07:02

Da jeg havde en GSX 750 ESD knirkede bagdæmperen også, jeg pillede den af og
tjekkede dem men den fejlede ikke noget.
jeg tror bare at det er en lille sygdom den model har.

Ole

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 10:36

"Ole Lelund" <lelund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg havde en GSX 750 ESD knirkede bagdæmperen også, jeg pillede den af
og
> tjekkede dem men den fejlede ikke noget.
> jeg tror bare at det er en lille sygdom den model har.

Det er ikke dæmperen der knirker, det er lejerne!
Knirken er et klart signal om at der er et eller flere lejer der IKKE er
smurt. Typisk er det bundlejet i selve dæmperen, men det kan også være et af
link-lejerne (eller i ekstreme tilfælde baggaffel lejerne).
Lyt dig frem til hvilket leje det er, og smør det - så forsvinder knirkeriet
og lejet holder længere. Jeg ville starte med at tjekke bundlejet i
dæmperen, som evt. kan bare være en bøsning på billigere cykler.

Rittig

Fra : TeeVee

Dato : 13-03-04 11:00

> [...]
> og lejet holder længere. Jeg ville starte med at tjekke bundlejet i
> dæmperen, som evt. kan bare være en bøsning på billigere cykler.

Ok der kan man bare se. Som jeg husker det, da jeg havde dæmperen ude sidste
år, så var bundlejet temmeligt slidt. Jeg skulle arbejde en del bare for at
få det til at bevæge sig en lille smule.
Er det muligt at skifte sådan et ud? Det er bare en eller anden billig
bøsning ser det ud til.

MVH
Anders Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 11:49

"TeeVee" <teevee[FJERN]@[FJERN]teevee.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få det til at bevæge sig en lille smule.
> Er det muligt at skifte sådan et ud? Det er bare en eller anden billig

Det ved jeg faktisk ikke, alle mine cykler har lejer i dæmperen, og de kan
selvf. skiftes. Min GS500 har vist også bare bøsning, men den er næppe slidt
endnu, så mit erfaringsgrundlag med bøsninger er lidt spinkelt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 12:05

> [...]

bare for at
> få det til at bevæge sig en lille smule.

Skrev du ikke lige at du havde smurt lejerne?
Dét er en noget lyserød oplysning til brug for gruppens grublende hoveder,
der således ikke har en chance for at vide at du kan finde på at genmontere
et tydeligt slidt leje og senere undre sig over mislyde :-|

> Er det muligt at skifte sådan et ud? Det er bare en eller anden billig
> bøsning ser det ud til.

Den dyre måde: Originale danske Suzuki-resevedele.
Den lidt billigere måde: Få en maskinarbejder til at dreje dig et nyt
bronze-leje!
Den billige måde: Ophug!
Den billigste måde: Tysk privat ophug (E-bay og andre steder)

--
Armand

Fra : TeeVee

Dato : 13-03-04 13:34

> [...]
genmontere
> et tydeligt slidt leje og senere undre sig over mislyde :-|

Jo jeg havde givet selve linksystemet fedt. Da jeg så kom til bundbøsningen
i dæmperen fandt jeg ud af den sad temmeligt godt fast. Jeg fik den så
løsnet med lidt WD40 og gav den lidt fedt, men da jeg ikke lige umiddelbart
kunne finde ud af om den kunne adskilles, lod jeg den bare være og satte
dæmperen på igen, da den jo så ud til at fungere nogenlunde igen.
Det er jo min første rigtige mc, så jeg er ikke verdensmester i
reperationer.

> [...]
> bronze-leje!
> Den billige måde: Ophug!
> Den billigste måde: Tysk privat ophug (E-bay og andre steder)

Det var i hvert fald nogle forslag - jeg takker.
Jeg må lige hive dæmperen ud igen ved lejlighed og kigge på bøsningen igen.

- Anders

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 15:09

> genmontere
>
> Jo jeg havde givet selve linksystemet fedt. Da jeg så kom til
bundbøsningen
> i dæmperen fandt jeg ud af den sad temmeligt godt fast.

Linksystemet består af et centralt "kødben" hvorpå der er tre lejringer - Er
det én af dem du kalder dæmperens bundbøsning??

> [...]
> satte dæmperen på igen, da den jo så ud til at fungere nogenlunde igen.
> Det er jo min første rigtige mc, så jeg er ikke verdensmester i

Sådan helt personligt:
Hvorfor skiller du noget ad for at smøre det hvis du alligevel springer over
hvis der er noget der sidder fast (og netop derfor synes at trænge til
smøring) ??

Det lyder lidt som en RD350-historie!

> Jeg må lige hive dæmperen ud igen ved lejlighed og kigge på bøsningen
igen.

Ved lejlighed??
Der er stadig nogle ugers ½-vinter før det bliver værd at køre og endnu en
uge til påske - Så det er NU at sådant skal laves :-|
"bøsningen" kan også vise sig at være inder-ringen til et nåleleje ! :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 17:08

> Linksystemet består af et centralt "kødben" hvorpå der er tre lejringer -
Er
> det én af dem du kalder dæmperens bundbøsning??

