Forårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 09:33

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
enkelt styrt.

1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere en lunkent men gerne 50-60 grader
før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
ind i WD40 eller andent korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne
efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
overrasket!
5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand
i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.
8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100% af sine
evner på den første tur.
9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.
10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god iden at
fjerne lidt dæmpning her i kulden.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-03-04 09:51

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et

Der er sikkert noen av de dansker der var på primustreffet i Norge i
helgen som er innom denne ng'en. De har sku' også nogen tips at komme
med.

Her er nogle billeder fra helgen, hold kæft, det var skide sjovt (er
det sånn man sier det på dansk?)

http://www.tirsdagsklubben.nu/~lcw/primus2004webb/index.html

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-03-04 10:45

Christer Waleryd wrote:

> [...]
> med.
>
> Her er nogle billeder fra helgen, hold kæft, det var skide sjovt (er

Hej Christer.

Jow, det er såån vi sier

Fede billeder, men hvad var temperaturen genemsnitlig ? , siden at det var
nødvendigt at lave bål under cyklerne,
jeg troede faktisk at man sagtens kunne få olier der kunne tåle rimeligt
hårde kulde° !, eller det er måske bare for at hjælpe batteriet/starteren ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-03-04 11:11

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> writes:

> [...]
> hårde kulde° !, eller det er måske bare for at hjælpe batteriet/starteren ?

-11 grader på ettermiddagen, -26 på natten.
Ja, det _var_ kaldt.

Jeg fikk hjelp av en denne for å starte:
http://www.tirsdagsklubben.nu/~lcw/primus2004webb/photos/Aut_6504.html
Han dro XT'n langs veien til den motvilligt startet.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 10:54

"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message

> [...]
> med.
>
> Her er nogle billeder fra helgen, hold kæft, det var skide sjovt (er

Brrrrrr ... det ser koldt ud!

Biker-Torben®
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=154
(der ikke kører, før temperaturen kommer over 8 grader...)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-03-04 20:01

Christer Waleryd <lcw@dod.no> writes:

> [...]
> med.
>
> Her er nogle billeder fra helgen, hold kæft, det var skide sjovt (er

Næææææh! det er jo saueslaktern' på Primustreff! Og selv min gamle
tanktaske er kommet til ære igen

Klap den og hils den fra mig, Christer!

/PS: jeg syns nu stadig den ser noget "bar" ud uden plastikdele.

/Kai, tidl. ejer af omtalte SheepSlayer.

Fra : Christer Waleryd

Dato : 02-03-04 08:24

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Næææææh! det er jo saueslaktern' på Primustreff! Og selv min gamle
> tanktaske er kommet til ære igen
>
> Klap den og hils den fra mig, Christer!

Det skal jeg gjøre. Den er en meget trofast venn av meg, har ennå ikke
hatt annet enn vedlikeholds- og opp/om-bygningsarbeid på den.

> /PS: jeg syns nu stadig den ser noget "bar" ud uden plastikdele.

Nåh, da er det mindre som kan gå i stykker

> /Kai, tidl. ejer af omtalte SheepSlayer.

Jeg har foreløpig ikke slaktet annet enn insekter med den, håper det
fortsetter slik

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 01-03-04 11:06

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Hej DFM
[snip gammelsmølf tips]

Hej Bager

Mange tak for tips'ne, skal netop hente min MC som står opstaldet hos en
ven, her efter arbejde. Der kommer jo nogle rimeligt varme dage i denne uge
hvor jeg skal ud og trille. Desværre har jeg ikke nogen garage selv, men kun
en baggård, så når der er udsigt til frost har jeg tænkt mig at pakke den
ind i dyner og tæpper og så det normale betræk ud over. Vil det ikke snuppe
det værste frost? Har også en halv dåse WD40 tilbage, som den også får glæde
af

Og jo tak, skal nok gøre yderst behersket (no, really).

