pokkers!
Fra : Ulrich Firring Ander~

Dato : 06-03-04 21:04

Har lige skiftet olie og oliefilter på en Suzuki GSX 600 F...............men
har "glemt" at sætte spændskiven på

Nogen der ved om det er muligt, at køre uden eller sætte den på uden olien
løber ud igen? Det jeg er nervøs for er olietrykket- kan der blive problemer
der?

Har overvejet at ringe efter et flyttefirma, der vender den på hovedet mens
jeg udbedrer fejlen

Ulrich

Fra : Wheeler

Dato : 06-03-04 21:13

"Ulrich Firring Andersen" <webstar1976@hotmail.com>

> Nogen der ved om det er muligt, at køre uden eller sætte den på uden olien
løber ud igen?

[KLIP]

Når du selv klarede oliskiftet - kender du svaret!

Mon ikke det kan gøres med lidt snilde så du mister < ½ l. olie - som du
selvf. hælder på igen!
Selv hvis du skulle "panikke" og taber bundskruen i oliekarret er det vist
ikke en større katastrofe!

I øvrigt har manglende messingpakning ved bundskruen ingen sammenhæng med et
givent olietryk på din cykel.
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : Ninja Rider

Dato : 06-03-04 21:17

Hejsa

Ulrich Firring Andersen wrote:
> Nogen der ved om det er muligt, at køre uden eller sætte den på uden olien
> løber ud igen? Det jeg er nervøs for er olietrykket- kan der blive problemer
> der?
Det er normalt ikke et problem at olien løber ud pga den skive mangler.

men tag da en tom 5L. dunk og gør den ren, og skær siden op på den. Så
tapper du olien af genden igen, og så skruer du propen i igen med
skiven/pakningen! Så hæller du bare olien på igen!

Hvis du har det hele klar, og ikke tager proppen af i toppen, kan du nå
at sætte propen i igen, inden der er løbet mere end 1 liter ud eller
lign. (med mindre at olien du har på er som vand!)

Mvh Emil (Der har skiftet oliefilter på bilen på den måde. (Hvor jeg
bare fjernede filteret, og sat det nye på))
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 01:45

"Ulrich Firring Andersen" <webstar1976@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der ved om det er muligt, at køre uden......
> ......Det jeg er nervøs for er olietrykket- kan der blive problemer der?

Når du begynder at køre vil olien blive varm og derved betragteligt tyndere,
og således lække markant mere ved bundproppen!
Denne lækage vil ikke påvirke olietrykket førend at der er forsvundet så
meget olie at pumpen ikke længere kan komme til at suge noget op (= efter et
par liters spild), så for en kortere køretur er det snarere omgivelsernes
tilsvinen at du burde respektere - og så lige den detalje at al lækkende
olie sikkert vil ende på dit bagdæk p.g.a. fartvinden =

> ......eller sætte den på uden olien løber ud igen?

I den sidste ende ville 3-4 liter frisk olie have været billige lærepenge -
Det er jo ikke guld der løber fra motoren under montering af pak-skiven, men
tricket med et rent aftapningsfad og efterfølgende genihældning, der
allerede er nævnt, ligger jo ligefor!
Med en hjælper, således at man får en tommelfinger fri til at blokere hullet
med, kan man endog klare sagen uden at der vil løbe særligt mere end en
deciliter fra!
Prøv dét og hav evt. det rene fad under for det tilfældes skyld at
kvik-løsningen går i lort

Husk forøvrigt altid at bruge skraldenøgle til især løsning af bundpropper!!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-03-04 12:07

On Sun, 7 Mar 2004 01:44:57 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>tilsvinen at du burde respektere - og så lige den detalje at al lækkende
>olie sikkert vil ende på dit bagdæk p.g.a. fartvinden =

Jeg har prøvet det med overløbet fra tanken.
Det er en parodi på "Bambi på glatis", så olie fuldender garanteret
forestillingen

