årets første tur...AKA: Bremser, hvad for~
Fra : Thomas

Dato : 02-03-04 09:29

Hej NG

Så kom Yamahaen lige ud og trille en lille tur i går, men det er dog
stadigvæk lidt for koldt i comwboybukser. Da jeg havde været igennem det
sædvanlige ritual at den bare ikke vil starte 1. marts!! rense tændrør,
batteribackup fra bilen og en masse bandeord (selvom den har kunne starte et
par gange i vinterens løb i frostvejr og på eget batteri ) trillede jeg ud.
Men forbremsen var der ikke meget liv i. Den virkede upåklageligt da den
blev sat i hi, men nu var den bare svampet, og med meget minimalt grip.
Nogen der har en ide om hvad der er sket? Er det bremsevæsken der har
optaget vand, klodserne der af en eller anden grund har mistet lysten, eller
andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
skiven, hvis nogen skulle komme på den ide

Mvh

Thomas

Yamaha XS 400 Seca

Fra : Per

Dato : 02-03-04 10:00

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
> skiven, hvis nogen skulle komme på den ide

---

Hej Thomas!

Det er rigtig rigtig dumt at starte maskinen et par gange i løbet af
vinteren - det gør ikke andet godt end at slide på maskinen.

Du får unødvendige koldstarter hvis du efterfølgende ikke varmer mortoren
helt op = at køre en tur på minimum 15 km. Hvis dette ikke gøres bliver
olien ikke varm nok og der kan efterfølgende blive dannet syre i den.

Dette kan nedbryde din motor indefra ligesom der kan dannes kondensvand i
olien. Alt dette giver unødvendigt slid.

Så mit råd til dig - start kun motoren, når du skal ud og køre en længere
tur - specielt når det er koldt.

Når du stater maskinen første gange efter vintermånenderne så hæld et par
teskefulde olie i cylindrene inden du starter den og VIGTIGT; tørn motoren
et par gange uden isatte tændrør så du ikke får et for stort olietryk, når
du starter mc´en op, og derved hvis uheldet er ude - ødelægger din motor.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Lange

Dato : 02-03-04 13:31

> Det er rigtig rigtig dumt at starte maskinen et par gange i løbet af
> vinteren - det gør ikke andet godt end at slide på maskinen.

snip

> [...]
> du starter mc´en op, og derved hvis uheldet er ude - ødelægger din motor.

Jeg er enig i dig mht at starte motoren flere gange i løbet af vinteren,
men hvad er det med at du får for stort olietryk hvis du ikke hælder olie
i cylinderne og tørner motoren? Du må meget undskylde, men det lyder som
en and i mine ører.

Olie trykket er kun bestemt af 2 ting (når du ser bort fra slidet i
motoren): Oliens viskositet og motorens (og hermed oliepumpens)
omdrejningshastighed.

Hvis det er fordi du vil smøre cylindervæggene inden du starter, kan det
gøres ved blot at bruge selvstarteren et par gange af 10 sekunders
varighed med dødmandsknappen og benzin haven i OFF. Så er cylindervæggene
smurt.

Lange

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-03-04 17:11

> [...]
> ikke hælder olie
> i cylinderne og tørner motoren? Du må meget undskylde, men det lyder

RAAP

Jeg tror han mener at man ikke skal hælde olie i cylinderen, sætte tændrør i
og tørne motoren bagefter. Man skal tørne motoren inden tændrørene sættes i
for at fjerne hovedelen af det overskydende olie, da man ellers risikerer at
trykket i forbrændingskammeret bliver alt for stort -> flækket topstykke.

> Olie trykket er kun bestemt af 2 ting (når du ser bort fra slidet i
> motoren): Oliens viskositet og motorens (og hermed oliepumpens)
> omdrejningshastighed.

Ja, og evt. oliefiltrets modstand.

