Re: Overvejer at anskaffe mig en HONDA VTR~
Fra : Armand

Dato : 22-02-04 19:58

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Armand skrev i meddelelsen ...
>
> SUK ! Hvis ellers at man bevæger sig inden for det område, hvor man med
> rimelig sansynlighed får lov til at beholde sit kørekort, så går den
> mellem 14 og 16 km/l. (jeg _har_ kompenseret for den lavere gearing jeg
> kører med).
> Hvor har Du det fra, at den er forslugen ?

Det er en af de tildragelser man kan få ved at være medlem af den lokale
mc-klub:
Dén VTR der er at finde iblandt klubbens medlemmer kan ikke klare
fællesturen til bakken (~200km under jævn og ikke særlig forceret marchfart)
uden at skulle ind og tanke undervejs!
Beretningerne er det samme for dem der har været på ferie sydpå med
vedkommende!

Bensinforbruget, endsige tankstørrelsen er kun en detalje - De fleste bruger
alligevel betragteligt flere penge på forsikring igennem sæsonen end de
bruger på bensin, så mer-forbrug er egentlig uvæsentlig; men ikke mindst er
det en detalje man som kommende ejer bør berede sig på. Jeg ved at det var
en tung kamel at skulle sluge for min klubkammerat; men dog ikke så
betydende at det har foranlediget ham til til at bytte til anden model!

> .....................speedometret er ufatteligt upræcist, selv efter
> korigering for den ændrede gearing, viser det ca. 15 km/t. for meget ved
> 100 km/t.

Hov!
Tør man antyde at km-tælleren ligger under for samme upræcision, og at
forbruget i praksis derved måtte være samme 15% højere end du tror?? :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 21:54

Armand skrev i meddelelsen ...

>Hov!
>Tør man antyde at km-tælleren ligger under for samme upræcision, og at
>forbruget i praksis derved måtte være samme 15% højere end du tror?? :-/

Læs mit indlæg ! Ok det står måske ikke helt tydeligt, men jeg bruger kendte
afstande til den slags kontrol.

Nej km.-tælleren passer tankevækkende nok fint. Turen Himmerland - Ølgod er
som den altid har været 150 km. lang. "Pælene" på motorvejen står også
ganske præcist, Kilometertælleren ville være upræcis med modsat fortegn ved
originalgearing. Det "instrument" er mere upræcist end noget italiensk
Veglia nogensinde har været :-| Tankevækkende nok er
gentagelsesnøjagtigheden ok. :-/ Grunden til at jeg overhovedet begyndte at
interessere mig for speedometer og tæller var jo netop at cyklen var gearet
om, og der er faktisk hjemmefuskere der har lavet lidt elektronik til at
kompensere for alternative gearinger. Men det viser sig slet ikke at være
nødvendigt at korigere kilometertælleren på min cykel, jeg skal bare have
korigeret speedometervisningen, og det må en anden formodstand til
drejespoleinstrumentet vel kunne klare.

Hvis ikke din klubkammerat kan køre 200 km. i et stræk uden at tanke, så
kunne det vel også tænkes at det var hans cykel der var noget galt med ?
Hvor meget uoriginalt "skrammel", (udstødningssystemer, luftfiltre, jet-kit
mm.) er den udstyret med ?

Med dagsprisen på benzin ville 8000 km. ved 15 km/l. koste kr. 4.341,33 det
er i mit tilfælde stortset det samme som forsikringen. Ved 12 km/l.
ville det koste over 1K mere...

mvh
Orla, som i enkelte tilfælde har kørt 230 km. mellem optankning.

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 22-02-04 22:31

"Orla Pedersen" skrev i meddelelsen

> [...]
> nødvendigt at korigere kilometertælleren på min cykel, jeg skal bare have
> korigeret speedometervisningen, og det må en anden formodstand til

Øhh, måler sådan en VTR hastighed via gearkassen ?

Jeg troede at stort set alle mcere målte på forhjulet, og derved ville du
ikke kunne korrigere fejlvisning vha. gearing.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : NielSV650

Dato : 22-02-04 23:16

"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> wrote in message
> Jeg troede at stort set alle mcere målte på forhjulet, og derved ville du
> ikke kunne korrigere fejlvisning vha. gearing.