Næh, ikke alle.
Nogle kødben har dæmperlejet siddende (så er bunden af dæmperen en gaffel),
og så er det næsten altid et rigtigt leje, men lige så mange kødben har ikke
dæmperlejet, det sidder nederst i dæmperen (som så er et "øje"), og på en
vis del af dem er det slet ikke et leje, men bare en bøsning. Jeg tror nok
at på de aller billigste løsninger, kan bøsningen ikke sådan uden videre
skiftes, da den er indstøbt i gummi, så er det kun bolten der kan skiftes -
og det er slvfølgelig noget lort, for en slidt bøsning vil miste smørelsen
hurtigt, og skal derfor smøres hele tiden.

> [...]
over
> hvis der er noget der sidder fast (og netop derfor synes at trænge til

Bundlejet i dæmperen er oftest både det mindste leje, og det hårdest
belastede leje, så det er ikke lige der man skal være nærig (eller doven).

> "bøsningen" kan også vise sig at være inder-ringen til et nåleleje ! :-/

Her kunne jeg fortælle nogle sjove (og dyre) historier om min pis-kawasaki,
men det vil jeg lade være med...

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-04 14:34

> Det er ikke dæmperen der knirker, det er lejerne!

Min XS400 knirker også bagved, og har altid gjort det. Pga. forrige års
bagsvinger-problem, så ved jeg nu at det ikke kan være bagsvingerlejerne
der er problemet. Der er ingen lejer i dæmperen, men hvis jeg sprøjter
dæmperen/fjederen udvendigt med wd40, så forsvinder lyden for en stund
(en måneds tid). Jeg ved ikke helt, hvor lyden specifikt skulle komme
fra, men min dæmper er sikkert slidt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 17:12

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dæmperen/fjederen udvendigt med wd40, så forsvinder lyden for en stund
> (en måneds tid). Jeg ved ikke helt, hvor lyden specifikt skulle komme

Nu kender jeg dit dæmpersystem (har jo et mage til), og korrekt - der er
ingen lejer i dæmperen, selvom det burde der naturligvis have været! Prøv
næste gang at lægge mærke til hvor lyden kommer fra, og prøv evt. KUN et
lille pift WD-40 ned til der hvor bundlejet BURDE have været. Der er nemlig
kun en bøsning, og den burde være velsmurt i fedt - er den det? Det er
nemlig den der skal overføre al kraften til dæmperen under bevægelse, så jeg
vil vædde meget på at det er DEN der knirker.
Okay, som en anden har nævnt, så KAN det også være fjederen der skraber mod
et eller andet, men det vil være i de sjældne tilfælde.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-04 17:12

> [...]
> prøv evt. KUN et lille pift WD-40 ned til der hvor bundlejet BURDE
> have været. Der er nemlig kun en bøsning, og den burde være velsmurt

Så godt som den kan være. Den sidder ret stramt omkring akslen/bolten,
så det er begrænset hvor meget fedt der kan være indvendigt. Man kan
ikke få akslen gennem uden at bruge en hammer..

> Det er nemlig den der skal overføre al kraften
> til dæmperen under bevægelse, så jeg vil vædde meget på at det er DEN
> der knirker.

Kan sagtens ske. Den sidder jo ret stramt og kan nok ikke sådan lidt
umiddelbart give sig. Den var dog rengjort og smurt da jeg samlede den
sidst, så den skal sikkert sidde så stramt som den gør.

> Okay, som en anden har nævnt, så KAN det også være fjederen der
> skraber mod et eller andet, men det vil være i de sjældne tilfælde.

Den piber faktisk nu, når jeg hopper i sadlen, så jeg kan da lige prøve
at give den lidt wd-40 ved den nederste aksel og se om det alene kan
fjerne lyden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 17:33

> Så godt som den kan være. Den sidder ret stramt omkring akslen/bolten,
> så det er begrænset hvor meget fedt der kan være indvendigt. Man kan
> ikke få akslen gennem uden at bruge en hammer..

SÅ ved jeg godt hvad det er der knirker!
Hvis du skal _slå_ akslen ind, så virker "lejet" ikke, så sidder bøsningen
nok fast på akslen, og så er det gummiet bøsningen sidder i, der kommer til
at absorbere al bevægelse - så det må være DET der knirker.
Underligt hvordan du kan smøre det væk?!?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 18:10

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at absorbere al bevægelse - så det må være DET der knirker.

Øøheh?? :-/
Det er ellers min opfattelse at på traditionnelle dual-shock monteringer
(=ikke mono/link -systemer) skal gummibøsningen optage den beherskede
cirkulære bevægelse der forekommer - Hvad skulle den gummi-bøsning ellers
være til for!?
Kigger man på monteringen er bøsningen også bred og udstikkende således at
møtrikken spænder dén imod stelet/svingeren - Derved fikseres den således at
tap/bøsning ikke udgør et leje => vriddet skal optages et andet sted!

