CBR Dual brems udluftning.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 07-03-04 13:38

Hej NG.

Jeg er så småt ved at gøre min CBR klar til foråret derfor skal jeg også
have skiftet bremsevæsken.

Nu er det sådan et fint system på min CBR som gør at lige meget om det er
hånd eller fod bremsen jeg betjener, så bremser den både for og bag
alligevel.

Det er også fint og det virker efter hensigten. Men nu man skal udlufte et
sådan system, så er der lige pludselig det dobbelte antal udluftningsskruer
at betjene.

Jeg har en flaske som man sætter på og så bare pumper derud af uden at
skulle åbne og lukke, da den ikke tillader at der kommer retur luft med ind
i systemet igen, smart nok.

Men, og nu kommer mit egentlige problem, det allersidste sted jeg udlufter
(bagerste caliper, den nippel til forbremsen) er der ikke specielt meget
flov i. Faktisk kan jeg kun få væske ud hvis jeg klemmer temmelig hårdt, så
jeg har en formodning om at den evt. kunne være stoppet. Eller er det på
samme måde på andre modeller ??

Jeg har tilsvarende min "tappedunk" set at man også kan købe en noget dyrere
vacumpumpe til at suge luften ud af slangerne, det siges at de både spare en
del tid, men også forbruger minimalt af den nye væske. Det skal så måske
retfærdiggøre den relativ store indkøbspris ??

Men er der nogen der kender noget til enten det ene problem eller andet
produkt, så hører jeg gerne fra jer.

Hilsen

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 14:01

Måske kan det have noget med den kontra ventil at gøre der sidder midtvejs
til baghjulet sådan ca under sædecovert der sidder også et lille resuarer
(Eller hvordan det nu staves) og husk nu også at på ventre side af forhjulet
er bremsen ophængt sådan at hvis du holder stille så virker bremsen på
forhjulet ikke på baghjulet (lidt svær at forklare !) men hvis du sætter den
på centerfod kan du se at systemet ikke bliver aktiveret ,
Jeg er næsten sikker på at den ikke fejler noget , men det er meget svær at
udlufte

Per Emborg
Som har pillet sit Dual brake + en skive af sin X11 Dragracer og at få det
til at virke var ikke nemt
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
Denne mail er testet af Norton Antivirus

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-03-04 14:07

> [...]
> retfærdiggøre den relativ store indkøbspris ??
>
> Men er der nogen der kender noget til enten det ene problem eller andet

Vacuum pumpen er guld værd.. jeg brugte max 10 min, (2 mand) om at udlufte 8
stempler foran og 2 bagved. det siger faktisk det hele.

mvh Tommy Fer

Fra : NielSV650

Dato : 07-03-04 16:58

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
>. jeg brugte max 10 min, (2 mand) om at udlufte 8
> stempler foran og 2 bagved. det siger faktisk det hele.

Nej, det gør da ikke. Hvis der går slanger frem og tilbage, er der flere
toppunkter der kan samle sig luft i. Om der er ét eller 12 stempler er
ligegyldigt.

/Niels
S FAU himmelblau
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-03-04 19:33

"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det gør da ikke. Hvis der går slanger frem og tilbage, er der flere
> toppunkter der kan samle sig luft i. Om der er ét eller 12 stempler er
> ligegyldigt.

Spænd nu hjelmen din klaphat...

Jeg snakker ikke om hvordan den virker specifikt på en dual bremse, men om
hvorvidt vacuum pumpen er noget værd. Og den er guld værd. Man kan sidde i
uendeligheder hvis man ha ret helt tomt system, og ingen vacuum pumpe.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 17:28

> [...]
>
> Nu er det sådan et fint system på min CBR som gør at lige meget om det er
> hånd eller fod bremsen jeg betjener, så bremser den både for og bag

Kan det nu også passe?
Er det ikke kun den ene vej á fodbremsen der påvirker både bag og
for -bremse?

> [...]
> del tid, men også forbruger minimalt af den nye væske. Det skal så måske
> retfærdiggøre den relativ store indkøbspris ??

Vacuum-pumpen er nok det ultimative værktøj, men dog ikke helt uden
fejl/problemer:
hvis ikke at slangen sidder helt tæt (á monteret med en "klemme" og hvis
gevindet er tørt vil der kunne suges falsk luft den vej ind og således
forårsage en fejlopfattelse af fortsat behov for udluftning!

Et andet alternativ er udluftnings-nipler med kontraventil indbygget (var
det say-jes.dk der havde sådanne?), der dels forhindrer tilbageløb af luft,
men også af vædske, hvorved at udluftningen bliver mere effektiv p.g.a.
"ensretningen" !

--
Armand.

Fra : Kent Sørensen

Dato : 07-03-04 19:23

> [...]
luft,
> men også af vædske, hvorved at udluftningen bliver mere effektiv p.g.a.

Ja ok, det var jo en del oplysninger på engang, tak !

Jeg har nu kigget i min Haynes, men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad den
proportional kontrol ventil som sidder på rammen skal gøre eller om det
skulle gøre det mere besværlig at udlufte ?

Desuden det samme spørgsmål ang. den installation der sidder på venstre
forgaffelben ??

Men jeg tror nu nok at jeg vil investere i den pumpe, bare sådan for at have
den ved hånden, jeg har aldrig været for ivrig efter at skifte den væske,
måske det kunne blive bedre med dette værktøj.

