GPZ500S - VX800
Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 10-03-04 09:19

Kære alle

Jeg har tidligere både givet og søgt råd her.

Nu er tiden kommet igen.

Jeg har i mange år kørt veteranmc (NSU Supermax) og nu står jeg og overvejer
meget seriøst at købe en ekstra mc til.

Mit behov er "kørsel for sjov" - det meste af tiden alene, men mon ikke
fruen vil med engang imellem på en aftentur eller også en lidt længere tur
et par gange om året.

Mine søgninger som tager udgangspunkt i prisklassen 45-60.000 kr er indtil
nu indkredset til fgl. maskiner:

Suzuki VX800

GPZ500S

XJ600S

Jeg har konkret to maskiner i kikkerten: en VX800 og en GPZ500S - begge
prissat nogenlunde ens (og fornuftigt).

VX'eren fra først i 90'erne og med tasker er større og tungere og med
kardan, og passer nok godt til to 49 årige som egentlig ikke har behov
for "ræs". Den er som ny at se på; men har kørt ca 50.000 km. Motoren har ry
for at køre langt.

GPZ'eren fra midt i 90'erne er også som ny og har kørt under 10000 km.

De er begge vandkølede

Jeg sidder godt på begge. Fruen ved ikke rigtigt - hun har reelt ingen
erfaring for hvordan det vil være at sidde et par timer på en mc, så hun kan
ikke vurdere siddestillingen på en prøvetur; men jeg tror at hun sidder
bedst i længden på en VX. Hun er for øvrigt ca 172 cm.

Jeg må nok indrømme at min fornuft siger GPZ, fordi den er nyere og har kørt
langt mindre; men hjertet siger altså VX fordi den har mere karisma. Den
forener en behagelig kørestilling med cruiserens power. Jeg synes for øvrigt
det er flotte maskiner begge.

For øvrigt - så regner jeg med at ville udskifte den om nogle få år med
en ... måske VFR.? Men jeg vil altså ikke vente til økonomien er til dette
valg.

Jeg har brug for et par argumenter for og imod valget.

På forhånd tak

Mvh

Kenneth

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-03-04 10:09

Kenneth Mortensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har konkret to maskiner i kikkerten: en VX800 og en GPZ500S -
> begge prissat nogenlunde ens (og fornuftigt).

Svært..............køb med hjertet, hvis vi var fornuftige, var der ingen af
os der havde mc !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 10-03-04 11:50

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message

> Svært..............køb med hjertet, hvis vi var fornuftige, var der ingen
af
> os der havde mc !

Så sandt, så sandt...

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56

Fra : Peter Kjærsgaard

Dato : 10-03-04 16:14

Kenneth Mortensen" <kemINGENSPAM@midtnord.dk> skrev i en meddelelse
> Kære alle
> Jeg har konkret to maskiner i kikkerten: en VX800 og en GPZ500S - begge
> prissat nogenlunde ens (og fornuftigt).

Se denne side for hints om VX800 http://www.vx800.de/
Jeg ved ikke, hvor holdbar den er. Men se de tyske ejeres
erfaringer.
Jeg har aldrig prøvet GPZ500, kun VX'eren. Sidder godt (176 cm),
fint træk og bund. Lang og det mærkes, når du drejer ved langsom
kørsel.
Ved ikke hvor du kommer fra, men Axel Schramm Biler i Viborg
plejer at have et udvalg af VX'ere stående.

Fra : Richard

Dato : 10-03-04 21:44

Kenneth Mortensen wrote:

> Jeg har i mange år kørt veteranmc (NSU Supermax) og nu står jeg og overvejer
> meget seriøst at købe en ekstra mc til.

Herligt at du holder liv i en af de go'e gamle Max'er

> Mit behov er "kørsel for sjov" - det meste af tiden alene, men mon ikke
> fruen vil med engang imellem på en aftentur eller også en lidt længere tur
> et par gange om året.

Til kørsel for sjov - jeg læser det som svinge på de små biveje - er
GPZ'en nok mere levende, mens VX'en givetvis giver bedre komfort på de
lange ture. Husker fra den gang i '97, jeg selv skulle vælge og havde
NTV650 og VX800 i kikkerten, at VX'en blev skældt ud for sine træge
svingegenskaber ifht NTV'en, men rost for sin stabile ligeud-ditto.