> [...]
> det gøres ved blot at bruge selvstarteren et par gange af 10 sekunders
> varighed med dødmandsknappen og benzin haven i OFF. Så er

Ikke på en XS400 Seca. Der kan starteren ikke køre rundt, hvis der slukkes
på dødemandsknappen.
Metoden må nok være at hælde lidt olie i begge huller, og trække mc'en nogle
meter i 1. gear uden tændrør. Så kan man skrue dem i og forsøge at starte
den.

Jeg har dog aldrig smurt mine cylindre på den måde på min Seca. Den ene
tør/koldstart om året skal den såmænd nok holde til. Når den starter med det
samme er det også kun i meget kort tid at smøringen er dårlig. Den startede
med det samme efter 2 måneders vinterhi, men det er sikkert fordi jeg gennem
årene har opbygget en vis følelse med hvad der skal til for at den starter
med det samme. En tilfældig anden person kunne sikkert ikke starte den så
hurtigt som jeg kunne. Det kræver følelse og indlevelse.

Hvis den ikke er korrekt karbureret, kan det dog være svært.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : NielSV650

Dato : 02-03-04 20:15

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> [...]
nogle
> meter i 1. gear uden tændrør. Så kan man skrue dem i og forsøge at starte

Ja, eller lægge tændrørene på topstykket og trykke på startknappen. Det
virkede glimrende på både min ældgamle Puch og også på min XS400 Seca.

Niels
S FAU himmelblau
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-03-04 20:36

> Ja, eller lægge tændrørene på topstykket og trykke på startknappen.

Jeg kunne umiddelbart forestille mig at det kunne være svært at sørge for at
begge tændrør bliver liggende og ikke falder ned fra topstykket, mens
starteren kører. Det er ikke så heldigt hvis afstanden bliver for lang til
topstykket, og gnisten ikke kan sprænge.

Hvis jeg fik brug for det, ville jeg nok bare trække den nogle meter. Det er
ret ligetil.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : NielSV650

Dato : 03-03-04 00:03

> [...]
> starteren kører. Det er ikke så heldigt hvis afstanden bliver for lang til
> topstykket, og gnisten ikke kan sprænge.

Hvori ligger det svære? Hvis alt er helt galt, kan man da lige stikke den en
stribe malertape rundt om tændkablet og ind til topdækslet.... big deal??
Det er jo ikke sådan at hele cyklen hopper og danser når man trykker på
starteren.

> Hvis jeg fik brug for det, ville jeg nok bare trække den nogle meter. Det
er
> ret ligetil.

Ja, eller smide den på centralstøtten og hive i bagdækket. Jeg tror faktisk
at jeg startede min på den måde i tidenes morgen...

Niels
S FAU himmelblau
ex. Madam Blå mk. I
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Wheeler

Dato : 03-03-04 00:31

Puch med ****selvstarter***?
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : NielSV650

Dato : 03-03-04 01:00

"Wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Puch med ****selvstarter***?

Hmmm...... ok - nu du siger det... jeg fik rent fakte en del blå mærker på
skinnebenet på kickstarterens konto.... :-/

Ok, men jeg fandt i hvert fald ud af, at det var "besværet" værd at få det
skide tændrør til at blive liggende på topstykker/cylinderen frem for at
holde det i hånden.... =

Nøælz

SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 03-03-04 08:47

Hej Thomas!
Svampet (blød) forbremse skyldes enten luft i systemet eller buler på dine
bremseslanger. Hvis ikke bremsen bliver hård, efter at du har pumpet et par
gange med håndtaget, må du undersøge for luft eller buler/bløde punkter på
bremseslangerne.
--
Georg

Fra : Thomas

Dato : 03-03-04 10:02

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
> [...]
par
> gange med håndtaget, må du undersøge for luft eller buler/bløde punkter på

Hej Georg

Tusind tak. Efter 20 indlæg omhandlende placering af tændrør oven på
topstykket og gamle PUCH'er, var det rart at få et på mine bremser

Ku være man skulle skifte slangen og smide nyt bremsevæske på? Udluftning
af sådanne en fætter? Lige ud af landevejen eller....?