Kent

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 19:58

> [...]
> proportional kontrol ventil som sidder på rammen skal gøre eller om det
> skulle gøre det mere besværlig at udlufte ?

Uden specifik viden omkring Dual-Brake'n, vil jeg formode at det er en art
bremstryk-regulering som også brugt imellem for og bag -hjulene på biler!

Mon ikke at Ib, der jævnligt drager paralleller til auto-verdenen vil kunne
definere omkring en given problematik derved?
FUT: Ib

> [...]
> den ved hånden, jeg har aldrig været for ivrig efter at skifte den væske,
> måske det kunne blive bedre med dette værktøj.

HG tager 50 "teuro" for apparaturet - Jeg ved ikke hvad man kan få den til
herhjemme (ved HN eller Biltema?); men en større kanylesprøjte kan gøre det
samme arbejde, ligesom en almindelig cykelpumpes stempel kan vendes til at
suge istedet. Prismæssigt er dét et par gode alternativer når nu brugen kun
bliver sporadisk!

--
Armand.

Fra : Kent Sørensen

Dato : 07-03-04 23:22

> [...]
> Armand.
>
> OK, det med den større sprøjte kan jeg godt følge dig i, det vil jeg lige
prøve.
Faktisk har jeg allerede anvendt min "dunk" med stor succes, dog synes jeg
ikke at der var noget "flov" ved den før omtalte sidste og allerbagerste
nippel, der kom faktisk ingen væske ud i forhold til de andre, den virkede
nærmest stoppet.
Men også i min haynes henvises til de ventiler både for og bag som i
omtaler. Det kunne være jeg lige skulle kigge lidt nærmere på dem og deres
funktion.

Kent

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-03-04 17:51

Armand wrote:

> [...]
>
> Mon ikke at Ib, der jævnligt drager paralleller til auto-verdenen vil kunne
> definere omkring en given problematik derved?

Nu må jeg nok erkende at jeg heller ikke kender omtalte. Men jeg kender da lidt
til Guzzis integralbremser som vel er lidt det samme. Altså fodbremsen og den
ene skive foran er koblet sammen. Ved et givent tryk lukkes der via en ventil
af for trykket til den bageste skive. Det er en lidt mærkelig fornemmelse at
bruge. Man skal lige vende sig af med at regne forbremsen som hovedbremse. Når
man bremser sætter hele maskinen sig.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 09-03-04 21:46

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må jeg nok erkende at jeg heller ikke kender omtalte. Men jeg kender da
> lidt til Guzzis integralbremser som vel er lidt det samme. ..........

Godt kommet ind fra højre - Uden at jeg i virkeligheden fik FUT'et dig!

Hvad med regulatoren mellem for&bag på biler??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-03-04 23:15

Armand wrote:

> Godt kommet ind fra højre - Uden at jeg i virkeligheden fik FUT'et dig!

Det var sgu også rent tilfældigt. Det var ikke en tråd jeg fulgte med i. Men mit
blik faldt lige over mit navn, og så bliver man nysgerrig.

> Hvad med regulatoren mellem for&bag på biler??

Nu er det ikke noget mar rigtig bruger mere. Efter ABS'en er standard. Men de
gamle helt primitive var det bare en kugle, der fladt frem ved hård opbremsning.
Den lukkede for yderligere tryk forøgelse. Det hed vist en retardationsventil.
Andre har samme virkemetode som en reduktionsventil på et svejseværk. Istedet
for skruen til trykjustering, så har de en forbindelse til hjulakslen. Meget
læs=stort tryk. En anden type, og det er nok den der sidder på Guzzien,
"knækker" over ved et forudbestemt tryk. Og lukker derved for yderligere
bremsekraft.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 10-03-04 06:24

> [...]
> læs=stort tryk. En anden type, og det er nok den der sidder på Guzzien,
> "knækker" over ved et forudbestemt tryk. Og lukker derved for yderligere

Og hvad omkring udluftnings-problematikken??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-03-04 21:17

Armand wrote:

> Og hvad omkring udluftnings-problematikken??

Mange gamge er det ikke noget problem på biler. Andre gange har man faktisk
placeret en udluftningsskrue. Men på Guzzien er det noget rigtigt hø. Er
systemet helt tomt. Skal der snydes og pumpes fra alle retninger. Fra fodbremsen
til den foreste skive er der meget langt. Og røret har en masse knæk hvor luften
kan stå i. Mange vælger også at lave det om til to separate systemer. Det må man
sikkert ikke.

Ib Jakobsen

Fra : Henrik Mønster

Dato : 08-03-04 10:00

> "Kent Sørensen" <kentsorensen@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det nu også passe?
> Er det ikke kun den ene vej á fodbremsen der påvirker både bag og
> for -bremse?

Jeps, det kan godt passe, der sidder et tilsvarende system på min VFR800. Du
har tre stempler på i hver af de tre kalibre, og:

- Når bremsepedalen aktiveres, bremser du med de to yderste stempler bagpå
og de to midterste foran.

- Når forbremsen aktiveres, bremser du med de to yderste stempler foran, og
den ene kaliber sidder på en vippearm der laver tryk på det midterste
stempel bagpå.

Jeg ved dog ikke hvordan det allerførste system (hed det bare CBS??) virker
i forhold til DCBS.

M.v.h. Henrik