Hej Kenn,

Din cykel er naturligvis VERDENS FEDESTE, men den er ikke "rocket science"
på det område. Om jeg fatter hvorfor de har sat speedodrevet på
forhjulet....?? De kunne lige så godt ha sat den i gearkassen et sted eller
på det forreste tandhjul som de andre V2-Zouk's
En grund til at de ikke har gjort det, kunne måske være at N- og S-modellen
ikke har samme gearing, men da de heller ikke har samme instrument, kan jeg
ikke lige retfærdigøre argumentet.

Niels
S FAU himmelblau
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 22-02-04 23:35

"NielSV650" skrev i en meddelelse news:c1b8st$9hv$1@news.net.uni-c.dk...

> Din cykel er naturligvis VERDENS FEDESTE, men den er ikke "rocket science"
> på det område.

At det er verdens fedeste, det er vi hurtigt enige om. Ihvertfald det næste
års tid eller to, til man får lyst til at prøve kræfter med noget større

Jeg var bare ikke klogere på det område, har kun skruet lidt på SVeren, min
tidl. divvy, en ældre CB500 four, og en masse på knallert. Jeg har ikke set
det før, derfor spørger jeg.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Armand

Dato : 23-02-04 00:09

> Nej km.-tælleren passer tankevækkende nok fint.
> ..... Men det viser sig slet ikke at være nødvendigt at korigere
> kilometertælleren på min cykel, jeg skal bare have korigeret
> speedometervisningen.......

Begynder det at lugte af fabriks-fusk?
Jeg mener: VTR'eren holder ikke helt konkurrenternes standard omkring ydelse
og forbrug - Men en kunstig oppustet tankvolumen (jvf. MKS), og et yderst
positiv speedometer maler det hele lidt rosenrødt

--
Armand.
(Honda-hader og derfor også -skeptiker)

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 19:17

Armand skrev i meddelelsen ...

>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Begynder det at lugte af fabriks-fusk?

Måske, måske en typefejl !

Men Du har vist stadig ikke læst hvad jeg har skrevet. Så jeg gentager:

Ved standard gearing viser km-tælleren 5-6 % for lidt, og speedemetret ca.
10 % for meget, (det er vel efterhånden normen at et speedemeter viser for
meget).

Det giver dårligere forbrugstal end de aktuelle, så hvad skulle formålet
være ?

Ved nedgearing, (som på min), viser km-tælleren 1-2 % for meget, og
speedemetret 15-16 % for meget.

Realistiske forbrugstal, måske og kun måske lavere tophastighed, (kan den
overhovedet trække den høje gearing helt ud ?), og mindre koblingsfileri ved
igangsætning. Men med håbløs 0 - 100 km/t. accelleration på grund af et
gearskift ved ca. 90 - 95 km/t.

>Jeg mener: VTR'eren holder ikke helt konkurrenternes standard omkring
ydelse
>og forbrug

Som jeg har nævnt, så vil det være ret let at korigere
drejespoleinstrumentet i speedometret, hvorimod de allerede designede og
indkøbte ic-er til tællekredsløbet ville veje tungt på budgettet. Og da
føleren i gearkassen tæller tænder på et af gearhjulene på udgangsakslen, så
er der ingen lette løsninger.

Kan Du se hvor jeg vil hen ? En marketingsafd. som pludselig står med en
spritny model med meget dårlige 0 - 100 km/t. præstationer, fordi der skal
skiftes gear for at opnå de magiske 100 km/t. Mon ikke let de kunne
gennemtrumfe en omgearing "last minute" ?

I så fald en rigtig design brøler, selvfølgelig rent gætværk, men hvis
det _er_ en typefejl, og de _alle_ tæller for få km. med standard gearing
såe... Nogen der gider tjekke deres VTR1000F efter når solen kommer frem
igen ?

mvh
Orla, som ikke kunne hade en motorcykel !

Fra : Armand

Dato : 24-02-04 21:32

:-/

> Men Du har vist stadig ikke læst hvad jeg har skrevet. Så jeg gentager:

OK OK OK!
Den fes ind nu!

> [...]
> skiftes gear for at opnå de magiske 100 km/t. Mon ikke let de kunne
> gennemtrumfe en omgearing "last minute" ?

Jo!
Tanken er faktisk mere nærliggende end den umiddelbart virker, så dén
mistanke er jeg med på :-|

--
Armand.