> [...]
>med, kan man endog klare sagen uden at der vil løbe særligt mere end en

Når man så har fået bundproppen ud uden at spilde een dråbe og
tommelfingeren sidder i hullet, opdager man at pakningen ligger på
filebænken og at man er alene hjemme
Og så er det at næste gode råd er i anvendelse )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens U

Dato : 07-03-04 12:10

Steen Gruby wrote:

> Når man så har fået bundproppen ud uden at spilde een dråbe og
> tommelfingeren sidder i hullet, opdager man at pakningen ligger på
> filebænken og at man er alene hjemme
> Og så er det at næste gode råd er i anvendelse )

Man har vel stadig bundproppen

Spørg publikum og 50/50 er brugt, så må man ringe til en ven fra mobilos.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 15:12

"Jens U" <reveredk@e-box.dkX> skrev i en meddelelse

> Spørg publikum og 50/50 er brugt, så må man ringe til en ven fra mobilos.

Jup!
Den rutinerede hjemmemekaniker vil altid have mobilos hængende i en snor
omkring halsen og i en tynd "oliefinger-sikker" plastpose!

--
Armand.
(én gang alene på værkstedet med GPZ900'eren på løftebord og tiltet i 30°

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 15:13

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet det med overløbet fra tanken.
> Det er en parodi på "Bambi på glatis", så olie fuldender garanteret
> forestillingen

En klubkammerat oplevede det med kølevand da han efter at have krudtet sin
ZX9'er af på motorvejen kørte fra på en rampe med en (ellers) fed svag
højhastighedskurve =

> Når man så har fået bundproppen ud uden at spilde een dråbe og
> tommelfingeren sidder i hullet, opdager man at pakningen ligger på
> filebænken og at man er alene hjemme
> Og så er det at næste gode råd er i anvendelse )

Steen!
Vi er tydeligvis begge(!) hårdt prøvede hjemme-mekanikere:
Jég havde allerede forudset scenariet og garderet mig qua sætningen:

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-03-04 18:57

On Sun, 7 Mar 2004 15:13:27 +0100, "Armand"
> [...]

>Vi er tydeligvis begge(!) hårdt prøvede hjemme-mekanikere:
>Jég havde allerede forudset scenariet og garderet mig qua sætningen:

Jeg lærte for mange år siden en herre ved navn Murphy at kende.
Han beskriver på godt og ondt hvad der foregår i en hobbymekanikers
værksted.
Og så er det ligegyldigt om det er MC, bil, radio, modelflyvning - You
name it
Han starter med sætningen:
If anything can go wrong - it will.
Det kaldes vist Murphy's lov )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Carl

Dato : 07-03-04 21:31

It was named after Capt. Edward A. Murphy, an engineer working on Air Force
Project MX981, (a project) designed to see how much sudden deceleration a
person can stand in a crash.

One day, after finding that a transducer was wired wrong, he cursed the
technician responsible and said, "If there is any way to do it wrong, he'll
find it."

Fra : Tom Christensen

Dato : 07-03-04 19:34

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 7 Mar 2004 01:44:57 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

<snip>
> Når man så har fået bundproppen ud uden at spilde een dråbe og
> tommelfingeren sidder i hullet, opdager man at pakningen ligger på
> filebænken og at man er alene hjemme
> Og så er det at næste gode råd er i anvendelse )

.... ellers går du blot ind til din PC igen for at få endnu et godt råd i
gruppen...

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : Carl

Dato : 07-03-04 21:24

"Tom Christensen" <reenchri@nomail-e-box.dk> wrote in message

> ... ellers går du blot ind til din PC igen for at få endnu et godt råd i
> gruppen...

Skulle du ikke se at komme i seng så du kan komme tilbage på plejehjemmet i
morgen?

Fra : Ulrich Firring Ander~

Dato : 07-03-04 08:44

Tak for svarene........vidste egentligt godt hvad udfaldet ville blive, men
man har jo lov til at håbe!

Jeg stiller en Margrethe-skål under (første gang den bliver brugt til noget
fornuftigt) og sætter skiven på!

Ulrich