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 11:14

> [...]
> betræk ud over. Vil det ikke snuppe det værste frost? Har også en
> halv dåse WD40 tilbage, som den også får glæde af

Hej Mikkel

Din motorcykel tager overhovedet ikke skade af frost. Du behøver ikke pakke
den ind i dyner . Den tager skade af salt! Som jeg skriver, så smør kæden
efter hver tur, vask den hele tiden, og sprøjt den ind i noget
korrosionsbeskyttede. Så skal den nok holde sig pæn. Hold WD 40 væk fra dine
bremseskiver. Du kan overhovedt ikke bremse hvis der kommer bare den mindste
WD 40 på dine skiver.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 01-03-04 11:34

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
[snip frostneuroser]

> [...]
> 40 væk fra dine bremseskiver. Du kan overhovedt ikke bremse hvis der
> kommer bare den mindste WD 40 på dine skiver.

Hmmm! Du har nok ret... Men altså, vel hellere tørt og varmt end
temperatursvingninger, luftfugtighed og frost? Desuden skal den jo også sove
godt om natten - du tror måske ikke den har følelser? :D

Men ok, hvis jeg har været ude og køre, kommer hjem og stiller den i gården
stjæler en vandslange og vasker den... så er det vel svært at få den helt
tør i alle hjørner og sprækker og så kommer FROSTEN! D: Ja, beklager, mine
frostneuroser er åbenbart dybe :( Vil jo bare gerne passe på dyret... Skal i
hvert fald nok få den afsaltet jævnligt.

Må hellere få købt noget kædesmørelse, så jeg ikke skal nasse på min ven.
Noget specielt du vil anbefale, eller er MC Hjørnets standard snask fint?

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-03-04 12:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:fzC0c.4472$ax5.813@news.get2net.dk...
> Hej DFM
>[SNIP]... Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
> overrasket!...
*LOL*

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-03-04 22:42

SmaRTrxxv wrote:

> *LOL*

Det er faktisk ret skræmmende :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Kim Hansen

Dato : 02-03-04 17:03

On Mon, 01 Mar 2004 22:41:43 +0100, Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk>
wrote:

>Det er faktisk ret skræmmende :-/

Jep, jeg havde lige tungen på overlæderet af min støvle her til morgen
( havde taget den af føj det var salt

M.V.H

Kim Hansen

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-03-04 19:38

"Kim Hansen" <kshfjern@postzone.dk> wrote in message

> Jep, jeg havde lige tungen på overlæderet af min støvle her til morgen
> ( havde taget den af føj det var salt

Jeg må også tilstå at smagte på mit kåbeglas igår, men det smagte nu ikke
særligt salt. Jeg var ærlig talt lidt skuffet (Bager den var til dig!)

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-03-04 19:42

> Jeg må også tilstå at smagte på mit kåbeglas igår, men det smagte nu
> ikke særligt salt. Jeg var ærlig talt lidt skuffet (Bager den var til
> dig!)

Det beklager jeg naturligvis. Balladen er, at når vejret er meget tørt, som
det er nu, så bliver salten mest på vejen. Når det bliver fugtigt igen,
kommer salten ind alle steder.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-03-04 16:10

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:Ez41c.5424$G%5.4245@news.get2net.dk...

> Det beklager jeg naturligvis. Balladen er, at når vejret er meget tørt,
som
> det er nu, så bliver salten mest på vejen. Når det bliver fugtigt igen,
> kommer salten ind alle steder.

Hmm - jeg troede det skulle smage af WD40 jfr. §4 :

Torben - 51 dage til registrering

Fra : Armand

Dato : 03-03-04 01:22

"SmaRTrxxv" <thore_@tadettevækget2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
> message news:fzC0c.4472$ax5.813@news.get2net.dk...
> *LOL*

Forlygteglasset er endnu bedre til at inddampe forkommende salt-tåger, så
det er dér at den bedste test foretages; men dog allerbedst på køretøjer der
kører meget (= samler meget op) og bliver vasket dagligt (= alt "opsamlet"
er aktuelt!): Bybussen - Vær dog lige sikker på at have haft øjenkontakt med
chaufføren førend at du forsvinder ud af hans synsfelt foran bussen

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 01-03-04 13:46

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

[snip forårsadvarsel]

Ooooog dér var den!