Mvh

Thomas
Yamaha XS 400 Seca

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 03-03-04 16:36

> [...]
Udluftning
> af sådanne en fætter? Lige ud af landevejen eller....?

Hej Thomas!
Jeg blev også lidt træt af at følge med .
Ja udluftning er lige ud ad landevejen. En slange på udluftningsskruen ned i
en lille flaske med bremsevædske (så du ikke kommer til at suge luft ind ved
et uheld). Pumpe tryk på systemet og hold bremsen inde - luk op for
udluftningen mens du lader bremsegrebet gå i bund, og holder det dér indtil
du har lukket for udluftningen igen. Så pumpe igen osv. osv... Når der ikke
kommer flere bobler i flasken, skulle bremsen være hård uden den "svampede"
fornemmelse.
--
Georg
Yamaha XS 400 Seca

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 03-03-04 16:53

"Georg Lorentzen" skrev i meddelelsen

> [...]
ikke
> kommer flere bobler i flasken, skulle bremsen være hård uden den

Én lille tilføjelse til Georgs rigtig gode indlæg. Husk hele tiden at have
et øje på b.v. beholderen, så du ikke kommer under niveau på noget
tidspunkt.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : TH

Dato : 03-03-04 20:38

> [...]
eller
> andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
> skiven, hvis nogen skulle komme på den ide

Hej Thomas.

Jeg har for nogen år siden oplevede et lignende (skræk)scenarium med
forbremsen på min Yamaha XJ 900 S, efter at motorcyklen havde været behørigt
opstaldet i et opvarmet hus i 4 måneder.

Jeg fik repareret bremsefejlen hos Masi i Holbæk, hvor mekanikeren
efterfølgende forklarede at det var stemplet i bremsecylinderen, der var
rustet fast og dermed forårsagede bremsesvigtet (jeg er ikke mekaniker, så
bær over med mig, hvis nærstående resume lyder som volapyk).

Fejlen opstod, da motorcyklen var 4 år gammel og det var i øvrigt det eneste
driftsproblem jeg har haft med Yamahaen før jeg solgte den efter 5 år og
76.000 kørte km.

Venlig hilsen

Tim.

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-03-04 09:00

TH skrev:

> [...]
> var rustet fast og dermed forårsagede bremsesvigtet (jeg er ikke
> mekaniker, så bær over med mig, hvis nærstående resume lyder som

....dét lyder meget fornuftigt - en sådan fejl vil kunne opstå, hvis man
ikke skifter bremsevædsken senest hver 2. år...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Thomas

Dato : 05-03-04 10:36

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
> TH skrev:
>

> ...dét lyder meget fornuftigt - en sådan fejl vil kunne opstå, hvis man
> ikke skifter bremsevædsken senest hver 2. år...
> --

Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen. Anede intet om det. Så jeg må
nok igang med en større omgang!!!! Det er ikke ærgeligt fordi jeg ikke kan
køre på den, men fordi den skulle sælges. Men begge muligheder er vist lige
udskudt foreløbigt

Mvh

Thomas

Fra : Bjørn S

Dato : 05-03-04 11:19

Thomas wrote:

> Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
> bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen. Anede intet om det. Så jeg må
> nok igang med en større omgang!!!!

Start med at skifte vædsken, det tager dig højst 30 minutter incl.
kaffepause for for og baghjul.
Bliv ikke overrasket over at det vil gøre en stooor forskel

--
/Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-03-04 06:45

Thomas skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
> bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen.

....ups!

> Anede intet om det. Så
> jeg må nok igang med en større omgang!!!!

....jeg ville skille samtlige calibre ad: hovedbremsecylinderne = dén på
styret og ved højre fod samt slave-cylindrene = dem ved hjulene og kigge
efter korrosion...

....har du ikke prøvet før, så få en sagkyndig til at hjælpe dig...

> Det er ikke ærgeligt fordi
> jeg ikke kan køre på den, men fordi den skulle sælges. Men begge
> muligheder er vist lige udskudt foreløbigt

....man må indrette sig efter forholdene...