/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål fra en uvidende
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 29-02-04 10:01

Hej I som véd besked!
Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan virker det?
--
Georg
skift spam ud med georg i mailadressen ved direkte svar



 
 
Jacob Larsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 29-02-04 10:19

Georg Lorentzen wrote:
> Hej I som véd besked!
> Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan virker
> det?

Det er et mærke luftfilter, der tillader mere luft at komme igennem end et
alm og dermed giver lidt flere krafter og (i hvert fald på biler) en lidt
anden lyd. Det skal ikke skiftes, men smøres med lidt specielt olie i ny og
næ.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



carlsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 29-02-04 10:30

se på www.knfilter.dk

Mvh.
carlsen


"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
news:4041aa31$0$1603$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej I som véd besked!
> Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan virker det?
> --
> Georg
> skift spam ud med georg i mailadressen ved direkte svar
>
>



Georg Lorentzen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 29-02-04 10:50


"carlsen" <carlsen@adslhome.dk> wrote in message
news:4041b129$0$29391$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> se på www.knfilter.dk

Og det gjorde jeg så. Og her skriver de at filtreringen ikke er dårligere
end papirfilterets! De kan tillade større huller i filterelementet fordi
filtreringen af luften ikke, som ved papiret, foregår ved at fange "store"
partikler i små huller, men ved en elektrostatisk virkning som "suger"
partiklerne ud af luften! De større huller giver så den bedre
luftgennemstrømning og dermed større effekt/bedre økonomi.
Georg ( og tak for svarene)
>
> Mvh.
> carlsen
>
>
> "Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
> news:4041aa31$0$1603$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej I som véd besked!
> > Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan virker
det?
> > --
> > Georg
> > skift spam ud med georg i mailadressen ved direkte svar
> >
> >
>
>



AW på TRX (29-02-2004)
Kommentar
Fra : AW på TRX


Dato : 29-02-04 11:52

> Og det gjorde jeg så. Og her skriver de at filtreringen ikke er dårligere
> end papirfilterets!

Humm, nu er producentens ord måske ikke det mest objektive...
Er der nogen der kender til uafhængige test af dette ??

Allan



Hekto (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-02-04 16:22

In article <4041b5a7$0$1612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spam@lorentzen.dk says...
>
> "carlsen" <carlsen@adslhome.dk> wrote in message
> news:4041b129$0$29391$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > se på www.knfilter.dk
>
> Og det gjorde jeg så. Og her skriver de at filtreringen ikke er dårligere
> end papirfilterets! De kan tillade større huller i filterelementet fordi
> filtreringen af luften ikke, som ved papiret, foregår ved at fange "store"
> partikler i små huller, men ved en elektrostatisk virkning som "suger"
> partiklerne ud af luften! De større huller giver så den bedre
> luftgennemstrømning og dermed større effekt/bedre økonomi.
> Georg ( og tak for svarene)
> >

Partiklens hastighed er nogenlunde som luftstrømmenshastighed igennem
filteret. Et K&N-fileter med en tykkelse på ca. 2 mm, skal således nå
at afbøje partiklen, fange den med en elektrisk ladning, bibeholde
ladningen så den ikke falder af igen ... o.s.v. Nås dette ikke, smutter
partiklen bare videre ind i motoren. - Naaaaaaaah!!!???
Mon ikke bare det er olien der klister partiklerne fast, som i
hovedparten af de skumfiltre der findes?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ib Jakobsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-02-04 23:02

Hekto wrote:

> Partiklens hastighed er nogenlunde som luftstrømmenshastighed igennem
> filteret. Et K&N-fileter med en tykkelse på ca. 2 mm, skal således nå
> at afbøje partiklen, fange den med en elektrisk ladning, bibeholde
> ladningen så den ikke falder af igen ... o.s.v. Nås dette ikke, smutter
> partiklen bare videre ind i motoren. - Naaaaaaaah!!!???
> Mon ikke bare det er olien der klister partiklerne fast, som i
> hovedparten af de skumfiltre der findes?

Har jeg ikke lidt ret i, at du sidder lidt med et smøret smil på læben?. Altså
lidt i den retning at god markedføring har en stor del af effekten. Nu kan man
sige, at anvendes kn-filtre på karburatormodeller så kan det være godt nok. Men
i takt med at flere får benzinindsprøjtning kan virkeligheden blive en anden. I
hvertfald fra bilverdenen har man set effektfald på adskellige procent. Der
kører man med såkaldte VAF- og MAFsensorer. Altså sensorer der enten måler
volumen eller massen af den luft som passerer gennem indsugningen. Oliedampe fra
knfiltre kan sætte sig på disse måleenheder, som så kommer med for lave værdier.
Der ved jeg man har målt på rullefelt.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



AW på TRX (29-02-2004)
Kommentar
Fra : AW på TRX


Dato : 29-02-04 10:25

> Hej I som véd besked!
> Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan virker det?

Svar fra en uvidende:

Et almindeligt luftfilter er filterpapir. Et KN filter er et olie filter -
dvs. det virker ved at urenhederne sætter sig i noget filterolie istedet for
i papiret. Der er bedre luftgennemstrømning i et KN filter, til gengæld er
der mindre filtrering, dvs. at du vil få flere urenheder med ind gennem
motoren. Man kan også pille luftfilteret helt af, det har jeg da set flere
køre med

Hummm, det kan nok godt starte en diskussion det her....

Allan



Magne Vingsand (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 29-02-04 12:27

AW på TRX wrote:
>> Hvad er et KN filter eller K/N filter? Hvad gør det og hvordan
>> virker det?
> flere urenheder med ind gennem motoren. Man kan også pille
> luftfilteret helt af, det har jeg da set flere køre med

Ja, når jeg kjørte engelske mc i '70- og '80-årene var det ofte direkte
luftinntak eller eventuelt et stålgitter for å stenge ute småsteiner.. Det
merkelige er at jeg aldri hadde noen problemer med motorene pga dette. De
bare gikk og gikk. Mulig toleransene var større enn for nåtidens motorer,
slik at litt støv og mindre partikler ikke forårsaket noen større skader?
Kjørte mer på grusveier også enn jeg gjorde i perioden med større japansk og
tysk mc hvor svingete asfaltveier var morsomt. Men nå kjører jeg mest mulig
grus/terreng (fordi det er så restriktive fartsgrenser, formidable
bøtesatser og mye VV på vanlige veier => asfaltkjøringa blir kjedelig), og
da virker vanlig oljefilter tryggest. Noe søl med denne vaskinga og oljinga,
men slipper å bytte filter etter hver skogstur!

--
Magne Ténéré/Endupamp



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste