Hvad er forskellen på tørslib og vådslib
Fra : Flemming Nyboe

Dato : 08-03-04 23:31

Ja, man bruger vand til vådslibning; så meget kan jeg gætte.
Men hvad er fordelen ved vådslibning, og hvornår skal jeg bruge det?

Jeg har købt noget skrammet tupperware ((C) Hekto), og det skal spartles og
slibes.
Jeg vil gerne høre nogle kommentarer til:

1) Polyesterspartelmassen skal tørslibes, ikke?
2) Originallakken skal vel matslibes før jeg lakerer den over (?)
Tør- eller vådslib, og hvor fint sandpapir skal jeg bruge?
3) Hvis nu jeg laver en løber med lakken, kan den så vådslibes væk, inden
jeg giver det klarlak, og hvor fint sandpapir skal jeg så bruge til det?

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Hekto

Dato : 09-03-04 00:01

In article <404cf407$0$27429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
flemREMOVEming.e@get2net.dk says...
> [...]
> jeg giver det klarlak, og hvor fint sandpapir skal jeg så bruge til det?

Først tørsliber du med finere og finere sandpapir.
Korn 100-120-150

Så vådsliber di med finere og finere o.s.v.
Korn 200.
Vær kritisk og omhyggelig, for det ser MEGET værre ud, når den kommer
et lag lak på.

Ved vådslibning får du heletiden transporteret slibestøvet væk,
samtidig med at detogså er med til at 'slibe'. Du får en pænere
overflade.

Ja, du kan godt, hvis du er meget omhyggelig, slibe løbere væk, og så
give det klarlak.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Magne Vingsand

Dato : 09-03-04 00:09

Flemming Nyboe wrote:
> Ja, man bruger vand til vådslibning; så meget kan jeg gætte.
> Men hvad er fordelen ved vådslibning, og hvornår skal jeg bruge det?

Tidligere ble det ofte brukt "myke" en-komponent (uten herdertilsats)
finsparkler som lett la seg i papiret. Vannet ledet sparkelet bort fra
papiret, slik at det ikke ble tett så fort.
Nå brukes mest tørrsliping både for to-komponent grov- og finsparkel, mens
en-komponent sparkel stort sett blir brukt for å tette bittesmå porer/sår en
måtte oppdage etter finpussen. Fordelen med tørrsliping er mindre søl,
redusert fare for korrosjon i falser og på metallflater, og for
"vannblemmer" som kan dukke opp og ødelegge ved lakkeringen.

> Jeg har købt noget skrammet tupperware ((C) Hekto), og det skal
> spartles og slibes.
> Jeg vil gerne høre nogle kommentarer til:
> 1) Polyesterspartelmassen skal tørslibes, ikke?

Ja. Alt etter størrelsen på plastflatene kan en starte med korning 36 til 80
for å få de rette formene, og stusse over med 120 før finplast legges på.
Tilstøtende lakkflater mattes ned med 220 før pålegging av grovplast, sørg
for at overgangen mellom orginallakk og metall/glassfiber el.l. er jevn og
uten "løft" i lakkanten.

> 2) Originallakken skal vel matslibes før jeg lakerer den over (?)

Ja, om du ikke bruker spesiell grunning (primer) som hefter på blank lakk.
Husk å vaske lakken grundig med silikonfjerner før sliping. Jeg bruker en
grå stålullmatte for å matte ned lakken før grunning. Du får kjøpt slike der
du kjøper bil-lakk. Eventuelt kan du bruke 400 tørr.

> Tør- eller vådslib, og hvor fint sandpapir skal jeg bruge?

Tørt. Korninger omtrent som beskrevet over.
Anbefaler en fyldig dekkgrunning, som du tåkesprøyter et svært tynt lag med
kontrastfarge (sprayboks) over etter gjennomherding. Puss deretter med
320/400 tørr til tåkelakklaget er borte og uten å slipe gjennom grunninga.
Pass på at papiret ikke tetter seg (små klumper), rist litt på det av og
til. Om du sliper gjennom grunninga, legger du på litt mer grunning og slipe
r på nytt. Slik slipper du å få antydninger til variasjoner eller små
hevelser fra underlaget i lakken.

> 3) Hvis nu jeg laver en løber med lakken, kan den så vådslibes væk,
> inden jeg giver det klarlak, og hvor fint sandpapir skal jeg så bruge
> til det?