I sidste ende valgte jeg så VF750S, der har mere krop, pondus og ikke
mindst trækkraft - og som med de rette dæk og fjedre både kan svinge og
køre klippestabilt ligeud. Men det så en endnu ældre cykel. Og på ingen
måde sgat for at lokke dig på afveje, men du nævnte jo også en V4 og
VFS'en er ganske overkommelig, blot få checket knasterne inden køb

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-03-04 10:34

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
> måde sgat for at lokke dig på afveje, men du nævnte jo også en V4 og
> VFS'en er ganske overkommelig, blot få checket knasterne inden køb

Jeg fik sgu' ALDRIG min 45 Sabre til at svinge bare nogenlunde.. mener du
seriøst at der er mere træge maskiner derude (VX800) ? Mage til ligeud
maskine skal man da lede længe efter. Mine dæk lignede noget fra en
sidevognsmaskine når de kom af..

Men bevares, jeg var da glad for den de 60000 km jeg trillede rundt på den,
også de km med frue og bagage. Ingen knastproblemer dér.

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Richard

Dato : 11-03-04 20:03

Torben Scheel wrote:

> [...]
> seriøst at der er mere træge maskiner derude (VX800) ? Mage til ligeud
> maskine skal man da lede længe efter. Mine dæk lignede noget fra en

Ja da. Efter jeg skiftede til Macadam for og bag på VFS'en og ved den
lejlighed gik en størrelse ned foran (fy, fy, javist, men jeg kører
altså aldrig fuldt læs) og fik sat progressive fjedre foran, skiftede
Vefferen karakter i sving. Væk var uroen i bagstellet og den
indledningsvis træge nedlægning efterfulgt af en tendens til at falde
ind i svinget, ihvertfald ved lav hastighed - nu fejede den let og
elegant gennem svingene lige så let og helt fri for uro og accepterede
oveikøbet linieskift midt i svinget uden at kny. Så jeg omdøbte den fra
Veffer Blue til Veffer Dancer.

Som jeg husker min tur på NTV'en den gang og sammenholdt med GB'en nu,
er der ikke den store forskel på VFS'en med det nævnte setup og så
NTV'en bortset fra den højere vægt. Med et lavere og fremflyttet styr på
VFS'en, hvor vægten så kommer længere frem og ned, ville forskellen være
marginal IMHO.

Men du er da velkommen til at prøve et flashback til sommer, hvis du
kommer heroverad

> Men bevares, jeg var da glad for den de 60000 km jeg trillede rundt på den,
> også de km med frue og bagage. Ingen knastproblemer dér.

Nå så fik du da også kørt lidt; havde du den fra ny og hvilken årgang
var din?

Fra : Armand

Dato : 11-03-04 18:39

> [...]
> GPZ500S
> XJ600S
>
> Jeg har konkret to maskiner i kikkerten: en VX800 og en GPZ500S - begge

XJ'en vil jeg fravælge p.g.a. luftkølingen.
Jeg hælder til GPZ'en fordi dens køreegenskaber netop egner sig til
lejligheds fornøjelses-kørsel - Meen hvilken pris har den relativt nye
GPZ'er? Sidste år solgte Kawasaki-DK et parti GPZ 500'ere til en fornuftig
pris der ikke var meget over de nævnte 60.000,- så en halvgammel model må
ikke koste så meget, heller ikke km-tælleren til trods, men vurder selv!

--
Armand.

Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 12-03-04 08:42

> [...]
> ikke koste så meget, heller ikke km-tælleren til trods, men vurder selv!

Som jeg husker det sidste år, så var det en droslet version af ER5 der blev
solgt til ca 60K. GPZ500 kostede sidst i 70'erne.
Generelt ser det ud til at markedsprisen hos forhandlere for en GPZ500 fra
midt i 90'erne er 50 K (og 40 K for en fra først i 90'erne) og den her
ligger lidt under de 50 K og har kørt meget få km.

Kenneth

Fra : Armand

Dato : 12-03-04 15:11

> [...]
> midt i 90'erne er 50 K (og 40 K for en fra først i 90'erne) og den her
> ligger lidt under de 50 K og har kørt meget få km.

OK så.
Ryg på!!

--
Armand.