På Seca'ens og andre cantilever-affjedringer, er vriddet omend en smule
større, men stadig i et område hvor man kan forestille sig at en (større?)
gummibøsning kan bære dét, hvorimod jeg ikke synes at have set samme princip
brugt på støddæmpere der er monteret i link-systemer :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 21:32

> [...]
> (=ikke mono/link -systemer) skal gummibøsningen optage den beherskede
> cirkulære bevægelse der forekommer - Hvad skulle den gummi-bøsning ellers

Ja, men der er heller ikke særlig meget bevægelse.

> [...]
at
> tap/bøsning ikke udgør et leje => vriddet skal optages et andet sted!

Nå? Så er den alligevel ikke helt mage til min, der er akslen nemlig ikke
_spændt_ fast.

> [...]
princip
> brugt på støddæmpere der er monteret i link-systemer :-/

Hmm... Det kan da egentlig godt være. Nå, jeg trækker mig og erkender min
uvidenhed

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-04 22:02

> Nå? Så er den alligevel ikke helt mage til min, der er akslen nemlig
> ikke _spændt_ fast.

Det er den heller ikke på min. Der er blot et hul gennem bolten, så man
blot sætter en skive over og en låsesplit gennem hullet. I praksis er
låsesplitten nok unødvendig, da den sidder så stramt.

Jeg kan bare ikke se hvordan det kan være anderledes, for akslen sidder
så stramt at dæmperen ikke roterer på akslen. Det er udelukkende gummiet
der vrides, og det må være derfor det er der. Under renoveringen af
bagsvingeren satte jeg en skiftenøgle på bolthovedet (som var
kvadratisk) og forsøgte at se om den nemmere kunne vrides ud, da det gik
lidt langsomt med at banke den ud. Jeg kunne dreje den ca. 90 grader,
men så snart jeg slap, så drejede den tilbage i udgangspositionen. Det
må altså være gummiet der tog hele vridet. Det endte med at jeg bankede
den hele vejen ud, og det gik da også, omend det tog lidt tid. Den var
en smule nemmere at banke ind, da det var blevet smurt grundigt, men det
var ikke meget nemmere.

Hvis det ikke er dæmperen, så må det være gummiet der knirker, hvordan
det så end kan gøre det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-04 22:48

> Det er den heller ikke på min. Der er blot et hul gennem bolten, så man
> blot sætter en skive over og en låsesplit gennem hullet. I praksis er
> låsesplitten nok unødvendig, da den sidder så stramt.

Okay, så ER det samme system.

> Hvis det ikke er dæmperen, så må det være gummiet der knirker, hvordan
> det så end kan gøre det.

Njah, det kan det nok heller ikke. Det er nok meningen at gummiet skal tage
"drej'et", og på en cykel som din er det nok heller ikke så meget. På min er
det dog en hel del, men min aksel kan også dreje i bøsningen. Jeg ved dog
ikke om den er velsmurt... Har ikke lige tjekket de senere år.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 21:37

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Nå? Så er den alligevel ikke helt mage til min, der er akslen nemlig ikke
> _spændt_ fast.

Jeg skriver om monteringen som på klassiske dobbelte støddæmpere, og
henfører det på cantilever'en p.g.a. jeg mener at Martin har nævnt noget om
samme art gummi-bøsninger :-/

Jeg hár forsøgt at sætte mig ind i udseendet af monteringen på GSXF'en, men
dér svigter Partsfish'eren derved at jeg ikke kan finde nogetsomhelst
omkring bagdæmper og link-systemet andet end (svinger og trækarme) til nogen
Suzuki

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 13-03-04 10:48

"TeeVee" <teevee[FJERN]@[FJERN]teevee.dk> wrote in message
> Indenfor det seneste stykke tid er min bagdæmper begyndt at knirke. >
> Cyklen er en Suzuki GSX 750 ESD

Så engang en helt ny gsx 750 esd og den havde også en knirke lyd bagfra.
Sådan en lidt plastikagtig lyd.Vi blev enige om at det nok var selve
dæmperen/fjeder
der gav lyden.
Hej Palle

Fra : TeeVee

Dato : 13-03-04 11:30

> Så engang en helt ny gsx 750 esd og den havde også en knirke lyd bagfra.
> Sådan en lidt plastikagtig lyd.Vi blev enige om at det nok var selve
> [...]

Ja det er lige præcis en sådan lidt plasticagtig lyd som du beskriver.

MVH
Anders Jensen

Fra : p.jarnbak

Dato : 13-03-04 11:37

> Ja det er lige præcis en sådan lidt plasticagtig lyd som du beskriver.
>
> MVH
> Anders Jensen

Hvis der er et plastik rør rundt om dæmperen som fjedren glider på
kan du jo prøve med noget silicone spray og se om det hjælper.Hvis luden
stadig er der, så er det igang med værktøjet.
Hej Palle
der sider og ser på snevejr ud af vinduet,øv,øv.