For metalliclakk kan ikke sig slipes, da metallpartiklene legger seg feil og
blir liggende "bar". Da må lakken slipes slett og metallic sprøytes på nytt
før klarlakk.
For vanlige farger kan sig slipes etter at lakken er herdet (tar sin tid
inne i siget). Om du skal ha klarlakk over, kan du slipe lett med hard
gummikloss og 600 vått, kontroller ofte og unngå å slipe ved siden av siget!
Uten klarlakk avslutter du med 1000 vått, rubber og polerer.

Lykke til!

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 09-03-04 06:46

"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> wrote in message
> [...]
> for at overgangen mellom orginallakk og metall/glassfiber el.l. er jevn og

Hvad er finplast og grovplast ?

> [...]
der
> du kjøper bil-lakk. Eventuelt kan du bruke 400 tørr.

Kan jeg tørslibe med vådslibepapir ?

> Lykke til!
Tak for det grundige svar

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Magne Vingsand

Dato : 09-03-04 16:47

Flemming Nyboe wrote:
> "Magne Vingsand"
> Hvad er finplast og grovplast ?

Grovplast bruker du for å fylle større ujevnheter, og den er lettere å slipe
med sin grove struktur. Dermed oppnår du også lettere å få en jevn
overflate - spesielt på større flater. Finplast bruker du før grunninga for
å dekke slipestriper og mindre ujevnheter. Finplasten har tettere struktur
og er derfor tyngre å slipe, men gir selvsagt en penere overflate. Har sett
mange som går på med finplast fra begynnelsen, og sliper med for fint papir.
Da blir oftest resultatet heller dårlig, og om du ser på lakkeringa fra skrå
vinkel vil det være mange ujevnheter i stedet for en slett flate.

> Kan jeg tørslibe med vådslibepapir ?

Det kan du, men det er ikke verken videre økonomisk eller spesielt bra, da
våtslipepapiret er dyrere og også noe stivere enn tørrslipepapir.
Ellers er nedmatting med slipematte best, da denne lettere følger tidligere
lakkoverflate. Papir vil matte "toppene", men dette er ok om du sliper
toppene helt ned slik at du ser at hele flaten er mattet. Kan ta litt tid,
men på mc-deler er det overkommelig..

> Tak for det grundige svar

Bare hyggelig, var bilskadereparatør/lakkerer av yrke tidligere. Anbefaler
spesielt å slipe fyllgrunningen som tidligere beskrevet. Gir det beste
resultatet etter lakkeringa.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-03-04 09:22

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> writes:

> Jeg vil gerne høre nogle kommentarer til:
>
> 2) Originallakken skal vel matslibes før jeg lakerer den over (?)
> Tør- eller vådslib, og hvor fint sandpapir skal jeg bruge?

Nu er jeg på ingen måde en autoritet indenfor maleområdet, men jeg har
netop fået malet/lakeret alt mit plastik+tank. Den gamle lak skulle
matteres med vådslibepapir korn 2000. Det skunne jeg så ikke finde nogen
steder, så jeg gjorde det med korn 1600. Det virkede også fint.

Om der blev gjort noget ekstra de steder der skulle males er jeg ikke
helt klar over, men der hvor der kun skulle lakeres var det eneste
forberedelse (nå ja, udover en grundig affedtning)

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 10-03-04 06:25

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> wrote in message

> [...]
> matteres med vådslibepapir korn 2000. Det skunne jeg så ikke finde nogen
> steder, så jeg gjorde det med korn 1600. Det virkede også fint.

Jeg har heller aldrig hørt om sandpapir finere end korn 1000.
Lakken bliver vel knapt nok mat af korn 1600 eller hvad ?
Jeg troede folk sleb deres lak med korn 1000 for at fjerne ridser _uden_ at
lakere over bagefter.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-03-04 09:43

> Jeg har heller aldrig hørt om sandpapir finere end korn 1000.

Det findes skam Jeg har et par ark du gerne må få at eksperimentere
med.

> Lakken bliver vel knapt nok mat af korn 1600 eller hvad ?

Det blev faktisk fint mat. Men nu var plastikken også noget sparsomt
lakeret fra fabrikkens side, så det er muligt at det spillede ind.

> Jeg troede folk sleb deres lak med korn 1000 for at fjerne ridser _uden_
> at lakere over bagefter.

Jeg fik at vide at hvis der blev noget kunne det tages med korn 2000 og så
polere op igen.

Gør som Armand siger...

Fra : Magne Vingsand

Dato : 10-03-04 19:07

Mikkel Christensen wrote:
> Jeg fik at vide at hvis der blev noget kunne det tages med korn 2000
> og så polere op igen.