God tradition, Bager!

--
Tony
Filokazer

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 18:44

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:fzC0c.4472$ax5.813@news.get2net.dk...
> Hej DFM
SNIP en masse nyttigt!
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39

Du burde jo tage alle disse "standart" indlæg, med:Køb af dæk, Brugtkøb,
service for begyndere, efter- og forårsadvarslen osv. og sende dem til dmcn
så de kan komme i FAQ. Det ville jo være super!

Tobias, Der henter Hondaen om få dage.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-03-04 20:03

Hej Jens,

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
^^^^

Når du nu poster samme (gode, glimrende) råd i starten af sæsongen, år
efter år, kunne du så ikke tage og få rettet dine stavefejl?

Det er mindst 2, nærmere 3, år siden jeg påpegede stavefejlen for dig
første gang.

/Kai, pendant

Fra : Ole Baun

Dato : 01-03-04 21:07

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter år, kunne du så ikke tage og få rettet dine stavefejl?
>
> Det er mindst 2, nærmere 3, år siden jeg påpegede stavefejlen for dig

pst Kai. Det hedder sæsonen. Ikke sæsongen.

Ole Baun

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-03-04 22:49

On Mon, 1 Mar 2004 21:07:14 +0100, "Ole Baun"
<olebaun@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
Hej Ole

>pst Kai. Det hedder sæsonen. Ikke sæsongen.

LOL

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-03-04 22:58

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> On Mon, 1 Mar 2004 21:07:14 +0100, "Ole Baun"
> <olebaun@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
> Hej Ole

> LOL

That's what you get folks...

Kai, som ikke længere kan skelne mellem korrekt retstavning på dansk,
norsk eller svensk :-/

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-03-04 08:56

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> That's what you get folks...

Arh den overholder jo bare reglerne om at enhver spelling-flame altid
selv vil indeholde en stvaefjel.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 14:15

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> That's what you get folks...

Principielt burde der være et komma efter "get", altså noget i stil med:

"That's what you get, folks"

Kenneth S

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-03-04 22:47

"Kenneth Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Principielt burde der være et komma efter "get", altså noget i stil med:
>
> "That's what you get, folks"

OK. Men kan du så nævne hvilken sang linien kommer fra, og hvad
fortsættelse af linien er?

Altså uden at søge på Internettet?

Hint: Frank Sinatra har sunget den.

/Kai

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 21:19

> Det er mindst 2, nærmere 3, år siden jeg påpegede stavefejlen for dig
> første gang.

Jeg kan da ikke huske hvad du skrev for 3 år siden. Mind mig om det lige før
jeg sender den igen i efteråret

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-03-04 22:57

> Jeg kan da ikke huske hvad du skrev for 3 år siden. Mind mig om det lige før
> jeg sender den igen i efteråret

Hvornår - før eller efter du poster stavefejlen (igenigen)

Har du ikke en lokal kopi som du poster fra gang til gang? - ret
fejlen dog dér med det samme.

/Kai

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-03-04 11:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:kVM0c.12287$cp2.11218@news.get2net.dk...

> Jeg kan da ikke huske hvad du skrev for 3 år siden. Mind mig om det lige
før
> jeg sender den igen i efteråret

Det staves "foråret". Ellers er det jo ikke en ______advarsel

God tradition ellers!

vh
Torben - der har meldt sig til broncekursus d. 22-23 maj efter 6 års
stilstand..

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 02-03-04 16:04

"Torben Scheel" skrev i en meddelelse news:4044663d$1@news.carlbro.dk...

> Torben - der har meldt sig til broncekursus d. 22-23 maj efter 6 års
> stilstand..

God ide. Det er jeg også tilmeldt, så vi ses

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271