Det var da voldsomt!
Har slipt lett tilslutt med 1000 vått, rubbet og deretter polert. Bruk mye
vann under slipinga og det blir blankt som et stuegolv..

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-03-04 10:43

"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> writes:

> Det var da voldsomt!
> Har slipt lett tilslutt med 1000 vått, rubbet og deretter polert. Bruk mye
> vann under slipinga og det blir blankt som et stuegolv..

Det er bestemt muligt at korn 1000 er godt nok. Maleren er muligvis
miljøskadet af at have malet for mange biler med "Showroom Shine".

Min kawa er et stykke brugskunst...

Fra : Armand

Dato : 09-03-04 11:45

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, man bruger vand til vådslibning; så meget kan jeg gætte.
> Men hvad er fordelen ved vådslibning, og hvornår skal jeg bruge det?

Min frue har svendebrev som maler, men ernærer sig nu ved bl.a. at lange
slibepapir over disken i en farvehandel, så hér var et emne som jeg, til
fuldstændiggørelse af min umiddelbare viden, kunne konsultere hendes
kundskaber omkring:

Slibepapir findes i et bredt spektrum af "korn" (=ruhed), hvor de groveste
nærmest ridser mere end sliber, og de fineste giver en så glat overflade at,
eftersom de har en tendens til at "stoppe" til med slibestøv, vil kunne
ridse tydelige ridser i overfladen p.g.a. disse tilstoppelser!
Ved at tilføje vand til emnet/slibepapiret opnåes dels at slibestøvet
bortskylles inden det ophober sig, og dels at temperaturen holdes nede
således at overfladen på slibepapiret og støvet ikke opnår en temperatur
hvor det vil kunne "smelte" sammen!

Fidusen ved de varierende finheder i almindelighed og vådslibe-finhederne i
særdeleshed, ligger i at de grovere slibningers spor bortslibes med de
finere slibepapirer - hvis slibespor bortslibes - - - - - -, og vice versa.
Vandslibe-kvaliteten er således alene til finish-arbejde og bruges derfor
som mellemslibning før nyt lak-lag (incl. nedslibning af løbere), og som
afslutnings-slibning af spartlede overflader der skal lakeres!

Vandslibe-papir vil typisk være fra "korn 500" og opefter

> [...]
> jeg giver det klarlak, og hvor fint sandpapir skal jeg så bruge til det?

Mon ikke ikke at man kan give dig kompetent rådgivning ved din nærmeste
farvehandel, hvor du derfor også bør købe slibepairet :-/

Hvis jeg var i dine sko ville jeg lave et eksperiment med et defineret
område på kåben, og dertil købe mig et sortiment af slibe-ark med spring á
et par hundrede i "korn" og ende med det fineste der er til salg pågældende
sted og derefter lægge masser af knofedt i sagerne!
Hvis du venter med at skifte til finere korn til du synes at overfladen er
helt fin og glat, vil det blive en stedse Aha(™)-oplevelse at se hvor fin en
overflade det næste finere papir vil kunne lave!

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 10-03-04 06:39

> [...]
> slibepapir over disken i en farvehandel, så hér var et emne som jeg, til
> fuldstændiggørelse af min umiddelbare viden, kunne konsultere hendes
Jamen dog. Min frue er sygeplejerske, så du siger bare til hvis du vil vide
hvilken kaffe der der bedst

> [...]
> hvor det vil kunne "smelte" sammen!
> [SNIP]
> Vandslibe-papir vil typisk være fra "korn 500" og opefter
Ja det passer med min feltobservation fra Silvan, og giver jo god mening
jvf. forklaringen af vandslibe-princippet.

> Mon ikke ikke at man kan give dig kompetent rådgivning ved din nærmeste
> farvehandel, hvor du derfor også bør købe slibepairet :-/
Jeg prøver. Jeg håber på en god snak i farvehandlen, da jeg heller ikke har
sprøjtemalet før.
Polyesterspartelmassen købte jeg i T Hansen, og gutten ved kassen lignede
ikke en der skulle svare på tekniske spørgsmål (men man ved jo aldrig). Gad
vide om spartelmassen kan tåle vådslib eller om den opløses?

> [...]
pågældende
> sted og derefter lægge masser af knofedt i sagerne!
God ide. Jeg har faktisk et stykke udsmidningsværdigt overskuds-tupperware,
som det nok ville være klogt at øve sig på først.

--
VH Flemming Nyboe